Archief - UHasselt - Informatica - Wiskunde-Vakken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

secondVISION

Legacy Member
Hallo,

Als vervolg op mijn vorige topic heb ik een nieuwe vraag ^^.

Ik wissel hoogstwaarschijnlijk volgend jaar naar Informatica en probeer dit jaar nog wat vrijstellingen te halen.
Maar laatst begon ik toch wel nerveus te worden voor de wiskunde in de informatica richting.
Ik heb 8uur wiskunde gehad op het aso en ook geslaagd (rond de 70% meestal) maar ondanks dat heb ik toch maar een 5/20 behaald op Hogere Wiskunde van Handelsingenieur.

Nu is me verteld dat de wiskunde voor ict en wiskunde voor hi wel anders is maar blijft deze binnen dezelfde moeilijkheidsgraad?

Bedankt!

Gprb_

Legacy Member
In informatica - wiskunde kan je
- algebra van boole
- propositielogica
- machten , machten met breuken , logaritmen , reële veeltermen
- Lineaire vergelijkingen
- Cryptografie
- Getalformaten ( hex , dec, oct )
- modulorekenen
verwachten

Maser00

Legacy Member
Euh, wij hebben op de Ugent dit jaar wel al wa meer gezien dan dat.

Digital Lies

Legacy Member
Ik weet niet hoe het op de UHasselt is, maar aan de KULAK is de wiskunde van de Informatici moeilijker, meer of gelijkwaardig aan de wiskunde van de HandelsIngenieurs... Het merendeel van de wiskunde-vakken zijn zelfs gemeenschappelijk. (+ er zijn ook nog veel vakken die geen pure wiskunde zijn, maar waar je wel evenveel wiskundig inzicht voor nodig hebt als voor gewone wiskunde)

Informatica is 1 van de 3 richtingen van het drieluik Wiskunde-Informatica-Fysica. Véél vakken tussen die 3 richtingen zijn gemeenschappelijk. Als je dus wisselt van hir. naar informatica en je denkt dat de wiskunde gemakkelijker zal zijn, vrees ik dat je van een kale reis zult thuiskomen.

YaMo

Legacy Member
Wiskunde van Informatica is hetzelfde als in de richtingen Fysica en Wiskunde. Zegt genoeg zeker.

Gurdt

Legacy Member
Het valt wel mee hoor, ik zit zelf in mijn 5e jaar Informatica momenteel (aan de UHasselt). Akkoord de eerste 2/3 jaren krijg je wel eens wat wiskunde, maar de wiskunde van Fysica/Wiskunde is toch nog een hele slag moeilijker.

Je zal hier en daar wel eens een vak samen hebben met hun, maar dan is dat voor jou een 2e/3e-jaars vak, en voor hun een 1e-jaars vak ofzo.

Je moet je verwachten aan de standaard dingen zoals integralen/afgeleiden/goniometrie/algebra/..., maar vooral eigenlijk logica en abstracte modellen zoals automaten, algoritmes, datastructuren, ... Maar als je van 8u-wiskunde komt ga je daar met kop en schouders boven de rest uitsteken :) ik heb 6u wiskunde gedaan en ik heb nooit ook maar een buis gehaald ofzo!

Als je nog vragen hebt ivm de UHasselt/Informatica mag je me altijd mailen/pm'en ;)

MAXXUR

Legacy Member
Agreed, ik zag dat het grootste hekelpunt bij anderen voorkennis was, en niet zozeer de moeilijkheidsgraad van de wiskunde die gegeven werd. Met 8u zou ik mij dus helemaal geen zorgen maken, gewoon vol gaan!

Gurdt

Legacy Member
MAXXUR zei:
Agreed, ik zag dat het grootste hekelpunt bij anderen voorkennis was, en niet zozeer de moeilijkheidsgraad van de wiskunde die gegeven werd. Met 8u zou ik mij dus helemaal geen zorgen maken, gewoon vol gaan!

Inderdaad, de mensen die bij ons buisden op wiskundige vakken hadden ofwel nooit integralen/goniometrie gehad, of zijn gewoon inherent dom.

secondVISION

Legacy Member
Ey allemaal,

bedankt voor jullie replies! Hebben me enorm geholpen.
Volgend jaar ga ik dus aan mijn eerste bach informatica beginnen ;D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan