Archief - Tew handelsingenieur (hir)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Selfmade

Legacy Member
Dag iedereen,

Ik zit nu in het 6de middelbaar wewi6 en wil volgend jaar dus tew of hir gaan studeren. Het verschil tussen deze richtingen is me ongeveer wel duidelijk, maar wat het verschil is in job is me nog niet zo goed duidelijk.

- Wat doet een tew'er later als job en wat doet iemand die hir heeft gestudeerd ?

- Leidt de studie hir ook sneller naar werk ?

- Wordt het diploma hir ook beter betaald
(volgens vacature zit er niet veel verschil tussen), maar ik zou graag ook wat reacties horen van afgestudeerde tew'ers en hirs. Volgens mij kloppen die cijfers niet helemaal.

Alvast bedankt voor de reacties

BenneB

Legacy Member
In mijn ervaring worden deze diploma's tegenwoordig bijna altijd als gelijkwaardig beschouwd.

Voor functies zoeken ze telkens naar een TEW'er OF hir en dan is het aan u om ze te overtuigen met uw persoonlijkheid.

Broer en vader zijn hir en een paar van mijn vrienden zijn tew'ers.

Selfmade

Legacy Member
Wat voor werk doen ze nu precies ? En weet u misschien ook of je met een tew of hir diploma goed aan werk geraakt ? Ik hoor bijvoorbeeld dat er een groot te kort is aan ingenieurs, maar hoe zit dat met tew of hir ?
Wat verdienen u broer en vader ongeveer bruto ?

Brek

Legacy Member
Top 10 starterslonen naar opleiding | Vacature.com

Een miniem verschil met andere woorden.
Werk vinden met een tew/hir diploma zal wel vlot gaan hoor, een aanzienlijk deel heeft al een job nog voor ze afgestudeerd zijn.

Hier zijn trouwens al heel veel threads over deze opleidingen gepasseerd, beter daar eens kijken.

Bilbo

Legacy Member
Vraag is natuurlijk wat er allemaal gaat veranderen als TEW ook 5 jaar gaat worden, en hoe dit op de arbeidsmarkt zal ontvangen worden.
Uit uw post leid ik precies af dat ge HIR zou doen ipv TEW omdat dit misschien tot een betere job of doorgroeimogelijkheden zou leiden. Als dat de reden is kunt ge beter TEW gaan doen (+ extra specialisatiejaar evt. in het huidige systeem) en dan zit ge qua jobmogelijkheden evengoed of beter (aangezien ge gespecialiseerd hebt in het domein waar ge vermoedelijk in wilt doorgroeien) ivm iemand die HIR heeft gedaan.
Als het meer technische u ook interesseert, en ge vindt het gewoon leuk om ook nog wat fysica en andere meer bedrijfstechnische vakken te krijgen dan kunt ge misschien beter HIR gaan doen.
Uiteindelijk maakt het qua jobs echt helemaal niet veel uit (of helemaal niets). Bedrijven die misschien wel een verschil maken zijn bedrijven waar het technische toch iets of wat nuttig kan zijn (en dan denk ik bijvoorbeeld aan procesoptimalisatie gerelateerde zaken). Ook strategische consultancy bedrijven maken (wat hun recruitingsactiviteiten betreft) het verschil tussen HIR en TEW, maar als ge daar zelf solliciteert met een deftige CV zal het verschil TEW/HIR ook maar minimaal zijn.

Drakenjager

Legacy Member
Ik heb ook nog een vraag over het verschil tussen Tew en hir:

In een boekje van de KU leuven over de economische studierichtingen, stond dat zowel TEW als Hir hetzelfde aantal uur les hebben. nl 18 à 20 uren en 2à4 monitoraatsessies;
toen heb ik om de site van de ku leuven ook het uurrooster bekeken en inderdaad het lijkt dat Hir niet veel les hebben. Maar dit kan toch niet kloppen? heeft hir niet veel meer les? zijn hier de "oefensessies" niet inbegrepen?

Drakenjager

Legacy Member
beide richtingen hebben 2 à 4 monitoraatsessies; dus conclusie: hir en tew hebben even les in het eerste jaar? of is dat wat kort door de bocht

Selfmade

Legacy Member
Gaat tew ook opgetrokken worden tot 5 jaar ? Of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd

Drakenjager

Legacy Member
Selfmade zei:
Gaat tew ook opgetrokken worden tot 5 jaar ? Of heb ik het verkeerd geïnterpreteerd

De bachelor is 3 jaar en de master toegepaste economische wetenschappen wordt opgetrokken naar 2 jaar ipv 1 jaar denk ik

BenneB

Legacy Member
Selfmade zei:
Wat voor werk doen ze nu precies ? En weet u misschien ook of je met een tew of hir diploma goed aan werk geraakt ? Ik hoor bijvoorbeeld dat er een groot te kort is aan ingenieurs, maar hoe zit dat met tew of hir ?
Wat verdienen u broer en vader ongeveer bruto ?

Vader heeft verschillende functies uitgevoerd als commerciëel directeur en daarna als CEO. Broer werkt ook in de commerciële sector.
Aan werk geraken zal zeker geen probleem zijn. Van hun loon ben ik niet op de hoogte, maar op vacature salariskompas kan je al een beeld krijgen he :)

Racing_Genk

Legacy Member
Inderdaad. Normaal gezien gaan degenen die komend academiejaar aan TEW beginnen voor het eerst vijf jaar moeten studeren. Al is dat nog niet 100%, kan ook een jaar vroeger al

Genious

Legacy Member
Kan enkel voor mijn master spreken (marketing engineering): uw kansen om in iets analytisch of IT-gerelateerd (zeker zo'n beetje het hybride van die twee) te belanden zijn dan toch wel groter lijkt me. (als ge dat wilt he)

DaTa

Legacy Member
Ik zit in m'n eerste jaar HIR in Leuven, wij hebben 24u les/week als ik me niet vergis (inlusief oefenzittingen). Dat valt best mee als je dat vergelijkt met sommige andere richtingen :).

Mr.

Legacy Member
DaTa zei:
Ik zit in m'n eerste jaar HIR in Leuven, wij hebben 24u les/week als ik me niet vergis (inlusief oefenzittingen). Dat valt best mee als je dat vergelijkt met sommige andere richtingen :).

Lukt hogere wiskunde wat?

OT: Als je volgend jaar in tew start behoor je tot de eerste lichting die er 5 jaar over doet. Als ik je post zo lees zou je eerder voor hir kiezen omdat je denkt dat dat tot veel betere jobmogelijkheden en lonen zou leiden. Het verschil is nu al niet zo heel erg groot, en dat verschil zal door die master die 2 jaar wordt enkel nog maar kleiner worden. Ik zou zeggen, doe tew en haal je een stuk minder werk op de hals.

Mr.

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Idd die van burgi hebben zo'n 35u/week int eerste jaar :rofl:

Bij mij op kot zit ook zo ene. Die kijkt nogal beteuterd als die smiddags vlug komt eten en ik in mn pyjama aan tafel zit :p

DaTa

Legacy Member
Mr. zei:
Lukt hogere wiskunde wat?

Die eerste weken is het wel aanpassen aan de manier waarop alles uitgelegd wordt, maar ik heb het onder het jaar altijd goed bijgehouden, dus ik "snap" alles wat in de cursus staat. Hopelijk vertaalt zich dat in slagen in eerste zit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan