Archief - vraag chemie 5de jaar ASO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

QvinceQ

Legacy Member
Beste forumlezers ,voor chemie moet ik een taak maken ivm chemische reacties

Vooraleer jullie beginnen met me uit te schelden als dikke luiaard of profiteur
wil ik 1 iets duidelijk maken

Ik heb er wel inspanning voor gedaan maar ik kan het antwoord gewoonweg niet vinden
dus hoop ik dat er iemand mij kan helpen, je hoeft absoluut het antwoord niet te geven

opgave
een mengsel van 100 gr N2 en 24gr H2 reageert bij hoge druk en temperatuur tot 28,9 gr ammoniakgas NH3

vraag
welk reagens is in overmaat aanwezig?
bereken de procentuele opbrengst

Alvast bedankt

Rage

Legacy Member
Ge moet dat omrekenen naar mol.

N2 + H2 -> NH3 (fout)
Dat komt niet overeen he! Rechts is 1 N, links zijn er 2

N2 + H2 -> 2 NH3 (fout)
Nu zijn er links en rechts evenveel N, maar rechts 6H en links maar 2

N2 + 3 H2 -> 2 NH3 (juist)
Dit klopt.

Als ge 1 mol N2 hebt, dan hebt ge 3 mol H2 nodig voor 2 mol NH3 te krijgen.

reken u 100 gr N2 en 24 gr H2 om naar mol. Dan kunt ge de verhoudingen zien.

Ik ben te lui om dat om te rekenen, doe dat eens en dan zie ik wel verder


(PS. Ik ben op het 5de middelbaar blijven zitten door chemie, dus ik heb alles dubbel gezien toen ;) )

QvinceQ

Legacy Member
@ Rage echt super bedankt , ge weet ni hoe blij en opgelucht ik nu ben :D

en sorry kwas vergeten melden dat ik


N2 + H2 -> NH3 (fout)
Dat komt niet overeen he! Rechts is 1 N, links zijn er 2

N2 + H2 -> 2 NH3 (fout)
Nu zijn er links en rechts evenveel N, maar rechts 6H en links maar 2

N2 + 3 H2 -> 2 NH3 (juist)
Dit klopt.

dit gedeelte al had berekent
nog eens bedankt voor de moeite om op deze thread te beantwoorden

mvg

jarich3

Legacy Member
ja man welke school is dat als dat ASO is amai... Dan is het niveau IW van VTI Tielt ( zit zelf in 5iw ) hoger dan van u aso school wij hebben dit vorig jaar al gezien en iedereen van onze klas lost die oef. Op ze gemakske op...

No offence hé u school heeft een laag niveau, dit zegt niets ovr jouw

Dionysus

Legacy Member
jarich3 zei:
ja man welke school is dat als dat ASO is amai... Dan is het niveau IW van VTI Tielt ( zit zelf in 5iw ) hoger dan van u aso school wij hebben dit vorig jaar al gezien en iedereen van onze klas lost die oef. Op ze gemakske op...

No offence hé u school heeft een laag niveau, dit zegt niets ovr jouw

Uw spelling/zinsbouw doet anders ook niet het beste vermoeden :naughty:

QvinceQ

Legacy Member
@ jarich3

kheb geen probleem met wat je hier schrijft , maar misschien komt het door dat ge niet weet dat ik maar 1 uur chemie per week heb , en u richting vooral focust op wetenschappen (chemie, wisk, fysica) .... snap ge wa ik bedoel?

jarich3

Legacy Member
QvinceQ zei:
@ jarich3

kheb geen probleem met wat je hier schrijft , maar misschien komt het door dat ge niet weet dat ik maar 1 uur chemie per week heb , en u richting vooral focust op wetenschappen (chemie, wisk, fysica) .... snap ge wa ik bedoel?

Ah oke cva wij hebben al altijd 2 toegepaste chemie dusja... Nice dat we zo ver voorlopen

QvinceQ

Legacy Member
kan er iemand mij de juiste oplossing geven van die oefening ik kom een getal uit ma ben nogal onzeker van het antwoord

ik kom voor 2NH3 : 7,6 mol
voor N2 3,8 mol en 3H2 11,4 mol
is dit juist ?

flyinglobster

Legacy Member
Dit is nogal een basisoefening, je zal zeker nog moeilijkere tegenkomen verder het schooljaar,heb die tijden ook nog meegemaakt en kmoet zeggen slechte tijden :S .

Svenno

Legacy Member
QvinceQ zei:
kan er iemand mij de juiste oplossing geven van die oefening ik kom een getal uit ma ben nogal onzeker van het antwoord

ik kom voor 2NH3 : 7,6 mol
voor N2 3,8 mol en 3H2 11,4 mol
is dit juist ?

Neen.

n = m/M (#mol = massa/moleculair gewicht)

Naar de coëfficiënten moet ge niet kijken id. reactie om het aantal mol te berekenen.

N2 = 3,57 mol
H2 = 12 mol
NH3 = 1,7 mol

godness

Legacy Member
jarich3 zei:
Ah oke cva wij hebben al altijd 2 toegepaste chemie dusja... Nice dat we zo ver voorlopen

Dat kan je toch wel verwachten? Onze aso wetenschappers lopen ook ver voor op wij moderne-talerers, wij hadden mol ook wel al in het 3e en 4e gezien maar dit was wss doordat we dan nog elk vak appart hadden ipv nu natuurwetenschappen :s
Zelf vond ik deze oefeningen zeker ook niet simpel maarja wat doe je eraan.

freakykiller

Legacy Member
tom1 zei:
School pride bitch!

Ik ging je net reppen, maarja :unsure:

en idd, bij de talen moet ge geen hogere chemie verwachten dan IW.
(het middelbaar is maar een peuleschil van wat ge later zult zien als ge iets verder doet in de richting van IW)

Hyperia

Legacy Member
Dionysus zei:
Uw spelling/zinsbouw doet anders ook niet het beste vermoeden :naughty:


Daarom dat hij IW doet , veel wetenschappen , amper talen.
(Ik doe zelf ook IW)

jarich3

Legacy Member
Hyperia zei:
Daarom dat hij IW doet , veel wetenschappen , amper talen.
(Ik doe zelf ook IW)

You got it. Dat is hetzelfde bij mij veel wetenschappen + veel wiskunde + weinig talen = IW = wat ik leuk vind

Trine

Legacy Member
Hyperia zei:
Daarom dat hij IW doet , veel wetenschappen , amper talen.
(Ik doe zelf ook IW)

dus je moet 5uur nederlands per week krijgen om een zin in deftig nederlands te kunnen schrijven?

devilution.be

Legacy Member
Taal heeft als doel communicatie.

Je mga zefl alls faut schryven als je het maer verstaat niet?

Voor de rest wordt open-mindness overal aangemoedigd, waarom dan niet op vlak van taal ;)
Uiteraard is dat een andere discussie.

Trine

Legacy Member
devilution.be zei:
Taal heeft als doel communicatie.

Je mga zefl alls faut schryven als je het maer verstaat niet?

Voor de rest wordt open-mindness overal aangemoedigd, waarom dan niet op vlak van taal ;)
Uiteraard is dat een andere discussie.

Nee, dit is de denkwijze van fags. taal heeft naast communicatie ook als doel elkaar niet storen. dt-fouten = uitermate storend.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan