Archief - Verder studeren of niet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

stevedc

Legacy Member
Binnenkort in juni studeer ik af als professionele bachelor Elektronica-ICT. Nu sta ik dus voor de moeilijke keuze ofwel stoppen en gaan werken ofwel gaan verder studeren (voor master). Zelf ben ik echt hard aan het twijfelen omdat ik constant tussen de twee wordt gesleurd ene moment wil ik verder andere moment wil ik stoppen. Weet er iemand hier wat de beste keuze is of het echt nuttig is om verder te gaan, buiten de titel?

YaMo

Legacy Member
Dark.Magician01 zei:
Vandaag de dag zijn professionele bachelors quasi nutteloos. Die hebben eigelijk geen enkel meerwaarde in deze maatschappij. (Tenzij je als ambtenaar in een gemeentehuis wil werken :P)

Duidelijk een kenner.

stevedc

Legacy Member
Ja aan de jobaanbiedingen die ik krijg zijn wij nog niet zo nutteloos, als ze konden komen ze ons halen de moment dat we ons blad opgehaald hebben. En ja ik mijn eigen keuze is een beetje moeilijk ik kan niet goed kiezen wat ik wil ik twijfel te veel

jbreak

Legacy Member
OP, misschien 1 jaar gaan werken en zien hoe het u bevalt? Uw diploma ligt heel goed in de arbeidsmarkt.

Dark.Magician01 zei:
Vandaag de dag zijn professionele bachelors quasi nutteloos. Die hebben eigelijk geen enkel meerwaarde in deze maatschappij. (Tenzij je als ambtenaar in een gemeentehuis wil werken :P)
Dat is de biggest bullcrap dat ik de afgelopen 2 maanden gehoord heb.

NotoriousP

Legacy Member
Uw vriend heeft oftewel niet goed gezocht of zeer slechte indrukken achtergelaten bij zijn sollicitaties. Genoeg jobs voor bepaalde bachelors, zoals TI of ECT-elektronica.

stevedc

Legacy Member
dan vraag ik mij wel af waar die studeerd en wat voor thesis heeft gedaan, ik krijg bijna elke dag telefoon van een bedrijf dat mij wil aantrekken

vulle

Legacy Member
Blijkbaar moet je tegenwoordig niet bijster slim zijn om TEW te studeren.
Ontopic: Je moet verschillende bachelors niet vergelijken. Bekijk vacatures en je weet direct of je goed in de markt ligt of niet.

goingfor2nd

Legacy Member
Dark.Magician01 zei:
Amai, Nederlands.... :oink:

Pot, ketel en iets met zwart... Btw, als je na 2 jaar met een informatica-diploma nog geen job gevonden hebt in de sector, dan verwacht/vraag je te veel.

OT: zoals hierboven al vermeld, waarom geen jaar gaan werken en zien hoe het u bevalt?

jbreak

Legacy Member
Dark.Magician01 zei:
Afgelopen twee maanden? Vraag dat maar aan mijn vriend die twee jaar geleden afgestudeerd is met een prof. bach.

Ik heb niet eens een vraag gesteld, hoe kunt gij dan mijn 'vraag' doorverwijzen naar uw vriend?

Mooncat

Legacy Member
Dark.Magician01 zei:
Euh.... hoe kan ik een kenner zijn als ik nog geen diploma heb? Ik studeer overigens TEW :lol:

Een kennis van mij was twee gelend jaar afgestudeerd als prof. bachelor in de toegepaste informatica. Tot nu toe heeft hji geen deftige job gevonden die aansluit bij zijn diploma. Hij volgt nu een schakelprogramma voor master Organisatie & Management.

Dus ja.... U hebt het mis....

Sinds wanneer is één geval representatief voor een hele groep? Bachelors zoals toegepaste informatica en elektronica zijn zeker populair op de arbeidsmarkt en veel abituriënten hebben al een jobaanbieding op zak nog voor ze afgestudeerd zijn. Iets anders beweren is totaal belachelijk.

stevedc zei:
Binnenkort in juni studeer ik af als professionele bachelor Elektronica-ICT. Nu sta ik dus voor de moeilijke keuze ofwel stoppen en gaan werken ofwel gaan verder studeren (voor master). Zelf ben ik echt hard aan het twijfelen omdat ik constant tussen de twee wordt gesleurd ene moment wil ik verder andere moment wil ik stoppen. Weet er iemand hier wat de beste keuze is of het echt nuttig is om verder te gaan, buiten de titel?

Als je twijfelt, zou ik aanraden om verder te studeren. Meestal weet je na de examenresultaten in januari al of verderstuderen zinvol is of niet. Als die studie je ding niet blijkt te zijn, kan je nog altijd gaan werken en verlies je hooguit een paar maaden. Bovendien is het gemakkelijker om te veranderen van student naar werknemer dan omgekeerd.

YaMo

Legacy Member
Dark.Magician01 zei:
Hij is niet bepaald één van de slimste thuis. Vergeten te melden dat hij 7jaar over zijn bachelor deed. En had hij ook een criminele verleden....

Een crimineel die 7 jaar doet over een 3 jaar durende opleiding. Duidelijk representatief voor alle professionele bachelors.

Ik denk dat je met een professionele bachelor beter zit dan met een academische bachelor of sommige masters.

stevedc

Legacy Member
Weet eignelijk iemand of het loon verschil groot is tussen 2 net afgestudeerde een master en professionele bachelor in mijn richting en of dit verder hetzelfde verschil blijft of niet

Flawless

Legacy Member
stevedc zei:
Weet eignelijk iemand of het loon verschil groot is tussen 2 net afgestudeerde een master en professionele bachelor in mijn richting en of dit verder hetzelfde verschil blijft of niet

Er zal wel een verschil tussen zitten, ook in perks, zonder twijfel en een master in elektronica zal op termijn ook meer verdienen, vrij logisch me dunkt :)

Jurgenv1

Legacy Member
stevedc zei:
Binnenkort in juni studeer ik af als professionele bachelor Elektronica-ICT. Nu sta ik dus voor de moeilijke keuze ofwel stoppen en gaan werken ofwel gaan verder studeren (voor master). Zelf ben ik echt hard aan het twijfelen omdat ik constant tussen de twee wordt gesleurd ene moment wil ik verder andere moment wil ik stoppen. Weet er iemand hier wat de beste keuze is of het echt nuttig is om verder te gaan, buiten de titel?

Waarom twijfel je? Laat me 1 iets uit de wereld helpen: met een master diploma ga je niet heel veel meer verdienen dan een prof.bach in de IWT sector. (vergelijk de starterslonen maar) Wél heb je met een master diploma meer werkzekerheid. (al is de werkzekerheid met een prof.bach ook niet slecht op zijn minst gezegd)

Wat ook nog belangrijk is is de jobinhoud, zoek eens van beiden op en kijk wat je het beste ligt.

EDIT: besef ook dat vanaf volgend academiejaar er een extra jaar bijkomt voor degene die aan een master opleiding beginnen. (dus ook een extra brugjaar voor de schakelstudenten)

stevedc

Legacy Member
Ik twijfel omdat bij mij in het school er wel info wordt gegeven, maar ja op dingen als ja (kan ik het aan, want ik toch vermoed dat men proffen al weten wat ik kan omdat ik 3 jaar dezelfde had) en ja de uitleg die we kregen was, ja ge moet hier niet komen zitten om ja te zitten want dan moete nie komen.

Jurgenv1

Legacy Member
stevedc zei:
Ik twijfel omdat bij mij in het school er wel info wordt gegeven, maar ja op dingen als ja (kan ik het aan, want ik toch vermoed dat men proffen al weten wat ik kan omdat ik 3 jaar dezelfde had) en ja de uitleg die we kregen was, ja ge moet hier niet komen zitten om ja te zitten want dan moete nie komen.

Ze hebben wel gelijk, ik volg schakel EM en het is een serieus tandje bijsteken. Van mijn ICT collega's hoor ik hetzelfde.

stevedc

Legacy Member
ja heb gewoon schrik dat ik gewoon niet haal en ja niemand zegt van ja ge kunt da nee da ga nie of ja da ga het randje zijn dus ja ik vind da echt super moeilijk

Jurgenv1

Legacy Member
stevedc zei:
ja heb gewoon schrik dat ik gewoon niet haal en ja niemand zegt van ja ge kunt da nee da ga nie of ja da ga het randje zijn dus ja ik vind da echt super moeilijk

Daarom dat je die afweging eerst moet doen die ik in mijn eerste post hier heb gezet. Pas op, het is niet onmogelijk maar het zal veel meer tijd en moeite vragen, gewoonweg omdat je op een relatief korte tijd op academisch niveau moet komen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan