copycat
Legacy Member
Hallo allemaal.
Ik zit met een vraag/iets waar ik niet zeker van ben, in verband met studentenarbeid.
Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik heb 12 dagen gewerkt via de interim en 29 dagen bij mijn werkgever van het vorige jaar, laten we deze 'werk1' noemen. (En ik moet er de komende 9 dagen ook nog gaan werken.)
Normaal zou dit geen probleem vormen vermits het toegelaten is om 50 dagen per jaar te werken. Maar wat nu als ik mij toch ergens een dag mistelt heb? Of moest ik in september ook nog wat extra dagen werken?
(Ik ga niet >240u/kwartaal en niet over het bedrag voor ten lasten te blijven.)
In de interim vertelde men mij:
Geen probleem, je betaald RSZ op de dagen die je nog doet na je 50 dagen. Dus vanaf dag 51 betaal je RSZ. Voor de rest zijn er geen gevolgen.
Hier op het forum lees ik:
Vanaf dag 51 betaal je RSZ indien dit geen 50+ dagen bij dezelfde werkgever zijn.
Maar vanaf dat je 50+ dagen bij dezelfde werkgever werkt, betaal je RSZ op alle dagen die je al gedaan hebt.
Dus als ik dit nu even toepas op mijn hypothetische situaties:
Situatie_1:
Stel dat ik in september nog 5 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 55 dagen, waarvan 43 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik enkel RSZ betaal op mijn 5 laatste dagen?
En dit zou ook betekenen dat deze RSZ bijdrage er onmiddellijk afgaat voor mij en mijn werkgever? En geen enkel van ons beide dus voor verassingen komt te staan bij het afsluiten van het belastingsjaar?
Situatie_2:
Stel nu dat ik in september nog 15 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 65 dagen, waarvan 53 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik RSZ moet betalen op alle dagen die ik tot hiertoe gedaan heb? En dat ik en mijn werkgever dus een hele hoop euro's gaan mogen afgeven bij het afsluiten van het belastingsjaar?
Klopt mijn 'uitkomst' in Situatie_1 en 2?
Ook heb ik ergens gelezen dat werkgevers beboet worden wanneer ze een jobstudent meer dan 50 dagen laten werken, is dit waar?
Alvast bedankt!
Mijn excuses voor de lange post.
Vriendelijke groeten
Copy
Ik zit met een vraag/iets waar ik niet zeker van ben, in verband met studentenarbeid.
Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik heb 12 dagen gewerkt via de interim en 29 dagen bij mijn werkgever van het vorige jaar, laten we deze 'werk1' noemen. (En ik moet er de komende 9 dagen ook nog gaan werken.)
Normaal zou dit geen probleem vormen vermits het toegelaten is om 50 dagen per jaar te werken. Maar wat nu als ik mij toch ergens een dag mistelt heb? Of moest ik in september ook nog wat extra dagen werken?
(Ik ga niet >240u/kwartaal en niet over het bedrag voor ten lasten te blijven.)
In de interim vertelde men mij:
Geen probleem, je betaald RSZ op de dagen die je nog doet na je 50 dagen. Dus vanaf dag 51 betaal je RSZ. Voor de rest zijn er geen gevolgen.
Hier op het forum lees ik:
Vanaf dag 51 betaal je RSZ indien dit geen 50+ dagen bij dezelfde werkgever zijn.
Maar vanaf dat je 50+ dagen bij dezelfde werkgever werkt, betaal je RSZ op alle dagen die je al gedaan hebt.
Dus als ik dit nu even toepas op mijn hypothetische situaties:
Situatie_1:
Stel dat ik in september nog 5 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 55 dagen, waarvan 43 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik enkel RSZ betaal op mijn 5 laatste dagen?
En dit zou ook betekenen dat deze RSZ bijdrage er onmiddellijk afgaat voor mij en mijn werkgever? En geen enkel van ons beide dus voor verassingen komt te staan bij het afsluiten van het belastingsjaar?
Situatie_2:
Stel nu dat ik in september nog 15 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 65 dagen, waarvan 53 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik RSZ moet betalen op alle dagen die ik tot hiertoe gedaan heb? En dat ik en mijn werkgever dus een hele hoop euro's gaan mogen afgeven bij het afsluiten van het belastingsjaar?
Klopt mijn 'uitkomst' in Situatie_1 en 2?
Ook heb ik ergens gelezen dat werkgevers beboet worden wanneer ze een jobstudent meer dan 50 dagen laten werken, is dit waar?
Alvast bedankt!
Mijn excuses voor de lange post.
Vriendelijke groeten
Copy
