Archief - Van hotelschool naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jaentje

Legacy Member
Beste ,

Ik zit in een laatste jaar TSO hotelschool, en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd, ik moet niet veel doen om er door te geraken in deze richting, en sinds een paar weken heb ik beslist dat als ik ooit gelukkig wil zijn , dat ik dan unief moet gedaan hebben,

Nu vroeg ik mij af of er ook maar een minimale kans bestaat dat ik handelsingenieur zou kunnen verder studeren ?

Je moet weten dat ik barst van zelfvertrouwen wegens 4jaar tegenstrijdig zijn in school tegen alles en iedereen, en ik wil mijzelf bewijzen tegenover mijn ouders en vriendenkring dat unief voor iedereen mogelijk is,

Wat denken jullie hiervan ?

Mvg Jaentje

NotoriousP

Legacy Member
Alles is mogelijk maar ik zou er geen geld op zetten. ;)

MrKend54l

Legacy Member
Toen ik de titel las moest ik direct denken aan master in de opdientechnieken of een phd in de patisserie.

Ik zou er niet te veel hoop in hebben. Hir is een richting die voor mensen uit economie 4uur zelfs al amper haalbaar is.

flyingdutchman

Legacy Member
HIR is echt geen doorsnee richting hoor.

Waarom niet bvb Handelswetenschappen? Wordt gelijkgesteld aan TEW en das ook al een (meer dan) deftige richting hoor.

Mat23

Legacy Member
Ten eerste vind ik het ook een vreemde uitspraak dat je unief moet hebben gedaan om gelukkig te zijn. Vanuit jouw richting zou het veel evidenter zijn om naar een hogeschool te gaan, al dan niet in een richting die ietwat op je vooropleiding aansluit.

Als je dan toch unief wil doen, neem dan geen handelsingenieur. Motivatie is veel, maar met jouw vooropleiding is hir zo goed als onmogelijk. Je hebt daar een zeer sterke basis wiskunde nodig, en ook van vakken als fysica enz.

Als je dan toch per sé een master wilt behalen, zou ik eens kijken waar je goed in bent. Ik weet niet of je veel talen hebt in de hotelschool, maar zoja en als dat je aanspreekt kan je misschien gaan voor toegepaste taalkunde, ik zeg maar iets.

Anyway, als je voor een master gaat zul je afzien en keihard moeten werken.

Maser00

Legacy Member
en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd
Daarom zal het niet lukken. Je kan niet ineens elke dag voor school beginnen werken als je dat nooit deed. Je hersenen zijn ook een soort spier die je moet trainen.

willydrama

Legacy Member
Diploma is middel, geen doel... Kennis die na een jaar rechtenstudie vijf jaar horeca deed is content met zichzelf en z'n werk.

Als die opmerking over phd in de patisserie op u werkt als rode lap op een stier doe je beter anger management dan een studie die een basis vereist die er niet is omdat je zo gemotiveerd bent. Met TSO en een paar jaar wegenwerken ingenieur worden kan maar dit is een ander traject dan ASO + vier jaar industrieel, daar zomaar in springen leidt tot niets.

Thysios

Legacy Member
Ik zou het niet doen, en al zéker geen Handelsingenieur. Volgens mij onderschat je die overstap enorm

Tr1ploid

Legacy Member
jaentje zei:
Beste ,

Ik zit in een laatste jaar TSO hotelschool, en ik heb de voorbije jaren echt veel geluierd, ik moet niet veel doen om er door te geraken in deze richting, en sinds een paar weken heb ik beslist dat als ik ooit gelukkig wil zijn , dat ik dan unief moet gedaan hebben,

Nu vroeg ik mij af of er ook maar een minimale kans bestaat dat ik handelsingenieur zou kunnen verder studeren ?

Je moet weten dat ik barst van zelfvertrouwen wegens 4jaar tegenstrijdig zijn in school tegen alles en iedereen, en ik wil mijzelf bewijzen tegenover mijn ouders en vriendenkring dat unief voor iedereen mogelijk is,

Wat denken jullie hiervan ?

Mvg Jaentje

Aan de ene kant heb je veel motivatie, aan de andere kant heb je al lang zitten luieren. Tijd om op voorhand al wat stof in te halen, dus.
Zoek u al meteen een paar boeken economie (als je wat engels kunt, kan je die meteen in pdf downloaden van 'bepaalde sites'), en probeer er vijf dagen per week mee bezig te zijn (begin met 15 minuten per dag, en bouw het gradueel op). Je hebt zowel nood aan een economische basiskennis, als de discipline om regelmatig te leren. Als je inderdaad zo gemotiveerd bent als je zelf zegt, zou je tegen het begin van volgend academiejaar vrij goed geprepareerd kunnen zijn. Feit is, dat eenmaal je bezig bent aan de erg droge materie, die motivatie al vrij snel kan wegvallen, dus heb je echt de discipline nodig om geen uitstelgedrag te ontwikkelen.

Als je ziet dat je die discipline niet kunt kweken, begin er dan niet aan.

Plutarch

Legacy Member
Tr1ploid zei:
Aan de ene kant heb je veel motivatie, aan de andere kant heb je al lang zitten luieren. Tijd om op voorhand al wat stof in te halen, dus.
Zoek u al meteen een paar boeken economie (als je wat engels kunt, kan je die meteen in pdf downloaden van 'bepaalde sites'), en probeer er vijf dagen per week mee bezig te zijn (begin met 15 minuten per dag, en bouw het gradueel op). Je hebt zowel nood aan een economische basiskennis, als de discipline om regelmatig te leren. Als je inderdaad zo gemotiveerd bent als je zelf zegt, zou je tegen het begin van volgend academiejaar vrij goed geprepareerd kunnen zijn. Feit is, dat eenmaal je bezig bent aan de erg droge materie, die motivatie al vrij snel kan wegvallen, dus heb je echt de discipline nodig om geen uitstelgedrag te ontwikkelen.

Als je ziet dat je die discipline niet kunt kweken, begin er dan niet aan.

en welke sites zijn dat dan als ik vriendelijk vragen mag aub? ;)

flyingdutchman

Legacy Member
Ik zou me eerder focussen op wiskunde, veel belangrijker dan enkele economische concepten waarbij ze toch vanaf 0 beginnen.

MrKend54l

Legacy Member
Hawk zei:
:p:p:p

OT: Probeer het eens hé?

Imo het slechte advies ooit :P proberen heeft weinig zin als je op voorhand al kan zeggen dat het onmogelijk is. De achterstand is gewoon veel te groot.

scriptkiddie

Legacy Member
De meeste handelsingenieurs hebben nooit 1 les economie gekregen voor ze naar de universiteit gaan.

zipke

Legacy Member
Mat23 zei:
Ten eerste vind ik het ook een vreemde uitspraak dat je unief moet hebben gedaan om gelukkig te zijn.

Eerst en vooral dit.

En dan ten tweede: waarom handelsingenieur? Ik had verondersteld dat je je keuze iets of wat zou toelichten. Bv ik ben echt geïnteresseerd in de economische wereld, ik lees dagelijks de financial times, ...
Of is het eerder: ik wil handelsingenieur studeren omdat ik ooit zelfstandige wil worden en het wel cool klinkt? Indien het dit laatste is, zal het vooral een verspilling van tijd en geld zijn.

En als je dan toch economie wil studeren, waarom persé handelsingenieur? Heb je alle economische opties al eens doorlopen? TEW, HW, Bedrijfskunde, ...?
Misschien moet je eerst eens uitleggen waarom je handelsingenieur wil studeren, en zeg niet dat het is "om aan je vrienden en familie te bewijzen dat je unif aankan.." Want als dit de reden is dan zal "gestudeerd hebben aan een universiteit" je later zeker niet gelukkig maken. Je moet studeren wat je graag wil doen, als je hier in slaagt en je nadien een mooie job hebt, dan zal je familie fier zijn. Niet wanneer je een diploma handelsingenieur hebt behaald waar je eigenlijk niet in geïnteresseerd bent..

Edit: ik begrijp trouwens al die posters niet die hem al boeken willen aanraden en hem een heus leerschema voorschotelen? De TS geeft mij eerder de indruk gewoon een richting gekozen te hebben die aan de universiteit gegeven wordt en die wel "goed en moeilijk klinkt".. Dit lijkt me echt de meest verkeerde ingesteldheid ooit.

Hier zijn nog al mensen geweest die van TSO naar HI wilden gaan maar deze brachten zelf al zaken aan als:
"Ik heb gezien dat ik van analystische wiskunde dit en dit moet kunnen en voor boekhouden gebruiken ze in Gent deze cursus, misschien moet ik deze tijdens de zomer eens doornemen." DAT noem ik motivatie.. Uit uw post vind ik nergens motivatie naar waarom je deze richting wil doen. De enige motivatie die er geschreven staat, is dat je HI wil worden om je vrienden te tonen dat iedereen universiteit aankan.

Is dit de juiste motivatie om een richting aan te vatten? Neen.

Balsaus

Legacy Member
scriptkiddie zei:
De meeste handelsingenieurs hebben nooit 1 les economie gekregen voor ze naar de universiteit gaan.

Het is dan ook eerder de wiskunde waar mensen bij sukkelen in HIR.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan