Archief - Verhouding werk - privé

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SIO

Legacy Member
Ik volg JPV toch dat je er niet moet van uit gaan omdat iemand om 16u aan de schoolpoort staat dat die automatisch niet meer moet werken. Mensen met nachtwerk, avondploeg, zelfstandige, flexibele uurregeling op het werk..

Ik vind dit persoonlijk zeer positief, liever flexibele werkuren voor iemand die voltijds werkt als diezelfde persoon 'dwingen' naar 4/5 of zelfs 3/5 over te schakelen.

djemz

Legacy Member
Ik deed vroeger ploeg, maar dat was toch vrij zwaar icm een kleine. Als ik de vroege had en in slaap viel snamiddags dan kwam hij natuurlijk juist wakker. Tegen het einde van de week was ik een wrak.

Nu hij naar school gaat heb ik verandert naar dagwerk doordat ik hem anders niet zag in de week van de late. Gaat veel beter zo.
Mijn vrouw brengt en haalt hem van school. Wast hem en maakt eten tegen dat ik thuis kom om 17u30. Ik eet en doe de afwas en ruim alles op en ben wat bezig met de kleine terwijl zij haar wast. Zo zijn we altijd klaar tegen 19u en kunnen we nog wat genieten van onze avond.

Veel vrouwen (zoals die van mij) werken 32u ipv 38u net om hen van en naar school te kunnen brengen. Ik vind dat goed zo, het zijn zo al lange dagen voor die kleine gasten. Als ik er daar zie die van 7u smorgens tot 19u savonds in de opvang zitten aan 3 jaar heb ik er altijd compassie mee

contraree

Legacy Member
djemz zei:
Ik deed vroeger ploeg, maar dat was toch vrij zwaar icm een kleine. Als ik de vroege had en in slaap viel snamiddags dan kwam hij natuurlijk juist wakker. Tegen het einde van de week was ik een wrak.

Nu hij naar school gaat heb ik verandert naar dagwerk doordat ik hem anders niet zag in de week van de late. Gaat veel beter zo.
Mijn vrouw brengt en haalt hem van school. Wast hem en maakt eten tegen dat ik thuis kom om 17u30. Ik eet en doe de afwas en ruim alles op en ben wat bezig met de kleine terwijl zij haar wast. Zo zijn we altijd klaar tegen 19u en kunnen we nog wat genieten van onze avond.

Veel vrouwen (zoals die van mij) werken 32u ipv 38u net om hen van en naar school te kunnen brengen. Ik vind dat goed zo, het zijn zo al lange dagen voor die kleine gasten. Als ik er daar zie die van 7u smorgens tot 19u savonds in de opvang zitten aan 3 jaar heb ik er altijd compassie mee

Kan ik best begrijpen dat je daar compassie mee hebt. Persoonlijk ben ik er ook een voorstander van om ze te kunnen afhalen.
Alleen vind ik het zo merkwaardig dat zoveel mensen dat zomaar kunnen 32 uren werken ipv 38 (eigenlijk 40 uren als je 8 uur per dag werkt zoals ik...)

JPV

Legacy Member
contraree zei:
Ik denk dat we in belgie toch wel redelijk verwend zijn op dit vlak.
In Zweden mag je 1,5 jaar thuis zijn na de bevalling (afaik tot de leeftijd van 12 jaar) en 60 dagen voor de bevalling kunnen zowel man als vrouw thuis blijven. Is je kind <7 dagen ziek, kan je ook (onbeperkt herhaalbaar) thuis blijven omwille van de ziekte van je kind

We hebben het zeker niet slecht, maar zo vreemd zijn zo'n zaken niet, hoor. ALs je de combinatie van arbeid en kinderen wil toelaten, moet je zo'n systemen hebben of met véél flexibelere contracten werken.
contraree zei:
Jij werkt voltijds 32 uur, is dit dan een soort van compensatie omdat je in het weekend ook werkt of?
nee, da's omdat mijn werkgever voorstander is van de 4-dagenwerkweek :).

JPV

Legacy Member
contraree zei:
Kan ik best begrijpen dat je daar compassie mee hebt. Persoonlijk ben ik er ook een voorstander van om ze te kunnen afhalen.
Alleen vind ik het zo merkwaardig dat zoveel mensen dat zomaar kunnen 32 uren werken ipv 38 (eigenlijk 40 uren als je 8 uur per dag werkt zoals ik...)
wat is daar zo merkwaardig aan? Dat heet ouderschapsverlof, tijdskrediet, ... zijn stelsels speciaal daarvoor bedoeld.

Het oude idee van 8 uur per dag werken, is niet haalbaar als je veronderstelt dat beide partners moeten werken. Het is ook niet logisch: de meeste jobs vereisen echt niet dat je 8 uur per dag aanwezig bent op het werk tijdens een werkweek.

contraree

Legacy Member
JPV zei:
In Zweden mag je 1,5 jaar thuis zijn na de bevalling (afaik tot de leeftijd van 12 jaar) en 60 dagen voor de bevalling kunnen zowel man als vrouw thuis blijven. Is je kind <7 dagen ziek, kan je ook (onbeperkt herhaalbaar) thuis blijven omwille van de ziekte van je kind

We hebben het zeker niet slecht, maar zo vreemd zijn zo'n zaken niet, hoor. ALs je de combinatie van arbeid en kinderen wil toelaten, moet je zo'n systemen hebben of met véél flexibelere contracten werken.
nee, da's omdat mijn werkgever voorstander is van de 4-dagenwerkweek :).

JPV zei:
wat is daar zo merkwaardig aan? Dat heet ouderschapsverlof, tijdskrediet, ... zijn stelsels speciaal daarvoor bedoeld.

Het oude idee van 8 uur per dag werken, is niet haalbaar als je veronderstelt dat beide partners moeten werken. Het is ook niet logisch: de meeste jobs vereisen echt niet dat je 8 uur per dag aanwezig bent op het werk tijdens een werkweek.

Ik begrijp dat allemaal en kan me daar ook in vinden.
Alleen vraag ik mij (ik denk terecht) af hoe dit naar de toekomst toe gezien moet worden.
De overheid/mensen zijn het er allemaal over eens dat we langer moeten werken, maar ik stel me dan de vraag: langer werken en later op pensioen gaan (wat ik weinigen effectief zie doen) of gewoon langer werken tijdens uw "werkjaren".

Het lijkt me gewoon zo tegenstrijdig op zich, gans dat principe van langer werken in meer jaren werken.
Anderzijds, deels ook logisch omdat je op die leeftijd er niet echt meer moet zijn voor uw kinderen.

danzig_6

Legacy Member
ik woon in Roeselare en werk in Brussel, dus maandag tem donderdag ben ik 12 u weg van huis. (verplaatsing is bijna 4 uur per dag)

Nu, de vrijdag mag ik van thuis uit werken dus dat scheelt al enorm.
Ik ben ook alleen dus alle vrije tijd is vrije tijd dat ik enkel en alleen aan mezelf moet besteden.
Dus dat valt enorm goed mee.

Maar ik kan me voorstellen dat in een gezinssituatie je in deze situatie wel veel tijd tekort komt.

het voordeel is ook dat eens ik mijn werk verlaat ik me niet meer moet bezighouden met mijn werk.
ik houd werk/privé goed gescheiden en eens mijn uren afgelopen zijn sluit ik direkt mijn GSM van het werk af.
Alsook open ik nooit mijn werkgerelateerde mails in het weekend/verlof/na de uren.

JPV

Legacy Member
contraree zei:
Ik begrijp dat allemaal en kan me daar ook in vinden.
Alleen vraag ik mij (ik denk terecht) af hoe dit naar de toekomst toe gezien moet worden.
De overheid/mensen zijn het er allemaal over eens dat we langer moeten werken, maar ik stel me dan de vraag: langer werken en later op pensioen gaan (wat ik weinigen effectief zie doen) of gewoon langer werken tijdens uw "werkjaren".
niet iedereen is het eens dat er langer gewerkt moet worden :p. Het probleem is imho ook niet dat er langer gewerkt moet worden, wel dat er méér mensen aan het werk moeten kunnen. En dan moet je kijken hoe je inactieven (en daarmee bedoel ik niet de werklozen, maar de echte inactieven) toch kan inschakelen. Hoe kan je bvb maken dat mensen minder vlug fysiek kapot zijn (hoeveel mensen eindigen hun carriere niet op de ziekenbond), ... Nu, da's een discussie die hiermee niet idrect iets te maken heeft.
contraree zei:
Het lijkt me gewoon zo tegenstrijdig op zich, gans dat principe van langer werken in meer jaren werken.
Anderzijds, deels ook logisch omdat je op die leeftijd er niet echt meer moet zijn voor uw kinderen.
Er zijn mogelijkheden genoeg om anders met werk om te gaan. thuiswerk, flexibele uren, tijdskrediet, ... maken allemaal dat je wel degelijk meer voor je kinderen kan zijn én toch nog actief blijven. Dat is beter dan huisvrouw (moeten) zijn.

Plutus

Legacy Member
djemz zei:
Veel vrouwen (zoals die van mij) werken 32u ipv 38u net om hen van en naar school te kunnen brengen. Ik vind dat goed zo, het zijn zo al lange dagen voor die kleine gasten. Als ik er daar zie die van 7u smorgens tot 19u savonds in de opvang zitten aan 3 jaar heb ik er altijd compassie mee
Overleef je als kind wel hoor, heb het ook 7 jaar gedaan ofzo :p. Zal voor mijn kinderen eventueel ook een oplossing zijn, aangezien ik van mijn vrouw echt niet ga verwachten dat zij minder gaat werken.

Kandul

Legacy Member
contraree zei:
Ik begrijp dat allemaal en kan me daar ook in vinden.
Alleen vraag ik mij (ik denk terecht) af hoe dit naar de toekomst toe gezien moet worden.
De overheid/mensen zijn het er allemaal over eens dat we langer moeten werken, maar ik stel me dan de vraag: langer werken en later op pensioen gaan (wat ik weinigen effectief zie doen) of gewoon langer werken tijdens uw "werkjaren".

Het lijkt me gewoon zo tegenstrijdig op zich, gans dat principe van langer werken in meer jaren werken.
Anderzijds, deels ook logisch omdat je op die leeftijd er niet echt meer moet zijn voor uw kinderen.
Het is goedkoper om iemand gedurende een bepaalde periode op non-actief te zetten (bijv. langdurig ouderschapsverlof), dan dat die persoon zijn of haar werk kwijt is en dan nadien terug werk moet zoeken.

Potenza

Legacy Member
Hiapoe zei:
Kan je wat elaboreren? Of heb je daar geen tijd voor ;)

Eigenlijk niet, maar alle vooruit. Ik heb in de beginjaren altijd in Brussel gewerkt, en er altijd een punt van gemaakt de kinderen 's morgens naar school te brengen (wat betekende dat ik serieus laat op het werk was) 'savonds bleef ik dan toch langer. Leek me de beste oplossing want in de beginjaren gaan kinderen (de mijne toch) rond 6 uur slapen en kon ik hen toch niet wakker zien. Weekends ben ik uiteindelijk gestopt met voetballen en was ik altijd thuis.
Naarmate ze groter worden doe ik hen nog altijd naar school, maarkan hen nu ook 's avonds zien.

Het helpt natuurlijk wel dat ik dichter bij huis werk en mijn vrouw onderwijzeres is. Je vrijetijd breng je uiteindelijk door als animator en taxi. Jou tijd ligt ergens tussen 22 en 2 uur als iedereen slaapt.

prozackx

Legacy Member
contraree zei:
Ik begrijp dat allemaal en kan me daar ook in vinden.
Alleen vraag ik mij (ik denk terecht) af hoe dit naar de toekomst toe gezien moet worden.
De overheid/mensen zijn het er allemaal over eens dat we langer moeten werken, maar ik stel me dan de vraag: langer werken en later op pensioen gaan (wat ik weinigen effectief zie doen) of gewoon langer werken tijdens uw "werkjaren".

Het lijkt me gewoon zo tegenstrijdig op zich, gans dat principe van langer werken in meer jaren werken.
Anderzijds, deels ook logisch omdat je op die leeftijd er niet echt meer moet zijn voor uw kinderen.

Als de overheid zegt dat we langer moeten werken bedoelt ze in de eerste plaats niet meer uren kloppen, maar wel later op pensioen gaan (zodat er minder pensioenen moeten worden uitbetaald). Het is in principe zelfs niet slecht om minder uren te werken, in de veronderstelling dat die uren dan op een of andere manier kunnen worden overgenomen door een werkloze, zodat er op zijn beurt minder uitkeringen moeten worden betaald.

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Heb 1 dochtertje van bijna 1 jaar.

Ma/do zie ik ze 's morgens amper gezien ik om 06.30 moet vertrekken naar't werk.
'k zie ze soms 5 minuten als ze echt vroeg wakker is voor haar fles (normaal wordt ze rond 7u wakker voor een fles).

Maandag/dinsdag gaat ze normaal in de voormiddag naar m'n vriendin haar ma en de namiddag naar haar pa. Zij haalt ze 's avonds ook af. 'k zie ze dan van 18 tot 19-19.30.

Woe/donderdag zelfde verhaal, enkel gaat ze dan naar de creche en haal ik ze af rond 18u. Dan wa me haar bezig zijn tot 19-19.30.

Vrijdag is de vriendin thuis (ouderschapsverlof 4/5de genomen) dus is zij er een hele dag mee bezig.

En dan weekend :-)

nolimit|spp````

Legacy Member
Ik werk in het buitenland dus weet niet of mijn verhaal van toepassing is.

Ik werk maandag tot zaterdag van 8 uur tot 19 uur.

Ik heb 1 zoon (6 maanden oud). Normaal gezien is mijn vrouw er een hele dag mee bezig. Zij werkt van thuis uit.

Stimpy

Legacy Member
best wel triestig hoeveel mensen kun kinder amper (kunnen) zien.

k995

Legacy Member
2 kinderen 7/9 jaar, 1 vrouw en 1 kat

Ik vertrek om 7h thuis
Vrouw doet de kinderern smorgens naar school om 8h
Ik haal ze dan af rond 17h15
Vrouw is thuis rond 18h30
Kinderen gaan slapen rond 20h30


Is al een paar keer gewisseld over de jaren naar gelang het werk .

Belangrijkste is regelmaat vind ik daarin. IK heb wel voor mezelf gesteld dat ik maximum 45 minuten van thuis werk, al de rest is me de moeite niet en dat buiten huiswerk ik elke dag zeker iets tesamen doe met elke kind apart. Tesamen eten, dag vertellen,...

Waelvis

Legacy Member
Als ik dit hier allemaal lees, ben ik toch blij dat ik in ploegen werk. Ik zie mijn kinderen dagelijks meerdere uren, onafhankelijk van welke ploeg ik heb.

Ik heb 2 kindjes, een Zoontje van 3.5, en een dochtertje van 1.5.

Mijn vriendin vertrekt rond 6u45 naar haar werk, en is thuis rond 17u. Zij kan dus nooit om de kindjes. Enkel woensdag zit ze thuis, aangezien ze 4/5 werkt met ouderschapsverlof.

Hoe vaak, en wanneer ik de kindjes zie hangt af van welke ploeg ik heb:

- Vroegen: Zoontje blijft meestal bij mijn schoonouders slapen, ik voer hem s'avonds tegen 19u-20u naar daar. Schoonouders voeren hem dan naar school. Mijn schoonma werkt in een rusthuis, en doet 9/10 de laten, die is dus meestal thuis. Als backup heb ik mn ma, die in het onderwijs staat, en om 8u45 moet beginnen als ze geen bewaking heeft op de speelplaats. Mijn zus moet de ene week om 7u beginnen, en de andere week om 9u. Als het echt slecht uitkomt, kan mijn vriendin later beginnen (glijdende uren, dus is ze s'avonds later thuis). De school is gedaan om 15u40, en ik ben dus ruim op tijd thuis om hem te gaan halen op school. Ons dochtertje wordt door mn vriendin afgezet bij de onthaalmoeder (kan vanaf 6u30), en die pik ik ook op als ik ons zoontje ga halen.

- Laten: Ik ben in de voormiddag thuis, en voer ons zoontje naar school. s'middags pik ik hem op, zodat hij thuis kan eten, en om 13u10 zet ik hem terug af op school, en vertrek ik naar mn werk. Ons dochtertje hangt er vanaf, als ik veel werk heb thuis zet ik ze s'ochtends al af bij de onthaalmoeder, maar anders hou ik ze thuis, en voer ik ze s'middags naar onthaalmoeder, of een van de grootouders. (die er dikwijls zelf om vragen).

- Nacht: Ik kom thuis rond 6u20, leg me een uurtje in de zetel, maak de kindjes klaar en voer ze beiden weg (school/onthaalmoeder). Om 15u40 ga ik ze dan beiden halen. in tussentijd slaap ik thuis. Nadeel is dat ik slechts om 9u in mn bed kan kruipen, en maar aan 6 uurtjes slaap geraak. Op woensdag kan ik er direct inkruipen, dan doet mn vriendin alles.

- Vrije dagen Ik werk gemiddeld 16 dagen per maand, inclusief 2 weekends. Per maand ben ik dus gemiddeld 10 weekdagen thuis, wat het nog gemakkelijker maakt uiteraard. Dan hou ik ons dochtertje sowieso thuis (tenzij ik grote werken gepland heb), en doe ik ons zoontje naar school. s'middags komt hij dan ook steeds thuis eten.

Qua huishouden is het een zegen voor mn vriendin natuurlijk. Ik ben veel meer thuis, en dikwijls ook thuis als de kindjes beiden weg zijn. Bijgevolg neem ik zo goed als alle huishoudelijke taken op mij. Zij moet zich enkel bezighouden met de was. Ik zorg bvb dat het eten (zo goed als) klaar is tegen zij thuiskomt, maar meestal moet zij nog het vlees bakken, omdat ik daar niet echt een held in ben.

Aan de schoolpoort valt het mij ook op dat er heel veel ouders kun kindjes komen halen, maar als ik wat naar de gesprekken luister, blijkt dat er veel zijn die net zoals ik in ploegen werken (vnl moeders die in de zorgsector staan), enkele zelfstandigen uit de buurt, anderen die in het onderwijs staan, ...

nolimit|spp````

Legacy Member
Ik werk nu hard zodat mijn kinderen later een goede toekomst hebben. Zeker in een land zoals Thailand waar er bijna geen sociale zekerheid is en prive-scholen ontzettend duur zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan