Archief - Webshop starten koffie/thee

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TitaTovenaartje

Legacy Member
Ik zit al een hele tijd met het idee om een simpele webshop te openen.
Hier zou ik dan (om te beginnen) koffie en thee willen aanbieden.
nee gene lipton :naughty:
drank is een basisbehoefte :p


Zijn er hier mensen met ervaring in webshops?
Is er vraag naar koffie en thee? Zouden jullie online kopen?
...



wist niet als ik het hier kon posten of in het buy&sell gedeelte

JPV

Legacy Member
koffie en thee zijn voedingsmiddelen. Heb je de nodige ervaring met HACCP en de wetgeving rond opslag en verzending van voedingsmiddelen?

Koffie/thee lijkt me nu niet meteen het meest risicovolle product, maar het invoeren, verwerken/behandelen, verpakken en versturen van voeding lijkt me toch niet iets dat ik zomaar zou doen.

Silmarunya

Legacy Member
Is er vraag naar? Wat mij betreft wel, er zijn niet gek veel winkels die de betere thee aanbieden. Als je een uitgebreide selectie fijne Japanse en Chinese thees zou gaan aanbieden, zou ik wel eens klant kunnen worden :)

Maar ehm... Hoewel het gedroogde voedingswaren zijn, is het niet altijd evident om ze in perfecte staat te laten leveren. Denk goed na over je verpakking!

Kandul

Legacy Member
JPV zei:
koffie en thee zijn voedingsmiddelen. Heb je de nodige ervaring met HACCP en de wetgeving rond opslag en verzending van voedingsmiddelen?

Koffie/thee lijkt me nu niet meteen het meest risicovolle product, maar het invoeren, verwerken/behandelen, verpakken en versturen van voeding lijkt me toch niet iets dat ik zomaar zou doen.
Zorgen voor later, eerst zien of hij klanten zou krijgen.

Puppieke

Legacy Member
ik zou online kopen, als de prijzen meevallen :unsure:
want er zijn geen fysieke winkels in mijn omgeving

Dark_ParaSite

Legacy Member
vraag is er zeker naar, het is alleen een kwestie of er wel plaats is in de markt natuurlijk :)

Ga je voor de zeer hoge kwaliteit van thee dan zal je diep in de buidel mogen tasten denk ik, want je zal toch ook de nodige kennis zelf moeten hebben!

uk webshops voor thee zijn er genoeg bvb jingtea.com of cantontea

TitaTovenaartje

Legacy Member
JPV zei:
koffie en thee zijn voedingsmiddelen. Heb je de nodige ervaring met HACCP en de wetgeving rond opslag en verzending van voedingsmiddelen?

Koffie/thee lijkt me nu niet meteen het meest risicovolle product, maar het invoeren, verwerken/behandelen, verpakken en versturen van voeding lijkt me toch niet iets dat ik zomaar zou doen.
Heb jaren lang tussen de kruiden gezetten voor mijn werk.
HACCP certificaat heb ik al .
het invoeren, behandelen en verpakken ben ik nog niet mee bezig hoor
wou gewoon eens kijken als er hier nog mensen met een webshop zijn, of als er al dan niet interesse voor is.
Moet mij alleen eens verdiepen in de knowhow

Dark_ParaSite zei:
vraag is er zeker naar, het is alleen een kwestie of er wel plaats is in de markt natuurlijk :)

Ga je voor de zeer hoge kwaliteit van thee dan zal je diep in de buidel mogen tasten denk ik, want je zal toch ook de nodige kennis zelf moeten hebben!

uk webshops voor thee zijn er genoeg bvb jingtea.com of cantontea
Om te beginnen zou ik niet werken met extreem dure thee (kan erna nog altijd)






Moest het goed marcheren zou ik zelfs een "winkeltje" durven open doen hier thuis.
Heb een nieuwbouw overgekocht met een handelsruimte van +-60m² (zou kapsalon worden)

duvel1

Legacy Member
collega van mij kocht zijn thee rechtstreeks in china. Wel op letten met douane en accijns ...

In bussel zijn reeds een aantal gespecialiseerde winkel die ook via web verkopen. Maar moet je dan niet eerste mensen kunnen laten ruiken of proeven, vraag ik mij af.

succes alvast met je initiatief ...

lantaarnpaal

Legacy Member
Slecht idee, een paar jaar geleden had iemand het idee om dierenvoeding via internet te verkopen. Niemand kocht daar iets, want het is gewoon makkelijker om zelf naar de winkel te gaan wanneer je dat nodig hebt.
Je moet je dus op een nichemarkt begeven, waar (in mijn ogen) niet gigantisch veel vraag naar is. Mensen die gewoon casual elke dag thee drinken zijn niet bereid er veel geld aan uit te geven, en kopen gewoon de Lipton in hun plaatselijke supermarkt. Veel mensen die duurdere, zeldzame thee kopen zijn er niet echt, en dan nog zullen uw winstmarges niet bepaald groot zijn denk ik


Volgens mij zal het alleszins geen groot succes worden, je moet niet verwachten er rijk mee te worden, maar als je het eerder als hobby beschouwt om mensen thee te laten leren kennen en appreciëren, en het u aanstaat kan je het altijd proberen natuurlijk.

lantaarnpaal

Legacy Member
TitaTovenaartje zei:
en waar staat ergens dat ik er rijk mee wil worden?

nee, ik zeg het gewoon maar. Ik heb al genoeg gevallen gezien die denken dat ze 'een gat in de markt' hebben gevonden, maar dat uiteindelijk niet blijkt te zijn en daar daarna kapot van zijn.

Kandul

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
nee, ik zeg het gewoon maar. Ik heb al genoeg gevallen gezien die denken dat ze 'een gat in de markt' hebben gevonden, maar dat uiteindelijk niet blijkt te zijn en daar daarna kapot van zijn.
De door jou gegeven reden waarom het dierenvoedingwinkeltje niet gelukt is, gaat voor zowat elk product op. Waardoor dat de reden niet kan zijn, want anders zouden er zo goed als geen webshops zijn.

Hornymoose

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Slecht idee, een paar jaar geleden had iemand het idee om dierenvoeding via internet te verkopen. Niemand kocht daar iets, want het is gewoon makkelijker om zelf naar de winkel te gaan wanneer je dat nodig hebt.
Je moet je dus op een nichemarkt begeven, waar (in mijn ogen) niet gigantisch veel vraag naar is. Mensen die gewoon casual elke dag thee drinken zijn niet bereid er veel geld aan uit te geven, en kopen gewoon de Lipton in hun plaatselijke supermarkt. Veel mensen die duurdere, zeldzame thee kopen zijn er niet echt, en dan nog zullen uw winstmarges niet bepaald groot zijn denk ik


Volgens mij zal het alleszins geen groot succes worden, je moet niet verwachten er rijk mee te worden, maar als je het eerder als hobby beschouwt om mensen thee te laten leren kennen en appreciëren, en het u aanstaat kan je het altijd proberen natuurlijk.

Gij kunt niet weten als er veel of weinig mensen interesse hebben in duurdere of betere thee. En dan nog, uw uitleg begint met "een paar jaar geleden", laat het nu net zo zijn dat internetwinkels in de laatste par jaar een IMMENSE groei hebben meegemaakt, net zoals mensen die vertrouwd geraken met een pc of internet dus dat kunt ge absoluut niet vergelijken imo.

lantaarnpaal

Legacy Member
Kandul zei:
De door jou gegeven reden waarom het dierenvoedingwinkeltje niet gelukt is, gaat voor zowat elk product op. Waardoor dat de reden niet kan zijn, want anders zouden er zo goed als geen webshops zijn.

Fout, Amazon was een gigantisch succes dankzij het verkopen van boeken.
Als je zin in thee hebt, ga je niet even snel op het internet thee bestellen, voor binnen een week te drinken.
Uw hond heeft honger, dan ga je toch niet snel wat voeding kopen, zodat uw hond dat binnen een week kan eten?

Op een boek kan je langer wachten dan op een consumptiemiddel, dat is gewoon een feit. Daarmee dat ik bedoel dat hij zich op een nichemarkt moet richten, vermits de gemiddelde persoon die een keer thee wilt drinken, best even snel naar de winkel gaat ipv een week te wachten.

Hornymoose zei:
Gij kunt niet weten als er veel of weinig mensen interesse hebben in duurdere of betere thee. En dan nog, uw uitleg begint met "een paar jaar geleden", laat het nu net zo zijn dat internetwinkels in de laatste par jaar een IMMENSE groei hebben meegemaakt, net zoals mensen die vertrouwd geraken met een pc of internet dus dat kunt ge absoluut niet vergelijken imo.

Niet alle webshops zijn goede ideeën. Ga jij niet liever snel even naar de winkel om voedsel te kopen voor uw hond, dan dat je een week moet wachten op voedsel waar je niet eens de kwaliteit van kent? :crazy:


Allez, soit, heel deze problematiek kwam voor in een vak dat ik gevolgd heb dit jaar, gedoceerd door een prof die dit jarenlang bestudeerd heeft. Je gaat me nu niet vertellen dat die kerel fout zit he

jeff_tw

Legacy Member
Je kan eens mailen met Theeshop.be - groene thee, zwarte thee, kruidenthee in silky bags, losse thee, theezakjes, geschenkverpakkingen, de echte hyson verzonden binnen België of die succes heeft.

Ik vind het wel een tof idee, maar of het echt succes zal hebben, dat blijft wel de vraag.

Als ik in iets zin heb, of het is op, dan ga ik nu niet meteen naar de winkel, maar zet ik het op mijn boodschappenlijstje.
Gespecialiseerde thee zal je ook niet in de winkel om de hoek vinden, dus dan moet je daar al een eindje voor rijden, en dan kan je evengoed online bestellen, en mits snelle verzending kan je het al binnen de 48u hebben.

Kandul

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Fout, Amazon was een gigantisch succes dankzij het verkopen van boeken.
Als je zin in thee hebt, ga je niet even snel op het internet thee bestellen, voor binnen een week te drinken.
Uw hond heeft honger, dan ga je toch niet snel wat voeding kopen, zodat uw hond dat binnen een week kan eten?

Op een boek kan je langer wachten dan op een consumptiemiddel, dat is gewoon een feit. Daarmee dat ik bedoel dat hij zich op een nichemarkt moet richten, vermits de gemiddelde persoon die een keer thee wilt drinken, best even snel naar de winkel gaat ipv een week te wachten.
"Niemand kocht daar iets, want het is gewoon makkelijker om zelf naar de winkel te gaan wanneer je dat nodig hebt."
Even in het vet gezet wat jij als argumentatie geeft.
"Niemand kocht daar boeken, want het is gewoon makkelijker om zelf naar de winkel te gaan wanneer je een boek nodig hebt."
Het is gemakkelijker om zelf naar de winkel te gaan als je een boek nodig hebt. Dat lijkt me nogal vanzelfsprekend.
Amazon was geen gigantisch succes dankzij het verkopen van boeken. Anders was elke online boekenhandel een succes. Je reden waarom zit nog altijd scheef.

Zijn klanten zullen allicht niet bestaan uit de Pickwickdrinkende theeliefhebber, zover zal hij ook al zijn. Voor de iets specialere thee die je normaal niet in de winkel kan vinden zou zijn webshop dan wel een toevoeging kunnen zijn. Wel spijtig dat je dan niet aan de thee kan ruiken, dat is denk ik het grootste nadeel bij een webshop. Hij kan ook allerhande randproducten verkopen, zoals theepotten, om wat meer volk te lokken.

Silmarunya

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Fout, Amazon was een gigantisch succes dankzij het verkopen van boeken.
Als je zin in thee hebt, ga je niet even snel op het internet thee bestellen, voor binnen een week te drinken.
Uw hond heeft honger, dan ga je toch niet snel wat voeding kopen, zodat uw hond dat binnen een week kan eten?

Op een boek kan je langer wachten dan op een consumptiemiddel, dat is gewoon een feit. Daarmee dat ik bedoel dat hij zich op een nichemarkt moet richten, vermits de gemiddelde persoon die een keer thee wilt drinken, best even snel naar de winkel gaat ipv een week te wachten.

Niet alle webshops zijn goede ideeën. Ga jij niet liever snel even naar de winkel om voedsel te kopen voor uw hond, dan dat je een week moet wachten op voedsel waar je niet eens de kwaliteit van kent? :crazy:


Allez, soit, heel deze problematiek kwam voor in een vak dat ik gevolgd heb dit jaar, gedoceerd door een prof die dit jarenlang bestudeerd heeft. Je gaat me nu niet vertellen dat die kerel fout zit he

Als je 's avonds een kopje kruidenthee wilt, kan ik me inbeelden dat je snel even naar de supermarkt loopt en het daar wel haalt.

Maar een ernstige theeliefhebber (en daar reken ik mezelf wel toe) wilt authentieke, kwalitatieve thee en dan nog meestal een bepaalde variëteit uit een specifiek teeltgebied (een Japanse groene thee is totaal niet te vergelijken met een Chinese, laat staan met een zwarte Keniaanse bijvoorbeeld).

Dat vind je niet zo snel in gewone winkels, zelfs niet in speciaalzaken. In grootsteden zijn er enkele, maar ik vermoed dat je niet speciaal naar Gent ofzo rijdt voor je thee. Dan zal bestellen waarschijnlijk sneller zijn dan wachten tot je toevallig nog eens in je favoriete grootstad moet zijn.

Ik wil gewoon zeggen: als je thees kan aanbieden die niet in de normale winkels te krijgen zijn (ofwel door topkwaliteit aan te bieden ofwel door smaken/variëteiten in je assortiment te steken die je elders niet vindt), kan zo'n webshop wel degelijk succesvol zijn.

Als je doodgewone English Breakfast en rozebottel gaat verkopen zitten we met een ander verhaal natuurlijk...

botchla

Legacy Member
Gewoon bij uw eerste pakketje naar een nieuwe klant een kleine selectie samples opsturen en het gedeelte "niet kunnen ruiken aan" is al deels opgelost :).

@lantaarnpaal het feit dat die dierenzaak geflopt is wil echt niet zeggen dat dit niet kan lukken, koffie en thee zijn producten die weer helemaal in en hip zijn. Daarenboven is er nog een verschil tussen beide producten (vooral de eindgebruiker).

Het is makkelijk om een zak van 20kg everyday brokken op uw kar te laden en ge zijt voor een paar eurokes gesteld. Koffie en thee heeft waarschijnlijk wel een grotere afzetmarkt voor de persoon die een zeldzamer of exclusief product zoekt.

Daarbij komt ook nog eens de marketing, als uw shop nooit bekend raakt dan is het er snel mee gedaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan