Als ik dit hier allemaal lees, ben ik toch blij dat ik in ploegen werk. Ik zie mijn kinderen dagelijks meerdere uren, onafhankelijk van welke ploeg ik heb.
Ik heb 2 kindjes, een Zoontje van 3.5, en een dochtertje van 1.5.
Mijn vriendin vertrekt rond 6u45 naar haar werk, en is thuis rond 17u. Zij kan dus nooit om de kindjes. Enkel woensdag zit ze thuis, aangezien ze 4/5 werkt met ouderschapsverlof.
Hoe vaak, en wanneer ik de kindjes zie hangt af van welke ploeg ik heb:
- Vroegen: Zoontje blijft meestal bij mijn schoonouders slapen, ik voer hem s'avonds tegen 19u-20u naar daar. Schoonouders voeren hem dan naar school. Mijn schoonma werkt in een rusthuis, en doet 9/10 de laten, die is dus meestal thuis. Als backup heb ik mn ma, die in het onderwijs staat, en om 8u45 moet beginnen als ze geen bewaking heeft op de speelplaats. Mijn zus moet de ene week om 7u beginnen, en de andere week om 9u. Als het echt slecht uitkomt, kan mijn vriendin later beginnen (glijdende uren, dus is ze s'avonds later thuis). De school is gedaan om 15u40, en ik ben dus ruim op tijd thuis om hem te gaan halen op school. Ons dochtertje wordt door mn vriendin afgezet bij de onthaalmoeder (kan vanaf 6u30), en die pik ik ook op als ik ons zoontje ga halen.
- Laten: Ik ben in de voormiddag thuis, en voer ons zoontje naar school. s'middags pik ik hem op, zodat hij thuis kan eten, en om 13u10 zet ik hem terug af op school, en vertrek ik naar mn werk. Ons dochtertje hangt er vanaf, als ik veel werk heb thuis zet ik ze s'ochtends al af bij de onthaalmoeder, maar anders hou ik ze thuis, en voer ik ze s'middags naar onthaalmoeder, of een van de grootouders. (die er dikwijls zelf om vragen).
- Nacht: Ik kom thuis rond 6u20, leg me een uurtje in de zetel, maak de kindjes klaar en voer ze beiden weg (school/onthaalmoeder). Om 15u40 ga ik ze dan beiden halen. in tussentijd slaap ik thuis. Nadeel is dat ik slechts om 9u in mn bed kan kruipen, en maar aan 6 uurtjes slaap geraak. Op woensdag kan ik er direct inkruipen, dan doet mn vriendin alles.
- Vrije dagen Ik werk gemiddeld 16 dagen per maand, inclusief 2 weekends. Per maand ben ik dus gemiddeld 10 weekdagen thuis, wat het nog gemakkelijker maakt uiteraard. Dan hou ik ons dochtertje sowieso thuis (tenzij ik grote werken gepland heb), en doe ik ons zoontje naar school. s'middags komt hij dan ook steeds thuis eten.
Qua huishouden is het een zegen voor mn vriendin natuurlijk. Ik ben veel meer thuis, en dikwijls ook thuis als de kindjes beiden weg zijn. Bijgevolg neem ik zo goed als alle huishoudelijke taken op mij. Zij moet zich enkel bezighouden met de was. Ik zorg bvb dat het eten (zo goed als) klaar is tegen zij thuiskomt, maar meestal moet zij nog het vlees bakken, omdat ik daar niet echt een held in ben.
Aan de schoolpoort valt het mij ook op dat er heel veel ouders kun kindjes komen halen, maar als ik wat naar de gesprekken luister, blijkt dat er veel zijn die net zoals ik in ploegen werken (vnl moeders die in de zorgsector staan), enkele zelfstandigen uit de buurt, anderen die in het onderwijs staan, ...