Archief - Verder studeren talenrichting

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bananarama

Legacy Member
Kerelke zei:
En ivm die master wijsbegeerte: mensen onderschatten dat diploma zeer veel (en die rankings kloppen vaak niet). Ze maken 2 cruciale fouten vaak ==> ze kijken naar jobs in de "richting" (sfeer) van wijsbegeerte (dus jobs die dat diploma vereisen). Uiteraard zijn dat er weinig.
En de tweede fout die ze vaak maken is dat ze vaak enkel die studenten interviewen die een job zoeken in die richting en natuurlijk zijn er dan nog velen zonder job.
(en een derde fout die ook gemaakt wordt, is dat ze vaak studenten die wijsbegeerte in die ranking zetten als: geen job gevonden na afstuderen, terwijl ze nog een bijkomende master halen.. in leuven bv gaan veel filosofie studenten een master halen die aansluit op hun minder in de filosofie, net om hun werkkansen gevoelig te laten stijgen. Zo weten weinigen dat er bv masters filosofie hun master diploma fysica, wiskunde of T&L halen).

Dan weet ik nog altijd niet waarom de bachelor t&l hoger staat (dus minder gemakkelijk tot werk leidt) dan wijsbegeerte. Het zijn alletwee diploma's die hoog in de ranking scoren omdat de meeste studenten uiteraard gewoon nog voor een bijkomend diploma gaan, dus dat verklaart hun aanwezigheid in de rankings op zich. Maar vanwaar die onderlinge verhouding? Iemand met een talendiploma heeft nog altijd relevantere ervaring op de arbeidsmarkt dan iemand met een bachelor wijsbegeerte (ook al zijn die idd vaak gecombineerd met talen, maar dan nog is dat vrij schaars vergeleken met een bachelor t&l). Een mogelijkheid is misschien dat ze met "wijsbegeerte" de master Wijsbegeerte bedoelen, en dat mensen met dat diploma aan jobs geraakt zijn waar gewoon "een" master voor nodig was?

Ikkina

Legacy Member
Fenetry zei:
Ik zit alleen enorm te twijfelen, een andere optie wat mij ook interesseert is TEW, wat dan weer heel wat anders is denk ik.

Andere leerkrachten zeggen dan weer dat ik toch sowieso TEW moet proberen omdat ik er de capaciteiten voor heb volgens hen. Het lijkt mij namelijk niet zo evident om van een secundaire richting met 3 uren wiskunde per week TEW te volgen.

Misschien moet je dan Handelswetenschappen overwegen? De wiskunde is veel minder zwaar dan TEW en de opleiding wordt vanaf volgend academiejaar een universitaire studie. Je krijgt er natuurlijk ook talen.
Met dit diploma kan je voor gelijkaardige jobs als TEW solliciteren.

Flawless

Legacy Member
Waarom zit je in Handel? Als je er zit doordat je slecht scoort op wiskunde zal HW/TEW te hoog gegrepen zijn (uit persoonlijke ervaring en statistieken weet ik dat er niet veel veel mensen slagen die van Handel naar HW/TEW gaan)

Kerelke

Legacy Member
Bananarama zei:
Een mogelijkheid is misschien dat ze met "wijsbegeerte" de master Wijsbegeerte bedoelen, en dat mensen met dat diploma aan jobs geraakt zijn waar gewoon "een" master voor nodig was?
Dat zei ik toch? Het gaat inderdaad over de bachelor T&L die vergeleken wordt met een master wijsbegeerte...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan