Archief - terug studeren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

linda1965

Legacy Member
Hallo
ik ben momenteel zelfstandige maar wil stoppen en weer gaan studeren
de richting die me meest aanspreekt is orthopedagogie dit is een opleiding van 3jaar Toekomst gericht doet het me echter nadenken, ik ben ,tegen ik afgestudeerd,50j kom ik dan nog een job vinden in deze sector?
Wat zouden jullie doen ?
Linda

Dragonix

Legacy Member
Waarom wil je stoppen met werken als zelfstandige?
Waarom wil je gaan studeren?

2 zaken waar je goed over moet nadenken. Als je stopt met werken valt er een inkomen weg en misschien zal dat een bepaalde impact hebben op je gezinssituatie, want 3 jaar (als we er vanuit gaan dat je elk jaar slaagt voor je examens) is niet niks.

Als je er echt achter staat, zou ik zeggen, GO FOR IT!!
Als je twijfelt, zou ik eerder zoeken of het niet haalbaar is via avondschool/cursussen/... om toch maar dat inkomen te behouden.

Wat ook wel kan helpen is om naar een infodag of opendeurdag te gaan van een hogeschool/universiteit. De mensen daar kunnen perfect antwoorden op jou vragen/twijfels/...
Als je daar niet kunt geraken of je weet niet wanneer die dagen zijn, kan je volgens mij ook wel bellen of mailen naar een bepaalde faculteit.

skylla

Legacy Member
Deze richting kan je ook volgen in hoger afstandsonderwijs, ik denk aan hogeschool Gent en Katho, dat ben ik niet zeker. Dat is thuis studeren en examens doen op school. Op het einde van de rit heb je dan een bachelordiploma. Je moet wel veel discipline hebben om studeren te combineren met werken en huishouden.
Je kan ook de opleiding volgen in vspw Gent of Kortrijk. Dat is denk ik 2 dagen of een dag les volgen. Dat is hoger beroepsonderwijs. Dan heb je een graduaatsdiploma.
Er is zeker werk te vinden in de sector, maar het gaat meestal wel om onregelmatige uren.
veel succes

Vordesh

Legacy Member
Ortho via vspw is 4 jaar (8 semesters), 1 dag les en 2 dagen stage.
Vanaf het 2e jaar kunt ge u wel al laten betalen op uw stage, ze geven al geregeld tijdelijke (vervang)contracten.
Daar hebt ge dan een graduaat.
Ben momenteel met een oriëntatie social profit bezig, vandaag is naar Termuren geweest (bijzondere jeugdzorg) en ze laten wel weten dat in die sector meestal op zijn minst de graduaat of A1 verwacht wordt.
Wel gaan er veranderingen komen (in de komende 2 jaar) waarbij het kan zijn dat een A2 hen veel minder kost waardoor deze opnieuw wat meer kansen gaan hebben tov A1/graduaat.

Ortho via vspw kunt ge doen via de vdab en dan moet ge niet actief solliciteren enz, maar omdat dit een deeltijdse opleiding is gaat uw uitkering wel zakken in die 4 jaar.

Qua werk, de meeste 50+ hebben daar zoveel congé da ze halftijds werken en door hun premie's een fulltime loon hebben. Ik weet nu niet hoever hun anciënniteit hier mee gemoeid is. Natuurlijk ook omdat dit beroep sowieso zwaar is.

Qua verdiensten kunt ge de barema's is opzoeken, deze liggen toch tamelijk hoog.



Bachelor (A1) is 3 jaar maar daar heb ik niet voldoende uitleg over.

Chilliewillie88

Legacy Member
Wat doe je als zelfstandige?

Als ik je nu eens één ding kan afraden is het wel om orthopedagogie te gaan studeren. Tenzij je een zeer groot maatschappelijke engagement hebt zou ik het écht niet doen. Mijn twee zussen hebben het alle twee gestudeerd en zijn er beiden na een paar jaar vanaf gestapt. Om het cru te zeggen is het gewoon kak vegen tegen een hongerloon met slechte uren.

Just my 2 cents..

Woulot

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Wat doe je als zelfstandige?

Als ik je nu eens één ding kan afraden is het wel om orthopedagogie te gaan studeren. Tenzij je een zeer groot maatschappelijke engagement hebt zou ik het écht niet doen. Mijn twee zussen hebben het alle twee gestudeerd en zijn er beiden na een paar jaar vanaf gestapt. Om het cru te zeggen is het gewoon kak vegen tegen een hongerloon met slechte uren.

Just my 2 cents..

Niet op hem letten :naughty:

linda1965

Legacy Member
Hallo
Ik heb momenteel een kleine winkel in dames accessoires .Het gaat niet op en op aanraden van de boekhouder zou ik beter stoppen. Heb een huurpand en dit loopt pas af april 2013. Ondertussen ben ik opzoek wat ik daarna ga doen. Ik zocht eigenlijk iets als begeleider (budged, wonen, enz) of kijk even naar dit:Begeleider PAB (Persoonlijk Assistentie Budget) - Ik ga ervoor
en kwam uit op orthopedagogie, de opleiding opvoed(st)er , Monitor/begeleider in de sociale economie
Als iemand nog andere studie richtingen kan aangeven mag dat steeds
Linda

Ikkina

Legacy Member
linda1965 zei:
Hallo
Ik heb momenteel een kleine winkel in dames accessoires .Het gaat niet op en op aanraden van de boekhouder zou ik beter stoppen. Heb een huurpand en dit loopt pas af april 2013. Ondertussen ben ik opzoek wat ik daarna ga doen. Ik zocht eigenlijk iets als begeleider (budged, wonen, enz) of kijk even naar dit:Begeleider PAB (Persoonlijk Assistentie Budget) - Ik ga ervoor
en kwam uit op orthopedagogie, de opleiding opvoed(st)er , Monitor/begeleider in de sociale economie
Als iemand nog andere studie richtingen kan aangeven mag dat steeds
Linda

Voor de job die u aangaf, moet u zeker geen diploma orthopedagogie halen.
Mijn stiefmoeder doet deze job en zij heeft gewoon een korte opleiding in avondschool gevolgd voor ADL-assistent. Zij is hier ook pas mee begonnen toen ze +- 40 werd.

glashelder

Legacy Member
Anders sociaal werk? Orthopedagogie is meer gericht op werken met gehandicapten en zo.

Subai

Legacy Member
glashelder zei:
Anders sociaal werk? Orthopedagogie is meer gericht op werken met gehandicapten en zo.

Dat zou ik nu ook niet meteen zeggen, maar ik deel wel je mening dat sociaal werk misschien beter in de lijn ligt van wat Linda wil doen :)

glashelder

Legacy Member
Subai zei:
Dat zou ik nu ook niet meteen zeggen, maar ik deel wel je mening dat sociaal werk misschien beter in de lijn ligt van wat Linda wil doen :)

Kweet niet, mijn zus heeft dat net een jaar gestudeerd en dat ging praktisch alleen maar over ontwikkelingsstoornissen en gehandicapten etc :p Maar zo'n goed zicht heb ik er ook niet op natuurlijk. Geloof ook wel dat je daarmee in een gewoon internaat kan werken en zo.

djemz

Legacy Member
ik heb gestudeerd voor opvoeder en orthopedagogie is idd alles die te maken heeft met beperkingen, hoe ze ontstaan zijn, de verschillende soorten,... maar je zou beter een opleiding volgen als opvoedster ofzo, want een orthopedagoog is veel te hoog qua diploma om gewoon opvoeder te zijn en volgens mij gaan ze je daarom niet aannemen. Als orthopedagoog ga je meer afdelingshoofd zijn in een instelling, en kom je ook wel minder in contact met de bewoners. Moest ik van u zijn zou ik idd die PBA opleiding volgen. Is eigenlijk het leukste en je komt nog met verstandelijk vrij normale gasten in aanraking. Want als je als opvoeder op een zware afdeling zit, dan moet je toch wel stalen zenuwen en ongelofelijk veel geduld hebben.

linda1965

Legacy Member
Hoi dank jewel voor jullie reacties, die pba opleiding spreekt me het meest aan maar waar kan ik deze volgen? ben van westvlaanderen dus liefst kortrijk,brugge,roeselaremaar gent kan ook.
Linda
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan