Archief - Wiskunde Graduaat elektromechanica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

oukmadi

Legacy Member
Ik ben van plan om elektromechanica te gaan volgen. Maar er zit wiskunde in het programma. Heeft iemand graduaat elektromechanica of elektronica gevolgd? en is wiskunde daar moeilijk?? (Ik kom van BSO, vandaar dat ik vragen stellen aan jullie ).

Alvast bedankt

Ouk M.:bow:

MrKend54l

Legacy Member
NotoriousP zei:
Je doet precies niet veel moeite om van het stereotype van een bso'r af te geraken hé.

Die opmerking is echt niet nodig hoor. Het heeft misschien meer te maken met zijn gebrek van forum regels dan dat hij in bso zit.
Zeer kort door de bocht van u.

Rnzk

Legacy Member
Ikzelf heb een bachelor elektromechanica (~graduaat?) en ik moet zeggen dat de wiskunde zeer goed meevalt. Meestal wordt deze toegepast gebruikt (in het vak zelf) en als er dan toch wiskunde aan bod komt, is dit zeker geen rocket science.
Let op, je zal er uiteraard wel je best voor moeten doen gezien je vooropleiding ... maar mits redelijke inspanning en motivatie kom je er wel!

Concreet: Algemene algebra, goniometrie, complexe getallen, en mogelijks nog andere dingen waar ik niet direct op kan komen :)
Je hoeft dus zeker geen krak te zijn in afgeleiden, integralen, ...

Succes!

Edit: voor mechanica zeker driehoeksmeetkunde

Jack-in-the-box

Legacy Member
Hmm, 'k doe zelf Elektromechanica en heb 't ook gezien met BSO en TSO. 't sleutelwoord is motivatie en zelfstudie.

Wil je echt prof.bach ELM worden, dan ga je ervoor en leer je effectief. De wiskunde begint inderdaad van 0, maar als je niet echt ervaring hebt met leren, dan mag je wel wat werken om dit allemaal op orde te houden.

Hetzelfde geldt voor Fysica en Elektriciteit.

MrKend54l

Legacy Member
Rnzk zei:
Concreet: Algemene algebra, goniometrie, complexe getallen, en mogelijks nog andere dingen waar ik niet direct op kan komen :)
Je hoeft dus zeker geen krak te zijn in afgeleiden, integralen, ...

Succes!

Edit: voor mechanica zeker driehoeksmeetkunde

Je beseft toch dat hij van alles wat hij opnoemt nog nooit iets van gezien heeft.

Ik denk dat je toch een paar bijlessen wiskunde zal moeten nemen. Anders zit je daar niks te doen. 1 van de eerste dingen bij mechanica is statica. En als je nog geen basis hebt is dit zelfs al te moeilijk.

Jack-in-the-box

Legacy Member
MrKend54l zei:
Je beseft toch dat hij van alles wat hij opnoemt nog nooit iets van gezien heeft.

Ik denk dat je toch een paar bijlessen wiskunde zal moeten nemen. Anders zit je daar niks te doen. 1 van de eerste dingen bij mechanica is statica. En als je nog geen basis hebt is dit zelfs al te moeilijk.

Inderdaad, hoewel 't vrij logisch is, maar ik heb er ook 4 examens van moeten afleggen eerdat ik er door was.

Rnzk

Legacy Member
MrKend54l zei:
Je beseft toch dat hij van alles wat hij opnoemt nog nooit iets van gezien heeft.

Ik denk dat je toch een paar bijlessen wiskunde zal moeten nemen. Anders zit je daar niks te doen. 1 van de eerste dingen bij mechanica is statica. En als je nog geen basis hebt is dit zelfs al te moeilijk.

Da's waar, maar ik wou even opsommen wat ik juist heb gekregen (moest hij het even willen opzoeken ofzo ;) ). Het is inderdaad waar dat alles vanaf 0 wordt gegeven. Ik herinner mij de eerste les nog, het begon letterlijk bij 1+1, 5 minuten later was het wel een stuk moeilijker :p
Gewoon voldoende moeite in steken tijdens het schooljaar en thuis veel oefeningen maken!

blacky

Legacy Member
Volg momenteel het vak wiskunde van Graduaat elektronica. Ze beginnen vanaf nul daar zal het niet aan liggen. Gewoon eerlijk zijn met de leerkracht als die vraagt of je mee bent of niet. Zo niet zal die het wel uitleggen tot je het snapt. Wiskunde is natuurlijk veel oefenen dus thuis ook veel oefeningen maken dan zal het wel lukken ;)

In het pakket zit:

-rekenkundige bewerkingen
-algebraïsch rekenen, merkwaardige producten, omvormen van formules
-machtsverheffing en worteltrekkingen
-lineaire vergelijkingen
-lineaire ongelijkheden
-kwadratische vergelijkingen
-stelsels lineaire vergelijkingen
-complexe getallen
-goniometrie
-coördinatenstelsels en transformaties
-reële functies
-logaritmische en exponentiele functies
-afgeleiden en limieten

cuinhel

Legacy Member
Bij ons op school was er ook een opfrissing cursus voor wiskunde voor het schooljaar begon, misschien een goed idee om die te volgen als die er is.

Rnzk

Legacy Member
blacky zei:
Volg momenteel het vak wiskunde van Graduaat elektronica. Ze beginnen vanaf nul daar zal het niet aan liggen. Gewoon eerlijk zijn met de leerkracht als die vraagt of je mee bent of niet. Zo niet zal die het wel uitleggen tot je het snapt. Wiskunde is natuurlijk veel oefenen dus thuis ook veel oefeningen maken dan zal het wel lukken ;)

In het pakket zit:

-rekenkundige bewerkingen
-algebraïsch rekenen, merkwaardige producten, omvormen van formules
-machtsverheffing en worteltrekkingen
-lineaire vergelijkingen
-lineaire ongelijkheden
-kwadratische vergelijkingen
-stelsels lineaire vergelijkingen
-complexe getallen
-goniometrie
-coördinatenstelsels en transformaties
-reële functies
-logaritmische en exponentiele functies
-afgeleiden en limieten

Lijkt mij ook volledig te kloppen voor de prof. bachelor

jawadde001

Legacy Member
Niet vergeten ook dat de graduaat in avondschool een stuk eenvoudiger is dan de professionele bachelor. Dus dat stukje wiskunde moet wel lukken.

blacky

Legacy Member
Zou ik zo niet zeggen, avondschool wordt gewoon nog alles ividueel uitgelegd als dat nodig is. Ook niet vergeten, meeste mensen die avondschool volgen hebben ook een fulltime job.

Lord Kveldulv

Legacy Member
blacky zei:
Zou ik zo niet zeggen, avondschool wordt gewoon nog alles ividueel uitgelegd als dat nodig is. Ook niet vergeten, meeste mensen die avondschool volgen hebben ook een fulltime job.

Bwa, ik heb 2 jaar elektronica in dagonderwijs gedaan en was gebuisd (ok vooral door ziekte en andere omstandigheden). En later afgemaakt via avondschool. In avondschool had ik met de helft van de inspanning grote onderscheiding. In principe moeten de vakken die je krijgt van hetzelfde niveau zijn, maar in de praktijk is dat absoluut niet zo.
Ok die fulltime job is voor de meesten de dooddoener maar ik heb dat nooit een excuus gevonden. Ik heb meer tijd aan studies gespendeerd in dagonderwijs (buiten de lesuren bedoel ik dan) dan in avondschool.
En om eerlijk te zijn, zelfs met grote onderscheiding heb ik mezelf nooit goed genoeg geacht om een deftige job in de elektronica te vinden.
Ne maat van mij doet nu ook elektronica in avondschool. In z'n 2de jaar heeft hij nog nooit een soldeerbout vast gehad en weet hij niet wat een AVR is. Wetende dat het 3de jaar nougabollen voor stelt heb je al een goed idee over het niveau.

samsonite

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Bwa, ik heb 2 jaar elektronica in dagonderwijs gedaan en was gebuisd (ok vooral door ziekte en andere omstandigheden). En later afgemaakt via avondschool. In avondschool had ik met de helft van de inspanning grote onderscheiding. In principe moeten de vakken die je krijgt van hetzelfde niveau zijn, maar in de praktijk is dat absoluut niet zo.
Ok die fulltime job is voor de meesten de dooddoener maar ik heb dat nooit een excuus gevonden. Ik heb meer tijd aan studies gespendeerd in dagonderwijs (buiten de lesuren bedoel ik dan) dan in avondschool.
En om eerlijk te zijn, zelfs met grote onderscheiding heb ik mezelf nooit goed genoeg geacht om een deftige job in de elektronica te vinden.
Ne maat van mij doet nu ook elektronica in avondschool. In z'n 2de jaar heeft hij nog nooit een soldeerbout vast gehad en weet hij niet wat een AVR is. Wetende dat het 3de jaar nougabollen voor stelt heb je al een goed idee over het niveau.

Ik zelf volg graduaat boekhouden.
Over de opleiding graduaat elektronica kan ik mss niet zoveel zeggen maar volgens mij hangt dat echt af van docent tot docent af.

Ik studeer voor een vak bijna elke week een paar uur en voor een andere vak doe ik echt niets
ik zorg enkel en alleen ervoor dat mijn cursus in orde is en ik zal het wel studeren als de examen nadert

Lord Kveldulv

Legacy Member
samsonite zei:
Ik zelf volg graduaat boekhouden.
Over de opleiding graduaat elektronica kan ik mss niet zoveel zeggen maar volgens mij hangt dat echt af van docent tot docent af.

Ik studeer voor een vak bijna elke week een paar uur en voor een andere vak doe ik echt niets
ik zorg enkel en alleen ervoor dat mijn cursus in orde is en ik zal het wel studeren als de examen nadert

Het ministerie van onderwijs heeft bepaald hoe de richting er uit moet zien. In theorie is dat overal hetzelfde. In de praktijk kan het idd wat schelen. In avondschool heb ik het aan 2 verschillende scholen gevolgd. Eentje was een gewone CVO op een middelbare school. De docenten gaven enkel les in het middelbaar. Bijv. bij het vak elektronica was de laagste score 80%. Ik had 98% en die 2% was ik dan nog kwijt door een verstrooidheid. Het niveau was gewoon lachwekkend.
Daarna ben ik naar een CVO op een hogeschool gegaan. Dezelfde cursus en docenten als die in dagonderwijs les gaven. Ook een paar doctoraatstudenten gehad die les kwamen geven (was er ene bij die echt wel indrukwekkend was, is op het einde van het schooljaar naar een unief in de VS getrokken voor research te gaan doen). Maar ze zijn soepeler op het inleveren van taken, te laat zijn op lessen. Enfin ja, ze houden rekening met de werkende mens. Niks mis daarmee. Maar dat diploma stelt een bepaald niveau voor. En op de examens waren sommigen gewoon te soepel. Daar zijn moeilijke examens bij geweest waar ik hard op heb moeten blokken om een 16 te halen. Maar bijv. voor microcontrollers was het een open boek examen. Open boek voor een poepsimpel vak for crying out loud! Het merendeel was gewoon te simpel.

Om de vergelijking met wiskunde te maken. In dagonderwijs hadden wij 4h theorie en 2 of 4 (?)h oefeningen. Zelfde cursus en docent als bij de opleiding ind. ing. Behalve dat wiskunde bij ons er op anderhalf jaar of zo er door was en ind. ing. daarna nog verder ging. Dat was een veel hoger tempo. Moeilijker oefeningen. Minder begeleiding. Ik spreek dan wel over 1998. Er is veel veranderd sinds toen.
Bon, ik had vrijstelling op wiskunde 1 en 2 in avondschool maar heb wiskunde 2 toch nog gevolgd om het op te frissen (was toen al een paar jaar geleden). Tja, 2 of 4 uurkes of hoeveel was het weer, op 1 jaar tijd. Een docent die uw handje kwam vast houden. Een docent die het niet nodig vond om meer dan 1 oefening volledig uit te werken op papier en al de rest via pc 'want later ga je toch overal een pc ter beschikking hebben'. Dat is nu niet echt hetzelfde he. En tot mijn grote verbazing kregen we een blad met formules op het examen...
Maar als ge met 20 man aan de opleiding begint en er zijn er 3 die afstuderen binnen de 3 jaar, dan kunnen ze het niet moeilijker maken of er studeert niemand meer af.

samsonite

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Maar als ge met 20 man aan de opleiding begint en er zijn er 3 die afstuderen binnen de 3 jaar, dan kunnen ze het niet moeilijker maken of er studeert niemand meer af.

+

Je moet er veel voor over hebben.
Minsten 2 keer in de week +-3uur les gaan volgen na 7.5h gewerkt te hebben kan inderdaad wel soms goe tegensteken.

etii0

Legacy Member
Er moet me toch iets van het hart, misschien eens eerlijk met jezelf zijn? Tenzij om redenen van overmacht of anderen die in jouw plaats beslissen, heb je die richting gekozen omdat je niet wil/kan verder studeren. Daar is niets mis mee. In mijn ogen zal het titanenwerk zijn om vanuit BSO op te klimmen naar graduaat, maar das mijn mening. Je hebt een jarenlange achterstand qua inzicht in wetenschappen en zo meer. Dat maak je niet goed door goed te studeren.

samsonite

Legacy Member
etii0 zei:
Er moet me toch iets van het hart, misschien eens eerlijk met jezelf zijn? Tenzij om redenen van overmacht of anderen die in jouw plaats beslissen, heb je die richting gekozen omdat je niet wil/kan verder studeren. Daar is niets mis mee. In mijn ogen zal het titanenwerk zijn om vanuit BSO op te klimmen naar graduaat, maar das mijn mening. Je hebt een jarenlange achterstand qua inzicht in wetenschappen en zo meer. Dat maak je niet goed door goed te studeren.

Alles is mogelijk mits voldoende motivatie en inzet!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan