Archief - TSO Multimedia Operator

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ammon

Legacy Member
Hallo,
Zijn er mensen die in TKO - TSO Multimedia Operator volgen of afgestudeerd zijn?
- welke programma's worden er gebruikt? (school)
- Zijn de kansen groot om een job in die richting te vinden?
- Wat is een gemiddelde startersloon?
- Heb ik veel keuze voor later? (om verder te studeren)
- krijg ik voor wiskunde: matrices, vectorrekenen en quaternionen?
Mijn voornaamste reden is voor wanneer ik mijn A2 heb dat ik naar DAE kan gaan

In principe kan ik gewoon een makkelijke BSO richting kiezen om een A2 te behalen en naar hogeschool gaan, maar ik wil niet de gemakkelijke weg kiezen want dan ga ik het heel moelijk hebben in DAE of eenders welke richting vooral wiskundig..

kan iemand die tot en met 6de BSO heeft gehaald een TSO opleiding volgen?
Oja ben ondertussen 26jaar word ik nog wel geappecteerd in DAE tegen wanneer ik mijn A2 heb?

Alvast bedankt,
MVG. Ammon

Ammon

Legacy Member
Ok heb een paar vragen beantwoord gekregen door te bellen naar Cvo.

- Maakt dus niet uit of je bso hebt gedaan iedereen die het vierde middelbaar heeft gehaald mag deelnemen.
- je bent niet verplicht om proeven af te leggen het is wel aangeraden om het je makkelijker te maken.
- Inschrijvingen kan ongeveer in juni beginnen
- Indien certificaat behaald of diploma krijg je het inschrijvingsgeld terugbetaald

Ik ben de rest vergeten te vragen maar het belangrijkste is dat ik daar kan beginnen :)

$de_vieux

Legacy Member
Mijn vriendin heeft op het TKO de richting multimedia gedaan,
wat software betreft worft vooral het Adobe pakket gezien evenals een 3D programma.
Keuze om verder te studeren is vrij groot, ik heb weet van verschillende mensen die dezelfde opleiding gedaan hebben en nu verschillende hogeschool richtingen volgen.

Ammon

Legacy Member
hey, thx voor de nuttige informatie, dat is een + punt als het om adobe softwares gaat, pff kan niet wachten voor in te schrijven :)

Again thx!

SavaB

Legacy Member
de wiskunde gaat daar echter van een heel laag pitje zijn hoor. Ik heb zelf multimediatechnieken in SISA gedaan, en vervolgens DAE gestudeerd (alumni 2010) en ik moet zeggen dat ik gigantisch hard heb moeten werken, wekelijks bijlessen nemen bij de professor, enz. om de wiskunde te snappen. Er zijn er die gelijkaardige richtingen hebben gevolgd in het middelbaar en vervolgens 3 jaar lang blijven steken op wiskunde 1ste jaar

Ammon

Legacy Member
Kan ik best geloven, vandaar mijn vraag of ik veel keuze zal hebben om verder te studeren..
Ik ga me nu niet te hard focussen op DAE, men eerste doel is A2 ;) daar ga ik al zwaar inspanning moeten leveren de komende 2 jaren..

Ivm TSO algemene vakken, natuurlijk wil ik een paar vrijstellingen behalen door vrijstellingsproeven af te leggen zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis en Engels

Kent er iemand een site waar je die vakken op TSO niveau kan instuderen, ik wil mijn tijd die ik heb tot en met de inschrijving benutten om een paar vakken te leren..

silent785

Legacy Member
- welke programma's worden er gebruikt? (school)
Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Indesign(de basis), Adobe Flash Professional(AS3), Adobe Dreamweaver(PHP, HTML/CSS).

- Zijn de kansen groot om een job in die richting te vinden?
Als je goed kan designen(en een killer portfolio maakt) kan je een job vinden, zo niet dan zul je verder moeten studeren.

- Heb ik veel keuze voor later? (om verder te studeren)
Ge hebt altijd de keuze om iets anders te doen..

- krijg ik voor wiskunde: matrices, vectorrekenen en quaternionen?
Matrices krijg je wel, ook in Excel.

Wiskunde bij Multimedia is echt van een heel laag niveau(vergeleken met dat wat je krijgt bij DAE).

Ammon

Legacy Member
Hey silent785 badankt voor de informatie!
Heb ook ontdekt dat ze 3D Studio max gebruiken voor het vak 3D tekenen

Photoshop, 3Ds max, After Effects en Dreamweaver gebruik ik al jaren.
Illustrator en flash nog maar een paar keer mee gewerkt.
InDesign is het enige dat ik nog niet mee gewerkt heb..

Ik heb de leerplan bekeken van Multimedia Operator en veel van die begin modules gaan voor mij gemakkelijk zijn.
Ook heb ik de leerplan van de algemene vakken bekeken en vond het interessant genoeg om toch niet deel te nemen aan de vrijstellingsproeven..
Het was wel de leerplan die in 2008 van kracht ging dus weet niet of er ondertussen een nieuwe leerplan is opgedoken..

Het geen wat ik spijtig vind is dat ze module animatie geven voor photoshop :s
Het zou interessanter geweest zijn moest het voor flash zijn of nog beter 3ds max :(

silent785

Legacy Member
Ammon zei:
Het geen wat ik spijtig vind is dat ze module animatie geven voor photoshop :s
Het zou interessanter geweest zijn moest het voor flash zijn of nog beter 3ds max :(

Hangt af van de school zelf, op SISA was het in Flash maar in SO Zenit in Turnhout is het in photoshop. Is idd een fail want gifs zijn dom.

Op SISA werken ze ook met Cinema 4D voor 3D.

Sent with tapatalk

SavaB

Legacy Member
silent785 zei:
Op SISA "werken" ze ook met Cinema 4D voor 3D.

Sent with tapatalk

fixed

de kwaliteit van de 3d lessen daar is zodoende nog lager dan het wiskunde niveau :D

Begrijp me niet verkeerd, studeren op SISA was heel plezant, en de meeste leerkrachten waren echt leuke mensen. Maar ik had achteraf gezien toch liever ergens anders gezeten ter voorbereiding van (eender welke) hogere studies :D
3 mullers van mijn jaar zijn uiteindelijk naar DAE gegaan, en maar 1 heeft het langer dan een jaar volgehouden ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan