Archief - TSO => ASO

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brython

Legacy Member
Ik zou er gewoon volledig voor gaan.. Zoals je al aangaf: doe je het niet, ga je het jezelf later beklagen...
Daarenboven heb ik de indruk dat je niet van de domste bent en blijkbaar ook de nodige motivatie hebt. Dat is een geweldige combinatie om iets te bereiken in het leven. En stel dat het écht niet lukt... Je kan altijd zonder veel problemen terugvallen naar je huidige richting denk ik? En met jouw motivatie en intelligentie zal je de achterstand die je dan hebt zonder veel problemen bijbenen.

Zie het als een investering: enkele maanden/jaren van inzet nu, kunnen je een pak vooruit helpen naar de toekomst (hoger onderwijs) toe. Daarnaast zal de voldoening - indien je slaagt - een extra boost geven.

Just go for it ;).

Emma.l

Legacy Member
Ja, de motivatie is er. En ik denk de nodige intelligentie ook. Ik ga er helemaal voor gaan, dan kan ik het me later zeker niet beklagen.

Dat klopt, normaal gezien kan ik voor 15 januari terugvallen op een wat 'lagere' richting. School stelt voor om dan naar economie-moderne talen te overstappen. Die richting is normaal gezien perfect haalbaar.

Verdere info/ervaringen/tips zijn nog welkom!

Muscleduck

Legacy Member
'k Zou voor de wetenschappen een chemie boek zoeken. Ik neem aan dat je in je huidige richting compleet geen chemie hebt gezien? Ik denk dat je dan best begint met een boek chemie 2e middelbaar, om de basis te beginnen leren.
Hetzelfde voor Fysica trouwens.

Razors

Legacy Member
Het grote struikelblok zal inderdaad fysica, chemie en biologie zijn (wiskunde kantje boortje).

Ikzelf heb dezelfde richting destijds gevolgd (tso) en daar kreeg je het algemeen vak natuurwetenschappen. Mijn vriendin studeerde de aso richting die jij wilt doen en als ik dan kijk het verschil... Wij hebben maar een algemeen vak terwijl de aso richting hier opsplitst in drie richtingen.

Toch wil ik je veel succes wensen, mits voldoende motivatie, inzit en nodige steun uit bijlessen zie ik het wel goed komen. Je zal er wel hard voor moeten werken volgend jaar maar eenmaal dat jaar erop zit en je bent er door zonder al te veel problemen dan kan je vanaf dan weer inpikken he

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

ganz

Legacy Member
Dat van die 'struikelblokken' wil ik wel even afzwakken:

Voorkennis biologie die je nodig hebt is wel beperkt, je bouwt niet echt voort op wat je in het 4e jaar hebt gezien.

Ook voor fysica zou dit niet echt een probleem mogen zijn (gebrek aan voorkennis), 4e jaar is krachten, druk e.d. terwijl het 5e jaar vooral elektrodynamica, -statica, -mechanica is waar niemand echt vanuit een 4ASO veel basis zal hebben.
Hiermee wil ik zeker niet beweren dat fysica in het 5e simpel zal zijn, maar als je er problemen mee hebt, zal het waarschijnlijk niet zijn omdat je uit een andere richting komt.

Enkel voor chemie gaat het volgens mij een nadeel zijn dat je (waarschijnlijk) nog geen kennis hebt van stofklassen e.d. dus als je je wil voorbereiden, begin hier dan mee.

Emma.l

Legacy Member
Oke bedankt! Ik had inderdaad maar 2u/natuurwetenschappen. Maar heeft er iemand misschien namen van specifieke boeken, die toch wel aante raden zijn?

Orchidee

Legacy Member
Voor fysica gebruikten wij 'fysica vandaag', was wel een goed boek vond ik. Maar zoals hier reeds gezegd bouwt fysica niet echt verder op de voorgaande onderwerpen, dus zou ik momenteel niet té veel tijd hierin steken. Chemie is inderdaad een pak belangrijker om je schade in te halen, maar hiervoor kan ik je geen boek aanraden (wij gebruikten een eigen cursus van school). Biologie moet normaal wel haalbaar zijn om gewoon mee te volgen.
En zeker dus ook je wiskunde bijwerken. De boeken 'van basis tot limiet' voor 2e graad met vijf uur wiskunde nemen.

Ken je iemand die nu in het vierde wetenschappen zat daar? Misschien kun je intussen zo aan ingevulde nota's geraken om je achterstand bij te benen. En sowieso volgend jaar, vanaf dat ge voelt dat je miserie met iets hebt, hulp vragen (studiebegeleiding ofzo). Vooral de fysica gaat waarschijnlijk lastig zijn. Maar veel succes ermee, je komt er wel! :)

eivlys

Legacy Member
Ik ben niet mee. Ga je volgend jaar moderne talen - wetenschappen of economie - moderne talen volgen?

Emma.l

Legacy Member
@orchidee_x
Bedankt, voor de info. Ik heb toch voor het zekerste de volgende boeken voor biologie bijbesteld: biogenie 3 & 4

Ik ken jammer genoeg niemand uit wetenschappen, zou idd wel handig geweest zijn.

Wat doe/deed je? (puur nieuwsgierigheid)

Ter duidelijkheid: ik wil naar moderne talen-wetenschappen

Nog opzoek voor goed boek: chemie

Orchidee

Legacy Member
Die boeken van biologie zijn normaal wel goede boeken ja. (wij hadden een gedrukte cursus maar die was gebaseerd op die boeken voor zover ik nog weet).

Ikzelf heb wetenschappen-wiskunde gevolgd. Maar ik heb een zus die wetenschappen-moderne talen heeft gevolgd en een zus die handel volgt, dus ik heb wel redelijk een idee wat de sprong zal zijn :p

Trouwens, heb je al iets van wiskundeboeken aangekocht dan?

Yuut

Legacy Member
maar onderschat het verschil ni

ik was in 3de economie talen gebuisd voor 2 vakken, (ik deed er vrijwel niets voor)
gezakt naar 4de handel.. eerste van de klas .. zonder iets voor te doen (enkel wa volgen tijdens de les)

'k wil ni stoefen me "buuh ik doe er niets voor " maar het toont wel in mijn geval wat het niveauverschil was.

Maar ben er zeker van dat als ge gemotiveerd zijd en kunt doorzetten want 't zal in't begin wel zwaar zijn ge zo'n richting kunt uitdoen.. Ik wens het u alleszins toe

Emma.l

Legacy Member
Nee, nog geen boeken voor wiskunde gekocht. Normaal gezien zal ik die boeken van 'van basis tot limiet 3&4' in de loop van volgende week kopen, aangezien ik binnenkort op vakantie ga.

Ik besef natuurlijk ook dat er een groot verschil is tussen beide richtingen. En ik weet ook dat ik mijn studiehouding moet veranderen, van niets doen tot veel meer en meer tov andere klasgenoten, als ik het wil halen.

@orchidee
Is je zus misschien niet van plan om haar cursussen door te verkopen? :D

Orchidee

Legacy Member
Kzal morgen eens kijken, misschien heb ik nog een deel van die wskundeboeken liggen (heb ze een jaar niet kunnen doorverkopen, en dat was het vierde of het vijfde)

Haar cursussen zal ze normaal niet willen doorverkopen, denk ik.

Moest ik je nog iets kunnen verkopen, stuur ok je morgen een privebericht. ;)

Razors

Legacy Member
Heb is gevraagd aan mijn vriendin en zij heeft haar boeken nog, de wetenschapsvakken zijn vooral cursussen van de school zelf dus geen idee of je hier veel aan hebt, wiskunde moet ik nog is navragen.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Emma.l

Legacy Member
@orchidee
Oke, is goed. Laat me dan wat weten.

@razors
Ben eventueel geinteresseerd, maakt niet echt uit of het school cursussen zijn of niet. Zolang ze maar goed zijn. Laat me weten, wat je specifiek verkoopt, eventueel via PM.

Alvast bedankt!

Orchidee

Legacy Member
Heb het gecheckt maar het zijn niet diegene die je nodig hebt, die ik nog liggen heb. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan