Archief - vrijstelling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

yannn

Legacy Member
Ik heb een vraagje ivm met vrijstellingen:
Ik zal niet genoeg studiepunten hebben om naar het volgende jaar van mijn universitaire studies te gaan maar ben er wel voor een paar vakken door,
zal ik (als ik volgend jaar mijn jaar opnieuw doe) een vrijstelling krijgen voor alle vakken waarvoor ik er voor door ben?

Jack

Legacy Member
in princiepe verwerf je credits voor elk vak waarvoor je geslaagd bent. Deze vakken moet je dus niet opnieuw doen.

Het systeem van "jaren" is ook redelijk achterhaald in het Bachelor-Master systeem. Je moet 180 credits halen voor een Bachelor diploma, en daarboven nog 60 of 120 voor een Master diploma. Wanneer je ze haalt en in welke volgorde maakt eigenlijk niet uit (behalve de logische volgorde van enkele vakken natuurlijk, en meeste onderwijsinstellingen vereisen dat je je totale aantal credits behaalt binnen een bepaalde tijdspanne.)

yannn

Legacy Member
Dus stel ik ben erdoor voor 5 van de 13 vakken en heb 26 studiepunten gehaald maar om naar het volgende jaar te mogen, dien je 30 studiepunten te halen. ben ik dan van de 5 vakken vanaf waar ik voor door was of kan het zijn dat ik van die 5 vakken er nog opnieuw moet doen?





Jack zei:
in princiepe verwerf je credits voor elk vak waarvoor je geslaagd bent. Deze vakken moet je dus niet opnieuw doen.

Het systeem van "jaren" is ook redelijk achterhaald in het Bachelor-Master systeem. Je moet 180 credits halen voor een Bachelor diploma, en daarboven nog 60 of 120 voor een Master diploma. Wanneer je ze haalt en in welke volgorde maakt eigenlijk niet uit (behalve de logische volgorde van enkele vakken natuurlijk, en meeste onderwijsinstellingen vereisen dat je je totale aantal credits behaalt binnen een bepaalde tijdspanne.)

Bv202

Legacy Member
Op die 5 vakken behaal je dan een credit en die moet je niet meer opnieuw doen. Je zit niet meer in 't middelbaar :p

Subai

Legacy Member
yannn zei:
Dus stel ik ben erdoor voor 5 van de 13 vakken en heb 26 studiepunten gehaald maar om naar het volgende jaar te mogen, dien je 30 studiepunten te halen. ben ik dan van de 5 vakken vanaf waar ik voor door was of kan het zijn dat ik van die 5 vakken er nog opnieuw moet doen?

Nee, alle vakken waar je voor slaagt moet je niet hernemen (tenzij dit in modules ofzo zit dan zit het soms anders, maar ik ga ervan uit dat dit niet het geval is).

yannn

Legacy Member
ok dit is een hele opluchting :p
dan kan het zijn dat ik volgend jaar maar 8 vakken of minder heb!

Jack

Legacy Member
normaal ben je er van af. Enige waar ze zouden kunnen mee foeteren is vakken die in een cluster zitten, waar je niet voor de cluster maar wel voor bepaalde subvakken erdoor bent.

Ik zou zeggen: lees de examen regelementen van je onderwijsinstelling er eens op na.

Bestaat er niet iets als een "Individueel aangepast leertraject" in je onderwijsinstelling? In een dergelijk leertraject kan je vakken uit verschillende jaren combineren tot een "vol" jaar. Dit is de dag van vandaag redelijk normaal voor "bissers", je doet nooit een volledig jaar meer over, je avanceert gewoon op een andere manier door de jaren heebn.

Heb ik ook gedaan, heb uiteindelijk 5 jaar over mijn 4 jaar gedaan. Toegegeven, mijn laatste jaar was redelijk licht omdat ik alleen nog "overschotjes" te doen had. Maar zo heb ik dus mijn 240 credits samengeschraapt en een diploma behaald.

Meer zelfs, ik ben geëindigd met 242 credits. Een vak die ik gevolgd had en geslaagd voor was, werd het jaar erop geschrapt uit het leerplan. De credit had ik behaald, en staat dus op mijn diploma uittreksel, maar ik moest nog een ander extra vak gaan volgen die aan het leerplan toegevoegd was om uiteindelijk toch af te studeren.

yannn

Legacy Member
Ok bedankt!!!
maar dat van het eerste en tweede jaar combineren zal niet lukken want dan moet ik 30 sp halen en daar zal ik net niet komen vermoed ik

Jack

Legacy Member
30 SP van jaar 1 + 30SP van jaar 2, simpel toch?

Natuurlijk moet je een match in uurrosters vinden ook. Ook moet je zien waarom je gefaald bent voor die vakken. Niet genoeg inzet? Te weinig tijd?

Als je het tempo van 60 SP/jaar niet kan bijhouden, misschien wat trager aan doen, 54 SP, mss zelfs 50 SP/ jaar.

stinky

Legacy Member
Ma het klopt wat hij zegt dat je bij bepaalde richtingen geen 2e-jaarsvakken mag opnemen als je er niet van genoeg SP in je eerste jaar door bent. Bij ons staat de limiet denk op 27 SP.

kil911ler

Legacy Member
Normaal gezien heb je ook een traject-begeleider van je richting, dus hij/zij zal je de meest accurate informatie geven van mogelijkheden gezien deze wat kunnen verschillen van richting of instelling ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan