Archief - Studiekeuze; bio...?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

desmeu

Legacy Member
Hallo,

mijn middelbare carrière zit er nu volledig op, maar spijtig genoeg ben ik er nog altijd niet uit geraakt wat ik nu wil studeren. Ik twijfel nog enerzijds tussen industrieel ingenieur en anderzijds een studie met bio in (bio-ingenieur, biologie of dierenarts).
Ik heb Wet.Wis.8u gevolgd en zou dus eigenlijk, mits genoeg inzet alles wel aan moeten kunnen denk ik. Dat maakt de keuze er natuurlijk niet makkelijker op.
Ik kijk vaak naar de natuurdocumontaires op discovery of national geographic en deze vind ik zeer interessant, maar ik heb dus ook wel een algemene intresse in wetenschappen (biologie wel meer als bvb fysica enzo).

Daarmee de vraag, wat moet ik studeren, want ik heb absoluut geen idee wat ik nu moet kiezen.
(liefst zo snel mogelijk reageren eig., want de tijd begint te dringen voor mij:) )

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Matt.

Legacy Member
Ge kunt binnen industrieel ingenieur ook iets met bio kiezen hé (voeding, biochemie), of ge kunt biowetenschappen studeren (=industrieel ingenieur maar dan sterk biologisch gericht). Biologie/dierenarts is relatief gezien minder wiskunde/fysica, dus als je graag nog wat wiskunde/fysica hebt, doe dan industrieel ingenieur/biowetenschappen/bioir/...

Orchidee

Legacy Member
Ik denk dat je misschien eens moet denken: Zie je jezelf als dierenarts werken? Want als job valt dat niet te onderschatten en ik zou deze studie nu niet bepaald kiezen omdat ze interessante vakken hebben, maar echt wel omdat je dat later graag zou doen als werk.

En verder, als je de technischere/praktische kant wilt, doe dan industrieel ingenieur biochemie of biowetenschappen (met optie landbouw of tuinbouw of voeding denk ik). Dit is wel allebei niet zozeer biologie, maar veelal meer biochemie dat je krijgt. Naast de biovakken krijg je hier ook een serieus pakket technische vakken, meer over machines en dergelijke. Wel sterk afhankelijk ook in welke hogeschool je het volgt, ik vind de pakketten toch behoorlijk verschillend.

Wil je het op een theoretischer niveau, kies dan een uniefrichting zoals biologie, biochemie en biotechnologie of bio-ingenieur. Bio-ingenieur is inderdaad dan wel de meest wiskundige.

desmeu

Legacy Member
een beroep in de voeding zou ik niet graag doen, dat houd me ook watweg van bio ingenieur, omdat daar (naar mijn weten) nogal wat veel aandacht naar het menselijke en de voeding gaat

Orchidee

Legacy Member
Bio-ingenieur is meer dan dat. Maar daar kan Matt wellicht meer over zeggen dan ik. Ik denk trouwens dat industrieel ingenieur biochemie en biowetenschappen allebei meer naar de voedingsindustrie leunen dan bio-ingenieur.

Als ge zegt dat industrieel ingenieur je ook aanspreekt, heb je het dan eigenlijk enkel over de biochemie of zie je elektromechanica, bouwkunde, elektronica ook zitten?

desmeu

Legacy Member
bij industrieel heb ik het over elektromechanica en bouwkunde, had ik idd moeten vermelden

Jurgen_

Legacy Member
Waarom dan geen ir.? Daar heb je toch ook bouwkunde, elektrotechniek,...

desmeu

Legacy Member
ik had wel gezegd dat ik twijfelde tussen industrieel en iets met bio, maar mijn keuze gaat vooral uit naar biologie

Hellrabbit

Legacy Member
Als ik lees wat uw voorkeuren zijn zou ik eerder afraden om Bio-ir te kiezen.
Anderzijds gaat ge uw eerste jaar nog wel plezant vinden en tegen dat ge in het tweede zit zijn uw interesses wss al weer volledig anders (niet dat ik u van wispelturigheid beschuldig, maar gebeurt gewoon bij de meesten).
En uiteraard is bio-ir gewoon de beste richting ldo

Matt.

Legacy Member
desmeu zei:
een beroep in de voeding zou ik niet graag doen, dat houd me ook watweg van bio ingenieur, omdat daar (naar mijn weten) nogal wat veel aandacht naar het menselijke en de voeding gaat

Vraag naar bio-ir in voedingssector is inderdaad groot, maar wij hebben 7 afstudeerrichtingen waarvan één dus voeding is. De andere 6 hebben minder/niets met voeding te maken.

De andere richtingen (in Gent, Leuven wat anders maar ken ik niet uit het hoofd) zijn chemie- en bioprocestechnologie, cel- en genbiotechnologie, milieutechnologie, land- en waterbeheer, bos- en natuurbeheer, landbouwkunde. Enorme diversiteit dus.

Voordeel van de richting is dat je er heeeeel veel mee kunt doen (seriously, ik studeer volgend jaar normaal af en ik zie door de bomen het bos ni meer op vlak van jobmogelijkheden). Bij biologie (vnl onderwijs, onderzoek e.d.) en zeker dierenarts (vnl. dierenarts ofc) is dat een pak minder, al raak je met al uw opgesomde mogelijkheden wel aan de bak.

Dus als je nog niet zo goed weet wat je exact wil doen later en je meer op interesse wil studeren, en die interesses zijn biologie met wat teschnische aspecten, dan is bio-ir wel een goede optie voor u. Onderschat het niet, 't is geen kattenpis maar u zeker ook niet laten afschrikken. Als het u toch afschrikt kun je ook biowetenschappen doen, dat is het hogeschoolequivalent van bio-ir (zoals ind. ing. dat is van burg. ir.), de opties zijn daar wat minder ruim zoals Orchidee al aanhaalde.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan