Archief - Tso --> aso

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cdp1193

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ikzelf en de meesten ergens midden in de 60, dus kwestie van hoe moeilijk de school is.

Bij ons was dit ook zo; er waren hoogsten 2-3 mensen per klas die een graad konden halen. Daarom dat het moeilijk is om punten te vergelijken tussen middelbare scholieren onderling.

botchla

Legacy Member
Efflorescence zei:
Toch al goed dat je geneeskunde laat varen.:niceone:
Helaas vind ik uw nieuwe opties toch niet veel realistischer.
Ik raad u aan om wetenschappen-wiskunde te gaan doen maar ik denk dat je onderschat hoe hard je gaat moeten werken.
Zeker omdat je nooit ASO gevolgd hebt.

Why not? Ik heb een master en kom uit BI. Die richting is meer dan okay en underrated ivgl ASO. Had bij BI 6u wiskunde, 4u Frans, 5u boekhouden, 4u informatica. Dat kwam mij goed uit omdat ik wist dat ik iets accountigminded wou doen.

Dan heb ik het niet over het niveau in ASO van wetenschappen of wiskunde dat wel vrij zwaar is, maar eerder richtingen in ASO die op moderne talen of economie gericht zijn die ik toch vrij licht inschat.

Je moet gewoon leren eens je op unief aankomt. Ik was dat niet echt gewoon maar dat was omdat ik niet moest.. 6 maand is meer dan genoeg om die discipline te kweken. Heb zelf mijn 1e semester afgesloten met alles 16/20 en dan ben ik eens gaan lachen met alle grapjassen die zeiden dat het mij niet zou lukken vanuit tso.

Het is waar dat er vele richtingen zijn in TSO die echt niet als volwaardig beschouwd kunnen worden als initiatie voor hoger, maar BI hoort daar niet bij imho.

Veel hangt wel af van de motivatie van de persoon, in zekere zin primeert het op intelligentie.

Acantha

Legacy Member
Het verschil tussen ASO en de hoge TSO is niet zo heel erg groot. De gevolgen van het veranderen van richting daarentegen wel.
Na TSO heb je de mogelijkheid om verder te studeren én de mogelijkheid om direct te gaan werken met een degelijk diploma. Vanuit TSO heb je dan ook véél meer doorgroeimogelijkheden. Een ASO leerling zit nog enkele jaren na zijn/haar middelbaar op een stoel les te volgen, willen of niet willen. Als je stopt na je 6de middelbaar ASO, is je diploma waardeloos.
Je bent een rasechte TSO leerling, ik zou er maar zéér goed over nadenken of overstappen naar ASO echt een noodzaak is.

Ben je ervan overtuigt dat je ASO wilt doen? Praat dan toch nog maar eens met het CLB, zij weten alles over dat soort vragen.

Groetjes,
Acantha, leerkracht secundair onderwijs.

MMG

Legacy Member
Bedankt allen voor de reactie's!
Ik heb dit al met school en clb besproken, en men raadt mij nu economie-wetenschappen aan. Dan zal ik niet zo veel moeite hebben met de vakken economie en wiskunde. Aangezien we op onze school dezelfde aantal uren wiskunde, en zelfde boek. Wat is de logische vervolgopleiding van economie-wetenschappen. Ik heb geen moeite met leren imho. Ik leer juist graag ( alst mij interesseert ). Denken jullie zelfs dat met nu te beginnen met mijn achterstand in te halen, door de boeken van vorige jaren aan te schaffen en te leren, het zelfs niet realistisch is?

joshetei

Legacy Member
Al die zever over uw % op uw rapport in het middelbaar. Ik ben zonder veel problemen in de master geraakt terwijl ik de laatste 2 jaar van't ASO serieus gesukkeld heb. De voornaamste reden: al die vakken die mij geen bal interesseerden met als koploper Nederlands (wat voor zever zie je toch allemaal in dat vak) en al dat dagelijks werk. Qua inzicht voor wiskunde was ik zeker bij de beste 5 in de klas, kwam dat mens bijna elke week af met een onverwachte toets, natuurlijk altijd een theorievraag. Ik was in de verste verte niet gewoon om regelmatig te studeren, gelukkig bestaat er zoiets als tweede zit in het hoger. Dan pas had ik iets van 'damn, volgend jaar wil ik 3 maand verlof'
Het systeem van 'laat mij 3 maand gerust en geef dan examens' ligt mij gewoon veel beter.
Zelfde met 2 maten van mij (in diezelfde klas in't middelbaar), afgestudeerd met een rapport van 60-65 en nu burgie en wiskunde aan't acen.
Sinds wanneer kan je zomaar overstappen naar ASO ?

Hier iets anders maar ik ben ook van 5de la-wi naar 6wewi mogen gaan, moet gewoon gemotiveerd worden door de klassenraad ofzoiets

Arkaine

Legacy Member
Acantha zei:
Ben je ervan overtuigt dat je ASO wilt doen? Praat dan toch nog maar eens met het CLB, zij weten alles over dat soort vragen.

Groetjes,
Acantha, leerkracht secundair onderwijs.
Hopelijk geen Nederlands =]

Riverdale27

Legacy Member
Mijn eerste tip is als volgt: luister niet naar leerkrachten in het secundair. Dat klinkt bijzonder hard, maar ik denk dat dat optimaal is. Ge hebt er soms 1 op 20 die waardevol advies te bieden heeft, dus ge kunt best gewoon al hun advies langs u neergooien (zoals ik ook deed bijv, zie verder), want ge kunt het goede van het slechte advies toch nog niet onderscheiden. Leerkrachten, het CLB, enz., die zitten nog vast in een oud paradigma gebaseerd op gemiddelde cijfers van groepen die eigenlijk niet zoveel verschillen. Als ik vandaag terugkijk op wat voor onzin ik gepresenteerd kreeg, dan kan ik eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik nooit écht geluisterd heb. Met één leerkracht kon ik echter zeer goed opschieten, en laat dat nu net die leerkracht zijn die het oudste was. Maar die kon logisch nadenken, zonder bias, en dat is wat je nodig hebt. Helaas zijn er zo maar weinig.

Waarom zou ge dan naar mij moeten luisteren. Wel, dat is eenvoudig: ik zat ongeveer in dezelfde situatie vroeger. Ik zat waar jij nu zat, maar zit nu een dikke 9 jaar verder en heb dus een blik op je toekomst te bieden.

Op het derde deed ik ASO en moest ik afzakken omdat mijn Frans zo slecht was (dat interesseerde mij geen knijt). Dus ging ik naar Handel op het 4e. En tijdens de laatste twee jaren heb ik BI gedaan, waarbij ik zeer goede punten haalde op boekhouden en informatica. De rest was zoals gewoonlijk niet bijster interessant. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om naar de universiteit te gaan en TEW te gaan studeren (ondanks dat elke leerkracht mij dat afgeraden heeft). Eerste jaar voldoening, tweede en derde jaar onderscheiding en vierde jaar grote onderscheiding. Daarna nog een master na master in finance: grootste onderscheiding en nu een doctoraat dat binnen een dikke 3 jaar klaar zou zijn. Nooit één herexamen moeten doen. Mijn zomers waren échte zomers. Ik ben niet slimmer dan de meeste mensen, ik doe gewoon moeite om na te denken. Een hoop dingen interesseren mij gewoon, en dus werk ik graag rond die thema's. Het grappige is dat ondanks mijn punten beter en beter werden, ik steeds minder en minder studeerde. Het eerste jaar heb ik echter heel hard gewerkt. Mijn routine was als volgt:

- Tussen 9u en 16u op de campus zijn: ofwel les, ofwel eten, ofwel studeren in de bib
- Na de uren op een weekdag: 2u studeren 's avonds
- In het weekend: 4u studeren per dag

Studeren is dan eigenlijk vooral alles lezen en belangrijke zaken markeren, oefeningen maken, etc. Kortom: zorgen dat ge bij aanvang van de blok uwe shit volledig in orde hebt en ge kunt beginnen met samenvattingen te maken en die écht te studeren. Van TSO naar de universiteit gaan is dan geen probleem. Dat kan iedereen, mits een goede motivatie, een bereidheid om keihard te werken en een gemiddelde intelligentie. Als je uit ASO komt zal je echter een stapje voor hebben op de gemiddelde TSO'er. De reden is eenvoudig: je zult beter voorbereid zijn op de unief. Ze zullen inderdaad overal vanaf 0 beginnen (behalve wiskunde uiteraard, daar moet je wel weten wat een functie is natuurlijk :)). Mits hard werken zal je er dus geraken, TSO of ASO, maar met ASO zal je beter voorbereid zijn. Anderzijds was ik op veel vlakken beter voorbereid dan mijn ASO vrienden. Op vlak van boekhouden kickte ik hun ass, want ik kende alles al. Idem voor informatica. Een simpel programma schrijven was een hell voor die mannen, terwijl het eigenlijk zo simpel was. Langs de andere kant was voor mij de wiskunde niet gemakkelijk, terwijl mijn vrienden die “moeilijke integralen” al allemaal hadden gezien. Verder: gezonde interesse zorgt ervoor dat ge hard zult werken en gemotiveerd zult zijn. Dat is, volgens mij, het allerbelangrijkste: motivatie. Elke normale mens kan de universiteit aan, misschien niet elke richting, maar toch veel. De vraag is: willen ze dat ook wel echt?

Maar je bent nu nog maar 16-17 jaar. Ik zou eerlijk kunnen zijn en zeggen dat je op dit moment nog niet echt kunt weten wat je wil gaan doen. Ik heb in mijn leven altijd zeker geweten wat ik wou doen, het probleem was dat zoiets elke 2 jaar veranderde. Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik eerste keeper van de Rode Duivels zou worden (lol), daarna ging ik met absolute zekerheid mijn leven spenderen door op zoek te gaan naar mineralen en edelstenen in verre landen, daarna ging ik computergames ontwikkelen, en uiteindelijk ging ik CEO worden van een groot bedrijf. Vandaag zie ik het (hopelijk) wat duidelijker: ik doe een doctoraat in een veld dat niet erg veel mensen interesseert en zal daarmee nooit tot de top geraken. Dat wil ik ook niet. Ik werk om te leven, niet omgekeerd. Ik heb zeker nog de ambitie om ver te willen geraken, maar al die perfecte dromen, die geef je op na een tijd, zo werkt de wereld gewoon niet. De allerbeste worden in iets, dat kan ik gewoon niet.

Wat mijn voornaamste zorg is: je geeft mogelijke interesses voor toekomstige richtingen maar die zijn zo gigantisch breed dat je eigenlijk helemaal niet kunt weten wat je wil doen. En dat hoeft nu ook niet. Weet vooral dat het al dan niet slagen aan de universiteit zal afhangen van je instelling, niet van je achtergrond. Geen universitair gat is groot genoeg om niet opgevuld te geraken door een gezonde motivatie.

beyl

Legacy Member
Waarom geen Industriele wetenschappen?
Dan blijf je in het TSO en heb je 8u wiskunde en 9u ind. wetenschappen.

Zal misschien wat moeilijk zijn, maar ik zeg het ook vooral voor al die slimmerds hier die beweren dat ASO zoveel moeilijker is dan TSO.

Leg wewi en ind we naast elkaar en de stap zal imo even groot zijn.

ganz

Legacy Member
Elke overstap naar een wetenschappelijke richting (en zeker IW) lijkt me geen goede optie, aangezien dat beetje natuurwetenschappen helemaal geen basis is voor een 5e jaar.

Ben je gemotiveerd e.d. dan lijkt me de aangeraden overstap (naar EWI) inderdaad de beste.

MMG

Legacy Member
Gemotiveerd ben ik wel om wat anders te doen. En de reden dat mijn percent niet zo hoog is, is omdat ik er geen klop voor doe. Vooral omdat ik niet geïnteresseerd ben. Ondanks heb ik het gevoel dat ik niets bij leer. Bij informatica 4 uur leer ik echt niets. En bij economie 6 uur, ben ik direct mee, vgl met andere lln, het inzicht is er wel. Dat is dus ook de voornaamste reden, waarom ik niet gewoon in BI blijf. Ik wil een (realistische) uitdaging. Ik weet precies wat ik wou doen, namelijk farmaceutische wetenschappen, maar aangezien me dit overal wordt afgeraden had ik nog andere richtingen als plan b,c,... Ik heb ze vandaar ook ze geordend. Op school werd mij toch aangeraden om wat met economie te doen aangezien het zonde zou zijn van mijn 'talent?'. Als je van de richting economie-wetenschappen komt, wat is de logische vervolgopleiding dan? Sorry voor de vele vragen, maar zit echt in de knoop. En clb geeft geen goed advies \:

SimonDS

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Mijn eerste tip is als volgt: luister niet naar leerkrachten in het secundair. Dat klinkt bijzonder hard, maar ik denk dat dat optimaal is. Ge hebt er soms 1 op 20 die waardevol advies te bieden heeft, dus ge kunt best gewoon al hun advies langs u neergooien (zoals ik ook deed bijv, zie verder), want ge kunt het goede van het slechte advies toch nog niet onderscheiden. Leerkrachten, het CLB, enz., die zitten nog vast in een oud paradigma gebaseerd op gemiddelde cijfers van groepen die eigenlijk niet zoveel verschillen. Als ik vandaag terugkijk op wat voor onzin ik gepresenteerd kreeg, dan kan ik eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik nooit écht geluisterd heb. Met één leerkracht kon ik echter zeer goed opschieten, en laat dat nu net die leerkracht zijn die het oudste was. Maar die kon logisch nadenken, zonder bias, en dat is wat je nodig hebt. Helaas zijn er zo maar weinig.

Waarom zou ge dan naar mij moeten luisteren. Wel, dat is eenvoudig: ik zat ongeveer in dezelfde situatie vroeger. Ik zat waar jij nu zat, maar zit nu een dikke 9 jaar verder en heb dus een blik op je toekomst te bieden.

Op het derde deed ik ASO en moest ik afzakken omdat mijn Frans zo slecht was (dat interesseerde mij geen knijt). Dus ging ik naar Handel op het 4e. En tijdens de laatste twee jaren heb ik BI gedaan, waarbij ik zeer goede punten haalde op boekhouden en informatica. De rest was zoals gewoonlijk niet bijster interessant. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om naar de universiteit te gaan en TEW te gaan studeren (ondanks dat elke leerkracht mij dat afgeraden heeft). Eerste jaar voldoening, tweede en derde jaar onderscheiding en vierde jaar grote onderscheiding. Daarna nog een master na master in finance: grootste onderscheiding en nu een doctoraat dat binnen een dikke 3 jaar klaar zou zijn. Nooit één herexamen moeten doen. Mijn zomers waren échte zomers. Ik ben niet slimmer dan de meeste mensen, ik doe gewoon moeite om na te denken. Een hoop dingen interesseren mij gewoon, en dus werk ik graag rond die thema's. Het grappige is dat ondanks mijn punten beter en beter werden, ik steeds minder en minder studeerde. Het eerste jaar heb ik echter heel hard gewerkt. Mijn routine was als volgt:

- Tussen 9u en 16u op de campus zijn: ofwel les, ofwel eten, ofwel studeren in de bib
- Na de uren op een weekdag: 2u studeren 's avonds
- In het weekend: 4u studeren per dag

Studeren is dan eigenlijk vooral alles lezen en belangrijke zaken markeren, oefeningen maken, etc. Kortom: zorgen dat ge bij aanvang van de blok uwe shit volledig in orde hebt en ge kunt beginnen met samenvattingen te maken en die écht te studeren. Van TSO naar de universiteit gaan is dan geen probleem. Dat kan iedereen, mits een goede motivatie, een bereidheid om keihard te werken en een gemiddelde intelligentie. Als je uit ASO komt zal je echter een stapje voor hebben op de gemiddelde TSO'er. De reden is eenvoudig: je zult beter voorbereid zijn op de unief. Ze zullen inderdaad overal vanaf 0 beginnen (behalve wiskunde uiteraard, daar moet je wel weten wat een functie is natuurlijk :)). Mits hard werken zal je er dus geraken, TSO of ASO, maar met ASO zal je beter voorbereid zijn. Anderzijds was ik op veel vlakken beter voorbereid dan mijn ASO vrienden. Op vlak van boekhouden kickte ik hun ass, want ik kende alles al. Idem voor informatica. Een simpel programma schrijven was een hell voor die mannen, terwijl het eigenlijk zo simpel was. Langs de andere kant was voor mij de wiskunde niet gemakkelijk, terwijl mijn vrienden die “moeilijke integralen” al allemaal hadden gezien. Verder: gezonde interesse zorgt ervoor dat ge hard zult werken en gemotiveerd zult zijn. Dat is, volgens mij, het allerbelangrijkste: motivatie. Elke normale mens kan de universiteit aan, misschien niet elke richting, maar toch veel. De vraag is: willen ze dat ook wel echt?

Maar je bent nu nog maar 16-17 jaar. Ik zou eerlijk kunnen zijn en zeggen dat je op dit moment nog niet echt kunt weten wat je wil gaan doen. Ik heb in mijn leven altijd zeker geweten wat ik wou doen, het probleem was dat zoiets elke 2 jaar veranderde. Vroeger was ik ervan overtuigd dat ik eerste keeper van de Rode Duivels zou worden (lol), daarna ging ik met absolute zekerheid mijn leven spenderen door op zoek te gaan naar mineralen en edelstenen in verre landen, daarna ging ik computergames ontwikkelen, en uiteindelijk ging ik CEO worden van een groot bedrijf. Vandaag zie ik het (hopelijk) wat duidelijker: ik doe een doctoraat in een veld dat niet erg veel mensen interesseert en zal daarmee nooit tot de top geraken. Dat wil ik ook niet. Ik werk om te leven, niet omgekeerd. Ik heb zeker nog de ambitie om ver te willen geraken, maar al die perfecte dromen, die geef je op na een tijd, zo werkt de wereld gewoon niet. De allerbeste worden in iets, dat kan ik gewoon niet.

Wat mijn voornaamste zorg is: je geeft mogelijke interesses voor toekomstige richtingen maar die zijn zo gigantisch breed dat je eigenlijk helemaal niet kunt weten wat je wil doen. En dat hoeft nu ook niet. Weet vooral dat het al dan niet slagen aan de universiteit zal afhangen van je instelling, niet van je achtergrond. Geen universitair gat is groot genoeg om niet opgevuld te geraken door een gezonde motivatie.

Ik steun Riverdale27 in zijn betoog. Motivatie is de meest doorslaggevende factor i.m.o. om te slagen op zowat elke richting op de unief. Ikzelf ben "afgezakt" van 3 latijn-wiskunde naar 4 Industriële Wetenschappen TSO. Nadien nog 5 en 6 Elektro-Mechanica met middelmatige punten: tss 60 en 70% als ik me het goed herinner. Daarna ben ik begonnen aan Toegepaste Informatica op de KHL (Hogeschool dus ;) ). Om daarna een schakeljaar te doen naar de master computerwetenschappen (diploma burgie), wat als enorm zwaar wordt aanzien. Nu zit ik in mn 2e Masterjaar en zit op koers voor grote onderscheiding. Ik heb sinds mijn 1e bachelorjaar ook geen herexamens meer gehad.

Mijn advies is dus je focus te leggen op een richting die je echt interessant vind op de unief! Je motivatie en interesse gaan groot zijn en je gaat er wel geraken. ASO of TSO achtergrond is dan quasi irrelevant geworden ;) Meer zelfs; probeer jezelf niet op te branden door nu een moeilijkere ASO richting te gaan volgen waarin je moet knokken om er door te geraken om toch maar dat ASO certificaat te halen. Ik heb ettelijke personen gekend die dit probleem hadden en het studeren zo beu waren dat ze van hun uniefcarriere niet veel gebakken hebben.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan