Archief - Beleidsinformatica of informatica?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

secondVISION

Legacy Member
Hallo allemaal,

ik studeer momenteel handelsingenieur in de beleidsinformatica (Uhasselt), maar het is volgens mij niet echt iets voor mij. Veels te weinig informatica...dat komt blijkbaar pas in mijn master...en om dan nu 3 jaren met weinig zin te doen lijkt me niet echt fijn.

Is het daarom misschien beter om gewoon informatica te gaan studeren?
Of moet ik gewoon even doorbijten en beleidsinformatica afmaken?
En met welk diploma zou je het gemakkelijkst een baan kunnen krijgen?


Bedankt!

Crash_and_burn

Legacy Member
Qua diploma ga je volgens mij bij beide even snel werk vinden. Bij HIR(b) komen ze je van de schoolbanken halen voor je afgestudeerd bent maar dit is even goed het geval bij informatica.

Ik heb eerst 3 jaar Toegepaste Informatica gedaan, imo veel interessanter dan Informatica op unief en ben nu een schakeljaar aan het doen richting master in informatiemanagement waarbij we in ons masterjaar quasi dezelfde vakken krijgen als hir(b) masterjaar.

Nu, als je echt informatica wilt ga je nooit content zijn met de informatica die je gaat krijgen in hir(b) aangezien die vrij basis blijft. Wat wel een pluspunt is in hir(b) is dat je snellere doorgroeimogelijkheden krijgt en natuurlijk boven de informatici kunt staan en de brug spelen tss de klant en de informaticus.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt, als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

secondVISION

Legacy Member
Crash_and_burn zei:
Qua diploma ga je volgens mij bij beide even snel werk vinden. Bij HIR(b) komen ze je van de schoolbanken halen voor je afgestudeerd bent maar dit is even goed het geval bij informatica.

Ik heb eerst 3 jaar Toegepaste Informatica gedaan, imo veel interessanter dan Informatica op unief en ben nu een schakeljaar aan het doen richting master in informatiemanagement waarbij we in ons masterjaar quasi dezelfde vakken krijgen als hir(b) masterjaar.

Nu, als je echt informatica wilt ga je nooit content zijn met de informatica die je gaat krijgen in hir(b) aangezien die vrij basis blijft. Wat wel een pluspunt is in hir(b) is dat je snellere doorgroeimogelijkheden krijgt en natuurlijk boven de informatici kunt staan en de brug spelen tss de klant en de informaticus.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt, als er nog vragen zijn, stel ze gerust.

Hey, dat helpt al enorm. Bedankt.
Ik hoef niet echt diep in informatica te gaan maar ik zou toch wel wat meer willen dan enkel webontwerp (wat ik voorbije trimester heb gehad).
Ik heb een keer iets gelezen over ERP-systemen en hierover heb ik ook een vak in 1ste master.
Maar dit heeft, zo te zien, weer niks te maken met programmeren.
Dus zoals ik het nu zie krijg ik meer vakken om de een groep informatici te leiden en dat die personen het dan programmeren...


Kan ik ook met een hirb master diploma in de ict sector terecht? Of enkel een meer economisch gerichte baan?
Edit: Zou je me ook een paar voorbeelden kunnen geven van wat een hirb uiteindelijk moet doen? Want meestal staat er enkel erp-manager, cio ... maar dan weet ik nog niks, buiten het feit dat ze een team leiden.

Nogmaals bedankt!

Crash_and_burn

Legacy Member
Uiteraard, met een hirb diploma zal je meer dan waarschijnlijk in een ict sector komen. Wat ze mij altijd verteld hebben (maar of dit waar is kan ik niet echt zeggen) is dat hirb'ers zullen starten als consultants (zoals de meeste informatici).

Je zal in de loop der jaren wel kennismaken met programmeren maar dit zal nooit een hoofdzaak zijn. Met andere woorden, jullie weten wel wat de programmeurs en ict'ers doen in het algemeen (grondig genoeg om het uit te kunnen leggen aan de klant), maar eens ze er dieper op in gaan ben je redelijk verloren (natuurlijk kan je dit zelf allemaal wel bijstuderen).

Dus qua toekomstperspectief denk ik dat het begint bij consultant (je zal nooit beginnen als teamleider, alleszins niet dat ik weet) en daarna zal je doorgroeien en opties krijgen die een informaticus niet zal hebben.

Hir(b) zou zich imo nog een beetje meer mogen focussen op het geven van relevante en correcte ict ipv de ict die ze nu geven (klein voorbeeld: websites bouwen met tabellen is een beetje jaren '00). Maar swat, als je graag wilt programmeren, neem java of oo - programmeren als keuzevak en bouw dit verder uit als je zin hebt. Webdevelopment kan je op je eigen dan weer perfect bijschaven en analyse zal je tijdens je masterjaar wel meer dan genoeg rond je kop gezwierd krijgen.

Dus zoals ik al zei, je gaat geen informaticus worden maar je gaat wel goed genoeg zijn om zowel de klant als de informaticus te verstaan en te helpen (wat soms niet echt lukt als informaticus -- communicatie is bij sommigen niet het sterkste punt). Is natuurlijk aan jou de keuze of je liever de brug maakt of liever aan de informaticus hun kant blijft staan (let op, informatici komen ook in contact met klanten).

secondVISION

Legacy Member
Bedankt voor de uitleg. Denk dat ik dan toch nog even ga doorzetten.

Succes met je schakeljaar!

Crash_and_burn

Legacy Member
Thx! Jij ook met je beslissing, laat maar iets weten indien je meer info nodig hebt ;-)

fejity

Legacy Member
In je uitleg komen wel elementen naar voor waar ik je kan bijtreden Crash_and_burn, maar even wat "correcties" van mijn kant.

Crash_and_burn zei:
Nu, als je echt informatica wilt ga je nooit content zijn met de informatica die je gaat krijgen in hir(b) aangezien die vrij basis blijft. Wat wel een pluspunt is in hir(b) is dat je snellere doorgroeimogelijkheden krijgt en natuurlijk boven de informatici kunt staan en de brug spelen tss de klant en de informaticus.

Ik ben het eerst en vooral semi-akkoord met het feit dat de informatica in HIRB "basis" blijft. Voor HIRB'ers die niet ten volste gaan voor informatica in hun opleiding (dus geen keuzetraject of 'minor' in de informatica volgen), daar blijft de informatica kennis vrij basis en raken ze slechts het topje van de ijsberg wat betreft informatica.

Mijn bedenking: wat is dan het verschil tussen HIR en HIRB? Ik vindt dat ze het informatica aspect wel wat verder door mogen drijven. Ze moeten zeker niet zoveel weten als een informaticus, dit zou bijna onmogelijk zijn natuurlijk op dezelfde begrote studietijd, maar ik vind dat ze op zijn minst een degelijk OO (is meestal wel het geval) en software engineering vak (is meestal niet het geval) voldoende moeten beheersen, zodanig dat ze de aparte manier van denken die hierbij hoort beter beheersen. Ze zijn tenslotte HIR beleidsinformatica. Just my 2 cents :baard:

Crash_and_burn zei:
Wat wel een pluspunt is in hir(b) is dat je snellere doorgroeimogelijkheden krijgt en natuurlijk boven de informatici kunt staan en de brug spelen tss de klant en de informaticus.

Dit noem ik geen pluspunt, een informaticus kan eveneens aangesteld worden voor de functie "functioneel/business analyst".

Crash_and_burn zei:
Uiteraard, met een hirb diploma zal je meer dan waarschijnlijk in een ict sector komen.

Ik vind dat je met nogal veel overtuiging deze statement maakt. Ik ben er echter niet geheel van overtuigd dat HIRB'ers "meer dan waarschijnlijk" in de ICT sector terect komen. De enige reden waarom ik vermoed dat je dit zegt is het feit dat HIRB'ers een voorkeur zouden moeten hebben voor informatica en dus ook informatica gerelateerde jobs zullen gaan zoeken. Een HIRB'er is voldoende breed geschoold (blijft een handelsingenieur uiteraard) om in bijna eender welke andere sector te belanden.

Crash_and_burn zei:
Wat ze mij altijd verteld hebben (maar of dit waar is kan ik niet echt zeggen) is dat hirb'ers zullen starten als consultants (zoals de meeste informatici).

De enige echte voor de hand liggende gemeenschappelijke consultancy job die ik zie tussen een HIRB'er en een informaticus is zoals ik hierboven reeds noemde "functioneel / business analyst" :) Wie heeft je dat trouwens verteld, dat de meeste HIRB'ers en informatici starten als consultants? :wtf: Ik ben momenteel ook de jobmarkt aan het afschuimen en ik zie dat concultancy een vrij groot deel van de jobmarkt bedekt, maar om nu meteen te zeggen dat HIRB'ers en informatici bijna altijd starten als concultant vind ik wat zwart-wit.

Crash_and_burn zei:
Dus qua toekomstperspectief denk ik dat het begint bij consultant (je zal nooit beginnen als teamleider, alleszins niet dat ik weet) en daarna zal je doorgroeien en opties krijgen die een informaticus niet zal hebben.

Once again, als je al zou starten als consultant, dan is het afhankelijk van het traject dat je wil bewandelen welke doorgroei opties je krijgt. Ik zie een informaticus die al start in dezelfde positie als een HIRB'er (bvb functioneel analyst) zeker en vast dezelfde doorgroei opties krijgen.

Crash_and_burn zei:
Hir(b) zou zich imo nog een beetje meer mogen focussen op het geven van relevante en correcte ict ipv de ict die ze nu geven (klein voorbeeld: websites bouwen met tabellen is een beetje jaren '00). Maar swat, als je graag wilt programmeren, neem java of oo - programmeren als keuzevak en bouw dit verder uit als je zin hebt. Webdevelopment kan je op je eigen dan weer perfect bijschaven en analyse zal je tijdens je masterjaar wel meer dan genoeg rond je kop gezwierd krijgen.

Daar ben ik het met je eens, al zal de vakinhoud van unief tot unief wel verschillen. Webdevelopment lijkt me nu ook niet meteen een vak dat relevant is voor een HIRB'er, zelfs niet voor een universitaire informaticus, soit.

Crash_and_burn zei:
Dus zoals ik al zei, je gaat geen informaticus worden maar je gaat wel goed genoeg zijn om zowel de klant als de informaticus te verstaan en te helpen (wat soms niet echt lukt als informaticus -- communicatie is bij sommigen niet het sterkste punt). Is natuurlijk aan jou de keuze of je liever de brug maakt of liever aan de informaticus hun kant blijft staan (let op, informatici komen ook in contact met klanten).

Hier druk je het al voorzichtiger uit. Je hebt gelijk dat er wel informatici tussen zullen zitten waar de communicatie niet zo sterk bij is. Dit kan evenzeer gelden voor HIRB'ers. Het is niet omdat zij een meer brede waaier aan vakken gepresenteerd krijgen dat ze beter zijn in communicatie. Zelfs niet als ze hier specifieke vakken voor hebben gehad. Communicatievaardigheden heb je volgens mij van nature, of je leert ze door de jaren heen.

And again, de brug (functioneel / business analyst) kan je evenzeer maken als informaticus.

Tot zover mijn mening over je uitleg.

@secondVISION
Je zal uiteindelijk de knoop altijd zelf moeten doorhakken. Zoals je zelf waarschijnlijk ook al weet, wanneer je de studierichting HIRB blijft verder volgen, bereid je dan al vast maar voor op een hele hoop economische vakken met misschien af en toe een informatica vak ertussen. Bij informatica is dit net andersom, daar ga je een hoop informatica krijgen en kan je (als je dit wenst) deze opvullen met enkele economische vakken.

Mijn advies is dus, wanneer je interesse meer ligt binnen het economische zou ik dus bij je keuze HIRB blijven. Later in je master (afhankelijk van de universiteit waar je die gaat doen wss) zal je wel de mogelijkheid krijgen om je meer specifiek te gaan richten op informatica aspecten.

Indien je interesse echt uitgaat naar informatica (je moet daar dan wel écht zeker van zijn uiteraard!) zou ik je aanraden om te kiezen voor informatica als studierichting, aangezien dit bijna het "complement" is van HIRB en je dus veel meer informatica gerelateerde vakken zal krijgen.

Hope it helps, als je nog vragen zou hebben beantwoord ik die graag. :)

secondVISION

Legacy Member
fejity zei:
Je zal uiteindelijk de knoop altijd zelf moeten doorhakken.
Indien je interesse echt uitgaat naar informatica (je moet daar dan wel écht zeker van zijn uiteraard!) zou ik je aanraden om te kiezen voor informatica als studierichting.

Hey, bedankt voor het antwoord.
Mijn interesse voor informatica is heel veel groter voor economie maar ik dacht ze allebei te combineren in hirb...wat dus niet lukt.
Ik zit nu meer met het "probleem": "Wat als ik nu overschakel naar informatica en later heb ik minder mogelijkheden dan als ik gewoon hirb verder had gedaan."

Maar als ik je post leest, dan hebben hirb en informatica bijna dezelfde banen.
Ik heb ook, vorig jaar toen ik nog aan het zoeken was voor een opleiding, gehoord dat een master informatica "minder" is dan een master hirb, is dat waar? En zie je dit ook terug in je loon of maakt dat niet uit?

Bedankt!

fejity

Legacy Member
secondVISION zei:
Hey, bedankt voor het antwoord.
Mijn interesse voor informatica is heel veel groter voor economie maar ik dacht ze allebei te combineren in hirb...wat dus niet lukt.
Ik zit nu meer met het "probleem": "Wat als ik nu overschakel naar informatica en later heb ik minder mogelijkheden dan als ik gewoon hirb verder had gedaan."

Maar als ik je post leest, dan hebben hirb en informatica bijna dezelfde banen.
Ik heb ook, vorig jaar toen ik nog aan het zoeken was voor een opleiding, gehoord dat een master informatica "minder" is dan een master hirb, is dat waar? En zie je dit ook terug in je loon of maakt dat niet uit?

Bedankt!

Moeilijk beantwoorden die vraag qua loon, maar volgens vacature:
Top 10 starterslonen naar opleiding | Vacature.com

Zijn gemiddelde starterslonen eh en is van 2010. Maar ik denk dat de meeste academische richtingen á la HIR(B), informatica, burgerlijk wel redelijk hoog scoren qua startersloon.

Begrijp me niet verkeerd, als HIR(B) zal je allicht meer functies kunnen bekleden dan een informaticus (omwille van het feit dat deze meer economisch geschoold zijn). Met mijn vorige uitleg doelde ik op het feit dat een informaticus die "economische" interesses heeft, binnen een IT bedrijf ook wel de kans zal krijgen meer in die richting te groeien.

Je moet denken dat je later een job in je huidige studierichting nog heel je leven zal moeten doen en dan kan dit best een job zijn die je graag doet. Als je interesses richting informatica gegrond zijn, dan zal je als HIR(B) ook wel naar een meer technische richting kunnen groeien.

BlackSoldier_05

Legacy Member
Lol, Handelsingenieur is de beste studierichting die er bestaat binnen de faculteit toegepaste economische wetenschappen/Economische wetenschappen.
En jah hir krijgen ook een ir.-titel (mij niet afschieten)

#TripleOG
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan