Archief - Studierichting Elektromechanica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Darkbull100

Legacy Member
Hallo!

Ik zal eerst beginnen met wat ik volg, economie moderne talen. En uit wat research gzn is een goede studierichting handelswetenschappen om voort te studeren. Nu ik ben eig. niet begonnen in economie maar in wetenschappen aangezien ik eigenlijk niet echt veel interesse had in economie. Nu tijdens men 4e jaar heb ik zo wat steken laten vallen waardoor ik naar economie ben gegaan. Nu zie ik het niet echt zitten om daar nog is een 5jaar economie richting aan toe te voegen daarom wil ik dan liever iets in de 'technische' afdeling hebben en EM lijkt me zeer interessant, ben ook al naar opendeur geweest btw. Maar ik heb zo een gevoel dat dit ..hoe moet ik het verwoorden.. minderwaardig kiezen is. Een ASO'r die een TSO richting gaat volgen en nog niets van 'elektronisch tekenen' heeft gezien.

Ik kan hier mis zijn in mijn uitspraak, maar zou ik spijt hebben moest ik dan niet voor hw gaan? De typische tip is wel steeds ' doe wa ge graag doet' en dat is eig. dan niet hw. Nu ja, ik geef het antw al bijna zelf maar ik zou toch graag eens een mening hierover weten ;)

Ikkina

Legacy Member
Heb je al eens gekeken naar de academische bachelor industriele wetenschappen: elektromechanica?
Is zeker geen 'TSO richting', is toch vrij theoretisch. Terwijl de professionele bachelor: elektromechanica veel praktischer gericht is.

Jurgenv1

Legacy Member
Wat bedoel je juist met 'minderwaardig'? Wees heel concreet.

Darkbull100

Legacy Member
Ikkina zei:
Heb je al eens gekeken naar de academische bachelor industriele wetenschappen: elektromechanica?
Is zeker geen 'TSO richting', is toch vrij theoretisch. Terwijl de professionele bachelor: elektromechanica veel praktischer gericht is.

da was ik eig van plan te doen maar aangezien ze zeggen dat ze ervoor 'vrezen' wat normaal is want ik volg maar 3u wisk, ook al heb ik daar geen problemen bij maar toch.. ik wil niet er mij wel voor inzetten maar als ze zeggen dat er al de opeenvolgende 3-5j geen één niet wet'r gestart is schrik dat dan toch wel wat af.

MrKend54l

Legacy Member
Dus jij probeert te zeggen dat EM minderwaardig is? Volgens mij heb je weinig kennis van de richting. Je statement van elektronisch tekenen zegt al genoeg.

Darkbull100

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Wat bedoel je juist met 'minderwaardig'? Wees heel concreet.

goh welja.. id wereld lijkt een bureaujobke precies meerderwaardig aan iemand die met zijn handen werkt. Natuurlijk wil ik niet iets met bureauwerk doen hoor, ligt niet in mijn aard :p

Darkbull100

Legacy Member
MrKend54l zei:
Dus jij probeert te zeggen dat EM minderwaardig is? Volgens mij heb je weinig kennis van de richting. Je statement van elektronisch tekenen zegt al genoeg.

nee dat zeg ik niet maar ik heb zo iets van dat het raar is om van aso naar een technische richting te gaan ;)

MrKend54l

Legacy Member
Darkbull100 zei:
nee dat zeg ik niet maar ik heb zo iets van dat het raar is om van aso naar een technische richting te gaan ;)

Bijna elke professionele bachelor is praktisch gericht.
Er is trouwens totaal niks mis om van eco-talen naar EM te gaan. Denk trouwens ook niet dat je het makkelijk zult hebben. Je hebt nu 0,0 voorkennis van de technische vakken. Dit is een zeer grote handicap omdat de meeste die het volgen een goede voorkennis van elektriciteit of mechanica of zelfs beide hebben. Bij ing. telt dit niet omdat de meeste starters daar van een niet techmische richting komen.
Onderschat het zeker niet.

En ik hoor precies ook nieuwe dingen :P mij heeft men altijd wijsgemaakt dat eco-talen toch tekort schiet voor hw te doen.

Flawless

Legacy Member
Wie zegt dat gij EM gaat aankunnen? Volgens mij is HW hoe dan ook te hoog gegrepen als je niet gemotiveerd bent en geïnteresseerd bent in economie. Leer ook eens wat leestekens gebruiken, spellingsfouten tot daar aan toe, maar zinsconstructie is geen overbodige luxe volgens mij... .


MrKend54l zei:
En ik hoor precies ook nieuwe dingen :P mij heeft men altijd wijsgemaakt dat eco-talen toch tekort schiet voor hw te doen.

Voor een groot deel wel, maar als je van ec-talen komt en je hebt een gezonde interesse in economie en je wilt werken aan je wiskunde dan lukt dit wel.

Jurgenv1

Legacy Member
Darkbull100 zei:
goh welja.. id wereld lijkt een bureaujobke precies meerderwaardig aan iemand die met zijn handen werkt. Natuurlijk wil ik niet iets met bureauwerk doen hoor, ligt niet in mijn aard :p

Jij hebt nog die ouderwetse visie, nog altijd denkende van ASO > TSO > BSO zeker?. :D Wellicht ingelepeld door (groot?)ouders en oudere mensen in het algemeen? Trouwens, er zijn veel EM'ers met 'bureaujobs' hoor, zeker ingenieur EM.

Waarom zou dat nu 'raar' zijn? Een technische richting is niet alleen maar met een vuile overall aan een draaibank staan hoor, ik dacht dat we al voorbij dat stereotiep waren? Er zijn nu eenmaal veel ASO'ers die voor een technische richting kiezen, net omdat er ook veel wetenschap aan te pas komt en het een richting is met toekomst. Denk nu niet omdat je ASO gedaan hebt dat je even met je vingers in de neus voor een technische richting zal slagen, zowel op praktisch als theoretisch gebied, dat superioriteitsgevoel is echt onterecht.

Ikkina

Legacy Member
Werk uw wiskunde wat bij in de zomervakantie, haal u wat cursusboeken van 6u wiskunde of leen notities van kameraden uit 6u wiskunde.
Ga eens langs de bib en lees wat over materialenleer, mechanische processen, ... of iets dergelijks en kijk of dat je kan boeien.

MrKend54l

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
Jij hebt nog die ouderwetse visie, nog altijd denkende van ASO > TSO > BSO zeker?. :D Wellicht ingelepeld door (groot?)ouders en oudere mensen in het algemeen? Trouwens, er zijn veel EM'ers met 'bureaujobs' hoor, zeker ingenieur EM.

Waarom zou dat nu 'raar' zijn? Een technische richting is niet alleen maar met een vuile overall aan een draaibank staan hoor, ik dacht dat we al voorbij dat stereotiep waren? Er zijn nu eenmaal veel ASO'ers die voor een technische richting kiezen, net omdat er ook veel wetenschap aan te pas komt en het een richting is met toekomst. Denk nu niet omdat je ASO gedaan hebt dat je even met je vingers in de neus voor een technische richting zal slagen, zowel op praktisch als theoretisch gebied, dat superioriteitsgevoel is echt onterecht.

This.

In principe heeft iemand die een technische opleiding heeft genoten bij een profesionele bachelor altijd een voorsprong.
Vergeet ook niet dat 3uur wiskunde echt weinig is. Mensen die elektriciteit/mechanica doen hebben wel 2uur meer wiskunde meer dan u. Dit zegt volgens mij toch ook al genoeg. En mensen die industriële wetenschappen doen hebben zelfs 4uur meer wiskunde. En dit zijn allemaal tso opleidigen.

Bioshiit

Legacy Member
ik zit op dit moment in m'n vierde jaar industriele wetenschappen.
hoewel ik tot nu toe nog geen problemen heb gehad, is het niveau toch wel hoog.
Ik vind het cliche van ASO is alles ook maar niets, als ik zo mijn leerstof zie en die van bvb een modern wiskunde of modern talen denk ik toch wel dat er niet meer te spreken van een minderwaardige opleiding.
Zoals al eerder aangegeven zou ik kijken of de mechanica je aanspreekt (dit zou namelijk je hoofdvak zijn) .
sorry voor miniem leesteken en hoofdletters maar dit is getypt op de gsm ;)

Fanaat

Legacy Member
MrKend54l zei:
This.

Vergeet ook niet dat 3uur wiskunde echt weinig is. Mensen die elektriciteit/mechanica doen hebben wel 2uur meer wiskunde meer dan u. Dit zegt volgens mij toch ook al genoeg. En mensen die industriële wetenschappen doen hebben zelfs 4uur meer wiskunde. En dit zijn allemaal tso opleidigen.

Ik had maar 2u wiskunde in mijn TSO opleiding.
Wiskunde voor prof bachelor EM is geen probleem hoor (academisch + master is een ander paar mouwen :ironic:).

Btw. Plantijn heeft bijvoorbeeld een specifiek traject voor ASO mensen. Ik weet niet of andere scholen dat ook doen?

Gray

Legacy Member
Ik vond wiskunde in de bachelor wèl een probleem en ik kwam zelf van 5u wiskunde.
Het zal wel van leraar en school afhangen (en van mezelf miss ook)

Fanaat

Legacy Member
Gray zei:
Ik vond wiskunde in de bachelor wèl een probleem en ik kwam zelf van 5u wiskunde.
Het zal wel van leraar en school afhangen (en van mezelf miss ook)

Wat ze nu bij ons wel doen, is de zware wiskunde expres laten vallen. Deze wordt dan in het derde jaar gegeven als optie keuzevak voor mensen die willen gaan verder leren. Wat de verplichte wiskunde wel wat makkelijker maakt.

Mr.Hankey

Legacy Member
Darkbull100 zei:
goh welja.. id wereld lijkt een bureaujobke precies meerderwaardig aan iemand die met zijn handen werkt. Natuurlijk wil ik niet iets met bureauwerk doen hoor, ligt niet in mijn aard :p

Duidelijk nog een cliché beeld :( Een EM'er wordt niet verondersteld van later met z'n handen te gaan werken, dan kies je beter voor de richting metaaltechnieken. In EM staat het vak praktijk niet eens in het leerplan. Heb zelf wel 4u praktijk maar ik moet dan ook tot 17 u naar school :s. In de praktijk lessen staan we niet achter een freesmachine of eenderwelk andere machine, we doen dus niet mee aan het fabrikageproces. In plaats daarvan maken we complexe elektrische schakelingen, geautomatiseerde projecten, opzoeken van oorzaken bij- en repareren van kapotte machines enz.

ASO > IW of EM ( TSO ) = bullshit... Ik vind persoonlijk dat IW en EM minstens evenwaardig zijn. Het grootste verschil tussen ASO en TSO doorstroming, is dat ASO veel algemener is. EM is "nauwer" en richt zich op de industrie, maar dat wil nog niet zeggen dat de richting minderwaardig, laat staan makkelijker is.

Zelf heb ik 3 jaar moderne gedaan en ben toen vrijwillig ( had 70 procent en A-attest ) overgestapt naar EM. Dit omdat moderne mij totaal niet intresseerde. Sinds kindsaf ben ik al sterk geïntresseerd in elektrische schakelingen en machinebouw. Indien je naar EM overstapt uit intresse kan ik u dus enkel maar aanmoedigen.
Maar overschat EM zeker niet. Ook moet ik zeggen dat de infodag/opendeur niet correct weergeeft wat EM precies inhoudt. Kies enkel voor de richting EM indien je echt geïntresseerd bent in de vakken die je zult hebben/ de functie die je later zal beoefenen.

Aan volgende technische vakken moogt ge u in het 5de jaar alvast verwachten:
*Mechanica: vooral kracht- en evenwichtsberekeningen.
*Elektriciteit: veel berekeningen en onderschat de moeilijkheidsgraad zeker niet.
*Analyse Machine Elementen: Benaming van dit vak hangt van school tot school af maar dit houdt in: materiaalleer met ook sterkteberekeningen; machineonderdelen ( tandwielberekeningen, lagers en nog honderden andere dingen ). Zo goed als alles wat te maken heeft met mechanische onderdelen uit de industrie.
*Automatisatie: programmeren
*Hydraulica/Pneumatica
*Labo: analyse, metingen en berekeningen van verschillende onderdelen. Werken met meettoestellen. Kennismaking richtlijnen,isonormen enz. Alsook analyse veiligheidsaspecten. Ze noemen het bij ons labo maar behalve van het feit dat ge uzelf kapot schrijft doet ge niks met uw handen ;).
*Technisch tekenen: tekenen van machineonderdelen. Moeilijkheidsgraad hangt van school tot school af. Het tekenen zelf is poepsimpel maar het opzoekwerk van alle normen, plaats-en vormtoleranties en nog tientallen andere details maakt dit vak soms toch wel frustrerend en moeilijk.

Bioshiit

Legacy Member
De post hierboven is een leuke info voor je, maar van een EM'er wordt er niet meteen verondersteld om praktisch tewerk te gaan later, maar het is wel totaal mogelijk.

Iwillrocku

Legacy Member
Bioshiit zei:
De post hierboven is een leuke info voor je, maar van een EM'er wordt er niet meteen verondersteld om praktisch tewerk te gaan later, maar het is wel totaal mogelijk.

Lol, whut? Nog geen vacatures voor A2 EM opgezocht zeker?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan