Archief - studiekeuze (nmct?)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bnt

Legacy Member
Hallo iedereen,
ik stuur dit bericht eigenlijk in naam van mijn broer die nu zijn middelbaar heeft voltooid (techniek-wetenschappen) en nu moet hij de stap zetten om een richting aan de hogeschool te kiezen..

Nu is hij dag in dag uit bezig op de PC (serieuze gamer) en hij zou daar ook graag in verder gaan. DAE in kortrijk lijkt me een beetje te hoog gegrepen gezien je daar toch wat tekenskills voor moet hebben plus dat is wel zeer specifiek..
dus hij zou eventueel NMCT volgen. Hij is graag op een creatieve manier bezig met de computer en het opbouwen van websites ziet hij wel zitten, het technische aspect (dus PCs repareren enzo) dat interesseert hem minder.
Is dit een juiste keuze ? Hij leert niet graag dus een richting die niet al te theoretisch is lijkt me wel geschikt.
Ander opties die we hebben doorgenomen zijn toegepaste informatica (maar daar heb je talen en boekhouden en dat vindt hij een afknapper), ik heb ook iets gelezen over elektronica-ict optie ict in gent (maar dat leek me wat aan te sluiten bij toegepaste informatica?).
Wat denken jullie ? Wat is de beste keuze ?

Alvast bedankt ! :applause:

Caelistas

Legacy Member
Ja in hogeschool toegepaste informatica ziet ge zoiezo ook talen, uw economie, wiskunde, etc. en nog pak theorie vakken ook int begin.

En geloof mij "spellekes spelen op de computer" =/ goed zijn in ict. Kheb toen ik jonger was ook een jaar versmeten in toegepaste informatica, een gans jaar spellekes zitten spelen en dan uiteindelijk er mee gestopt. Ik ga nu beginnen aan men graduaat informatica en via die weg uiteindelijk weer bachelor toegepaste informatica afronden. Ik kon mij veel tijd besparen moest ik gewoon hebben doorgegaan en wat wijzer zijn toen.

En voor elektronica ict moet uw den technische kant interesseren anders houdt ge dat niet vol.

Zegt tegen hem dat hij 3 jaar op zijn tanden bijt en iets doet waarmee hij later zou kunnen voortdoen. Als hem "graag site-tjes" maakt en hiermee later iets wil doen op hoger niveau zoals webmaster zal hij toch best toegepaste informatica doen en de "bijvakken" er bij pakken.

T'is tegenwoordig al moeilijk genoeg om zonder een hogere opleiding aan den bak te geraken qua deftige jobs...

trX

Legacy Member
De wiskunde en taalvakken in toegepast informatica en in elektronica - ICT stellen echt weinig voor. Wij kregen als economisch vak in het 3e jaar bedrijfsbeheer, was puur wat theorie van buiten leren.

duvel1

Legacy Member
Beste,

Eens even samenvatten wat de mogelijkheden zijn :

DAE : weinig kansen op de arbeidsmarkt in België voor de lange termijn
NMCT : webdesigner is veel korte opdrachten (een site bouwen voor een firma duurt geen jaren)
TI : Standaard opleiding in IT. Algemene opleiding die mij het meeste kansen lijkt te geven. Je kan ook vele kanten uit systeem of programmatie
Electronica ICT is vooral netwerken en telecommunicatie. Ook hier is een mooie toekomst weggelegd.

Op basis van wat uw broer in het middelbaar gedaan heeft, zou ik hem dit laatste aanraden.

Maar als het hem niet interesseert, dan kan hij inderdaad nmct volgen.

Btw Pc's repareren. Daar heb je geen diploma voor nodig. Daarvoor volg je de vdab opleiding netwerktechnicus.

dieterdp

Legacy Member
duvel1 zei:
Beste,

Eens even samenvatten wat de mogelijkheden zijn :

DAE : weinig kansen op de arbeidsmarkt in België voor de lange termijn
NMCT : webdesigner is veel korte opdrachten (een site bouwen voor een firma duurt geen jaren)
TI : Standaard opleiding in IT. Algemene opleiding die mij het meeste kansen lijkt te geven. Je kan ook vele kanten uit systeem of programmatie
Electronica ICT is vooral netwerken en telecommunicatie. Ook hier is een mooie toekomst weggelegd.

Op basis van wat uw broer in het middelbaar gedaan heeft, zou ik hem dit laatste aanraden.

Maar als het hem niet interesseert, dan kan hij inderdaad nmct volgen.

Btw Pc's repareren. Daar heb je geen diploma voor nodig. Daarvoor volg je de vdab opleiding netwerktechnicus.


NMCT is veel veel meer dan websites maken, er zijn er die aan de slag gaan als software developer, netwerk specialist en idd ook webdeveloper. Ik denk dat NMCT de breedste opleiding is van allemaal (DAE of TI). Ik dacht zelfs gezien te hebben dat er vandaag een infodag ofzo was,misschien eens kijken op de website van howest en eens langsgaan

samn

Legacy Member
dieterdp zei:
NMCT is veel veel meer dan websites maken, er zijn er die aan de slag gaan als software developer, netwerk specialist en idd ook webdeveloper. Ik denk dat NMCT de breedste opleiding is van allemaal (DAE of TI). Ik dacht zelfs gezien te hebben dat er vandaag een infodag ofzo was,misschien eens kijken op de website van howest en eens langsgaan

Inderdaad, als je webdesigner wil worden, moet je absoluut geen NMCT gaan volgen. Dan kies je beter een grafische richting, of Devine, wat volgens mij gericht is op webdesign?

Ik heb NMCT gedaan het is een degelijke opleiding, waarbij je van alles (netwerken, design, programmeren) iets ziet, maar zelden krijg je een onderwerp echt grondig te zien.

Als ik de OP lees, dan denk ik dat de broer best voor Devine kiest. Is een nieuwe richting, gebaseerd op NMCT, maar zoals gezegd, ligt het accent dus meer op het bouwen en ontwerpen van websites. Check Devine voor meer info.

Fodbaddun

Legacy Member
duvel1 zei:
Beste,

Eens even samenvatten wat de mogelijkheden zijn :

DAE : weinig kansen op de arbeidsmarkt in België voor de lange termijn
NMCT : webdesigner is veel korte opdrachten (een site bouwen voor een firma duurt geen jaren)
TI : Standaard opleiding in IT. Algemene opleiding die mij het meeste kansen lijkt te geven. Je kan ook vele kanten uit systeem of programmatie
Electronica ICT is vooral netwerken en telecommunicatie. Ook hier is een mooie toekomst weggelegd.

Op basis van wat uw broer in het middelbaar gedaan heeft, zou ik hem dit laatste aanraden.

Maar als het hem niet interesseert, dan kan hij inderdaad nmct volgen.

Btw Pc's repareren. Daar heb je geen diploma voor nodig. Daarvoor volg je de vdab opleiding netwerktechnicus.

Dat DAE weinig kansen biedt op de Belgische arbeidsmarkt moet ik ten stelligste tegenspreken. Zelf ben ik afgestudeerd als DAE'er, in de programmeerrichting, en ik moet zeggen: de vacatures en telefoontjes stroomden binnen. Je zult misschien niet meteen werk vinden in een gamestudio, maar dat hangt af van waar je naar toe wilt.

Ik heb mijn stage gedaan bij Larian Studios, maar wilde eerst wat ervaring opdoen binnen de bedrijfswereld en ben nu Junior Consultant. Later is het de bedoeling om terug te keren naar de gamesector en eerst weer wat ervaring op te doen, misschien opnieuw bij Larian om dan zelf een studio te starten.

Dat DAE té hoog gegrepen zou zijn? Ook weer bullshit, hangt van je ingesteldheid af. Ben je bereid er voor te werken? Doe je het graag? Ben je bereid af en toe eens met je hoofd tegen de muur te lopen (paar keer zelfs)? Dan is DAE iets voor je broer.

Je moet gepassioneerd zijn door wat je doet in DAE anders hou je het niet vol. Het is idd een niet te onderschatten richting, een van de zwaarste binnen de HoWest te Kortrijk, maar ik heb al mensen zien slagen die uit het beroeps kwamen of uit het TSO. Ik ben zelf ook geen fantastische tekenaar, maar ik heb er voor geknokt en gevochten.

En afstuderen met onderscheiding is niet mis voor iemand die niet kan tekenen é. Werken zul je moeten doen in overvloed, maar als je broer het echt graag doet, dan zal dat geen probleem zijn.

Btw, als programmeur zien wij als een van de weinige scholen heel veel C++, 4 a 5 semesters om precies te zijn. De kennis die je hiermee opdoet is ongelofelijk. Bedrijven staan btw te springen om mensen aan te nemen die een goeie C++-kennis hebben. Zeggen dat DAE weinig kansen biedt op de arbeidsmarkt is erg kort door de bocht.

Hopelijk heb je iets aan deze post en neem aan van iemand die DAE gestudeerd heeft, het is een toprichting en ik mis het nu al!

duvel1

Legacy Member
Fodbaddun zei:
Dat DAE weinig kansen biedt op de Belgische arbeidsmarkt moet ik ten stelligste tegenspreken. Zelf ben ik afgestudeerd als DAE'er, in de programmeerrichting, en ik moet zeggen: de vacatures en telefoontjes stroomden binnen. Je zult misschien niet meteen werk vinden in een gamestudio, maar dat hangt af van waar je naar toe wilt.

Ik heb mijn stage gedaan bij Larian Studios, maar wilde eerst wat ervaring opdoen binnen de bedrijfswereld en ben nu Junior Consultant. Later is het de bedoeling om terug te keren naar de gamesector en eerst weer wat ervaring op te doen, misschien opnieuw bij Larian om dan zelf een studio te starten.

Dat DAE té hoog gegrepen zou zijn? Ook weer bullshit, hangt van je ingesteldheid af. Ben je bereid er voor te werken? Doe je het graag? Ben je bereid af en toe eens met je hoofd tegen de muur te lopen (paar keer zelfs)? Dan is DAE iets voor je broer.

Je moet gepassioneerd zijn door wat je doet in DAE anders hou je het niet vol. Het is idd een niet te onderschatten richting, een van de zwaarste binnen de HoWest te Kortrijk, maar ik heb al mensen zien slagen die uit het beroeps kwamen of uit het TSO. Ik ben zelf ook geen fantastische tekenaar, maar ik heb er voor geknokt en gevochten.

En afstuderen met onderscheiding is niet mis voor iemand die niet kan tekenen é. Werken zul je moeten doen in overvloed, maar als je broer het echt graag doet, dan zal dat geen probleem zijn.

Btw, als programmeur zien wij als een van de weinige scholen heel veel C++, 4 a 5 semesters om precies te zijn. De kennis die je hiermee opdoet is ongelofelijk. Bedrijven staan btw te springen om mensen aan te nemen die een goeie C++-kennis hebben. Zeggen dat DAE weinig kansen biedt op de arbeidsmarkt is erg kort door de bocht.

Hopelijk heb je iets aan deze post en neem aan van iemand die DAE gestudeerd heeft, het is een toprichting en ik mis het nu al!



Beste,

Dat er geen jobs zijn. Dat zeg ik helemaal niet ! Ik zie alleen geen 45 jaar in een bedrijf die dit als core game design heeft.

Met een bachelor kan je inderdaad in alle sectoren terecht. Maar daarvoor moet je toch geen DAE studeren. Dat C++ verhaal klopt wel. Maar ga jij 3 jaar DAE studeren om dan C++ programmeur in een gewoon bedrijf te worden ? Ik zou dat toch niet doen. Dan zou ik eerder opteren voor TI.

Ik heb gewoon geprobeerd aan te geven waar je terecht kan. Ik heb daarjuist een gekeken naar de verschillende programma's van howest.

TI en NMCT lopen vrij gelijkaardig. DAE is de hit van het moment en is de game industrie niet een van de sectoren met de grootste omzet ? Maar hoelang nog ? Kunnen ze nog veel realistischer ? Ik zie daar toch een einde aan komen.

We zullen dit draadje nog wel een tijdje levendig houden

thms92

Legacy Member
duvel1 zei:
Beste,

Eens even samenvatten wat de mogelijkheden zijn :

DAE : weinig kansen op de arbeidsmarkt in België voor de lange termijn
NMCT : webdesigner is veel korte opdrachten (een site bouwen voor een firma duurt geen jaren)
TI : Standaard opleiding in IT. Algemene opleiding die mij het meeste kansen lijkt te geven. Je kan ook vele kanten uit systeem of programmatie
Electronica ICT is vooral netwerken en telecommunicatie. Ook hier is een mooie toekomst weggelegd.

Op basis van wat uw broer in het middelbaar gedaan heeft, zou ik hem dit laatste aanraden.

Maar als het hem niet interesseert, dan kan hij inderdaad nmct volgen.

Btw Pc's repareren. Daar heb je geen diploma voor nodig. Daarvoor volg je de vdab opleiding netwerktechnicus.



Tegen mij zeiden ze op de infodag dat Electronica ICT (afstudeerrichting ICT) ongeveer hetzelfde is dan TI. Het verschil ligt in de vakken naast programmeren, netwerken,.. Volgens de khlim was het verschil dus wat economische vakken bij TI of technische vakken bij ICT . Klopt dit?

Fodbaddun

Legacy Member
duvel1 zei:
Beste,

Dat er geen jobs zijn. Dat zeg ik helemaal niet ! Ik zie alleen geen 45 jaar in een bedrijf die dit als core game design heeft.

Met een bachelor kan je inderdaad in alle sectoren terecht. Maar daarvoor moet je toch geen DAE studeren. Dat C++ verhaal klopt wel. Maar ga jij 3 jaar DAE studeren om dan C++ programmeur in een gewoon bedrijf te worden ? Ik zou dat toch niet doen. Dan zou ik eerder opteren voor TI.

Ik heb gewoon geprobeerd aan te geven waar je terecht kan. Ik heb daarjuist een gekeken naar de verschillende programma's van howest.

TI en NMCT lopen vrij gelijkaardig. DAE is de hit van het moment en is de game industrie niet een van de sectoren met de grootste omzet ? Maar hoelang nog ? Kunnen ze nog veel realistischer ? Ik zie daar toch een einde aan komen.

We zullen dit draadje nog wel een tijdje levendig houden

Goch, sommige werknemers bij Larian zitten al erg lang in de game-industrie. Ik zie mijzelf ook niet m'n ganse leven als programmeur ergens in een bank werken ofzo. Ervaring opdoen kan nooit kwaad, dus na een jaar of twee of misschien zelfs vroeger, keer ik terug naar de gamesector.

De sector in België is pas beginnen boomen en bloeien, die valt heus niet zomaar stil. En idd, de gamesector draait meer omzet dan alle andere media-industriën.

Karre

Legacy Member
dieterdp zei:
NMCT is veel veel meer dan websites maken, er zijn er die aan de slag gaan als software developer, netwerk specialist en idd ook webdeveloper. Ik denk dat NMCT de breedste opleiding is van allemaal (DAE of TI). Ik dacht zelfs gezien te hebben dat er vandaag een infodag ofzo was,misschien eens kijken op de website van howest en eens langsgaan

Voor ik kritiek over me heen krijg. Dit gaat louter over het eerste jaar. Maar NMCT stelde echt bitter weinig voor qua sofware developpement. In Toegepaste Informatica besteed men veel meer tijd aan dat en bijgevolg is je kennis omtrent programmeren, design patterns en analyse groter. Of men zou in het tweede jaar NMCT plots een versnelling hoger moeten schakelen.

Al stelt de afstudeerrichting van TI op HoGent mij wel teleur. Vanaf het komende jaar gaat men leren Metro applicaties schrijven voor Windows 8. Dan zou ik toch veel liever C++ gezien hebben.

duvel1

Legacy Member
thms92 zei:
Tegen mij zeiden ze op de infodag dat Electronica ICT (afstudeerrichting ICT) ongeveer hetzelfde is dan TI. Het verschil ligt in de vakken naast programmeren, netwerken,.. Volgens de khlim was het verschil dus wat economische vakken bij TI of technische vakken bij ICT . Klopt dit?


Dat denk ik niet. Leg gewoon de programma's een naast mekaar. Dat is een wereld van verschil.

TI :

Opleidingsprogramma

Electronica-ICT

Opleidingsprogramma

Mvg,

duvel1

Legacy Member
Fodbaddun zei:
Goch, sommige werknemers bij Larian zitten al erg lang in de game-industrie. Ik zie mijzelf ook niet m'n ganse leven als programmeur ergens in een bank werken ofzo. Ervaring opdoen kan nooit kwaad, dus na een jaar of twee of misschien zelfs vroeger, keer ik terug naar de gamesector.

De sector in België is pas beginnen boomen en bloeien, die valt heus niet zomaar stil. En idd, de gamesector draait meer omzet dan alle andere media-industriën.

We zullen binnen 5 jaar nog eens een draadje lanceren. ik heb geen glazen bol. jij ?

Succes met je carriere !

dieterdp

Legacy Member
Karre zei:
Voor ik kritiek over me heen krijg. Dit gaat louter over het eerste jaar. Maar NMCT stelde echt bitter weinig voor qua sofware developpement. In Toegepaste Informatica besteed men veel meer tijd aan dat en bijgevolg is je kennis omtrent programmeren, design patterns en analyse groter. Of men zou in het tweede jaar NMCT plots een versnelling hoger moeten schakelen.

Al stelt de afstudeerrichting van TI op HoGent mij wel teleur. Vanaf het komende jaar gaat men leren Metro applicaties schrijven voor Windows 8. Dan zou ik toch veel liever C++ gezien hebben.

Het eerst jaar is basis dat klopt, pas in derde jaar zit er wat van patterns (MVVM) etc, Metro zit ook in NMCT vanaf dit jaar naar ik vernomen heb,

Het is idd zo dat TI iets minder praktisch is dan NMCT, ik denk dat je daar als student moet kiezen wat je het meest ligt. Zowel NMCT als TI studenten geraken zeer vlot aan werk. Uiteindelijk is een diploma maar een toegangsticket. Uiteindelijk moet je het waar maken op de werkvloer en hoe langer je werkt, hoe minder je diploma van tel zal zijn (behalve bij de overheid dacht ik). Het zal de ervaring zijn die telt.

Als je moet kiezen tussen NMCT of TI, ga kijken ,spreek met docenten, oud-studenten, stel vragen, etc, en kies de richting waar je je het beste bij voelt, werk zal je toch vinden met een IT diploma.

bnt

Legacy Member
we zijn vandaag naar opendeurdagen gegaan en tis NMCT geworden !
alleszins bedankt voor de hulp !

duvel1

Legacy Member
thms92 zei:
En als ik deze 2 vergelijk ziet het mij er toch redelijk gelijk uit (voor programmeren, .. ):

ICT : Elektronica - ICT | KHLim (lessentabel 2012-2013)

TI : Studiegids - XIOS Hogeschool Limburg

Ik kan het er niet uit opmaken. Maar Electronica-ICT is vooral programmeren van hardware en zo. Daar heb je ook een UI voor nodig en daar heb je inderdaad overlap met TI waar ze dat ook krijgen.

Maar in de volgende jaren ligt de focus totaal anders.

Wat dan niet wil zeggen dat een electronica-ICT'er het werk niet kan doen van een TI'er.

Maar de specialisatie ligt meer op hardware en netwerken(hardware).

thms92

Legacy Member
duvel1 zei:
Ik kan het er niet uit opmaken. Maar Electronica-ICT is vooral programmeren van hardware en zo. Daar heb je ook een UI voor nodig en daar heb je inderdaad overlap met TI waar ze dat ook krijgen.

Maar in de volgende jaren ligt de focus totaal anders.

Wat dan niet wil zeggen dat een electronica-ICT'er het werk niet kan doen van een TI'er.

Maar de specialisatie ligt meer op hardware en netwerken(hardware).


Bedankt voor uw reactie :D dus als ik ICT ga doen, kan ik eventueel nog programmeur worden als dit mij beter ligt?

duvel1

Legacy Member
thms92 zei:
Bedankt voor uw reactie :D dus als ik ICT ga doen, kan ik eventueel nog programmeur worden als dit mij beter ligt?

Dat lijkt me toch erg dom als je dit nu al zou weten.

Je kan ook bachelor secundair onderwijs doen en dan aan de slag gaan als test consultant.

Je kan nu maar best gaan studeren wat je denkt best te doen. Ik kan dit niet voor jouw doen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan