Archief - Voorbereiding rechten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vincente

Legacy Member
Ik zou graag volgend jaar rechten studeren, maar zou graag wat meer info willen
voor ik een definitieve beslissing neem.

Zijn er hier mensen die rechten studeren, of gestudeerd hebben die mij
bepaalde boeken kunnen aanraden om een beter beeld te hebben van de studies?
Zijn er nog andere bronnen die mijn een duidelijker beeld kunnen geven van de leerstof die ik te verwerken ga krijgen?

Het is om zeker te zijn, dat dit echt is wat ik wil en ik dit graag genoeg ga doen om de studie af te maken.

mvg,

vincente

Chilliewillie88

Legacy Member
komend topic even samenvatten:

-Rechten is de vuilbakrichting van de unief
-Iedereen die niet compleet achterlijk is kan het diploma halen
-Burgies zijn koningen
-Advocaten zijn overbetaald
-TS is lui

Hawk

Legacy Member
@iemand: omg, toch niet dat oud filmpje :p. Ik dacht eerst dat hij op het eind gitaar ging beginnen spelen. Teleurstellend..

@TS: belangrijk bij rechten is oa. het zelfstandig opzoeken en verwerken van informatie, begin daar eens mee..

@willy: burgies zijn gremlins :s

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

LadyGodiva

Legacy Member
Ik zou je vooral aanraden om de actualiteit en politiek goed te volgen en te werken aan vaardigheden in (begrijpend) lezen en schrijven.

Daarnaast zijn boeken over de politieke en institutionele geschiedenis van België zeker goed leesvoer. Professoren zoals Jan Velaers en Herman Van Goethem hebben daarover al heel wat gepubliceerd voor een ruimer publiek. Als je al wat achtergrond hebt over bv. de Koningskwestie en de Kloosterwet, ga je bepaalde vakken een stuk makkelijke rkunnen volgen.

Normaal gezien krijg je in je laatste jaar ook wat les over de staatshervorming; probeer daar ook al vat op te krijgen.

Voor de rest zijn er binnenkort overal opendeurdagen en openlesweken; daar kan je cursussen inkijken en lessen meevolgen; zeker doen. (bv. universiteit antwerpen - Open lesdagen voor bacheloropleidingen , universiteit antwerpen - Open lesdagen voor bacheloropleidingen - Faculteit Rechten en universiteit antwerpen - Toekomstig student - infomomenten )

Iemand

Legacy Member
Uiteraard is interesse in politiek en actualiteit een aanrader, maar zeker en vast niet noodzakelijk.

Eigenlijk kan je je niet voorbereiden aangezien alles nieuw is.

BrownEyedScarl

Legacy Member
Ik zit in mijn eerste jaar rechten aan de UGent dit jaar. Ik kan iedereen vertellen dat het (aan de UGent) een zware richting is waar je niet door geraakt zonder heel hard te werken. Ik heb inderdaad al andere dingen gehoord van KUL en VUB, maar wat daarvan waar is en wat niet, weet ik natuurlijk niet.

Ik raad je aan om eens wat boeken van studenten in te kijken, naar infodagen te gaan en je heel goed te informeren. Het is een zeer interessante richting als je gemotiveerd bent (later veel geld verdienen geldt niet als een goede motivatie). Ik zou het zeker iedereen die interesse heeft voor recht en alles wat ermee te maken heeft aanraden, maar weet dat je HARD zal moeten werken, er wordt bv. zo goed als niet meer gedelibereerd door de aanpassingen van dit academiejaar en ook de PO's zijn echt moeilijk (geen 2de zit daarvoor!). Weet dus gewoon goed waar je aan begint.

Chilliewillie88

Legacy Member
BrownEyedScarl zei:
Ik zit in mijn eerste jaar rechten aan de UGent dit jaar. Ik kan iedereen vertellen dat het (aan de UGent) een zware richting is waar je niet door geraakt zonder heel hard te werken. Ik heb inderdaad al andere dingen gehoord van KUL en VUB, maar wat daarvan waar is en wat niet, weet ik natuurlijk niet.

Ik raad je aan om eens wat boeken van studenten in te kijken, naar infodagen te gaan en je heel goed te informeren. Het is een zeer interessante richting als je gemotiveerd bent (later veel geld verdienen geldt niet als een goede motivatie). Ik zou het zeker iedereen die interesse heeft voor recht en alles wat ermee te maken heeft aanraden, maar weet dat je HARD zal moeten werken, er wordt bv. zo goed als niet meer gedelibereerd door de aanpassingen van dit academiejaar en ook de PO's zijn echt moeilijk (geen 2de zit daarvoor!). Weet dus gewoon goed waar je aan begint.


Lolwhut?

BrownEyedScarl

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:

Ik wilde zeker niemand beledigen, het enige wat ik gehoord heb van KUL is dat de pakketten leerstof daar dunner zijn omdat ze bepaalde vakken splitsen die ze aan de UGent samen nemen of zoiets en dat ze toch maar even veel vakken hebben als wij. As I said, geen idee of het waar is.

spray-bunny

Legacy Member
KUL is hoger aangeschreven, UA en VUB dan weer lager. Zogezegd.

Maar als ik dan eens rondluister bij medestudenten die na hun opleiding rechten aan UGent voor een manama naar UA en VUB zijn verkast, durven die niet meer te beweren dat het daar simpeler is:p.

'k Zou maar wat oppassen met zo'n uitspraken.

W!mpix

Legacy Member
BrownEyedScarl zei:
Ik wilde zeker niemand beledigen, het enige wat ik gehoord heb van KUL is dat de pakketten leerstof daar dunner zijn omdat ze bepaalde vakken splitsen die ze aan de UGent samen nemen of zoiets en dat ze toch maar even veel vakken hebben als wij. As I said, geen idee of het waar is.

[YOUTUBE]mOng26XI2yU[/YOUTUBE]

Bunecarera

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
komend topic even samenvatten:

-Rechten is de vuilbakrichting van de unief
-Iedereen die niet compleet achterlijk is kan het diploma halen
-Burgies zijn koningen
-Advocaten zijn overbetaald
-TS is lui

Nog vergeten:
- KUL is pokkemoeilijk.
- KUL ruled
- VUB'ers zijn achterlijk
- Gent is slechter dan KUL
...

Dionysus

Legacy Member
BrownEyedScarl zei:
Ik wilde zeker niemand beledigen, het enige wat ik gehoord heb van KUL is dat de pakketten leerstof daar dunner zijn omdat ze bepaalde vakken splitsen die ze aan de UGent samen nemen of zoiets en dat ze toch maar even veel vakken hebben als wij. As I said, geen idee of het waar is.

Lolzor, iedereen weet dat KUL >>>>>>>>> de rest

Chilliewillie88

Legacy Member
BrownEyedScarl zei:
Ik wilde zeker niemand beledigen, het enige wat ik gehoord heb van KUL is dat de pakketten leerstof daar dunner zijn omdat ze bepaalde vakken splitsen die ze aan de UGent samen nemen of zoiets en dat ze toch maar even veel vakken hebben als wij. As I said, geen idee of het waar is.

Heeft de Ugent niet net de rechtenfaculteit waar de cursus staatsrecht quasi onbestaande is?

Ik kan niet echt vergelijken tussen de KUL en de Ugent, al denk ik niet dat er een heel groot verschil is tussen beiden faculteiten.

Wat ik wel weet is dat de rechtenfaculteit van de VUB over het algemeen beschouwd wordt als de vuilbakfaculteit. Studenten die falen aan de KUL trekken naar de VUB om daar op het gemakske hun bachelor/master te halen. Ik ken er wel 10 persoonlijk die van de KUL naar de VUB gegaan zijn omdat het niveau verschil aanzienlijk is.

Het zelfde is waar voor de Uhasselt, al hebben ze daar wel een ander systeem van lesgeven.

Chilliewillie88

Legacy Member
syNk zei:
Ik zou me beter informeren als ik u was.

Dat is hetgene dat ik te horen kreeg van de enige persoon die ik ken die van de KUL nr de Ugent is gegaan om haar rechtendiploma af te maken ;)
Enfin ze zegt toch dat na 6 keer het examen staatsrecht aan de KUL het aan de Ugent a walk through the park was.. Perceptie wsl.

W!mpix

Legacy Member
Ohja, @ Topicstarter:

Ga eens langs bij de plaatselijke studentenboekenwinkel en haal daar een cursus inleiding tot het recht. Weet dat je bij de examens wetboeken mag gebruiken en hou dat in het achterhoofd terwijl je die cursus eens rustig doorbladert.

dietrich0

Legacy Member
Bij ua en ugent is het systeem anders. Zo is bij Kul staatsrecht&bestuursrecht en strafrecht&strafprocesrecht en economie&boekhouden en goederenrecht&bijzondere overeenkomstenrecht en nog wat vakken één vak, terwijl dit bij Ua en ugent telkens twee totaal aparte vakken zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan