Archief - Taal- en letterkunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chris639

Legacy Member
Ik ben een eeuwige twijfelaar als het aankomt op mijn studiekeuze voor volgend jaar. Maar toch heb ik recent besloten om taal-en letterkunde te studeren, zeker Engels, maar over de tweede taal was ik nog niet zeker. Ik ging eerst TEW doen, maar door gebrek aan interesse in economie heb ik uiteindelijk besloten om dat toch maar niet te nemen.

Maar het probleem is dat ik nu langs alle kanten hoor dat je met een diploma van taal- en letterkunde later veel moeite zal hebben om aan een job te geraken. Ik ben ook eerder een stiller en beschaamder type, dus leraar wil ook niet worden. Dan blijft er niet meer veel over, vrees ik? Kan iemand mij zeggen wat je ook nog kan doen met deze studiekeuze naast leraar worden?

Ik heb Latijn-Wetenschappen gedaan in het middelbaar en nooit echt problemen gehad. De vakken die me het best lagen waren: Nederlands, Frans, Engels, Latijn, Kunst en Cultuur en Wiskunde;).

Ook heb ik totaal nog geen idee welke carrièrerichting ik uit zou willen gaan. Is er iemand die mij iets kan aanraden?

Zoals ik eerder al gezegd heb ben ik niet echt een uitbundig iemand en ik hou er niet zo van grote toespraken te houden. Ik vind het dus moeilijk om iets te vinden dat goed bij me past. Ook ben ik niet echt op de hoogte van politiek en ben ik niet echt maatschappelijk geïnteresseerd.

Alle hulp is welkom! :)

boeffel

Legacy Member
Om in België te werken: zeker Frans nodig!!!

Italiaans raad ik ook sterk aan, vermits ge Latijn hebt gedaan, daarenboven is het de makkelijkste taal ter wereld (veel uitzonderingen wel)

insomnia

Legacy Member
boeffel zei:
Italiaans raad ik ook sterk aan, vermits ge Latijn hebt gedaan, daarenboven is het de makkelijkste taal ter wereld (veel uitzonderingen wel)

Dan gaat ge met iets als Spaans toch meer zijn gok ik, gezien Spaans meer een wereldtaal is dan Italiaans.

tragezot

Legacy Member
Ik als T&L student, raad het u niet aan. Waarom?

Het is om te beginnen een vrij zware studie die, zoals ge zelf beseft, zeer beperkte toekomstmogelijkheden biedt. Wat wel moet gezegd, is dat bijvoorbeeld T&L Spaans - ... met een aanvullende opleiding economie wél gegeerd is. (Als ge twijfelt tussen Italiaans en Spaans, kies Spaans. Beide talen zijn in wezen dezelfde maar Italiaans is geen wereldtaal.)

Toch, om T&L te volgen moet ge ook geen kei zijn in talen. Eerder goed kunnen blokken en vooral, heel graag met literatuur bezig zijn.

Ik vind het een zeer bekrompen richting (oubollige vakgroepen, lessen, papegaaienwerk) die veraf staat van de wereld. Ik zou het alvast niet herdoen.

Chris639

Legacy Member
tragezot zei:
Ik als T&L student, raad het u niet aan. Waarom?

Het is om te beginnen een vrij zware studie die, zoals ge zelf beseft, zeer beperkte toekomstmogelijkheden biedt. Wat wel moet gezegd, is dat bijvoorbeeld T&L Spaans - ... met een aanvullende opleiding economie wél gegeerd is. (Als ge twijfelt tussen Italiaans en Spaans, kies Spaans. Beide talen zijn in wezen dezelfde maar Italiaans is geen wereldtaal.)

Toch, om T&L te volgen moet ge ook geen kei zijn in talen. Eerder goed kunnen blokken en vooral, heel graag met literatuur bezig zijn.

Ik vind het een zeer bekrompen richting (oubollige vakgroepen, lessen, papegaaienwerk) die veraf staat van de wereld. Ik zou het alvast niet herdoen.
Bedankt voor het antwoord!
Het is niet zozeer de richting die voor mij het probleem vormt, want ik ben heel graag bezig met literatuur en veel blokken is ook geen probleem voor mij. Ik maak me gewoon zorgen over de toekomstmogelijkheden.

Wat zou jij studeren mocht je het nog eens opnieuw mogen doen?

tragezot

Legacy Member
Ik zou de economische/wetenschappelijke toer opgegaan zijn. Als ge nu al zo twijfelt, doe het dan niet. Die gedachte spookt ook door mijn hoofd, en ik kan u verzekeren dat dat niet de ideale motivator is.

Wanneer literatuur nu uw passie is, doe het dan maar want daarover leert ge wel alles wat ge maar wensen wilt.

Chris639

Legacy Member
Ik heb er nog over nagedacht om TEW te doen, maar ik heb dit jaar een seminarie economie genomen op school en het interesseerde me echt helemaal niet. Ik heb er ook niks van voorkennis van, dus vond ik het niet slim dat te gaan doen.

Wat wetenschappen betreft, lijken de beroepen me wel het leukst, maar wetenschappen zijn niet meteen mijn sterkste kant en ik heb in het middelbaar altijd moeite ermee gehad.

boeffel

Legacy Member
Chris639 zei:
Ik heb er nog over nagedacht om TEW te doen, maar ik heb dit jaar een seminarie economie genomen op school en het interesseerde me echt helemaal niet. Ik heb er ook niks van voorkennis van, dus vond ik het niet slim dat te gaan doen.

Wat wetenschappen betreft, lijken de beroepen me wel het leukst, maar wetenschappen zijn niet meteen mijn sterkste kant en ik heb in het middelbaar altijd moeite ermee gehad.

Ik ga handelsingenieur doen ook zonder voorkennis, maar volgens mij moet je gewoon doen wat je wilt, interesseren talen u? doe dat dan, je moet je niet ergens voor inzetten waar je niet de volle 100% achterstaat he ;)


btw: is het mogelijk om een diploma met alleen Italiaans te behalen?

Chris639

Legacy Member
boeffel zei:
Ik ga handelsingenieur doen ook zonder voorkennis, maar volgens mij moet je gewoon doen wat je wilt, interesseren talen u? doe dat dan, je moet je niet ergens voor inzetten waar je niet de volle 100% achterstaat he ;)


btw: is het mogelijk om een diploma met alleen Italiaans te behalen?

Ik ben het daar zeker mee eens! :) Maar ik vind toch dat je een beetje aan de toekomst moet denken.

Neen, volgens mij is dat niet mogelijk. Aan de universiteit moet je altijd 2 talen kiezen.

Tin_Cricket

Legacy Member
Ik doe ook TLK.
Als je echt interesse hebt in de richting zou ik het gewoon doen. Je gaat je anders toch beklagen. Als je de vacatures doorneemt merk je ook dat er veel naar een universitair diploma gevraagd wordt, eender wat. TLK-studenten worden ook veel als vertaler gevraagd. Je kan ook een andere master doen zonder schakelprogramma.

Qua talen: ik heb horen zeggen dat je bij je keuze best in éénzelfde taalfamilie blijft. Ik kan mij echt wel inbeelden dat je bij vakken zoals Taalkunde hier je voordeel doet maar of het noodzakelijk is...

tragezot zei:
Ik vind het een zeer bekrompen richting (oubollige vakgroepen, lessen, papegaaienwerk) die veraf staat van de wereld. Ik zou het alvast niet herdoen.
Ik weet niet waar jij studeert maar in mijn ondervinding is dat allesbehalve zo. Ik deed mijn bachelor aan de KUB. In mijn eerste jaar zeiden ze daar letterlijk: dit is geen rechtenfaculteit, van buiten leren kan iedereen en moet je hier ook wel doen, maar het is hier de bedoeling dat je de leerstof naar een hoger niveau neemt en eigen inbreng doet (no offence aan de rechtenstudenten, ze zeiden het nu eenmaal. Ze zijn daar ook best verbitterd dat rechten meer centen krijgt dan zij :)). Ik heb daar ongelooflijk afgezien qua werklast, maar de sfeer was top en veel bijgeleerd. Wij zaten daar ook maar met 6 ofzo dus een prof kan zijn studenten veel actiever stimuleren. Nu zit ik voor mijn master in Leuven en dat leunt idd serieus naar wat jij zegt. Ik kon dit jaar haast geen enkel examen kiezen, enkel papers, waar je natuurlijk wel eigen inbreng hebt, maar de eisen naar hun studenten toe zijn op deze faculteit zo laag in contrast met de KUB, dat je niet echt moeite moet doen om een goed cijfer te halen. Echt stimulerend is dat niet.
KUBers die naar Gent trokken, geven je trouwens gelijk. Ik begrijp ergens ook wel dat je als prof aan een volle aula liever blokwerk geeft, dan 300 papers te verbeteren.
Denk dus na voor je een unief kiest. Sommigen zijn graag een nummer, maar er zijn ook nadelen aan verbonden.

Meitzl

Legacy Member
liesbeth250 zei:
Ik doe ook TLK.
. Als je de vacatures doorneemt merk je ook dat er veel naar een universitair diploma gevraagd wordt, eender wat.

Je beseft dat er GIGANTISCH veel mensen op zo'n vacatures afkomen?

Al die pol&soccers, communicatiewetenschappers, criminologen, psychologen, ...

libaros

Legacy Member
liesbeth250 zei:
Ik doe ook TLK.
Als je echt interesse hebt in de richting zou ik het gewoon doen. Je gaat je anders toch beklagen. Als je de vacatures doorneemt merk je ook dat er veel naar een universitair diploma gevraagd wordt, eender wat. TLK-studenten worden ook veel als vertaler gevraagd. Je kan ook een andere master doen zonder schakelprogramma..

Zo als Meitzl aanhaalde zijn er nog zoveel met een universitair diploma en daar wringt het schoentje. Als regel zou je kunnen instellen hoe verder je je van de exacte wetenschappen bevindt tegen hoe meer anderen je moet opboksen.

TheFallen

Legacy Member
Meitzl zei:
Je beseft dat er GIGANTISCH veel mensen op zo'n vacatures afkomen?

Al die pol&soccers, communicatiewetenschappers, criminologen, psychologen, ...

en nog veel andere richtingen... :ironic:

Tin_Cricket

Legacy Member
Ja je gaat idd niet meteen werk vinden. Maar dat is nu eenmaal voor de meeste universitaire richtingen zo. Als dat je zou tegenhouden om iets te studeren zou ik het maar erg vinden...Aan jou om je op je sollicitatiegesprek van de rest te onderscheiden he. Ondertussen heb ik wel lekker zelf voor de veilige optie gekozen: ik word leerkracht.:p

Belle

Legacy Member
Je kan altijd achteraf nog iets bijdoen, misschien is er tegen dan al wat meer interesse voor economie ofzo, of je kan iets bijdoen om in de culturele sector te gaan werken? Of misschien kan je achteraf nog iets vertaler/tolk-achtig bijdoen als master?

Feignasse

Legacy Member
liesbeth250 zei:
Qua talen: ik heb horen zeggen dat je bij je keuze best in éénzelfde taalfamilie blijft. Ik kan mij echt wel inbeelden dat je bij vakken zoals Taalkunde hier je voordeel doet maar of het noodzakelijk is...

Ik weet niet waar jij studeert maar in mijn ondervinding is dat allesbehalve zo. Ik deed mijn bachelor aan de KUB. In mijn eerste jaar zeiden ze daar letterlijk: dit is geen rechtenfaculteit, van buiten leren kan iedereen en moet je hier ook wel doen, maar het is hier de bedoeling dat je de leerstof naar een hoger niveau neemt en eigen inbreng doet (no offence aan de rechtenstudenten, ze zeiden het nu eenmaal. Ze zijn daar ook best verbitterd dat rechten meer centen krijgt dan zij :)).

Ik heb rechten gedaan aan de KUB (kandidaturen daar gehaald) en de KUL maar ben dan overgeschakeld naar T&L. Ik kan je verzekeren dat 1) je in rechten niet minder moet leren 2) je er in rechten ook niet komt als je je beperkt tot het vanbuitenblokken van de leerstof. Wie daaraan twijfelt moet bvb maar eens het vak straf- en strafprocesrecht volgen bij Raf Verstraeten, de illusie dat je er in rechten wel komt met vanbuitenblokken zou rap worden doorprikt.

Verder zou ik vooral talen kiezen die je interesseren, ongeacht of ze tot dezelfde familie behoren.

Fliblit

Legacy Member
Ulixes zei:
Verder zou ik vooral talen kiezen die je interesseren, ongeacht of ze tot dezelfde familie behoren.

², maar het helpt wel als ze in dezelfde familie zitten (maar neem vooral geen duits. zoals mijn leraar economie altijd zegt: nen duits blijft altijd nen duits)

Bluto

Legacy Member
Fliblit zei:
², maar het helpt wel als ze in dezelfde familie zitten (maar neem vooral geen duits. zoals mijn leraar economie altijd zegt: nen duits blijft altijd nen duits)

Wat een vooroordelen. Duits is enorm interessant en je kan er wrs meer mee doen dan met Italiaans of Portugees.

Feignasse

Legacy Member
Fliblit zei:
², maar het helpt wel als ze in dezelfde familie zitten (maar neem vooral geen duits. zoals mijn leraar economie altijd zegt: nen duits blijft altijd nen duits)

Hoe zielig, met zo'n houding blijf je inderdaad maar best weg. Duits is gewoon een mooie en interessante taal, die bovendien een heel arsenaal aan grote literatuur te bieden heeft.

Verder zie ik echt niet in waarom je nog twee "verwante" talen zou kiezen, behalve dan omdat ze je allebei interesseren. Als er één voordeel is aan de bama-hervorming dan is het wel dat je nu vrij kan kiezen uit het aanbod, zonder daar echt nadelen van te ondervinden: de algemene vakken sluiten meestal goed aan op wat je in de taalspecifieke vakken ziet en van overlappende uurroosters is al helemaal geen sprake meer. Trouwens, wat heet verwantschap?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan