Archief - Toegepaste Informatica of.....

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jones2020

Legacy Member
Misschien elektronica-ICT ?

Hey iedereen, ik ben deze jaar pas afgestudeerd in het richting Informaticabeheer.

Graag zou ik willen vragen, of ik met deze richting genoeg voorkennis heb om het richting toegepaste informatica in te treden ? Ik heb al meerdere malen gelezen dat zelfs voorkennis niet bepaald nodig is. Maar goed, ik heb al dus 2 jaar Informaticabeheer gevolgd, en ik moet eigenlijk toegeven dat ik programmeren zowat beu ben of geen interesse in heb (programmeur als werk, kantoorke,..)

Nu ben ik geneigd of Elektronica-ICT te volgen, maar daarvoor heb je wel een stevige basis Chemie, Wiskunde ervoor nodig... Kan een student of afgestudeerde Elektronica-ICT zijn/haar ervaring in dit richting tonen ?

Ik ben bang dat Elektronica-ICT boven mijn petje ligt :(

REDNIK

Legacy Member
als je het programmeren beu bent sowieso niet toegepaste informatica gaan doen. Ik heb professionele bachelor in toegepaste informatica en programmeren was toch wel de mainfocus (over de 3 jaar). Mijn broer volgt elektronica-ict en dat is echt zo wat van alles programmeren, netwerken, electronica, wiskunde, etc ... . Voorkennis is altijd mooi meegenomen, maar in het hoger onderwijs beginnen ze in theorie altijd bij het begin maar dan gewoon in een sneller tempo, dus je zal misschien wat harder moeten werken in het begin dan iemand die van een hogere richting komt, maar ondoenbaar is het zeker niet! :)

Jones2020

Legacy Member
Bedankt voor je input, dus ik neem aan dat je nu afgestudeerd bent ? Zoja, ben je terwerkgesteld en als welke functie ? En uw broer van welke richting is hij afkomstig van secundaire onderwijs ?

Sorry voor de vragen, maar ben beetje onzeker nu : S

Prodigy

Legacy Member
REDNIK zei:
als je het programmeren beu bent sowieso niet toegepaste informatica gaan doen. Ik heb professionele bachelor in toegepaste informatica en programmeren was toch wel de mainfocus (over de 3 jaar).

Hangt dat niet eerder van school tot school af? Ik meen mij dat toch te herinneren van gelijkaardige topics.

Yuut

Legacy Member
Bij mij ook, informatica was sowieso programmeren bij (pseudocode, algoritmen, java, C#,..)
in't derde kunde dan kiezen (na voorgaande vakken al gekregen te hebben) tussen
multimedia
programmeren
netwerken

Bubba

Legacy Member
Als je geen interesse hebt in programmeren zou ik inderdaad geen Toegepaste Informatica gaan studeren. De focus ligt daar toch op programmeren, en ok, in het laatste jaar kan je wel een specialisatie kiezen maar zelfs dan is er niet zoveel verschil. Althans zo was het bij ons.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Jones2020 zei:
ik moet eigenlijk toegeven dat ik programmeren zowat beu ben of geen interesse in heb (programmeur als werk, kantoorke,..

Kan zijn, maar. Het middelbare niveau van programmeren is absoluut niets tov in het hoger. De inleiding over 2 lessen gespreid komt overeen met uw 4 jaar programmeren in het middelbaar. (Kan veranderd zijn, maar 'in mijne tijd' was da zo.)
Ik heb zowel TI als Elektronica gedaan. Eerst Elektronica en het programmeren daar was een 'bijvakske' en redelijk slecht uitgelegd. Boeide mij ook langs geen kanten. In TI dan echt leren programmeren en suprise suprise, da lag mij nog ook. Ik deed het opeens graag en ik zat bij de top van mijn klas.
Ik wil maar zeggen, ge weet nu nog niet wat programmeren is. Nee is nee als ge het niet ziet zitten, maar wie weet kan het allemaal wel meevallen. In TI kunt ge overigens ook afstuderen in netwerken (bestond in mijne tijd niet, details zoekt ge maar op).

Qua elektronica heb ik wel de gewone 'echte' elektronica gedaan en niet de ICT. Het is niet hetzelfde maar soit. De wiskunde is een pak moeilijker dan in TI. Ook een ander soort wiskunde. Eerste jaar hadden wij 6 of 8u/week als ik het mij goed herinner. We kregen les samen met de ind. ing. maar bij ons stopte de wiskunde na anderhalf jaar. Tegenwoordig is het meer verspreid denk ik. En idd vakken zoals chemie zijn gewoon dik klote. Nog een buis- maar eigenlijk wel interessant vak was versterkertechnieken. Ging men 1 of 2 jaar na ons afschaffen omdat ge het in de praktijk op die manier toch niet meer tegen komt, so they said.

Ik heb willekeurig Elektronica-ICT eens gegoogled en als ik dat studieprogramma eens bekijk... Het is wel anders dan wat ik gedaan heb, minder pure Elektronica maar ook minder IT. Ik heb het gevoel dat die richting er zo wat tussen hangt.
De vraag is misschien eerder, wat wilt ge als job doen?
Want een TI'er gaat zowel op vlak van programmeren als van netwerken gewoon beter zijn als iemand uit Elektronica-ICT. Spreekt voor zich als je de vakken vergelijkt.
Ik heb met mijn Elektronica nooit werk gezocht, maar ik heb de indruk dat daar minder mogelijkheden zijn. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe ge u gaat profileren al vanaf uw stage.

TI bij ons was overigens puur programmeren. Laatste jaar 1 semester 2u/week linux/NT gehad. Daarmee ben je echt niks. Wel netwerken maar dat was totaal niet praktijkgericht.
Raad eens wat ik nu doe van job...
Het papiertje dat men diploma noemt is niet meer dan een bewijs dat je iets gestudeerd hebt. En in de IT betekent dat ook dat je in staat ben tot zelfstudie en problemen kunt oplossen. Wat betekent dat je in principe elke richting uit kunt. De dag dat ik afstudeerde besefte ik 1 ding: dat ik niks kon.

En nog 1 ding wat ik al jaren verkondig. Een programmeur kan je omscholen tot netwerk/systeembeheerder. Omgekeerd niet (bijkomstige opleidingen of programmeren op laag niveau niet meegeteld).

Jones2020

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Kan zijn, maar. Het middelbare niveau van programmeren is absoluut niets tov in het hoger. De inleiding over 2 lessen gespreid komt overeen met uw 4 jaar programmeren in het middelbaar. (Kan veranderd zijn, maar 'in mijne tijd' was da zo.)
Ik heb zowel TI als Elektronica gedaan. Eerst Elektronica en het programmeren daar was een 'bijvakske' en redelijk slecht uitgelegd. Boeide mij ook langs geen kanten. In TI dan echt leren programmeren en suprise suprise, da lag mij nog ook. Ik deed het opeens graag en ik zat bij de top van mijn klas.
Ik wil maar zeggen, ge weet nu nog niet wat programmeren is. Nee is nee als ge het niet ziet zitten, maar wie weet kan het allemaal wel meevallen. In TI kunt ge overigens ook afstuderen in netwerken (bestond in mijne tijd niet, details zoekt ge maar op).

Qua elektronica heb ik wel de gewone 'echte' elektronica gedaan en niet de ICT. Het is niet hetzelfde maar soit. De wiskunde is een pak moeilijker dan in TI. Ook een ander soort wiskunde. Eerste jaar hadden wij 6 of 8u/week als ik het mij goed herinner. We kregen les samen met de ind. ing. maar bij ons stopte de wiskunde na anderhalf jaar. Tegenwoordig is het meer verspreid denk ik. En idd vakken zoals chemie zijn gewoon dik klote. Nog een buis- maar eigenlijk wel interessant vak was versterkertechnieken. Ging men 1 of 2 jaar na ons afschaffen omdat ge het in de praktijk op die manier toch niet meer tegen komt, so they said.

Ik heb willekeurig Elektronica-ICT eens gegoogled en als ik dat studieprogramma eens bekijk... Het is wel anders dan wat ik gedaan heb, minder pure Elektronica maar ook minder IT. Ik heb het gevoel dat die richting er zo wat tussen hangt.
De vraag is misschien eerder, wat wilt ge als job doen?
Want een TI'er gaat zowel op vlak van programmeren als van netwerken gewoon beter zijn als iemand uit Elektronica-ICT. Spreekt voor zich als je de vakken vergelijkt.
Ik heb met mijn Elektronica nooit werk gezocht, maar ik heb de indruk dat daar minder mogelijkheden zijn. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe ge u gaat profileren al vanaf uw stage.

TI bij ons was overigens puur programmeren. Laatste jaar 1 semester 2u/week linux/NT gehad. Daarmee ben je echt niks. Wel netwerken maar dat was totaal niet praktijkgericht.
Raad eens wat ik nu doe van job...
Het papiertje dat men diploma noemt is niet meer dan een bewijs dat je iets gestudeerd hebt. En in de IT betekent dat ook dat je in staat ben tot zelfstudie en problemen kunt oplossen. Wat betekent dat je in principe elke richting uit kunt. De dag dat ik afstudeerde besefte ik 1 ding: dat ik niks kon.

En nog 1 ding wat ik al jaren verkondig. Een programmeur kan je omscholen tot netwerk/systeembeheerder. Omgekeerd niet (bijkomstige opleidingen of programmeren op laag niveau niet meegeteld).
Bedankt voor nuttige informatica, ben beetje curieus, wat doe je nu van job ?

Lord Kveldulv

Legacy Member
Netwerk en systeembeheer.
Op mijn vorige job ook. En toch is het compleet anders. :)

Jones2020

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Netwerk en systeembeheer.
Op mijn vorige job ook. En toch is het compleet anders. :)

En valt het mee ? Qua loon en werkuren ?

PS : Als ik toch toegepaste Informatica bachelor haal, hoe lang kan het duren om een bachelor te halen in ICT, in verband met schakeljaar ? 1 schakeljaar en 1 jaar bachelor ?

Gekke_Koerd

Legacy Member
Jones2020 zei:
En valt het mee ? Qua loon en werkuren ?

PS : Als ik toch toegepaste Informatica bachelor haal, hoe lang kan het duren om een bachelor te halen in ICT, in verband met schakeljaar ? 1 schakeljaar en 1 jaar bachelor ?

De bachelor is 3 jaar. als je daarna nog verder wilt gaan doen (master) dien je nog 1 schakeljaar te doen en daarna nog 1 masterjaar. Dit is echter persoonlijk.

Ik raad ook om alle hogescholen te bezoeken. kijk naar de data van hun opendeurdag en ga langs. enorm veel verschillen zul je zien. kijk welke het bij jou past. ga niet beginnen van 'welke studentenstad balblablab'

Jones2020

Legacy Member
Ik ga het zoiezo in mijn stad doen Antwerpen, heb geen behoefte om ergens ver weg les te volgen... Artesis zal het wel zijn degelijk.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Jones2020 zei:
En valt het mee ? Qua loon en werkuren ?

PS : Als ik toch toegepaste Informatica bachelor haal, hoe lang kan het duren om een bachelor te halen in ICT, in verband met schakeljaar ? 1 schakeljaar en 1 jaar bachelor ?

Waarom zou het niet meevallen? Als IT'er ben je altijd de vijand. Los daarvan is het een job als een andere. :)
Loon en voorwaarden in de IT zal je wel kennen zeker? Ik heb al wel wat tegenslagen gehad. Oa bedrijf dat failliet ging. Maar eens je een paar jaar ervaring hebt moet je zelf niet meer gaan solliciteren. CV posten en afwachten.

Als je TI hebt denk ik niet dat Elektronica-ICT een meerwaarde gaat zijn. Tenzij voor iets heel specifieks. Op mijn huidige job vonden ze de combinatie ook 'precies wat ze zochten'. In de praktijk heb ik mijn elektronica kennis nog niet moeten gebruiken. Ene keer een stopcontact moeten aansluiten omdat de elektricien niet op tijd klaar was. Maar dat heeft ook maar weinig met elektronica te maken.

Jones2020

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Waarom zou het niet meevallen? Als IT'er ben je altijd de vijand. Los daarvan is het een job als een andere. :)
Loon en voorwaarden in de IT zal je wel kennen zeker? Ik heb al wel wat tegenslagen gehad. Oa bedrijf dat failliet ging. Maar eens je een paar jaar ervaring hebt moet je zelf niet meer gaan solliciteren. CV posten en afwachten.

Als je TI hebt denk ik niet dat Elektronica-ICT een meerwaarde gaat zijn. Tenzij voor iets heel specifieks. Op mijn huidige job vonden ze de combinatie ook 'precies wat ze zochten'. In de praktijk heb ik mijn elektronica kennis nog niet moeten gebruiken. Ene keer een stopcontact moeten aansluiten omdat de elektricien niet op tijd klaar was. Maar dat heeft ook maar weinig met elektronica te maken.

Blame me, ik ken de voorwarden en loon niet van een gemiddelde IT'er. Het zou een fabeltje zijn dat het goed betaald word..

Lord Kveldulv

Legacy Member
Wat versta je onder goed of niet goed betaald zijn? En welke job is dan wel goed betaald volgens u? :p

Jones2020

Legacy Member
Ho, ik zou het echt niet weten, ik mik tussen 1800 en 2000 bruto als startersloon als goed betaald zeker ? Ik zou het niet weten haha.

Gekke_Koerd

Legacy Member
Jones2020 zei:
Ik ga het zoiezo in mijn stad doen Antwerpen, heb geen behoefte om ergens ver weg les te volgen... Artesis zal het wel zijn degelijk.

Ik had wel de behoeft om ergens ver weg les te volgen omdat ik 7 vakken minder kreeg per semester. Niet vergeten dat er veel verschillen tussen hogescholen!

Sunsu

Legacy Member
Vorig jaar zat ik hier ook hard aan te twijfelen.
Ik heb dan toch maar voor TI gekozen. Ik vond het programmeren ook maar niks want in informaticabeheer was ik altijd gebuisd enzo..

& ICT vond ik wel iets hebben, maar na enkele weken stage te lopen in een computerwinkel en vooral zo meer hardware gericht was, vond ik er niet echt een uitdaging in..

Ik koos daarom maar voor het programmeren met twijfel dat ik het eerste jaar wel zou halen maar jawel, heb het gehaald zonder herexames ( het eerste jaar nog maar he! )

Ook zou ik niet kijken naar 1 hogeschool aangezien gekke koerd al zei: er is echt wel veel verschil tussen de hogescholen. En kies een school dat je denkt dat je daar iets meer gaat leren, want zoals ik al van velen heb gehoord, school is niks vergeleken met het werkleven van een IT'er!

Hopelijk heb je hier iets aan ;)

REDNIK

Legacy Member
Jones2020 zei:
Bedankt voor je input, dus ik neem aan dat je nu afgestudeerd bent ? Zoja, ben je terwerkgesteld en als welke functie ? En uw broer van welke richting is hij afkomstig van secundaire onderwijs ?

Sorry voor de vragen, maar ben beetje onzeker nu : S

Ik werk nu als PHP-ontwikkelaar in antwerpen terwijl ik in mijn opleiding vooral Csharp/ASP.net heb aangeleerd gekregen. Zoals in dit topic al gezegd is, je leert op de hogeschool een super goeie basis voor het programmeren etc, maar het echte "leren" doe je pas op je werk, ik heb op een jaar dat ik werk al evenveel bijgeleerd als op men 3 jaar opleiding denk :)

Ik en mijn broer komen alletwee van Industriele Wetenschappen. Das 8uur wiskunde, aan die wiskunde zelf heb ik niet zoveel gehad, maar wel het problem solven/logica van die lessen zijn wel handig geweest bij het programmeren. Maar zou het mij ook gelukt zijn zonder die 8u wiskunde uit het middelbaar? denk het wel! ;)

thms92

Legacy Member
Ik ben zowel naar een infodag geweest van TI (Xios) en Electronica-ICT (keuze ICT) (Khlim). Bij ICT had ik dan eens gevraagd wat nu juist het verschil is tussen TI en ICT. Daar zeiden ze dat het ongeveer hetzelfde is, maar het verschil ligt gewoon bij de vakken buiten het programmeren, netwerken... TI is meer economisch gericht, terwijl ICT meer hardware gericht is en later ook eerder gaat samenwerken met ingenieurs.. Is dit waar?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan