Archief - Wiskunde encylopedie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xasuntox

Legacy Member
Hallo,

Ik studeer wiskunde wetenschappen en ga volgend jaar waarschijnlijk voor ingenieur studeren. Nu soms als ik wiskunde studeer, weet ik iets niet meer en moet ik het even opzoeken.

Nu denk ik eraan een goed boek te kopen waar alles over wiskunde in staat.
Zeg maar een soort handleiding of woordenboek maar dan voor wiskunde.

Dus geen boek waarin ze je iets willen aanleren. Gewoon een boek met een register. En dat je dan kan zoeken naar bijvoorbeeld: stelling van pythagoras. En dat je dan op een x pagina het bewijs en de formule kan terug vinden.
En dit dan voor heel de wiskunde.

Liefst in het nederlands. Kent iemand zo'n boek?

Groeten

NotoriousP

Legacy Member
Gebruik gewoon het internet... en pas u al maar aan om wiskunde in het Engels te leren als je voor ingenieur wilt gaan. ;)

MrKend54l

Legacy Member
Als je de stelling van pythagoras nog niet vanbuiten kent dan verdien je het niet om ingenieur te worden.

Nicholas1992

Legacy Member
MrKend54l zei:
Als je de stelling van pythagoras nog niet vanbuiten kent dan verdien je het niet om ingenieur te worden.

Hij geeft dit dan ook aan als vb...

Cephalus

Legacy Member
der is maar 1 zo'n boek en dat is het Wiskundig Vademecum van Pelckmans

/close topic

Xasuntox

Legacy Member
Cephalus zei:
der is maar 1 zo'n boek en dat is het Wiskundig Vademecum van Pelckmans

/close topic

Ja inderdaad, ik heb hier zo'n boekje liggen wat je daar vernoemt. Maar dit boekje is van 1984 en is nog van mijn vader geweest. En enkele wiskunde symbolen waar ik de verklaring voor zocht stonden hier niet in. Daarom dat ik mij afvroeg of er een uitgebreide encyclopedie bestaat met alles erin en dan wat moderner als dat kleine boekje.

En dat ik in het engels zal moeten studeren dat weet ik ook. Maar als je de mogelijkheid hebt om een boek in je moedertaal te verkrijgen is het wel logisch dat je voorkeur daar naar gaat.

En op die reactie van dat ik de stelling niet ken. Dit was louter maar een voorbeeld. Jammer dat je het verkeerd begrepen had.:p

Cephalus

Legacy Member
Xasuntox zei:
Daarom dat ik mij afvroeg of er een uitgebreide encyclopedie bestaat met alles erin en dan wat moderner als dat kleine boekje.

Once again, het Wiskundig Vademecum. Dat boek (geen "boekje") is van 2005. Ik ga toch niet een boek van 1984 aanraden, dat helemaal niet meer conform de leerplannen is.

Wiskundig en Wetenschappelijk Vademecum

freakykiller

Legacy Member
Lijkt me toch geen zo'n goed boek (behoorlijk beperkt). Je zal beter af zijn met googlen. Wikipédia bevat ook meestal grote/deftige artikels geschreven door mensen die er iets van kennen.

en srsly MrKend54l, ge kunt dan evengoe niets posten he.

Fraggie

Legacy Member
Ikzelf heb heel veel gehad aan "Technische formules" van Gieck uitgeven door Delta Press.
Is veel ruimer dan enkel wiskunde, maar wel heel goed voor je ing. studies. Verder is enkel de rechter pagina bedrukt, dus je kan nog altijd bijschrijven aan de linker kant indien nodig.

Cephalus

Legacy Member
Als ge meer nodig hebt dan het Vademecum zult ge in het Engelstalig gebied moeten zoeken. Er bestaat verder niks in het nederlands dat beantwoordt aan de gestelde vereisten.

NotoriousP

Legacy Member
Xasuntox zei:
En dat ik in het engels zal moeten studeren dat weet ik ook. Maar als je de mogelijkheid hebt om een boek in je moedertaal te verkrijgen is het wel logisch dat je voorkeur daar naar gaat.

Indien je Engels ondermaats is ja maar eens op deftig niveau maakt dat toch niets uit.

MrKend54l

Legacy Member
freakykiller zei:
Lijkt me toch geen zo'n goed boek (behoorlijk beperkt). Je zal beter af zijn met googlen. Wikipédia bevat ook meestal grote/deftige artikels geschreven door mensen die er iets van kennen.

en srsly MrKend54l, ge kunt dan evengoe niets posten he.

Ik zie niet in wat er beperkt aan het wiskundig vademecum is hoor. Staat alles in wat je moet weten naar wiskunde toe.
Veel is ook basiskennis die je eigenlijk moet hebben voor je aan je studies van ing. of ir. begint. En het gaat verder dan enkel stelling van pythagoras.
- logaritmes en het omzetten is pure basiskennis en moet je er zo kunnen uitflappen.
- alles van goniometrie moet gekend zijn.
- complexe getallen moeten gezien zijn, in het secundair of doormiddel van zelfstudie.
- integralen en afgeleiden moeten gekend zijn.

En oké als je 2 formules vergeten bent maar men verwacht toch minstens dat bepaalde stukken parate kennis zijn hoor.

Xasuntox

Legacy Member
MrKend54l zei:
Ik zie niet in wat er beperkt aan het wiskundig vademecum is hoor. Staat alles in wat je moet weten naar wiskunde toe.
Veel is ook basiskennis die je eigenlijk moet hebben voor je aan je studies van ing. of ir. begint. En het gaat verder dan enkel stelling van pythagoras.
- logaritmes en het omzetten is pure basiskennis en moet je er zo kunnen uitflappen.
- alles van goniometrie moet gekend zijn.
- complexe getallen moeten gezien zijn, in het secundair of doormiddel van zelfstudie.
- integralen en afgeleiden moeten gekend zijn.

En oké als je 2 formules vergeten bent maar men verwacht toch minstens dat bepaalde stukken parate kennis zijn hoor.

Het is fijn dat je zo bezorgd bent over mijn wiskundige kennis. Maar ik kan je gerust stellen dat alles wat je opnoemt al gezien is en je er geen zorgen over moet maken. Dat van die stelling was dan ook maar een voorbeeld ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan