Archief - Studentenarbeid 50+ dagen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

copycat

Legacy Member
Hallo allemaal.

Ik zit met een vraag/iets waar ik niet zeker van ben, in verband met studentenarbeid.

Eerst even mijn situatie schetsen:
Ik heb 12 dagen gewerkt via de interim en 29 dagen bij mijn werkgever van het vorige jaar, laten we deze 'werk1' noemen. (En ik moet er de komende 9 dagen ook nog gaan werken.)
Normaal zou dit geen probleem vormen vermits het toegelaten is om 50 dagen per jaar te werken. Maar wat nu als ik mij toch ergens een dag mistelt heb? Of moest ik in september ook nog wat extra dagen werken?
(Ik ga niet >240u/kwartaal en niet over het bedrag voor ten lasten te blijven.)


In de interim vertelde men mij:
Geen probleem, je betaald RSZ op de dagen die je nog doet na je 50 dagen. Dus vanaf dag 51 betaal je RSZ. Voor de rest zijn er geen gevolgen.

Hier op het forum lees ik:
Vanaf dag 51 betaal je RSZ indien dit geen 50+ dagen bij dezelfde werkgever zijn.
Maar vanaf dat je 50+ dagen bij dezelfde werkgever werkt, betaal je RSZ op alle dagen die je al gedaan hebt.


Dus als ik dit nu even toepas op mijn hypothetische situaties:
Situatie_1:
Stel dat ik in september nog 5 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 55 dagen, waarvan 43 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik enkel RSZ betaal op mijn 5 laatste dagen?
En dit zou ook betekenen dat deze RSZ bijdrage er onmiddellijk afgaat voor mij en mijn werkgever? En geen enkel van ons beide dus voor verassingen komt te staan bij het afsluiten van het belastingsjaar?

Situatie_2:
Stel nu dat ik in september nog 15 dagen extra doe bij mijn huidige werkgever, werk1.
Dan kom ik dus uit op 65 dagen, waarvan 53 bij werk1 en 12 via het interim kantoor.
Dit zou dan betekenen dat ik RSZ moet betalen op alle dagen die ik tot hiertoe gedaan heb? En dat ik en mijn werkgever dus een hele hoop euro's gaan mogen afgeven bij het afsluiten van het belastingsjaar?


Klopt mijn 'uitkomst' in Situatie_1 en 2?
Ook heb ik ergens gelezen dat werkgevers beboet worden wanneer ze een jobstudent meer dan 50 dagen laten werken, is dit waar?

Alvast bedankt!

Mijn excuses voor de lange post.

Vriendelijke groeten
Copy

BKing

Legacy Member
Volgens mij zijn die 50 dagen onafhankelijk van waar je werkt. Werk je nu 50 dagen bij dezelfde werknemer of 40 bij werknemer 1 en 10 bij werknemer 2, het maakt niet uit. Vanaf dag 51 betaal je RSZ.

Je gewerkte dagen worden geteld op Student@work. (https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/index.html)

Dus wat je op het forum gelezen hebt, klopt volgens mij niet

copycat

Legacy Member
BKing zei:
Volgens mij zijn die 50 dagen onafhankelijk van waar je werkt. Werk je nu 50 dagen bij dezelfde werknemer of 40 bij werknemer 1 en 10 bij werknemer 2, het maakt niet uit. Vanaf dag 51 betaal je RSZ.

Je gewerkte dagen worden geteld op Student@work. (https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/index.html)

Dus wat je op het forum gelezen hebt, klopt volgens mij niet

Alvast erg bedankt voor het antwoord.
En inderdaad wat je schrijft klopt, dat je vanaf dag 51 rsz moet betalen.
Maar volgens de sticky moet je ook RSZ betalen op al je tot nu toe gewerkte dagen indien je meer dan 50 dagen bij dezelfde werkgever werkt.
En het is vooral dat waar ik niet helemaal zeker van ben, want dat vind ik nergens anders terug.

Frado2005

Legacy Member
Best ook checken dat je nog ten laste blijft van je ouders?

copycat

Legacy Member
Frado2005 zei:
Best ook checken dat je nog ten laste blijft van je ouders?

Bij mijn weten heeft ten lasten enkel te maken met mijn inkomsten.
Ik heb mijn berekeningen hier nu niet bij de hand.
Maar als ik het mij juist herinner was het iets van een 5300 euro (indien ik werk met een studenten contract).

BKing

Legacy Member
copycat zei:
Maar volgens de sticky moet je ook RSZ betalen op al je tot nu toe gewerkte dagen indien je meer dan 50 dagen bij dezelfde werkgever werkt.

Is goed mogelijk. Als je doorwerk (>50 dagen) kunnen ze de eerste 50 dagen bij de belastingen beschouwen als een soort proefperiode. Ze kunnen denken dat je die eerste 50 dagen werkt als jobstudent om aan RSZ ontduiking te doen. Een oplossing is een onderbreking te nemen van 2 weken: zo valt dat bij de RSZ niet op en moet je maar vanaf dag 51 betalen.
Ik vermoed wel dat er bij Student@work een contactnummer staat? Ze helpen je normaal daar wel verder als je je situatie even uitlegt.

Th1x4nG

Legacy Member
Als ge daar uitsluitsel over hebt, moogt ge da zeker komen posten trouwens. Is iets waar ik ook vragen over heb. :p

Student@work

Legacy Member
Hallo,

Eerst dit. Sinds begin dit jaar kun je heel makkelijk nagaan hoeveel dagen je al als student hebt gewerkt. Je meldt je aan op www.studentatwork.be en dan zie je dat je het aantal dagen dat je nog mag werken tegen verminderde sociale bijdragen.

Dan het antwoord op de vraag vanaf wanneer je precies normale sociale bijdragen betaalt.

Als je meer werkt dan 50 dagen, dan ben je vanaf dag 51 de gewone bijdragen verschuldigd.

Als je maar bij één werkgever hebt gewerkt en hij heeft je voor meer dan 50 aangegeven onder de solidariteitsbijdrage (hij heeft je dus vanaf dag 51 niet aangegeven onder gewone sociale bijdragen, zoals hij hoort te doen), dan alleen is hij de gewone bijdragen verschuldigd vanaf dag 1.

Als hij wél een onderscheid heeft gemaakt tussen eerst 50 dagen onder solidariteitsbijdragen en vervolgens de extra dagen onder de normale bijdragen (zoals het hoort), dan is er niets aan de hand.

Via de volgende link vind je een meer uitgebreide uitleg van deze interpretatie:http://bit.ly/vlTIip
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan