Archief - Secundair diploma ASO vs Toelatingsproef..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MisterJenzzz

Legacy Member
Hey,

Men situatie even schetsen.

Ik ben nu bezig met zelfstudie ASO economie-wiskunde. Ik heb in maart-april examens bij de examencommissie hierover.

Studies vlotten goed, wel nog wat moeilijkheden bij wiskunde, geschiedenis, chemie en bio.. Nuja, ik doe mijn uiterste best en de eindsprint naar die examens toe is begonnen.

Ik ben nu wel met wat zware examens begonnen in vergelijking met mijn studieloopbaan. Deze zal ik hieronder eens schetsen.
- 1ste middelbaar: 1ste trimister Moderne, 2de en 3de Handel TSO
- 2de middelbaar: Handel TSO
- 3de middelbaar: Bouw TSO
- 4de middelbaar: Hotel TSO
- 5de middelbaar: 2 maand Hotel Tso, 4 maand Bouw leercontract en daarna 6 maand Brom- en motorfietstechnieken leercontract.

Dan tot het besef gekomen dat ik 'ferm mijn voeten aan mijn studies heb geveegt :doh:' en zodoende begonnen met thuisonderwijs ASO Economie-Wiskunde.

Dus daarmee heb ik wel een serieuze studieachterstand opgelopen. Terwijl ik eigenlijk niet dom ben ^^...

Nu is mijn bedoeling om volgend jaar Hoger Onderwijs: Bedrijfsmanagement: Rechtspraktijk te doen.

Nu vroeg ik mij af (examens doe ik zowieso nog zeker uit, je weet nooit dat ik er door ben). Of ik enig nadeel in mijn verdere carriere heb als ik geen diploma secundair onderwijs heb. Maar dus wel aan die studies zou kunnen beginnen doormiddel van een toelatingsproef?

Gelieve jullie bij de vraag te houden, ik hoef geen reacties van dat ik vroeger dom ben geweest door zo te zakken of dergelijke. Wat gebeurt is, is gebeurt. Soms lag het ook niet allemaal aan mezelf.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
MisterJenzzz

horste

Legacy Member
ja, je zal nadelen ondervinden als je geen diploma secundair onderwijs hebt. Je moet ook realistisch blijven, het diploma secundair onderwijs is je toegangsticket tot hoger onderwijs normaal, en dit omdat het niveau in het hoger onderwijs hoger ligt dan het secundair.
Ik weet persoonlijk niet precies of je je kan inschrijven aan de hogeschool zonder diploma, maar de kans lijkt me vrij gering (again, dit is maar een vermoeden) dat je de in de toelatingsproef slaagt als je niet slaagt voor je diploma secundair.

Mijn mening: indien je niet slaagt voor je examens, en er is een toelatingsproef, denk twee keer na voor je aan je studies hoger begint, de kans is niet onbestaande dat dit niets voor jou is. Je kan het wel overwegen als je niet zou slagen in wiskunde ofzo, maar eens je op geschiedenis/bio/aardrijkskunde buist mag je het vergeten. Dat zijn blokvakken, en de hoeveelheid is miniem in vergelijking met wat je moet verwerken in het hoger.

grz, horste

MisterJenzzz

Legacy Member
horste zei:
ja, je zal nadelen ondervinden als je geen diploma secundair onderwijs hebt. Je moet ook realistisch blijven, het diploma secundair onderwijs is je toegangsticket tot hoger onderwijs normaal, en dit omdat het niveau in het hoger onderwijs hoger ligt dan het secundair.
Ik weet persoonlijk niet precies of je je kan inschrijven aan de hogeschool zonder diploma, maar de kans lijkt me vrij gering (again, dit is maar een vermoeden) dat je de in de toelatingsproef slaagt als je niet slaagt voor je diploma secundair.

Mijn mening: indien je niet slaagt voor je examens, en er is een toelatingsproef, denk twee keer na voor je aan je studies hoger begint, de kans is niet onbestaande dat dit niets voor jou is. Je kan het wel overwegen als je niet zou slagen in wiskunde ofzo, maar eens je op geschiedenis/bio/aardrijkskunde buist mag je het vergeten. Dat zijn blokvakken, en de hoeveelheid is miniem in vergelijking met wat je moet verwerken in het hoger.

grz, horste

Dag Horste,

Het is geen zo'n zware studierichting. De toelatingsvoorwaarden zijn ook een Aso of Tso diploma of toelatingsproef.

Ik heb het lessenrooster al bekeken ;):
- 3u frans => mijn frans is niet al te slecht;
- 2u communicatievaardigheden => is voor iedereen nieuw;
- 2u bedrijfsorganisatie => is voor iedereen nieuw;
- 2u burgerlijk recht => is ook nieuw;
- 3u engels => dat moet ook lukken;
- 3u boekhouden => dat is ook zeker geen struikelvak voor mij;
- 2u economische en maatschappelijke topics => nieuw;
- 3u ICT
- 2u Strafrecht: is voor iedereen nieuw.

Dus die blokvakken waar ik nu wat problemen mee heb (ook wegens gebrek aan tijd) heb ik niet meer. De enige vakken waar ik verondersteld ben mee door te doen is: frans, engels, boekhouden en ict.

Natuurlijk is een grondige voorkennis van alle vakken van het ASO nodig, dat zal ik niet betwijfelen. Maar bijvoorbeeld de vakken zoals chemie of bio. Ik zie geen enkele toepassing dat ik dat daar zou nodig hebben.

Ik weet wel dat het secundair niveau een stuk later ligt dan het hoger onderwijs. Dat begrijp ik wel. Maar ik ben nu gestart met Thuisstudie 5 maanden voor de examens voor de 3de graad (5&6de) ASO economie wiskunde. Ik weet wel, dat moest ik er nog eens 6 maanden tijd in stoppen dat ik er dan met glans door ben. Maar mijn vraag is of dit eigenlijk wel nodig is, als blijkt dat ik door de toelatingsproef geraakt?

Greetz, MisterJenzzz

horste

Legacy Member
de voorkennis van ASO is niet nodig, vind ik persoonlijk (ik doe zelf ook bedrijfsmanagement) wat echter wel nodig is, is de mogelijkheid bepaalde hoeveelheden leerstof te verwerken (het zijn geen bergen bij ons, dat geef ik toe, maar het is toch een grotere hoeveelheid dan het secundair) dit leer je echter wel in het aso.
Is het diploma nodig als je door de toelatingsproef raakt, neen. Maar ik zou het persoonlijk doen, en dit aanzien als indicator.
wou ook nog even opmerken dat "blokvakken waar ik nu problemen mee heb" een zin is die niet klopt. blokken = blokken, en dit is zeker het geval in rechtspraktijk, waar je inzicht quasi nihil moet zijn voor de meeste vakken, en je er altijd kan doorraken als je veel studeert. Nogmaals, dit is mijn mening/ervaring. Je moet zelf doen wat je denkt aan te kunnen.

MisterJenzzz

Legacy Member
horste zei:
de voorkennis van ASO is niet nodig, vind ik persoonlijk (ik doe zelf ook bedrijfsmanagement) wat echter wel nodig is, is de mogelijkheid bepaalde hoeveelheden leerstof te verwerken (het zijn geen bergen bij ons, dat geef ik toe, maar het is toch een grotere hoeveelheid dan het secundair) dit leer je echter wel in het aso.
Is het diploma nodig als je door de toelatingsproef raakt, neen. Maar ik zou het persoonlijk doen, en dit aanzien als indicator.
wou ook nog even opmerken dat "blokvakken waar ik nu problemen mee heb" een zin is die niet klopt. blokken = blokken, en dit is zeker het geval in rechtspraktijk, waar je inzicht quasi nihil moet zijn voor de meeste vakken, en je er altijd kan doorraken als je veel studeert. Nogmaals, dit is mijn mening/ervaring. Je moet zelf doen wat je denkt aan te kunnen.

Oké, bedankt voor je reactie. Dus jij doet bedrijfsmanagement? In het hoeveelste jaar zit u? En wat zijn uw ervaringen met de studierichting? Over hoeveel pags hebben we het dan eigenlijk als je zegt bergen? ;)

Greetz, MisterJenzzz

horste

Legacy Member
nu mijn 2e jaar (ik doe wel marketing, maar ik ken wel een aantal mensen die rechtspraktijk doen) En zoals ik zei, het zijn geen bergen, verre van, 6-700 pgs zijn een uitzondering (waarbij nog eens powerpoints/notities komen, maar dit valt meestal mee). De verwachtingen over de diepte van de kennis liggen ook wel iets hoger dan in het secundair, maar dit valt al bij al goed mee.
Persoonlijk vind ik het een heel interessante richting, maar ik beschouw het vooral als doorstroming naar een manaba. Maar met de bachelor rechtspraktijk zelf als diploma ga je geen probleem hebben om werk te vinden.

MisterJenzzz

Legacy Member
horste zei:
nu mijn 2e jaar (ik doe wel marketing, maar ik ken wel een aantal mensen die rechtspraktijk doen) En zoals ik zei, het zijn geen bergen, verre van, maar 6-700 pgs zijn geen uitzondering (waarbij nog eens powerpoints/notities komen, maar dit valt meestal mee). De verwachtingen over de diepte van de kennis liggen ook wel iets hoger dan in het secundair, maar dit valt al bij al goed mee.
Persoonlijk vind ik het een heel interessante richting, maar ik beschouw het vooral als doorstroming naar een manaba. Maar met de bachelor rechtspraktijk zelf als diploma ga je geen probleem hebben om werk te vinden.

Ow, dit had ik dan wel erger verwacht. Ik heb nu al voor sommige vakken 900 pags.. Dit ook omdat ik een volledige graad doe.. ;)

xversex

Legacy Member
horste zei:
nu mijn 2e jaar (ik doe wel marketing, maar ik ken wel een aantal mensen die rechtspraktijk doen) En zoals ik zei, het zijn geen bergen, verre van, maar 6-700 pgs zijn geen uitzondering (waarbij nog eens powerpoints/notities komen, maar dit valt meestal mee). De verwachtingen over de diepte van de kennis liggen ook wel iets hoger dan in het secundair, maar dit valt al bij al goed mee.
Persoonlijk vind ik het een heel interessante richting, maar ik beschouw het vooral als doorstroming naar een manaba. Maar met de bachelor rechtspraktijk zelf als diploma ga je geen probleem hebben om werk te vinden.

nee, vooral geen bergen. Das gelijk enorm veel voor een professionele bachelor:wtf::wtf::wtf: Das gelijk veel meer dan de cursussen van een vriendin van mij (die TEW doet). zijt ge nie aant overdrijven? :s

horste

Legacy Member
nee, hangt af van vak tot vak, maar consumentengedrag en strategisch marketing zijn van die grootte. Boekhouden in het eerste jaar was ook zo'n knuppel van een boek >< Subvakken zijn véél minder. hangt echter wel vrij veel af van leerkracht tot leerkracht hier, en deze zijn veruit de grootste. Mijn opmerking van geen uitzondering is dus niet helemaal correct, excuses daarvoor :) (heb het bij deze ook aangepast)

Vrallie

Legacy Member
Vanzelfsprekend zal je enige hinder ondervinden, voornamelijk met het verwerken van de leerstof. Zoals iemand hier ook al zei, als je al problemen hebt (wat de reden ook moge zijn) met vakken zoals geschiedenis in het secundair ziet dat er niet echt rooskleurig uit.

Ik heb trouwens het gevoel dat je het hoger onderwijs onderschat. Als je al tijdsgebrek hebt in een middenjury secundair, wat ga jij dan doen in een bachelor opleiding?

Nu goed, je kan het proberen maar ik zou wel uw beeld wat aanpassen. Als je de bachelor opleiding start met het gevoel dat alles wel zal meevallen wordt het volgens mij moeilijk, onderschatting is namelijk dodelijk voor de zelfdiscipline.

Btw, pas op met je dt fouten. 'Iedereen' maakt er wel is eentje maar elementaire fouten zoals is gebeurT zijn echt wel niet oké voor iemand die hoger onderwijs wil aanvatten :-)

Benjamin

Legacy Member
@20:06
Hij reageert op de vraag, als je dit soort taalfouten maakt in een sollicitatiebrief dan ga je niet worden aangenomen. Bij een sollicitatie zijn er weinig gegevens dus er wordt gekeken naar de met gevolgde opleidingen, de werkervaring en de verzorging van de sollicitatiebrief.

puni

Legacy Member
horste zei:
nu mijn 2e jaar (ik doe wel marketing, maar ik ken wel een aantal mensen die rechtspraktijk doen) En zoals ik zei, het zijn geen bergen, verre van, 6-700 pgs zijn een uitzondering (waarbij nog eens powerpoints/notities komen, maar dit valt meestal mee). De verwachtingen over de diepte van de kennis liggen ook wel iets hoger dan in het secundair, maar dit valt al bij al goed mee.
Persoonlijk vind ik het een heel interessante richting, maar ik beschouw het vooral als doorstroming naar een manaba. Maar met de bachelor rechtspraktijk zelf als diploma ga je geen probleem hebben om werk te vinden.

Een diploma rechtspraktijk is net niet zoveel waard op de arbeidsmarkt. Heb ik mij toch laten vertellen door twee vriendinnen van mij die vorig jaar zijn afgestudeerd in die richting en nu opnieuw begonnen zijn aan iets anders omdat het jobaanbod voor hun diploma zo beperkt is.

@TS: Waarom zijt ge aan examencommissie economie-wiskunde begonnen? Ge had beter iets gekozen in het genre van uw vorige middelbare jaren, op deze manier maakt ge het uzelf gewoon onnodig moeilijk.

freakykiller

Legacy Member
xversex zei:
nee, vooral geen bergen. Das gelijk enorm veel voor een professionele bachelor:wtf::wtf::wtf: Das gelijk veel meer dan de cursussen van een vriendin van mij (die TEW doet). zijt ge nie aant overdrijven? :s

De dikte van een cursus betekent niets over de moeilijkheid :'). Burgie heeft genoeg cursusse die onder de 300 pg's blijven bijvoorbeeld :unsure: (om maar vb te geven) (ik wil ook geen afbreuk doen aan de moeilijkheid natuurlijk)

Saphira

Legacy Member
Unlimited zei:

terug typisch dat er 9livers zijn die zich niet aan de vraag houden, zoals gesteld door de Topic-opener.

Ik denk dat het inderdaad heel moeilijk is om zonder diploma ASO naar de hogeschool te gaan. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van een toelatingsexamen als vervanging van het ASO-diploma...
Is er geen mogelijkheid voor jou om dat diploma eventueel nog te behalen?

MisterJenzzz

Legacy Member
Saphira zei:
terug typisch dat er 9livers zijn die zich niet aan de vraag houden, zoals gesteld door de Topic-opener.

Ik denk dat het inderdaad heel moeilijk is om zonder diploma ASO naar de hogeschool te gaan. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van een toelatingsexamen als vervanging van het ASO-diploma...
Is er geen mogelijkheid voor jou om dat diploma eventueel nog te behalen?

Ja, die mogelijkhied is er. Als ik er nu in maart-april niet door ben, dan kan ik proberen in oktober-november. Maar toch, dan ben ik terug een jaar kwijt ;)

Snowyflake

Legacy Member
Wat ik niet snap is waarom in godsnaam economie wiskunde ... Als het toch een kwestie is van toelatingsticket, pak dan toch niet één van de moeilijkere aso richtingen .. Ik weet wel niets over rechtspraktijk maar ik denk niet dat je 6 of 8u wiskunde nodig hebt om daar mee te kunnen ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan