Archief - Sleutel figuurreeks Selor

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EL GRECO

Legacy Member
Testen - Selor Bij de test "abstract redeneervermogen ***" kom ik niet verder dan oefening 1. Ik geraak er niet helemaal, ik moet iets over het hoofd zien dat waarschijnlijk heel erg voor de hand ligt. In ieder geval, als iemand vraagstuk 2, 3 en of andere willen opklaren adhv een korte uitleg zou dat heel erg van pas komen. Alvast bedankt, en veel succes! ;)

Renegadexxripxx

Legacy Member
1) antwoord B
2) Verdraaiing positie 1 -> 2 , wijziging van kleur ---> oplossing B
3) hebt in principe dit : (I) z([]) en wordt -> z() O, kun je ontleden als een verdraaiing (positie 1 wordt 2 en 2 wordt 1) en een horizontale streep die wordt gezet of weggehaald. Dus als je dan naar die oefening kijkt krijg je als oplossing E

Basis van de oplossingswerkwijze is kijken wat zijn tussen een paar onderlinge zaken gelijkaardige wijzigingen. Dan begin je te analyseren of een andere wijziging ook in die 3de voorkomt. Heb je vb in alle 3 voorbeeldjes dat er naar voor komt dat wit zwart wordt of zwart wordt wit en er is maar 1 locatie die bij hen allen is aangeduidt, dan weet je onmiddelijk dat die positie die verkleuring is. En zo analyseer je dat verder door dat soort verbanden te leggen. Soms helpt het op te schrijven. Heb die reeks 2 gemaakt zonder voordat ik zag dat je 3 sterretjes had vermeld :d.

nu was mijn zin op

EL GRECO

Legacy Member
reeks 2 is relatief makkelijker om op te lossen, ik worstel met de moeilijkere derde reeks. Toch bedankt voor je reactie en succes met de derde reeks ;-)

Renegadexxripxx

Legacy Member
EL GRECO zei:
reeks 2 is relatief makkelijker om op te lossen, ik worstel met de moeilijkere derde reeks. Toch bedankt voor je reactie en succes met de derde reeks ;-)

dat was de oplossing van de derde reeks. Leek mij niet zo veel moeilijker om eerlijk te zijn.

had eerst de 2de reeks gedaan, heb ik natuurlijk niet opgeschreven daar ik te laat had gemerkt dat je niet die vroeg. Ben dan ook gestopt na de eerste 3 van reeks 3 omdat mijn zin toen op was op dat uur :d.

EL GRECO

Legacy Member
Hey,

sorry moet ik verkeerd gelezen hebben dan. Kun je misschien even uitleggen hoe je aan de oplossing voor de derde oefening komt (antwoord E). De tekens die je gebruikt zijn me niet helemaal duidelijk (misschien daar een kleine legende bij ofzo).
Als ik jouw logica echter toepas kom ik ook evengoed uit bij antwoord C (verdraaiing + toevoeging en weghalen van een streep). Is dat toevoegen en weghalen van een streepje volledig willekeurig (niet bvb horizontaal of verticaal)? Alvast bedankt voor je antwoord! ;-)
Kun je bvb ook meegeven wat de bolletjes apart activeren?

Renegadexxripxx

Legacy Member
toevoeging van een verticale streep. In principe maakte het niet uit voor die 3de vraag daar de permutatie die je nodig hebt dezelfde is als diegene die er gebeurd in het eerste voorbeeld. Dus als je dat hebt geanalyseerd dan weet je het.

() == o == ronde
[] == blokje
== blokje met verticaal streepje erdoor
z() == een zwart blokje met een verticaal streepje door
z(o) == een zwart rondje
z((I)) = een zwart rondje met een verticaal streepje door

ik zal wanneer ik het opnieuw doe direct, eens aangeven wat de bolletjes juist doen, via een edit hier.

EDIT :

vraag 1 :

1) wijziging grootte
2) wijziging vorm
3) horizontale streep

vraag 2:

1) wijziging kleur
2) verticale streep
3) verdraaien positie 1 -> 2, 2 -> 1
4) horizontale streep

vraag 3:

1) verticale streep
2) positie verdraaien
3) grootte veranderen

u vraagt, wij draaien. Als je nog een vraag hebt, doe een printscreen en doe die anders in pm, geen zin meer om die ganse resem nogmaals te doorlopen :d.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan