passero
Legacy Member
Aangezien er hier enorm veel zitten die in de IT als consultant aan de slag zijn wou ik hier eens een discussie starten over een rol in de consultancy.
De meeste weten hoe het eraan toe gaat:
1) Je wordt aangeworven
2) Krijgt een opleiding van paar weken (of je hebt als ervaring)
3) Krijgt project toegewezen
4) Slijt dagen op het project
5) Herhaal stap 3-5
Je wordt over het algemeen aan je lot over gelaten eens je kan opbrengen op een project. Wanneer je op de bank zit kan je waarschijnlijk wat aanvullende opleiding krijgen of RnD doen.
In het beste geval wordt je opgevolgt door een "line manager" die maandelijks een babbeltje komt slaan om te zien of je tevreden bent en je werk graag doet. Na 6 maand of een jaar krijg je een performance review waar een loonsverhoging kan aan vast hangen.
herkenbaar voor de meeste? If not, corret me
Hoeveel van de consultants hier werken in een echt team verband met het moeder bedrijf? Daarmee bedoel ik dat er binnen het bedrijf een team structuur is waar er een technical lead is die ondersteuning biedt?
Die technical lead kan u dan helpen met een carriere pad uit te stippelen, mentor zijn, u intressantere projecten geven want die weet ten minste wat uw sterke en zwakke punten zijn.
De reden waarom ik dit aanhaal is omdat ik het gevoel heb dat we dat hier nodig hebben in het bedrijf waar ik werk. Toen ik hier begon vorig jaar in september waren we met +/- 16. De meeste gespecialiseerd in 1 techologie. Nu zijn we gegroeid tot 25+ en er gaan meer en meer mensen bij komen. Nu hebben we een mix van 3 a 4 technologieen. Het verschil is ook dat we nu enkele juniors hebben waarbij een jaar geleden, die 16 allemaal seniors waren.
Daarom voel ik precies dat er nood is aan meer structuur en we teams moeten hebben die geleid worden door een technical lead zodat er meer sturing en opvolging is.
Onlangs hebben we iemand verloren die zeer goed was. Hij heeft zijn ontslag genomen omdat hij te lang binnen zat en saaie interne projecten moest doen. Dat zou een van de dingen zijn die minder zou gebeuren als een technical lead dit kan opvolgen.
Hoe zit het met de meeste mensen hier. Kunnen jullie daarin vinden? Hebben jullie zo iemand boven jullie die een deftige technische opvolging biedt of worden jullie gewoon aan je lot overgelaten?
De meeste weten hoe het eraan toe gaat:
1) Je wordt aangeworven
2) Krijgt een opleiding van paar weken (of je hebt als ervaring)
3) Krijgt project toegewezen
4) Slijt dagen op het project
5) Herhaal stap 3-5
Je wordt over het algemeen aan je lot over gelaten eens je kan opbrengen op een project. Wanneer je op de bank zit kan je waarschijnlijk wat aanvullende opleiding krijgen of RnD doen.
In het beste geval wordt je opgevolgt door een "line manager" die maandelijks een babbeltje komt slaan om te zien of je tevreden bent en je werk graag doet. Na 6 maand of een jaar krijg je een performance review waar een loonsverhoging kan aan vast hangen.
herkenbaar voor de meeste? If not, corret me
Hoeveel van de consultants hier werken in een echt team verband met het moeder bedrijf? Daarmee bedoel ik dat er binnen het bedrijf een team structuur is waar er een technical lead is die ondersteuning biedt?
Die technical lead kan u dan helpen met een carriere pad uit te stippelen, mentor zijn, u intressantere projecten geven want die weet ten minste wat uw sterke en zwakke punten zijn.
De reden waarom ik dit aanhaal is omdat ik het gevoel heb dat we dat hier nodig hebben in het bedrijf waar ik werk. Toen ik hier begon vorig jaar in september waren we met +/- 16. De meeste gespecialiseerd in 1 techologie. Nu zijn we gegroeid tot 25+ en er gaan meer en meer mensen bij komen. Nu hebben we een mix van 3 a 4 technologieen. Het verschil is ook dat we nu enkele juniors hebben waarbij een jaar geleden, die 16 allemaal seniors waren.
Daarom voel ik precies dat er nood is aan meer structuur en we teams moeten hebben die geleid worden door een technical lead zodat er meer sturing en opvolging is.
Onlangs hebben we iemand verloren die zeer goed was. Hij heeft zijn ontslag genomen omdat hij te lang binnen zat en saaie interne projecten moest doen. Dat zou een van de dingen zijn die minder zou gebeuren als een technical lead dit kan opvolgen.
Hoe zit het met de meeste mensen hier. Kunnen jullie daarin vinden? Hebben jullie zo iemand boven jullie die een deftige technische opvolging biedt of worden jullie gewoon aan je lot overgelaten?