Archief - Weet niet wat te doen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

fabulous233

Legacy Member
Ik ben 24 en net "afgestudeerd" met een bachelor Office Management. Ik heb een jaar opnieuw gedaan in het middelbaar, een jaar full time gewerkt (als postbode) en 1 semester toegepaste informatica geprobeerd, daarmee dat ik eigenlijk 3 jaar achter sta :p

Nu heb ik eindelijk dat diploma maar ben ik er geen reet mee. Achter het eerste jaar wist ik al dat het me geen reet interesseerde, maar heb het toch afgewerkt omdat ik het niet zag zitten om nog eens te veranderen.
Mijn echte passie ligt nog altijd bij computers, en ik denk dat dit het enigste werkveld is waarin ik ooit een job zal vinden die me aanstaat. Daarmee dat ik 3 jaar geleden beter verdergedaan had met TIN (was er ook voor 2/3 van de vakken erdoor, echter gestopt omdat ik het niet meer zag zitten), nu sla ik mezelf wel een beetje dood daardoor...

Omdat ik het niet zie zitten om nog eens 3 jaar geen geld te verdienen (en ik denk dat dit ook de slimste keuze is), ben ik van plan om dit jaar te gaan werken en om afstandsonderwijs NMCT (aan Howest) te doen. In afstandsonderwijs is deze opleiding ongeveer 4 jaar, wat wil zeggen dat ik 28 zal zijn wanneer ik eindelijk afstudeer. Natuurlijk zal dit een uitdaging zijn om full time te gaan werken en te studeren, ik onderschat het ook zeker niet. Maar ik ben bereid het nodige te doen en op mijn tanden te bijten. Op 28 zal ik waarschijnlijk ook minder kans hebben op een job dan een 21 jarig maarja...

Mijn probleem is nu dat ik niet goed weet voor wat ik moet solliciteren of waar ik moet gaan werken. Ik heb dus feitelijk een job nodig die ik 4 jaar kan uitoefenen terwijl ik via afstandsonderwijs mijn diploma behaal. Met mijn huidige diploma (Office Management) kan ik eigenlijk hoogstens als administratief medewerker gaan werken. Het probleem is dit soort functie mij geen zak interesseert. Je bent feitelijk een secretaresse en krijgt constant dwaze shit van alle andere medewerkers over je heen. Ze gebruiken je feitelijk als vuilbak van het bedrijf. (dit heb ik vooral gemerkt op mijn stage) Een ideale job voor mij zou eigenlijk zijn waar ik zelfstandig kan werken en met rust gelaten word.

Binnen een week heb ik nog een vakantiejob van 2 weken, maar daarna weet ik dus niet wat ik zal doen. Ik heb ook al mijn sollicitatie ingediend voor treinbegeleider, dit is eigenlijk nog de enigste job die ik zie zitten voor de moment. Het is nogal contradictorisch ik weet het, je zal hier waarschijnlijk ook veel shit over je krijgen aangezien je constant met klanten bezig bent, maar voor de een of andere reden staat deze functie mij echt wel nog aan. Plus de verloning en andere voordelen (statutair) zijn ook interessant dus dit spreekt mij echt wel aan.

Wat zijn mijn mogelijkheden nu? Ik heb nu dit bachelordiploma, het zou me toch enig voordeel kunnen geven of niet? Had ook gedacht om misschien te solliciteren voor een functie op IT helpdesk ofzo (zodat ik al ervaring kan opdoen voor een IT gerelateerde functie in de toekomst), maar heb eens rondgekeken maar men vraagt voor bijna elk van die functies een IT diploma + x aantal jaar ervaring...

Aap

Legacy Member
fabulous233 zei:
Had ook gedacht om misschien te solliciteren voor een functie op IT helpdesk ofzo (zodat ik al ervaring kan opdoen voor een IT gerelateerde functie in de toekomst), maar heb eens rondgekeken maar men vraagt voor bijna elk van die functies een IT diploma + x aantal jaar ervaring...

Naar een diploma voor helpdesk zou ik niet kijken. Je hebt een bachelor, dat is al voldoende voor helpdesk. Eigenlijk is een bachelor al te veel. Maar bij helpdesk krijg je ook schijt over je.

fabulous233

Legacy Member
Aap zei:
Naar een diploma voor helpdesk zou ik niet kijken. Je hebt een bachelor, dat is al voldoende voor helpdesk. Eigenlijk is een bachelor al te veel. Maar bij helpdesk krijg je ook schijt over je.

Nja, maar dan zal ik ten minste al ervaring opdoen in de sector waarin ik wil werken.

fragflap

Legacy Member
Ik ken iemand die twee jaar te samen heeft gedaan aan een hogeschool in Mechelen. Is dit niets voor u ?

Anoniem07

Legacy Member
Doe gewoon ne cursus van de VDAB programmeur ofzo, dan kunde na u opleiding aan de slag als software developer aan de slag, anders als netwerk admin. Maar ik ken wel mensen die na een IT VDAB opleiding rechtstreeks in de real deal zijn beland. En krijgt dan mss zelfs uitkering en da duurt nie zo lang.

hashtag

Legacy Member
Ze nemen het niet zo nauw met welke soort richting ge hebt gedaan, het feit dat ge een bachelordiploma hebt, steekt u al boven iedereen die solliciteert met geen afgewerkte studies.

fabulous233

Legacy Member
PunkDudez zei:
Doe gewoon ne cursus van de VDAB programmeur ofzo, dan kunde na u opleiding aan de slag als software developer aan de slag, anders als netwerk admin. Maar ik ken wel mensen die na een IT VDAB opleiding rechtstreeks in de real deal zijn beland. En krijgt dan mss zelfs uitkering en da duurt nie zo lang.

Sorry maar als bedrijven nu de keuze hebben tussen een persoon met een hoger diploma IT of een persoon met een vdab attestje...Denk dat de keuze snel gemaakt is. De mensen die met zo'n attest werkelijk aan de slag kunnen zijn zeldzaam denk ik.

gazmask zei:
Ze nemen het niet zo nauw met welke soort richting ge hebt gedaan, het feit dat ge een bachelordiploma hebt, steekt u al boven iedereen die solliciteert met geen afgewerkte studies.

Doet niets af van het feit dat ik eigenlijk niets van waarde geleerd heb tijdens die drie jaar...

fabulous233

Legacy Member
fragflap zei:
Ik ken iemand die twee jaar te samen heeft gedaan aan een hogeschool in Mechelen. Is dit niets voor u ?

Zie mezelf dit nog niet zo snel doen. Denk dat dit zowiezo zou uitmonden op een jaar extra. Trouwens, ik ben er 100% zeker van dat ik vanaf nu geld wil gaan verdienen (met combinatie afstandsonderwijs natuurlijk). Deze thread gaat eerder over de jobmogelijkheden die ik nu zou kunnen hebben.

willydrama

Legacy Member
fabulous233 zei:
Sorry maar als bedrijven nu de keuze hebben tussen een persoon met een hoger diploma IT of een persoon met een vdab attestje...Denk dat de keuze snel gemaakt is. De mensen die met zo'n attest werkelijk aan de slag kunnen zijn zeldzaam denk ik.

ultieme motivatie om niet te gaan werken

Anoniem07

Legacy Member
fabulous233 zei:
Sorry maar als bedrijven nu de keuze hebben tussen een persoon met een hoger diploma IT of een persoon met een vdab attestje...Denk dat de keuze snel gemaakt is. De mensen die met zo'n attest werkelijk aan de slag kunnen zijn zeldzaam denk ik..

Da boeit nie, ik ken zeker 2 mensen die dat gedaan hebben en dan als full time software developer zijn begonnnen bij hun stage bedrijf, en eenmaal vertrokken...

fabulous233

Legacy Member
mathieu zei:
Ga bij volvo cars of trucks gent aan den band gaan werken, zeer mooi verdienen en tijd genoeg voor aan je andere studie te werken.
Session Expired
Session Expired

Ik woon in Oostende niet in Gent. En kzou eigenlijk liever iets hebben da wa beter staat op mijn cv dan bandwerker... Indien ik geen keuze heb zal ik wel voor zo'n job moeten gaan maar voor de moment kijk ik liever eens goed rond.

djemz

Legacy Member
mathieu zei:
Ga bij volvo cars of trucks gent aan den band gaan werken, zeer mooi verdienen en tijd genoeg voor aan je andere studie te werken.
Session Expired
Session Expired

hoe ga je dat in godsnaam combineren, ploegwerk met een studie?

Over die vdab opleiding en geen werk vinden is totaal niet waar.. Heel veel mensen kunnen na hun stage aan de slag bij die firma, de vdab zorgt voor een stageplaats waar er een mogelijkheid is om te blijven werken na de cursus.

Vinceness

Legacy Member
fabulous233 zei:
Sorry maar als bedrijven nu de keuze hebben tussen een persoon met een hoger diploma IT of een persoon met een vdab attestje...Denk dat de keuze snel gemaakt is. De mensen die met zo'n attest werkelijk aan de slag kunnen zijn zeldzaam denk ik.

Hangt meer af van de aard van de job dan van iets anders hoor. Als het gaat om een redelijk algemene junior-functie waarbij geen diepgaande theoretische kennis vereist is, maakt ge evenveel kans met een VDAB-attest omdat ge dan iets minder betaald wordt dan een bachelor.

Kingfisher

Legacy Member
Als je voldoet aan de voorwaarden, en gemotiveerd bent, waarom niet.

Enkele opmerkingen:

- jouw ervaring als stagiair heeft niets te maken met het werkelijke leven. Stagairs zijn de afvalbak van het kantoor, en worden gebruikt voor de meest stompzinnige werkjes (visitekaartjes intijpen in een excellbestand bv).

- Mijn vrouw is ook afgestudeerd als Bachelor Office Management (aan haar 18 aan de deur gezet thuis, moest zelf maar leren zwemmen, dus moest een richting kiezen die kort was, en die niet te veel lesuren had, zodat ze kon werken).
Ze zit momenteel in London, waar ze de logistiek draait van een conferentie van 2000 bedrijfsleiders en staatshoofden. 6 maanden daarvoor was het Shangai, daarvoor Dubai. Binnen zes maanden in Montreal. En een leidinggevende functie in het bedrijf. En degelijk betaald. Ze heeft er wel moeten voor knokken/lange uren/zwaar werken. Ikzelf heb door mijn masters minder hindernissen gehad.
Maar wat je ook studeert, uw eerste jaren gaan saai afstompend werk zijn. Niemand begint als masseur in de stripteasclub. Sorry for the wake up call.


- vermeld niet bij een gesprek dat je een job zoekt die compatibel is met jouw avondstudie: een werkgever wil jouw volle aandacht en inzet, en daarbij geef je aan dat je het aan het eind van jouw studies het gaat aftrappen. Het is alsof dat je tijdens een eerste date zou zeggen dat je geinteresseerd bent, maar dat het maar tijdelijk is, tot je een ander en beter hebt gevonden.

fabulous233

Legacy Member
Kingfisher zei:
- vermeld niet bij een gesprek dat je een job zoekt die compatibel is met jouw avondstudie: een werkgever wil jouw volle aandacht en inzet, en daarbij geef je aan dat je het aan het eind van jouw studies het gaat aftrappen. Het is alsof dat je tijdens een eerste date zou zeggen dat je geinteresseerd bent, maar dat het maar tijdelijk is, tot je een ander en beter hebt gevonden.

Ik ben van plan om in februari de opleiding NMCT in afstandsonderwijs te doen. Dit kan ik toch in iets positiefs draaien op dat interview? Aangezien ik zo toon dat ik bereid ben om mij bij te scholen om zo de nodige kennis te vergaren. Dan kan ik ook zeggen dat, eenmaal ik die studie afgerond heb, bereid ben om door te groeien naar meer serieuzere functies binnen het bedrijf zelf, en dat ik eigenlijk daarom juist die richting wil studeren.

flash_artist

Legacy Member
Zoek u een opleiding van 1 jaar in plaats van 3/4 jaar! Heb dat ook gedaan om een job meer richting IT te gaan.

Er zijn genoeg alternatieven die maar 1 jaar duren:
Syntra- webdesigner
Syntra- netwerkbeheer
Syntra- webmaster
Mechelen - postgraduaat producer digitale media (heb de voorloper van die richting nog gevolgd)
Gent - postgraduaat IT management
... enz.

Desnoods leer je gewoon op u zelf html/css/jquery/photoshop bestaan cursussen genoeg voor.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan