2 NVMe's samenvoegen in Windows?

Arades

Well-known member
Ik heb een extra NVMe drive in mijn pc gezet en ik wou deze samenvoegen onder een zelfde drive letter (C: ) maar ik zie in schijfbeheer geen mogelijkheid. Met SSD's en HDD's gaat dit wel. Ik kan ook niet meteen een oplossing vinden via google dus mss weet iemand hier hoe ik deze 2 NVMe's kan mergen als 1 schijf?

Laatst bewerkt:
Vermoedelijk zitten u HDDs/SSDs op dezelfde bus waardoor een spanned volume mogelijk is.

I was triggered by your question, so I googled :).

Overal kom je tegen om niet meer met spanned volumes te werken maar met Windows storage spaces.
Ik heb het ooit in een labo setup al gebruikt en het werkt eig vlekkeloos.
Nadeel is wel dat je dan nog één drive zal moeten bijkopen, je kan de drive met het OS erop niet gebruiken in u storage spaces.

Dat is iets wat ik wel niet echt aanraad, want indien 1 schijf sneuvelt, ben je alles kwijt. is er een specifieke reden waarom je dit wilt doen?

in principe is dat puur de software die het al dan niet moet toelaten.
Maar ik vermoed dat Windows daar heel wat strikter in is. zeker op de bootdrive.

Kan je dit niet op veel computers en laptops (zeker de ietwat hogere klasse) hardwarematig?
Is uiteindelijk een raid 0, dus totale capaciteit is de het dubbele van één schijf (gesteld dat ze even grootzijn uiteraard, anders is het dacht ik het dubbele van de kleinste schijf).
Creert een zeer snel en groot volume, echter als één van de twee schijven flest ben je al je data kwijt.

Ik heb zo een laptop, een BTO zowat top of the line en heb specifiek voor die raid 0 setup gekozen.

Beestig snel, maar je moet wel zeer slim je (kritieke) data veilig stellen. Snelle raid is zuiver een OS/werkschrijf, eens de data verwerkt is gaat dat in veilige opslag, en er wordt dagelijks windows back-ups gemaakt.
Een failure gaat mij per definitie geen dataloss geven (buiten waar er op dat ogenblik moest aan gewerkt worden, maar zowat eender elke andere failure van het toestel zou dat effect hebben), en recovery (nieuwe schijven en restore van backup) zal ook zeer snel gebeurd zijn...

Terug
Bovenaan