Archief - Technical Team lead

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

passero

Legacy Member
Aangezien er hier enorm veel zitten die in de IT als consultant aan de slag zijn wou ik hier eens een discussie starten over een rol in de consultancy.

De meeste weten hoe het eraan toe gaat:
1) Je wordt aangeworven
2) Krijgt een opleiding van paar weken (of je hebt als ervaring)
3) Krijgt project toegewezen
4) Slijt dagen op het project
5) Herhaal stap 3-5

Je wordt over het algemeen aan je lot over gelaten eens je kan opbrengen op een project. Wanneer je op de bank zit kan je waarschijnlijk wat aanvullende opleiding krijgen of RnD doen.

In het beste geval wordt je opgevolgt door een "line manager" die maandelijks een babbeltje komt slaan om te zien of je tevreden bent en je werk graag doet. Na 6 maand of een jaar krijg je een performance review waar een loonsverhoging kan aan vast hangen.

herkenbaar voor de meeste? If not, corret me :)

Hoeveel van de consultants hier werken in een echt team verband met het moeder bedrijf? Daarmee bedoel ik dat er binnen het bedrijf een team structuur is waar er een technical lead is die ondersteuning biedt?

Die technical lead kan u dan helpen met een carriere pad uit te stippelen, mentor zijn, u intressantere projecten geven want die weet ten minste wat uw sterke en zwakke punten zijn.

De reden waarom ik dit aanhaal is omdat ik het gevoel heb dat we dat hier nodig hebben in het bedrijf waar ik werk. Toen ik hier begon vorig jaar in september waren we met +/- 16. De meeste gespecialiseerd in 1 techologie. Nu zijn we gegroeid tot 25+ en er gaan meer en meer mensen bij komen. Nu hebben we een mix van 3 a 4 technologieen. Het verschil is ook dat we nu enkele juniors hebben waarbij een jaar geleden, die 16 allemaal seniors waren.

Daarom voel ik precies dat er nood is aan meer structuur en we teams moeten hebben die geleid worden door een technical lead zodat er meer sturing en opvolging is.

Onlangs hebben we iemand verloren die zeer goed was. Hij heeft zijn ontslag genomen omdat hij te lang binnen zat en saaie interne projecten moest doen. Dat zou een van de dingen zijn die minder zou gebeuren als een technical lead dit kan opvolgen.

Hoe zit het met de meeste mensen hier. Kunnen jullie daarin vinden? Hebben jullie zo iemand boven jullie die een deftige technische opvolging biedt of worden jullie gewoon aan je lot overgelaten?

Lizie

Legacy Member
Hi,

Geen contractor hier , maar werk wel regelmatig met contracters. Officieel ben ik 3de lijns support hier , maar in realiteit doe ik ook system management, RFC`s en projects.

In grote lijnen wordt ik aan mijn lot overgelaten , wat ik persoonlijk niet erg vind , zo heb ik het graag , het betekent vrijheid. Dit is eigenlijk zo gegroeid omdat ik werk zie en zelf met de nieuwe RFC`s en projecten kom die dan ook onmiddelijk goed gekeurd worden.

Maar contracters zijn meestal gewoon melk koeien. Ze krijgen een korte opleiding , worden meestal in een functie gestopt op een ander bedrijf dat lichtelijk boven hun skill ligt zodanig dat ze kosteloos de skills aanleren. Op de bedrijven zelf zijn de contractors het vuil , het eerste dat op straat staat bij besparing of grove fouten(al zijn het niet hun fouten).

Of een technical team lead dit zou veranderen betwijfel ik. Je gaat niet altijd de projecten/jobs voor handen hebben die ze leuk gaan vinden alsook als teamlead verlies je touch met het technical gedeelte.Team lead = meestal veel politiek en paperwork/management.

Dat jullie die collega verloren hebben kon ook vermeden worden zonder een technical team lead , gewoon correct management had hier ook al voor gezorgd. Ik zelf zou me de vraag stellen wat de directe manager aan de situatie heeft proberen te doen.

passero

Legacy Member
Lizie zei:
Dat jullie die collega verloren hebben kon ook vermeden worden zonder een technical team lead , gewoon correct management had hier ook al voor gezorgd. Ik zelf zou me de vraag stellen wat de directe manager aan de situatie heeft proberen te doen.

Dat is het net... Die persoon had regelmatig een one-on-one met zijn lijnmanager maar doordat die LM totaal niet technisch was en ook niet wist wat zijn sterke/zwakke punten waren kon die niets veranderen aan de situatie.

Misschien delegeren aan iemand maar wie? Als er geen persoon is die verantwoordelijk is voor het technisch team, aan wie delegeer je dan zo iets?

En een TTL is nog altijd redelijk technisch. Hij is de goto van iedereen die moeilijke problemen heeft dus een deel van zijn tijd zal hij moeten alloceren aan problemen oplossen. Het is maar 20% van wat een normale developer doet maar ja, er zijn mensen die dat zien zitten ;)

Bij ons opt bedrijf doet management niets aan het feit dat die persoon weg is. Vandaar dat ik met het idee speel om dit voorstel aan hun aan te kaarten. Uitleggen waarom een TTL belangrijk is en waarom het ons kan helpen.

Genious

Legacy Member
Als ge met 25 zijt, is het een dure grap dat ge daarvoor positie nodig zou hebben.
Als de seniors beetje verantwoordelijkheidszin hebben en de juniors hun mond af en toe eens openen om het over hun vraagtekens te hebben, dan gaat het ook wel lukken lijkt me. ;)

Cycloon

Legacy Member
Genious zei:
Als ge met 25 zijt, is het een dure grap dat ge daarvoor positie nodig zou hebben.
Als de seniors beetje verantwoordelijkheidszin hebben en de juniors hun mond af en toe eens openen om het over hun vraagtekens te hebben, dan gaat het ook wel lukken lijkt me. ;)

Samenwerken is meer dan enkel eens een vraag kunnen stellen als je dreigt vast te lopen.

Bij ons is er om de 2 weken wel een moment om even je mening te uiten over wat beter kan, waar het naartoe moet, ... Dat zorgt sowieso voor een meer open minded groep die sneller met elkaar zal samenwerken.

Maar alles staat of valt door de meewerkendheid van andere mensen. Als er eentje of enkele wat tegendraads doen stopt het al snel.

Ik betwijfel ook of 1 persoon zo'n 'probleem' kan oplossen binnen een team. Het kan wel nuttig zijn dat iemand begint met het trekken/organiseren van zo'n meetings, ... maar zorg dat dit gebeurt door iemand met een beetje charisma/social skills, want anders faalt dat ook sowieso.

passero

Legacy Member
Genious zei:
Als ge met 25 zijt, is het een dure grap dat ge daarvoor positie nodig zou hebben.
Als de seniors beetje verantwoordelijkheidszin hebben en de juniors hun mond af en toe eens openen om het over hun vraagtekens te hebben, dan gaat het ook wel lukken lijkt me. ;)

Daar geef ik u deels gelijk in. Als senior is het een deel van uw taak om mentor te zijn voor juniors maar daar blijft het niet bij voor een TTL.

Een senior wordt niet geraadpleegd wanneer er verschillende projecten zijn en ze gaan die projecten toekennen aan mensen. Als TTL kan je beoordelen wie er het best zou passen op dat project op basis van kennis, intresse enzovoort.

Als senior ga je ook niet inspelen op de markt. Als TTL heb je meer inzicht in wat klanten juist vragen en kan je het pad van de consultants beter uitstippelen om beter te kunnen uitspelen op de vraag.

Waar ligt de grens dan met TTL? Wanneer ben je TTL en wanneer "gewoon" senior?

Moby

Legacy Member
Het verhaal dat je doet is typisch voor sourcing/detachering/bodyshopping. "Echte" consultancy is net iets anders (imho).

passero

Legacy Member
wat versta je dan onder "Echte" consultancy?
bodyshopping is niet de filosofie van het bedrijf waar ik voor werk. We willen een gespecialiseerd team zijn dat projecten bij de klanten gaan doen.

Als je zo een team wil is er toch een bepaalde begeleiding nodig en kan je ze toch niet aan hun lot overlaten. Of sla ik hier ergens de bal mis en mijn visie eerder utopie?

Het ding is ook, het is heel moeilijk om goeie mensen met de nodige ervaring te vinden in onze branche. Daarom lijkt het me belangrijk om zo een structuur op te zetten zodat de mensen bij ons zich goed voelen en goed blijven voelen en we het verloop kunnen minimaliseren.
Tijdens een aanwerving is het niet enkel verloning dat telt maar ook wat het bedrijf kan bieden in carriere pad en intressante projecten enzo. Als iemand aan ons vraagt wat we te bieden hebben is het vrij vaag en high level. Als we een deftige structuur hebben en duidelijk maken dat er begeleiding en opvloging is, kan dat een verschil maken om voor ons te kiezen ipv een ander bedrijf.

Vandaar dat ik belangrijk vind om die zaken formeel te maken en niet gewoon ad-hoc op te laten vangen door een senior
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan