Archief - Waar vind ik SAP opleidingen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

YellinD

Legacy Member
Hallo allemaal,
Ik zit inmiddels 6 jaar in het ERP wereldje en begin de krachtverhoudingen te leren kennen. Voor werkzekerheid lijkt het mij interessant om meerdere ERP pakketten te kennen. Momenteel werk ik al 6 jaar met JDEdwards maar als ik de markt inspecteer, zie ik weinig nieuwe opportuniteiten voor dit pakket. Stel dat mijn werkgever stopt met JDEdwards of ik word ontslagen, zou ik het zeer moeilijk hebben om een job te vinden in mijn kennisdomein.

Vandaar ben ik beginnen zoeken naar vorming voor andere ERP pakketten, met name SAP. Dit buiten mijn werkgever om, die weet ook wel dat ik veel sneller kan vertrekken indien ik andere zaken leer als wat ik nu ken. (vandaar ook dat ik geen functionele opleiding krijg...)
Bij Syntra heb ik opleidingen gevonden voor de rapporteringstool op BW van SAP en een meer algemene vorming, maar ik ben benieuwd naar andere manieren voor SAP training?

Een mogelijkheid is om ergens als junior SAP medewerker te beginnen, natuurlijk, maar ik wil mijn huidige loon natuurlijk zo lang mogelijk aanhouden en vandaar dat ik liefst SAP leer op afstand/online/tijdens mijn verlofdagen

Kan er iemand helpen/info verschaffen? :)

sluisocelot

Legacy Member
probeer de SAP marketplace / help portal eens.
zeker ook de Sap Community Network checken.

|nfected

Legacy Member
Als je een SAP opleiding volgt, zorg dat je erna een examen doet of je bent er niets mee. Zo'n opleidingen zoals hierboven bij de erasmus stellen niets voor en openen ook geen kansen voor je. Dat is gewoon brol

SAP Belgium & Luxembourg - SAP Education BeLux | Learn how to implement solutions faster and at reduced cost.

Hier heb je alle informatie en je volgt gewoon les bij SAP zelf. Je moet wel uitmaken welke module je wilt volgen, want in SAP kan je niet ff alles leren over alle modules. Dus neem een module die je het meest boeit of waar je de meeste ervaring in hebt...

Als je die module hebt gekozen, kies je gewoon de eerste cursus van die module en daarna doe je het examen erover. Dan kan je binnen geraken in bedrijven zonder in te boeten op uw niveau dat je nu al behaald hebt...

Verschiet nt van de prijzen ;)

YellinD

Legacy Member
de deftige cursussen kosten zowiezo een serieuze noot he... zelfde met de cursussen die ik voor JDEdwards gekregen heb en de reden waarom er zo weinig met mijn profiel bijkomen ;)

Zal eens rondneuzen op de links die tot nu toe gegeven zijn...
Aangezien ik zelf moet bekostigen dragen de goedkope cursussen natuurlijk mijn voorkeur weg ;)

|nfected

Legacy Member
Ofwel volg je een SAP opleiding bij SAP zelf met certificatie erna ofwel doe je niets. Heeft geen nut om zo'n andere zaken te doen, want zal toch geen meerwaarde bieden.
Dit alles ntl als je wilt werken op uw niveau he, als je wilt zakken, moet je zelf geen cursus volgen...

YellinD

Legacy Member
6145excl BTW... de opleidingen van SAP zelf zijn een 'last resort' :D

YellinD

Legacy Member
|nfected zei:
Ofwel volg je een SAP opleiding bij SAP zelf met certificatie erna ofwel doe je niets. Heeft geen nut om zo'n andere zaken te doen, want zal toch geen meerwaarde bieden.
Dit alles ntl als je wilt werken op uw niveau he, als je wilt zakken, moet je zelf geen cursus volgen...

I know, op zich zoek ik voldoende basis om niet als complete junior te moeten herbeginnen. Op zich kan ik mij niet inbeelden dat SAP als ERP pakket zo verschillend is van JDEdwards dat ik 6 jaar ervaring zomaar moet wegkieperen. Als ik ergens een SAP cursus volg, hoop ik dat het redelijk vlot zal gaan om snel mijn niveau op te krikken.
Beetje zoals Java kennen en C++ willen leren

|nfected

Legacy Member
Vertel eens wat je nu doet in JDE? Welke branche van bedrijven heb je meestal implementaties gedaan? Kan je zeggen dat je bepaalde proces zeer goed kent, maar dan ad business kant? Als je meer een technisch profiel hebt, dan ben je nt zoveel met uw ervaring. Heb je meer een functioneel/business profiel en veel kennis in 1 bepaald proces dan kan je gerust overstappen naar SAP zonder cursussen te moeten volgen...

YellinD

Legacy Member
Nee, dat is het hem net, ik heb 'geen' functionele kennis. Geen as in: ik heb er nooit een implementatie voor gedaan. Mijn kennis is puur technisch (i.e. alles van installaties en upgrades over development voor alle modules)

Type van bedrijven gaat over meerdere domeinen (fashion, metaalnijverheid, voedingsindustrie, handel, ...)

Ik heb bij mijn vorige review een functionele opleiding gevraagd in 1 domein aan mijn baas, maar die heeft mij dat geweigerd. Moest ik diepe functionele kennis hebben, kan ik idd als ERP consultant werken, over pakketten heen. Als technische persoon kan dit niet en zit ik aan 1 pakket vast :(

|nfected

Legacy Member
Nja klinkt nt zo mooi eerlijk gezegd :(

Installaties worden meestal gedaan door SAP basic teams, je moet hier toch altijd relavante kennis voor hebben als je wilt op uw niveau werken. Dit heb je niet...

Dan technische kant: Veel bedrijven hebben geen aparte technische dienst, dus je moet zowel functioneel als technisch zijn. Hier terug ook ofwel relevante ervaring of veel business kennis. En dit heb je ook niet...

Er zijn wel bedrijven die een netweaver team hebben, die zijn infeite alleen technisch. Als je je profileert naar zo'n bedrijven als programmeur kan je wel kans maken om als netweaver programmeur binnen te geraken zonder kennis van ABAP/BSP of Webdynpro.

Welke kennis van programmeertalen heb je?

YellinD

Legacy Member
de standaard talen van een bachelor IT opleiding he
Java, C++, COBOL, assembler

JDEdwards gebruikt naast zijn eigen taal ook nog C++ en java (en een beetje XML/XSL/XPath voor BI)

YellinD

Legacy Member
Oracle BI, zowel de embedded versie van JDEdwards, als de EE versie
Templates maken dus, vooral in RTF formaat.

Voor die embedded is dat redelijk wat XML, XSL en XPath werk

|nfected

Legacy Member
hmm dan zou ik eens een CV sturen voor een functie in BI alsook technisch (programmeur)
Denk dat dit de beste opties zijn voor jij...

YellinD

Legacy Member
moest het ooit nodig zijn, is dat inderdaad een mogelijkheid, maar ik ga zowiezo eerst afwachten of er beloftes komen voor herscholing/bijscholing...

Quxan

Legacy Member
Cursussen van SAP zelf zijn idd zeer duur. De kwaliteit ervan vind ik ook maar matig. (eerst een paar uur sales-praat). En eer je een module kent ben je wellicht een paar 10.000 euro armer... Dan kan je beter eerst ergens als junior gaan werken :p

En SAP-certificaten tonen aan dat je de modules kent, maar helpt slechts beperkt bij praktische implementaties. (Ben nu aan't studeren voor SAP HCM certificaat)

Als je bedrijf zowel met SAP als JDEdwards werkt zou ik toch aandringen om op af en toe op SAP projecten gezet te worden ...

YellinD

Legacy Member
zelfde voor opleidingen bij Oracle hoor... heel zelden kom je een goeie instructor tegen, en dan leer je effectief iets. Soms heb je mensen die enkel maar hun gekregen slides komen voorlezen voor jou.. dan betaal je veel geld voor niets

Ik heb net de informatie brochure voor die SAP opleiding aan de EHB doorgenomen en dat lijkt me wel iets geschikts voor mij. Zelfstudie zou ook beter moeten gaan aangezien ik bijna alles al wel eens gezien heb in een of andere vorm. Maar ja... dat jaar is nu al ff bezig, dus ik kan ten vroegste volgend schooljaar die opleiding volgen.

Zowiezo moet ik dus mijn best doen om tijdens mijn review extra opleiding los te weken bij de bazen :)

sw101

Legacy Member
De opleiding aan de Erasmushogeschool begint met een functioneel overzicht van het mySAP ERP systeem en er worden bedrijfsprocessen uitgewerkt. Nadien leren de studenten stapsgewijs applicaties en webapplicaties ontwikkelen. Het departement is eveneens lid van de SAP University Alliance. Het programma wordt jaarlijks aangepast aan de noden van het bedrijfsleven, welke besproken worden met diverse SAP parters (Ordina, Flexso, Exaserv, Delaware, enz, ...). Na de opleiding beginnen de meesten als junior technical consultant.

Hierbij de link: Specialisatie Business IT | Industriële Wetenschappen & Technologie
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan