Archief - Raad (print / webontwerp studies)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Panzerfaust

Legacy Member
Hallo

Bij deze zou ik graag wat raad vragen.
Ik zou zeer graag in het professionele veld als webontwerper / developer aan de slag gaan verder hou ik ook van het ontwerpen van printwerk. Ik heb nu het eerste jaar Grafische en Digitale Media (multimedia) aan Artevelde Hogeschool er op zitten. Hier was ik vol enthousiasme aan begonnen maar dit brokkelde zeer snel af door de vakken die we er zagen. Deze voelde niet relevant aan en hadden eerder de vorm van opvulling (pure tijdsroof). In de plaats van deze uren te gebruiken voor dieper in te gaan op de vakken die echt relevant waren tot de sector, zagen we ongeloofelijk veel banale en verouderde dingen.
Ik heb een goed aantal vrienden die in zich het werkveld (web / it / print) bevinden en zij beaamde mijn gedachten over deze vakken. Ik kon er me nog deels mee verzoenen omdat ik dacht dat het in het 2e semester wel interessanter werd.. Helaas. Nu kan ik mij er heel goed bij neerleggen dat er vakken zijn die je niet graag doet maar wel moet doen maar de meerderheid van deze vakken droegen niets bij toekomst gericht. De vakken waarvoor ik GDM aanvatte gingen heel traag vooruit en droegen verouderde informatie / kunnen / werkprocessen (praktijk) als inhoud. Via de Dropbox van de school bekeek ik wat er moest gedaan worden in het 2e jaar en hiermee stapte ik opnieuw naar een kennis, een vriend van mijn vader die al 8 jaar in het veld (web / it) stond. Zijn bevindingen waren weer ontmoedigend: verouderde programmeertaal en achterhaalde technieken. Vooral deze laatste waren bijzonder lastig te verkroppen want zij waren zo tijdsrovend. De communicatie binnen de richting ging ook nergens over docenten spraken elkaar tegen en informatie kwam zelden tot te studenten en deze spraken elkaar ook nog eens tegen telkens er nieuwe informatie ons bereikte. Het was dus moeilijk met volle overgave te beginnen aan een taak als je wist dat er op de laatste moment of op het moment van afgave er nog informatie aan de oppervlakte kwam. Ik wil niet beledigend overkomen maar het idee dat sommige mensen hier met een lach doorgaan blijkt eerder een goede portie naïviteit over de sector op professioneel vlak. De demotivatie werd drukkender en drukkender door het jaar heen. Mijn resultaten zijn dus alles behalve goed, ik hou nochtans van deze sector en hou er mij dagelijks mee bezig, ik ben iemand die glimlacht en soms gewoon kwijlt bij het zien van een mooie poster, boekcover of webontwerp / concept. Ik zie mezelf wel als leek, ik ben vertrouwd met Javascript, AS3 / 2, HTML en CSS deze raak ik puur uit "liefde" dagelijks aan, mijn vrije tijd bestaat uit het web afschuimen en zelf ontwerpen en coderen. ..En toch is mijn moraal helemaal de grond op gewerkt en ben ik een jaar verloren. Ik zou dus graag raad hebben over hoe ik volgend jaar best aanpak. Ik heb een kot in Gent en ben geheel gezegend met de steun van mijn ouders waar ik enorm dankbaar voor ben en ik wil dus niet nog een jaar uit de mensen hun portefeuille graaien om later op dat jaar te beseffen dat ik niets heb bijgeleerd (niets is veel gezegd .. nuttig daarin tegen..).

Dus bij deze: wat voor pad zou ik bewandelen als ik web, print ontwerper / developer wil worden?

(oud account is compleet de mist ingegaan)

drdynscript

Legacy Member
Beste student

4 afstudeerrichtingen @ gdm

Voor jou lijkt CMO of MMP geschikt. Lees CMO en vooral MMP is drastisch gewijzigd voor 2012-13.

Het eerste semester van het eerste jaar is voor alle richtingen gemeenschappelijk, i know theory theory, maar deze theory kan je dan toepassen in het 2de semester.

Voor MMP, waarin ik lesgeef, heb je dan programmeren (c#), animatietechnieken (Flash/After Effects), Multimediatechnologie (AV/...) ook nog belangrijk gemeenschappelijk vak Webdesign II yes XHTML Strict 1.0 + CSS3 omdat HTML5 nog geen recommendation is, maar in het tweede is het volop HTML5 :)

In MMP zal in het 2de en 3de jaar weinig aandacht worden geschonken aan print, misschien wel PDF generatie on-the-fly, maar wel het publiceren/beheren van data voor het web en mobile en ook de presentatie daarvan.

Sterker nog in MMP moet je in het 2de semester kiezen tussen proDUCE/proDEV. Programmeer je niet graag en werk je graag met de tijdlijn, 3d programma's, monteren, camera, dan kies je voor proDUCE. Ben je een magniac wat betreft JS, jQuery, databases, HTML5, CSS3, Mobile, Webapp, front -en backend, dan kies je voor proDEV :)

Ik heb nog zoveel meer te vertellen, maar onthou na theory komt het toepassen ervan en de praktijk neemt toe met de volgende semesters :)

you can mail me: [email protected]

Ark'ay

Legacy Member
Wanne blob tekst is da.
Als ge wat antwoorden verwacht zou ik toch meer zoiets neerzetten:


Hallo

Bij deze zou ik graag wat raad vragen.

Ik zou zeer graag in het professionele veld als webontwerper / developer aan de slag gaan. Ook houd ik me bezig met het ontwerpen van printwerk.

Ik heb nu het eerste jaar Grafische en Digitale Media (multimedia) aan Artevelde Hogeschool er op zitten.
Hier was ik vol enthousiasme aan begonnen maar dit brokkelde zeer snel af door de vakken die we er zagen. Deze voelde niet relevant aan en hadden eerder de vorm van opvulling (pure tijdsroof).
In de plaats van deze uren te gebruiken voor dieper in te gaan op de vakken die echt relevant waren tot de sector, zagen we ongeloofelijk veel banale en verouderde dingen.

Ik heb een aantal vrienden die goed inzicht hebben in het werkveld (web / it / print) en zij beaamde mijn gedachten over deze vakken. Ik kon er me nog deels mee verzoenen omdat ik dacht dat het in het 2e semester wel interessanter werd.. Helaas.

Nu kan ik mij er heel goed bij neerleggen dat er vakken zijn die je niet graag doet maar wel moet doen maar de meerderheid van deze vakken droegen niets bij toekomst gericht.

De vakken waarvoor ik GDM aanvatte gingen heel traag vooruit en droegen verouderde informatie / kunnen / werkprocessen (praktijk) als inhoud.
Via de Dropbox van de school bekeek ik wat er moest gedaan worden in het 2e jaar en hiermee stapte ik opnieuw naar een kennis, een vriend van mijn vader die al 8 jaar in het veld (web / it) stond.

Zijn bevindingen waren weer ontmoedigend: verouderde programmeertaal en achterhaalde technieken. Vooral deze laatste waren bijzonder lastig te verkroppen want zij waren zo tijdsrovend.

De communicatie binnen de richting ging ook nergens over, docenten spraken elkaar tegen en informatie kwam zelden tot te studenten.

Het was dus moeilijk om met volle overgave te beginnen aan een taak als je wist dat er op de laatste moment of op het moment van afgave er nog informatie aan de oppervlakte kwam.

Ik wil niet beledigend overkomen maar het idee dat sommige mensen hier met een lach doorgaan blijkt eerder een goede portie naïviteit over de sector op professioneel vlak.
De demotivatie werd drukkender en drukkender door het jaar heen.

Mijn resultaten zijn dus alles behalve goed, ik hou nochtans van deze sector en hou er mij dagelijks mee bezig, ik ben iemand die glimlacht en soms gewoon kwijlt bij het zien van een mooie poster, boekcover of webontwerp / concept.

Ik zie mezelf als leek al ben ik wel vertrouwd met Javascript, AS3 / 2, HTML en CSS.
Deze raak ik puur uit "liefde" dagelijks aan, mijn vrije tijd bestaat uit het web afschuimen en zelf ontwerpen en coderen. ..En toch is mijn moraal helemaal de grond op gewerkt en ben ik een jaar verloren.

Ik zou dus graag raad hebben over hoe ik volgend jaar best aanpak. Ik heb een kot in Gent en ben geheel gezegend met de steun van mijn ouders waar ik enorm dankbaar voor ben en ik wil dus niet nog een jaar uit de mensen hun portefeuille graaien om later op dat jaar te beseffen dat ik niets heb bijgeleerd (niets is veel gezegd .. nuttig daarin tegen..).

Dus bij deze: wat voor pad zou ik bewandelen als ik web, print ontwerper / developer wil worden?

(oud account is compleet de mist ingegaan)

Ark'ay

Legacy Member
Gohja,

Ofwel is de richting niet direct wat je ervan verwacht had ofwel staat de school je niet echt aan.

Over die verouderde talen/programma's/technieken: vergeet niet dat eens je in de werkwereld terecht komt er nog altijd veel oude software rondhangt.

Windows NT/Server 2003/Visual Basic/Pascal lijken voor de gemiddelde IT'er ook uit het stenen tijdperk te stammen maar toch worden deze nog vaak gebruikt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan