Archief - studiekeuze hulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mitchelino

Legacy Member
Hoi,

Ik zit nu in mijn 6de jaar secundair onderwijs (economie-moderne talen, 3u wisk) en ik weet nog steeds niet wat doen, voorlopig twijfel ik tussen Bedrijfsmanagement en Handelswetenschappen maar ik kan niet kiezen.

Het gene wat me het meest afschrikt van Handelswetenschappen is de wiskunde, de meesten zeggen dat, als de motivatie er is, alles mogelijk is en dat er inleidcursussen in de zomer zijn maar toch heb ik een beetje schrik van die wiskunde want ik zou liefst geen jaar verspillen door te falen in die wiskunde.

Anderzijds vind ik het jammer dat Bedrijfsmanagement wat lager ligt dan Handelswetenschappen want een grote (maar waarschijnlijk onrealistische) droom van mij is om rijk te worden of alleszins toch heel mooi te leven. Maar ja misschien met de american dream in gedachten dat ik die met Bedrijfsmanagement ook nog kan vervullen :p

Dus mijn vraag aan jullie is ; wat raden jullie mij aan? Is het verschil tussen BM en HW heel groot? Wat verschilt het qua loon? Ik zou graag iets in een bank doen, zijn daar doorgroei mogelijkheden?

Rajaha

Legacy Member
Zit nu in mijn 6de jaar Handel en ik zal volgend jaar waarschijnlijk BM volgen. Ik zelf heb voor BM gekozen omdat in HW wiskunde toch echt wel zwaarder is. (Heb nu 3u wiskunde). Ik zou later ook graag iets doen in het bankwezen... Als je daar ook interesse in hebt moet je eens kijken naar BM=> financie- en verzekeringswezen. Lijkt me wel interessant, je kan steeds verder studeren na je Bachelor als je de mogelijkheden en de goesting hebt natuurlijk.

SH343

Legacy Member
Hoi,

Ik zit nu in mijn 6de jaar secundair onderwijs (economie-moderne talen, 3u wisk) en ik weet nog steeds niet wat doen, voorlopig twijfel ik tussen Bedrijfsmanagement en Handelswetenschappen maar ik kan niet kiezen.

Het gene wat me het meest afschrikt van Handelswetenschappen is de wiskunde, de meesten zeggen dat, als de motivatie er is, alles mogelijk is en dat er inleidcursussen in de zomer zijn maar toch heb ik een beetje schrik van die wiskunde want ik zou liefst geen jaar verspillen door te falen in die wiskunde.

Anderzijds vind ik het jammer dat Bedrijfsmanagement wat lager ligt dan Handelswetenschappen want een grote (maar waarschijnlijk onrealistische) droom van mij is om rijk te worden of alleszins toch heel mooi te leven. Maar ja misschien met de american dream in gedachten dat ik die met Bedrijfsmanagement ook nog kan vervullen

Dus mijn vraag aan jullie is ; wat raden jullie mij aan? Is het verschil tussen BM en HW heel groot? Wat verschilt het qua loon? Ik zou graag iets in een bank doen, zijn daar doorgroei mogelijkheden?

Natuurlijk is dat verschil heel groot. HW wordt binnenkort (of is al ongeveer) gelijkgesteld aan TEW en is nog altijd een universitaire opleiding. Bij HW leer je ongeveer alle aspecten van een bedrijf, en ik je masterjaar kan je je specialiseren.

Ik zit nu in mijn laatste jaar EcoMt en heb ook maar 3 uur wiskunde gehad (was wel vlot erdoor). Ik ga volgend jaar ook HW studeren aan Brussel. Die doen in het begin van het jaar een proeftest wiskunde, en op basis van die test raden ze je aan of je al dan niet een plustraject moet volgen. Een plustraject houdt in dat je dubbel zoveel uren wiskunde (of micro-economie en statistiek als je het daar ook wat moeilijk mee hebt) krijgt. Dit is vooral gericht op studenten die een vrij zwakke basis hebben voor wiskunde, dus alvorens je HW aan de kant schuift, bekijk dit zeker goed.

Qua loon ken ik de barema's niet, maar een universitair krijgt bijna altijd meer uitbetaald dan iemand met een professionele bachelor.

Afstudeerrichtingen HW (HUB)

Bedrijfsmanagement & Ondernemerschap
Humanresourcesmanagement
Marketingmanagement
Accountancy - optie Algemene Accountancy of optie Revisoraat
Fiscale Wetenschappen
Finance & Risk Management
Internationale Betrekkingen
Business Information Management (in het Engels)
International Business Management (in het Engels)
International Relations (in het Engels)

Als je echt internationaal wilt gaan, kan je natuurlijk kiezen voor de afstudeerrichtingen 'internationaal' erin.

Als je echt héél hard wilt gaan voor die American Dream van jou, dan is er nog altijd de Engelse versie van HW: Bachelor in Business Administration. Alles krijg je daar in het Engels.

Riverdale27

Legacy Member
Laat mij alvast één ding duidelijk maken, zoals Nassim Taleb het zei (ik parafraseer wel): de weg naar de middenklasse is vooral hard werken, de weg naar gigantische rijkdom is een bak geluk. Dus hou dat alvast in gedachten ;). Ikzelf vind zelfs dat de weg naar de middenklasse een enorme bak geluk is. Misschien niet als ge in de US of in Europa geboren wordt, maar als ge elders geboren wordt... Gelukkig leeft de hogere middenklasse ook al zeer mooi tegenwoordig in België. Maar in het huidige economische klimaat, waarin het besef dat we boven onze stand leven langzaam maar zeker binnendruppelt, zal het er niet makkelijker op worden.

Anyways... HW gaat sowieso moeilijker zijn, daarover bestaat geen twijfel. Maar is het daarom ondoenbaar? Tuurlijk niet. Een kokosnoot open krijgen is ook moeilijker dan een appel schillen. Een goede vriend van mij heeft samen met mij TSO (boekh. - informatica) gedaan, hij heeft een diploma HW, ik heb een TEW diploma en Manama in Finance. De wiskunde op TSO staat gelijk met wat gij nu ongeveer krijgt: 3u ASO is ongeveer 4u TSO. Het belangrijke punt is voornamelijk: wilt ge der voor werken? Mijn vriend heeft waarschijnlijk iets minder hard gestudeerd dan ik, want hij feestte ook graag, maar uiteindelijk is hij er ook gekomen. Al bij al denk ik dat hij een hele mooie studententijd heeft gehad, jaartje Erasmus ertussen, etc. Dus zeker doenbaar als ge het mij vraagt. Ikzelf feestte iets minder maar ben ook tevreden over mijn studententijd.

We zijn er allebei gekomen, dus dan kunt gij dat ook wel. HW moet zeker doenbaar zijn als ge bereid zijt om hard te werken. Uiteraard gaan er met een HW diploma ook andere ("betere") deuren open na uw studies. Met "betere" bedoel ik niet dat BM minderwaardig is, maar met een HW diploma is de kans groter dat ge in de beter betaalde jobs terecht komt... Al hangt ook veel van u zelf af natuurlijk.

Dus ik zou zeggen: give it a shot.

Satkan

Legacy Member
Uren wiskunde is relatief. Ik krijg nu al 3 jaar geen wiskunde meer omdat ik in bso zit.
Door zelfstudie kan ik wel nog goed mee met de zwaardere wiskunde richtingen in tso.
Ga eens kijken op Khan Academy ,
je zal snel een andere blik krijgen op wiskunde.

Kowalskii

Legacy Member
SH343 zei:
Natuurlijk is dat verschil heel groot. HW wordt binnenkort (of is al ongeveer) gelijkgesteld aan TEW en is nog altijd een universitaire opleiding.

Niets gelijkgesteld, HW wordt een universitaire opleiding, da's alles.
TEW>HW :)

Riverdale27

Legacy Member
Kowalskii zei:

Ach dit is echt nergens voor nodig. Ik ben een TEW'er en ik zie geen enkele reden om mijzelf "groter dan" een HW'er te voelen. Zo kan je ook zeggen HIR > TEW, maar wat is de praktische relevantie daarvan?

Als je kijkt naar starterslonen, inderdaad: HIR > TEW > HW

(Wie verdient het hoogste startloon? | Vacature.com)

Maar zo'n cijfers zijn startercijfers en bovendien zit er nog veel variatie op: mijn starterloon als TEW'er was al hoger dan alles behalve geneeskunde. Ik denk ook niet dat je met een diploma HIR meer kans dan TEW of HW hebt om die ene topjob te krijgen hoor. En al zeker voor de vergelijking HW met TEW. Dat is allemaal niet belangrijk op lange termijn. Mijn nonkel heeft AF gedaan op de hogeschool vroeger, maar is nu CEO. Wat maakt dat diploma toch uit?

Een diploma maakt in het begin wel wat uit, maar daarna is het vooral ervaring dat van belang is. En dat is weinig gecorreleerd met je diploma.

Kowalskii

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Ach dit is echt nergens voor nodig. Ik ben een TEW'er en ik zie geen enkele reden om mijzelf "groter dan" een HW'er te voelen. Zo kan je ook zeggen HIR > TEW, maar wat is de praktische relevantie daarvan?

Als je kijkt naar starterslonen, inderdaad: HIR > TEW > HW

(Wie verdient het hoogste startloon? | Vacature.com)

Maar zo'n cijfers zijn startercijfers en bovendien zit er nog veel variatie op: mijn starterloon als TEW'er was al hoger dan alles behalve geneeskunde. Ik denk ook niet dat je met een diploma HIR meer kans dan TEW of HW hebt om die ene topjob te krijgen hoor. En al zeker voor de vergelijking HW met TEW. Dat is allemaal niet belangrijk op lange termijn. Mijn nonkel heeft AF gedaan op de hogeschool vroeger, maar is nu CEO. Wat maakt dat diploma toch uit?

Een diploma maakt in het begin wel wat uit, maar daarna is het vooral ervaring dat van belang is. En dat is weinig gecorreleerd met je diploma.

Ik heb het niet over de jobs later, ik heb het puur over het niveau van de opleiding. En het feit is gewoon dat TEW wat moeilijker is dan HW, dat gaat niet over beter voelen want ik weet heus wel dat er nog moeilijkere richtingen bestaan dan TEW (ir. en dergelijke). Maar zeggen dat HW=TEW is gewoon zever.

Racing_Genk

Legacy Member
Ik heb de cursus wiskunde van HW eens kunnen bekijken en dat is gewoon een pak makkelijker dan die van TEW hoor ;)

Dus er is wel degelijk een verschil in wiskunde, over de andere vakken kan ik me niet uitspreken.

Riverdale27

Legacy Member
Kowalskii zei:
Ik heb het niet over de jobs later, ik heb het puur over het niveau van de opleiding. En het feit is gewoon dat TEW wat moeilijker is dan HW, dat gaat niet over beter voelen want ik weet heus wel dat er nog moeilijkere richtingen bestaan dan TEW (ir. en dergelijke). Maar zeggen dat HW=TEW is gewoon zever.

Natuurlijk is dat wat moeilijker. Dat weet iedereen. Maar wat is de praktische relevantie daarvan?

Kowalskii

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Natuurlijk is dat wat moeilijker. Dat weet iedereen. Maar wat is de praktische relevantie daarvan?

Wat is de praktische relevantie van een betere opleiding? :ironic:
Ga er niet op ingaan, want dit is compleet off topic en zo kunnen we bezig blijven want iedereen heeft hier gewoon zijn eigen mening over.

Mitchelino

Legacy Member
Met 'american dream' bedoelde ik niet persé in het buitenland werken maar laag beginnen en zo opwerken tot de top want als het uiteindelijk later op ervaring aankomt dan kan ik beter BM doen (dat is 2 jaar minder studeren als ik er meteen door ben) en in die 2 jaar dat ik dan werk ipv. studeer kan ik misschien al het loon hebben bereikt van een startende student die HW heeft gestudeerd of gaat het niet zo gemakkelijk om door te groeien?

SH343

Legacy Member
Kowalskii zei:
Niets gelijkgesteld, HW wordt een universitaire opleiding, da's alles.
TEW>HW :)

Mijn excuses, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had dat een HW-diploma even veel waard ging zijn als dat van TEW.

Riverdale27

Legacy Member
Kowalskii zei:
Wat is de praktische relevantie van een betere opleiding? :ironic:
Ga er niet op ingaan, want dit is compleet off topic en zo kunnen we bezig blijven want iedereen heeft hier gewoon zijn eigen mening over.

You make it sound so silly. Het gaat hier uiteraard over de praktische meerwaarde van TEW boven HW, niet van Burgerlijk Ingenieur boven pakweg Filosofie.

Racing_Genk

Legacy Member
SH343 zei:
Mijn excuses, ik dacht dat ik dat ergens gelezen had dat een HW-diploma even veel waard ging zijn als dat van TEW.
Als gij een diploma communicatiewetenschappen evenveel waard vindt als een diploma burgerlijk ingenieur, dan wel ja.

Ik vermoed dat jij dat gehoord hebt omdat HW ook unief zou worden, vandaar dat ik mijn absurde vergelijking maak. Het feit dat HW unief wordt betekent niet dat het volledig evenwaardig wordt hé. Al is het verschil relatief klein

SH343

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Als gij een diploma communicatiewetenschappen evenveel waard vindt als een diploma burgerlijk ingenieur, dan wel ja.

Ik vermoed dat jij dat gehoord hebt omdat HW ook unief zou worden, vandaar dat ik mijn absurde vergelijking maak. Het feit dat HW unief wordt betekent niet dat het volledig evenwaardig wordt hé. Al is het verschil relatief klein

Misschien was het dat nieuws in combinatie dat op mijn inschrijving stond "Handelswetenschappen - TEW". :P

Mitchelino

Legacy Member
Met 'american dream' bedoelde ik niet persé in het buitenland werken maar laag beginnen en zo opwerken tot de top want als het uiteindelijk later op ervaring aankomt dan kan ik beter BM doen (dat is 2 jaar minder studeren als ik er meteen door ben) en in die 2 jaar dat ik dan werk ipv. studeer kan ik misschien al het loon hebben bereikt van een startende student die HW heeft gestudeerd of gaat het niet zo gemakkelijk om door te groeien?

sorry dat ik herhaal maar hier twijfel ik nog steeds over :p

Ikkina

Legacy Member
Hoe zijn je cijfers voor wiskunde? Hoe graag doe je het?

1 jaar verliezen om de juiste studiekeuze te maken, is geen totale ramp.
Mij lijkt het dat je eerder bij een leidinggevende functie terecht gaat komen als HW'er dan als BM'er.

Ik ga volgend jaar starten bij TEW, ik heb 4u wiskunde gehad in het middelbaar, wat ondertussen al 3 jaar geleden is (verkeerde studiekeuzes gemaakt!). Ik ga volgend academiejaar afzien met wiskunde en ik weet waar ik mij aan moet verwachten. Maar ik zit niet stil en heb al schoolboeken aangeschaft van 6u/8u wiskunde. No way dat ik HW zou doen, want ik weet dat ik het in me heb zitten om hard genoeg te werken voor iets wat ik echt echt wil.

SH343

Legacy Member
Ikkina zei:
Hoe zijn je cijfers voor wiskunde? Hoe graag doe je het?

1 jaar verliezen om de juiste studiekeuze te maken, is geen totale ramp.
Mij lijkt het dat je eerder bij een leidinggevende functie terecht gaat komen als HW'er dan als BM'er.

Ik ga volgend jaar starten bij TEW, ik heb 4u wiskunde gehad in het middelbaar, wat ondertussen al 3 jaar geleden is (verkeerde studiekeuzes gemaakt!). Ik ga volgend academiejaar afzien met wiskunde en ik weet waar ik mij aan moet verwachten. Maar ik zit niet stil en heb al schoolboeken aangeschaft van 6u/8u wiskunde. No way dat ik HW zou doen, want ik weet dat ik het in me heb zitten om hard genoeg te werken voor iets wat ik echt echt wil.

Wat hij zegt, als je 4u hebt gehad, doe TEW. Mits dat je er goed in bent en een economische richting wilt doen natuurlijk.

Ikkina

Legacy Member
SH343 zei:
Wat hij zegt, als je 4u hebt gehad, doe TEW. Mits dat je er goed in bent en een economische richting wilt doen natuurlijk.
Maar hij heeft 3u wiskunde gehad.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan