Archief - Werkstudent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

abcde

Legacy Member
Hallo,

ik heb al op andere topics gezocht maar heb niet echt een antw op mn vraag gevonden.

Ik werk sinds maart als jobstudent bij (A) en zit nu bijna over de 50 dagen die ik mag werken als jobstudent tegen 3% RSZ bijdrage.
Omdat het wat minder druk wordt heb ik nog twee kleine jobs (B en C) aangenomen voor de komende maanden waarbij ik ben ingeschreven als werkstudent (zelf al zijn mijn 50d nog niet helemaal op (heb er nog 5 over, maar deze zal ik nog zeker overschreiden)

Nu zijn mijn vragen als volgt:
1) Wat houdt dit in voor werkgever (A)? zal deze meer RSZ moeten betalen tot eind 2012 vanaf nu?
2) Verandert het statuut als jobstudent naar werkstudent automatisch na de 50 dagen of moet ik nu voor de komende werkdagen toch nog 3% RSZ betalen bij mijn twee nieuwe jobs (B en C)?
3) Wat als ik me op 1 januari 2013 voorneem om toch minder dan 50 dagen te gaan werken? Kan ik dan terug het statuut van jobstudent aannemen, aangezien ik dan geen 13% RSZ moet betalen? en indien ik dan toch de 50 dagen overschreid terug 13% betalen?

dank u op voorhand

Dragonix

Legacy Member
als ik me goed kan herinneren gaan de belastingen er niet echt mee kunnen lachen dat je zomaar switched tussen job- en werkstudent.. als dat uberhaupt al mag

Meer weet ik er niet over, wil je gewoon effe waarschuwen voor je dingen begint te doen

abcde

Legacy Member
Maar ik moet toch eens ooit kunnen switchen, het is gewoon een kwestie van teveel werken als jobstudent en me dus in te schrijven als werkstudent? kunnen ze toch moeilijk een probleem van maken denk ik?

abcde

Legacy Member
ik kan me niet herinneren dat ik zoiets heb getekend... Mss best dat ik het wel meld dan dat ik vanaf nu werkstudent ben, beter dan doen alsof ik van niets weet

Dragonix

Legacy Member
je bent dit jaar begonnen als jobstudent, dus mag je dit jaar niet switchen naar werkstudent.
Ik dacht vanaf 1 januari 2013 dat je kan switchen (aangezien de 50 dagen geldig zijn van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2012)

abcde

Legacy Member
Maar er moet toch iets gebeuren vanaf het moment dat ik die 50 dagen te boven ga? dus doe ik best alsof mn neus bloed?

Saphira

Legacy Member
Dragonix zei:
je bent dit jaar begonnen als jobstudent, dus mag je dit jaar niet switchen naar werkstudent.
Ik dacht vanaf 1 januari 2013 dat je kan switchen (aangezien de 50 dagen geldig zijn van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2012)

Ik ben vorig jaar direct nochtans kunnen switchen van jobstudent naar werkstudent. Mijn status nu is normaal gezien ook werkstudent

abcde

Legacy Member
Switchen kan inderdaad probleemloos, maar kan mn werkgever (A) dan extra belast worden voor het bedrag dat ik reeds verdiende als jobstudent (zo een 5000 euro dit jaar :s)

fragflap

Legacy Member
Vergeet het maar. Eens je voor de statuur jobstudent heb gekozen, MOET je wachten tot het volgende werkjaar om te veranderen naar een andere statuut. En ik snap het niet goed als een werkgever voor een jobstudent vraagt ga je toch niet solliciteren als werkstudent en vice versa.

abcde

Legacy Member
Het zit zo: ik ben aanvankelijk gaan solliciteren als jobstudent bij wg (A) en als werkstudent bij (B) en (C), mss lijkt het best dat ik B en C afzeg (nog niets getekend) en voor (A) blijf werken die mooi binnen de 50 dagen blijft, want de extra belasting blijkt RSZ + bedrijfvoorheffing te zijn wat meer dan 20% van mijn loon bedraagt :o

Cubbus

Legacy Member
fragflap zei:
Vergeet het maar. Eens je voor de statuur jobstudent heb gekozen, MOET je wachten tot het volgende werkjaar om te veranderen naar een andere statuut. En ik snap het niet goed als een werkgever voor een jobstudent vraagt ga je toch niet solliciteren als werkstudent en vice versa.

ZEVER

Je zal gewoon vanaf dag 50 de hogere RSZ bijdrage moeten betalen. Ik heb dit jaar ook 2 studentenjobs gecombineerd, bij de ene ging er slechts de solidariteitsbijdrage af en vanaf dag 51 de hgoere RSZ, bi de andere hielden ze direct de hogere RSZ in.
Gewoon melden aan werkgever A wanneer je over je 50 dagen zit, dan kan het zijn dat hij zegt: je moet niet meer komen ofwel betaald hij extra. Zeker SCHRIFTELIJK melden zodat hij achteraf niet kan zeggen ik wist van niets en de hogere kosten (indien RSZ afkomt) op jou probeert te verhalen.

Dat je niet kan switchen tussen statuten is zever omdat dit geen "statuten" zijn, het statuut werkstudent bestaat niet eens, dan ben je een "gewone werknemer" Uiteraard kan je eerst als jobstudent gewerkt hebben (50 dagen) om dan later "over te schakelen" naar werkstudent, uiteraard wanneer je meer dan 50 dagen hebt kan je niet terug naar jobstudent.
Wanneer je 01/01/2013 weer werkt heb je opnieuw recht op de eerste 50 dagen aan het lagere tarief.

Ik weet niet of je hogeschool doet ofzo maar ik heb sinds dit jaar gelezen en ook de studietoelage op mijn naam zelf aangevraagd ( je moet +-8000 euro belasterbaar hebben over 2 kalenderjaren 2011-2012 in dit geval). En 12 maanden gewerkt (1 dag in een maand telt ook als maand) hebben. Hierdoor kan het zijn dat als je ouders teveel verdienen je toch kan genieten van een studiebeurs.

Dit is wat ik heb gelezen en als antwoord heb gekregen toen ik navraag deed, dus schiet me niet fout als er iets niet 100% klopt. :)

abcde

Legacy Member
Ik zat al geweldig met de schrik dat mn werkgever A opeens een hele hoop belastingen zou moeten betalen voor het bedrag dat ik reeds heb verdient, maar dat lijkt dus niet te kloppen... Ik zal het eerst eens bespreken met werkgever A en dan hopen dat die akkoord is :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan