Archief - Renovatiekosten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nocturnes

Legacy Member
Hoi hoi,

We zijn momenteel overgegaan tot de aankoop van een woning. Het betreft een huis uit 1960 landelijk gelegen.

Huidige situatie:

-Geen menuiseriteplaten wel goed houtwerk in dak. De dakpannen moeten vernieuwd worden.

-Plafond is niet in goeie staat, moet afgebroken worden + opnieuw aangelegd worden. (OSB platen met laminaat erop).

-De vloer beneden wordt uitgebroken en er wordt een chappe gegoten.

-De muren worden afgekapt tot op de baksteen en opnieuw bepleisterd.

-Volledige nieuwe elektriciteit + Centrale verwarming (8verwarmingspunten ongeveer + ketel)

-Nieuwe keuken (Ikea) en badkamer

-Vloer beneden is massief eik (kennen timmerman en hebben aan spotprijs kunnen kopen).

-Nieuwe trap

-Nieuwe ramen

-Regenwaterput

We hebben volgend gerekend voor renovatiewerken.

Ramen: 25000€
CV + elektriciteit : 25000€
Dakwerk : 25000€
Plakken + chappe : 15000€
Keuken: 10.000€
Sanitair: 20.000€

Ben ik realistisch? We doen heel veel zelf. Afbraak en elektriciteit kunnen we zelf. Helpen met aannemers gaan we ook doen. Muren afkappen + plaatsen keuken doen we zelf. Leggen vloer doen we ook zelf (Houten vloer), tegels laten we leggen. (25m²).

Er komen nog architectkosten bij.

Grtjes en alvast bedankt!

julkabas

Legacy Member
Enig idee van de oppervlaktes die opnieuw bepleisterd gaan worden?
Idem chappe?
Ga je CV zelf doen? Moet er ook een nieuwe ketel aangekocht worden? Standaardchauffages(welke modellen/wattages? Prijzen hiervan kan je rijkelijk terugvinden op i'net)?

Ik kan u vergelijkend prijsmateriaal geven met de werken die wij hebben laten doen voor pleisterwerken en chape. Hebben ook zelf muren oude pleister afgekapt, en zelf oude vloer uitgebroken en 15cm aan bricaillon weggegraven :-).
CV hebben wij zelf volledig gedaan, al is de ketel wel dezelfde gebleven (dit kan je niet zelf plaatsen want moet ook gekeurd worden ed).
Moet dit straks wel even opzoeken ;-)

Op't eerste zicht lijken u prijzen mij realistisch (zelfs met reserve).

Dragonix

Legacy Member
wat zie je van nieuwe keuken?
inductieplaat, gasvuur, incl micro of oven of combi
Want 10k voor een nieuwe keuken + badkamer lijkt me niet genoeg..
mijn schoonouders hebben een nieuwe keuken en die zitten er ruim boven (tegen de 20k aan) maar het hangt natuurlijk af van wat je er bij wilt en hoe groot de keuken is, ook al is deze van ikea..

Nocturnes

Legacy Member
Goh....ik heb zonet eens heel snel gerekend en ik kom uit op


Oppervlakte muren 210m². -> Dit is voor 2 verdiepen, geen plafonds enkel muren. Afkappen doen we zelf.

Oppervlakte chappe: 72m².


Alvast bedankt voor informatie!

Emerxill

Legacy Member
Oppervlaktes zouden idd handig zijn :).

Tenzij de prijzen de afgelopen 2 jaar geëxplodeerd zijn en jij geen kast van een huis hebt gekocht zijn uw prijzen niet realistisch.

Ttz, volgens mij worden een heel aantal posten overschat. Beter zo natuurlijk.

edit: ga daar eens kijken: www.bouwinfo.be/forum

Nocturnes

Legacy Member
We zijn geweest naar Ikea en hebben onze keuken laten uitrekenen. Komen uit op een goeie 8000€ en met toestellen reken ik +/- 3000€. Dus 11.000€ +/-. De toestellen kan ik kopen via via waardoor ze stukken goedkoper zijn. Alles is van AEG. Oven - Microg. + inductieplaat. (Toestellen koop ik dus niet in Ikea)

Nocturnes

Legacy Member
Emerxill zei:
Oppervlaktes zouden idd handig zijn :).

Tenzij de prijzen de afgelopen 2 jaar geëxplodeerd zijn en jij geen kast van een huis hebt gekocht zijn uw prijzen niet realistisch.

Ttz, volgens mij worden een heel aantal posten overschat. Beter zo natuurlijk.

edit: ga daar eens kijken: Bouwinfo forum

het huis is 9meter breed, 8 meter lang. Ik post straks eens een googlesketchup design.

Mooncat

Legacy Member
Voor ramen kan je de helft van het geld besparen als je rechtstreeks bij een raamfabrikant bestelt (Deceuninck bijvoorbeeld). Het nadeel is dan wel dat je die ramen zelf moet plaatsen, maar je kan zelf twee plaatsers vragen om die te plaatsen. Op dakwerk kan je ook tienduizend euro of meer besparen door het zelf te doen, want dat vergt niet echt specialistenwerk.

R!|)|)L3R

Legacy Member
Onze nieuwe keuken kost een kleine €7000. Ik zal proberen om morgen er een foto van 't plan te posten.

julkabas

Legacy Member
Wat ik wel niet goed snap is dat je een groot budget hebt, en toch voor een bescheiden keuken gaat blijkbaar.

Een aangename keuken (met defitg werkblad - geen houttoestanden) was voor ons een must, en hebben daar nog geen seconde spijt van gehad!

Emerxill

Legacy Member
Dragonix zei:
wat zie je van nieuwe keuken?
inductieplaat, gasvuur, incl micro of oven of combi
Want 10k voor een nieuwe keuken + badkamer lijkt me niet genoeg..
mijn schoonouders hebben een nieuwe keuken en die zitten er ruim boven (tegen de 20k aan) maar het hangt natuurlijk af van wat je er bij wilt en hoe groot de keuken is, ook al is deze van ikea..
Bwa, wij hebben een "gepimpte" Ikea keuken: Eerst een plannetje laten maken bij een keukenbouwer: Kostprijs voor onze "droomkeuken": €23000, en dan nog met de goedkopere versies van Smeg-toestellen.

Vervolgens de Ikea-keukenplanner afgehaald en de keuken voor 85% kunnen namaken.
De 25% die we niet hebben na kunnen maken via Ikea was:
- een kooknis (=ingewerkte Novy damkap op hogere hoogte), die heb ik zelf gemaakt (daar was nu eens niks aan)
- het werktablet, dat we hebben laten maken bij een steenkapper. Dat is ook nog eens in betere kwaliteit dan door de keukenbouwer voorgesteld (kwarts-composiet van Diresco)
- Toestellen: Alles wat zichtbaar is van Miele: incl inductiekookplaat van 80cm + Oven + Combi Microgolf. Grote frigo en diepvriezer van AEG (waarbij de diepvriezer even groot is als de frigo).

Totale kostprijs: 8000eur incl BTW :). Enige nadeel: Niet alle kleuren zijn volledig op elkaar afgestemd. En ik moet een dik jaar na inhuizen wel zelf nog wat dingen afwerken aan die keuken.
Voor bijna 1/3e van de oorspronkelijke prijs kan ik daar nog mee leven :)

Iedereen waartegen ik zeg dat die keuken van Ikea komt antwoordt verbaast: "Van Ikea!? Echt?"

Nocturnes

Legacy Member
Onze keuken is relatief groot. We gaan voor een keuken van 4meter op 4 (werkoppervlakte) met kookeiland. Wel bij te vermelden dat we een kookeiland laten maken (niet van Ikea) en de werkbladen ook uit massief eik zijn, aangekocht via een kennis.) De keuken zal dus niet volledig Ikea zijn maar als eerste keuken opteren we voor eerder wat goedkopere versie om dan op termijn een meer luxe keuken te laten plaatsen.

Op deze manier kunnen we al de rest beter afwerken en dan ons later fixeren op de keuken.

Goestjes zeker :)

JPV

Legacy Member
julkabas zei:
Wat ik wel niet goed snap is dat je een groot budget hebt, en toch voor een bescheiden keuken gaat blijkbaar.

Een aangename keuken (met defitg werkblad - geen houttoestanden) was voor ons een must, en hebben daar nog geen seconde spijt van gehad!
Een IKEA-keuken is niet noodzakelijk slecht hoor, voor 11000 euro kan je, afhankelijk van de grootte van de keuken, zeker een mooie keuken kopen.

Onze keuken (net besteld, levering in mei-juni) kost 15500 euro, mét stoomoven, microgolf, oven, frigo, brede inductie (alles van AEG) én composiet-werkblad. Dat voor 7 meter werkblad.

Zonder in te leveren op kwaliteit, kan je dat zeker reduceren naar 11000 euro als je een kleinere keuken hebt en geen inductie/stoom wenst/nodig hebt.

julkabas

Legacy Member
Emerxill zei:
- het werktablet, dat we hebben laten maken bij een steenkapper. Dat is ook nog eens in betere kwaliteit dan door de keukenbouwer voorgesteld (kwarts-composiet van Diresco)

Ik ben nieuwsgierig naar prijs en oppervlakte :-)

julkabas

Legacy Member
JPV zei:
Een IKEA-keuken is niet noodzakelijk slecht hoor, voor 11000 euro kan je, afhankelijk van de grootte van de keuken, zeker een mooie keuken kopen.

Onze keuken (net besteld, levering in mei-juni) kost 15500 euro, mét stoomoven, microgolf, oven, frigo, brede inductie (alles van AEG) én composiet-werkblad. Dat voor 7 meter werkblad.

Zonder in te leveren op kwaliteit, kan je dat zeker reduceren naar 11000 euro als je een kleinere keuken hebt en geen inductie/stoom wenst/nodig hebt.

Ik ken de prijzen niet van een ikea keuken, noch de kwaliteit, daar gaat het mij niet om.

Maar als ik zie wat hij als bedragen voorziet voor sommige zaken, zou ik daar wat afknijpen om meer in de keuken te steken. Zoals inderdaad inductie, goed werkblad (mijn voorkeur gaat absoluut uit naar steen ipv hout), laten plaatsen door professionals (geen garantie op 100% perfect werk, maar bij ons alleszins geen klachten), ...

Nuja, dit is absoluut een objectief gegeven. Ik wou het alleen maar aan de TS meegeven dat hij later geen spijt heeft :).

Lord Kveldulv

Legacy Member
Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan met een huis uit 1969. Wat je moet onthouden is dat je altijd meer kosten zult hebben dan verwacht (en is dat niet zo is dat een bonus). En genoeg offertes vragen. Er kan duizenden euro's verschil opzitten om hetzelfde te krijgen.

Het is onmogelijk te zeggen of uw schatting realistisch is. Bijv. heb je 8 ramen of 18? Rolluiken? Elektrisch of manueel? Kleine ramen of grote? Het verschil tussen ons goedkoopste en duurste raam was iets van een €1000. Maw moeilijk in te schatten.

Moet er nog isolatie onder uw dak komen? Hoe dik zijn uw kepers? Welke pannen? Misschien denken aan een paar dakvensters? Ongebruikte schoorstenen misschien laten afbreken?

CV en radiatoren is nog zoiets. Verschil tussen onze goedkoopste en duurste radiator is ook een €1000. Omdat de duurste een niet standaardmaat was aangezien er anders geen plaats was.

Onze plakker kostte 1000 €/week wat een zeer gunstig tarief is. Qua opp kan ik dat niet inschatten, maar hoe meer hoekjes en kantjes hoe meer werk het is. Check ook op vocht in de muren. En waar je gyproc kunt zetten kan je ook al veel uitsparen.

Hou er rekening mee dat de vloer uit breken het eerste is dat je moet doen en een nieuwe vloer leggen één van de laatste werken is. Dan kan je alle leidingen proper weg werken.

Een Ikea keuken zou ik echt nooit nemen. Ik heb recente Ikea keukens gezien (2-3 jaar oud) en dat ziet er allemaal mooi uit als het nieuw is. Maar na een paar jaar heeft dat al te veel afgezien. Je bent al zoveel geld aan het uitgeven, zet direkt iets beters dat langer mee gaat.
Ik weet niet hoeveel een deftige keuken gemiddeld kost. Dat is het enige dat wij niet vernieuwd hebben aangezien die nog maar 2 jaar oud was.

Je kan veel uitsparen door het zelf te doen. Maar wees dan zeker dat je het kan doen. Bijv. muren insmeren met primer voordat de plakker komt. Omkasting en rolluiken van de ramen zelf uitbreken (daarvoor hebben ze bij ons afbraakkosten volledig laten vallen, zelfs al stonden de ramen zelf er nog). Sleuven slijpen en kappen. Materiaal sleuren. Daar moet ge niks voor kunnen. Maar nogmaals, als je wat meer zelf wilt doen wees dan 100% zeker dat het goed gedaan is. Elektriciteit die afgekeurd wordt. Een bad dat lekt. Pannen die gaan vliegen. Dat achteraf laten herstellen kan dik tegenvallen.

En hou er ook rekening mee dat de werken lang kunnen duren. Zelfs al zijn dat grote werken, het is niet altijd gemakkelijk ne goeie stielman te vinden die op korte termijn kan komen. Om u een idee te geven, tussen offerte en eindfactuur van onze vensters zat anderhalf jaar.

Nocturnes

Legacy Member
Ik heb nog 2 maanden voor alle werken beginnen. Ik ben reeds een goeie tijd bezig met iedereen vast te zetten zodat alles elkaar opvolgt.

Nu hopen dat de kloof tussen het zeggen en het doen niet te groot wordt.

Samenvatting:

Onze keuken: 5 meter op 4 +/-. (Ikea)
Eiland laten we zelf maken. Werkbladen zorgen we zelf voor.

Oppervlakte muren 210m².
Oppervlakte chappe: 72m²

Aantal vensters: 8 ramen

Centrale verwarming: 4 beneden en 3 boven.


Zelf doen:

Afbraak, vensters uithalen, grond uitbreken, muur afkappen, keuken installeren, dakpannen zelf afhalen, plafond zelf leggen, laminaat zelf leggen, eiken vloer zelf leggen. Elektriciteit doen we zelf.

Ook zal er altijd een helpende hand zijn voor de aannemers.

julkabas

Legacy Member
Zoals beloofd:

Chape kosste ons 1600€ (wel in't zwart)
Dit was 8cm chappe met isolatie (zo van die bolletjes die ze toevoegen aan de chappe) en 8cm gewone chappe. Inclusief netten. Oppervlakte +/-55m²

Pleisterwerken 3000€
Alles samen denk ik een 100m²
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan