Archief - Uitkering

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Goldmember

Legacy Member
Ik heb een vraag op welke ik graag een zo goed mogelijk antwoord wil krijgen van de profs hier :D Ik heb namelijk na 6 maanden interimwerk besloten om in september dit jaar een opleiding te volgen (Se-n-SE 7de jaar).

Mijn vraag is of iemand weet of ik recht heb op een bepaalde uitkering of niet? Ik weet dat je voor een werkloosheidsuitkering 312 dagen moet gewerkt hebben en dus heb ik hier geen recht op.

Maar zijn er mensen die weten of ik misschien voor een andere uitkering wel in aanmerking zou komen? Iets anders dan een uitkering mag ook :D:D

Alvast bedankt

Pol86

Legacy Member
Eerlijk gezegd versta ik niet waarom jij recht zou moeten hebben op een uitkering.
Stel: ik zit in mijn 6de middelbaar en ik besluit om verder te studeren.
Dan is het een evidentie dat ik geen recht op op een uitkering.
Anderzijds, wanneer men in het zesde middelbaar zit en men gaat een jaar werken om daarna een opleiding te beginnen, dan zou men wel recht moeten hebben op een uitkering?

In beide gevallen verliest men x aantal jaar door een opleiding. In beide gevallen kan men in principe niet werken en dus geen geld verdienen.
Bovendien, in beide gevallen heeft men op het moment van studeren geen toegevoegde waarde voor de maatschappij (lees: men betaald geen belastingen en men crëert geen toegevoegde waarde in de maatschappij hetzij door het leveren van diensten, hetzij door het produceren van goederen). Waarom zou men dan in het tweede geval recht hebben op een vergoeding en in het eerste niet? In principe wordt een student, die het klassieke traject volgt, dus gestraft?
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Hiapoe

Legacy Member
Om een uitkering te krijgen moet je volgens mij ofwel werkzoekend zijn (dus actief solliciteren en dit kunnen bewijzen),
ofwel een opleiding volgen, goedgekeurd door de VDAB (met de bedoeling dat deze opleiding je dan snel een job zal opleveren).

Ik weet niet of een voltijdse dagopleiding zal goedgekeurd worden door de VDAB?!

Vordesh

Legacy Member
Hiapoe zei:
Om een uitkering te krijgen moet je volgens mij ofwel werkzoekend zijn (dus actief solliciteren en dit kunnen bewijzen),
ofwel een opleiding volgen, goedgekeurd door de VDAB (met de bedoeling dat deze opleiding je dan snel een job zal opleveren).

Ik weet niet of een voltijdse dagopleiding zal goedgekeurd worden door de VDAB?!

Das den rva die daarover beslist, niet de vdab :)
En voltijdse dagopleidingen worden (niet altijd ma meestal) goedgekeurd als het een knelpuntberoep is.

@OP: nee
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan