Archief - Subsidies/Premies?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Darkgnome

Legacy Member
Beste mensen,


Na een jaar (halftijds) te werken heb ik besloten om toch te gaan studeren.
Ik heb een A2 diploma behaald in het volwassen onderwijs ben gaan werken en ja... Dan merk je dat je meer ambitie hebt, dat het werk je frustreert etc dus ik ga terug studeren.

Nu krijg ik hier en daar te horen dat er subsidies of premies zijn waarop mensen die weer gaan studeren recht hebben etc.

Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt

JPV

Legacy Member
wat ga je studeren? dat is de eeerste vraag die belangrijk is.

youspook

Legacy Member
In principe niet mogelijk. Ik heb ook eerst 1,5 jaar gewerkt en toen ik terug naar school ging kreeg ik geen werkloosheidsuitkering. Maar als je 2 jaar zou gewerkt hebben dan krijg je wel een werkloosheidsuitkering. Ik ben nog naar de RVA gegaan om te proberen onderhandelen over dat half jaartje dat ik tekort kwam maar die man zei vlakaf "nee" dus dat kwam wel even hard aan :')

VTOLfreak

Legacy Member
Ik zit met een vrijstelling van de rva, ik blijf dus mijn uitkering houden. Voorwaarden zijn dat je een C4 hebt dus je moet je laten ontslaan, zelf opstappen gaat niet. Ook moet je een opleiding kiezen die op de lijst van knelpuntberoepen staat. (Enkel langdurig werklozen mogen echt kiezen wat ze willen.) Verder moet je minstens 2 jaar geleden gestopt zijn met studeren en mag je nog geen diploma hoger onderwijs hebben.

Hoelang je gewerkt hebt is van geen belang, enkel dat je een C4 hebt. Ik heb zelf ook minder dan 24 maanden gewerkt. Ook had je beter niet zelf bij de rva langsgegaan, dit kan je beter via de vakbond regelen. Ze staan bij de rva echt niet te springen om vrijstellingen te geven, in heel België zijn er maar een 8000 personen met een vrijstelling en van die 8000 zijn er maar een 1000 die een opleiding voor een knelpuntberoep volgen. (m.a.w. de rest zijn beroepsdoppers)

Dus zorg dat je een C4 in handen krijgt en je kan terug gaan studeren. :P

JPV

Legacy Member
Darkgnome zei:
Ik ga Sociaal Werk studeren aan de hogeschool.
Als je, in normale omstandigheden (dus géén studies), recht zou hebben op werkloosheidsuitkeringen, dan zal je moeilijk wlh kunnen krijgen met een opleiding als sociaal werk. Je kan het echter altijd proberen aan te vragen (gedetailleerde vereisten zijn iets te specifiek om hier uitgebreid te zetten, 't is echter niet zomaar wat VTOLfreak zegt). Itt tot wat Youspook zegt, moet je geen 2 jaar kunnen bewijzen voor recht op wlh, maar is (voor iemand <36 jaar) 1 jaar voltijds werken voldoende ("312 dagen").

Zonder recht op wlh zijn er bij mijn weten geen steunmaatregelen voor sociaal werk.

VTOLfreak zei:
Hoelang je gewerkt hebt is van geen belang, enkel dat je een C4 hebt. Ik heb zelf ook minder dan 24 maanden gewerkt. Ook had je beter niet zelf bij de rva langsgegaan, dit kan je beter via de vakbond regelen. Ze staan bij de rva echt niet te springen om vrijstellingen te geven, in heel België zijn er maar een 8000 personen met een vrijstelling en van die 8000 zijn er maar een 1000 die een opleiding voor een knelpuntberoep volgen. (m.a.w. de rest zijn beroepsdoppers)
1) hoelang je gewerkt hebt is wél van belang
2) iedere beëindiging van het contract houdt in dat je een C4 moet krijgen, zelfs al neem je zelf ontslag
3) bij de RVA kan je wél langsgaan (voor info), het dossier met de uitkeringsaanvraag moet echter via de vakbond
4) Er zijn wss een honderdduizend mensen die een (gedeeltelijke) vrijstelling hebben, waarvan meer dan 16000 werklozen die een opleiding volgen.
5) Veel mensen die een opleiding volgen zijn de echte beroepsdoppers. Je mag dus mss jezelf daartoe rekenen als je toch een groep mensen wil beledigen.

VTOLfreak

Legacy Member
Jij werkt ginder ofzo? Als ik het volledige verhaal zou vertellen van wat ik heb moeten doen om die vrijstelling te krijgen zou je nogal anders piepen. Zelfs de vakbond kreeg op een duur het idee dat ze bij de rva geen hersencellen hebben. Ik ben naar de hogeschool moeten teruggaan voor verklaringen op papier te zetten, ze waren daar bijna dubbelgeplooid van het lachen met de onkunde van de rva.

En mss ben ik dan volgens U een beroepsdopper, wel ik ben mijn job kwijtgeraakt dankzij een langdurig werkloze met een activakaart. Nog erger, ik heb deze persoon moeten opleiden om mijn job te doen en zelfs nadat ik daar niet meer werkte hadden ze het lef om mij op te bellen voor hulp. Dus ik schaam me er echt niet voor om mezelf dan beroepsdopper te noemen. Als de rva kerstman kan spelen voor gierige zelfstandigen dan mogen ze dat voor mij ook doen. (FYI, ik heb in heel mijn leven maar 3 maand gedopt, had de vrijstelling direct aangevraagd na mijn ontslag)

Lees de uitleg zelf, staat niks van in hoelang je gewerkt moet hebben: http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werknemers/T60/InfoNL.pdf
Het cijfer van 8000/1000 had ik vernomen van de vakbond zelf, kan inderdaad zijn dat die niet kloppen.

[EDIT]excuses als ik kwaad overkom dit is niet persoonlijk tegen U gericht. Ik ben 3 maand van het kastje naar de muur gestuurd door de rva. Ik ben dankbaar dat ik terug kan studeren maar jij zou ook kwaad zijn als je in mijn situatie zat[/EDIT]

JPV

Legacy Member
VTOLfreak zei:
Jij werkt ginder ofzo?
nee, ik werk bij de vakbond...
VTOLfreak zei:
En mss ben ik dan volgens U een beroepsdopper
ik gaf je gewoon een koekje van eigen deeg :). Niet dat ik er vanuit ga dat je een beroepsdopper bent... je overgeneraliseerde echter zo dat ik even wou reageren...
VTOLfreak zei:
Dus ik schaam me er echt niet voor om mezelf dan beroepsdopper te noemen. Als de rva kerstman kan spelen voor gierige zelfstandigen dan mogen ze dat voor mij ook doen. (FYI, ik heb in heel mijn leven maar 3 maand gedopt, had de vrijstelling direct aangevraagd na mijn ontslag)
tijdens je opleiding dop je ook nog hoor, zelfs met de vrijstelling :). En mij moet je niet overtuigen van het feit dat die ACTIVA niet ideaal is...
VTOLfreak zei:
Lees de uitleg zelf, staat niks van in hoelang je gewerkt moet hebben: http://www.rva.be/D_Opdracht_W/Werknemers/T60/InfoNL.pdf
dat is enkel voor voltijdse opleidingen hogeschool/universiteit. Er bestaan nog honderden andere opleidingen, mss volgt de OP één van deze. Daar gelden andere regels voor. (zie andere infobladen).

VTOLfreak

Legacy Member
Van de vakbond geen slecht woord. :D Zonder hun had ik dit niet in orde gekregen.

Général Zantas

Legacy Member
Oei, ik ben van plan om zo'n vrijstelling aan te vragen (ik ga Leerkracht Secundair Onderwijs studeren aan de hoge school) maar ik zal dus heel veel geduld (en geluk?) moeten hebben precies :D

JPV

Legacy Member
secundair onderwijs is een knelpuntberoep :). Dat gaat dus meestal iets vlotter, tenminste als je nog geen diploma hoger onderwijs hebt.

EricS

Legacy Member
Ik heb hieromtrent een vraagje. Ik zou graag een extra studie erbij doen. Deze is een voltijdse universiteitsrichting van lange duur en bij het behalen van het diploma zou ik een hoger diploma hebben als mijn huidige.
Ik ben ouder van 1 kind en heb onlangs al eens 6 maand loopbaanonderbrekingen genomen. Dus hier rest mij dus nog 30 maand dat ik ervan kan nemen. (als het klopt dat men max 36 maand loopbaanonderbreking kan nemen voor een opleiding )

Zijn er nog instanties waar ik bij kan horen voor een inkomen. Want de opleiding duurt langer als 30 maand


Alvast bedankt
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan