Archief - Pendelen naar KU Leuven

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Breeke

Legacy Member
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje voor de pendelaars, vooral de studenten naar Leuven. Het zit zo: ik ga niet op kot, ik mag dit niet maar zelf weet ik ook dat ik dit niet wil. Ik ben helemaal niet zo voor feestjes en uitgaan, en eenmaal daar zou ik me alleen maar laten meeslepen terwijl ik eigenlijk gewoon alleen voor de richting wil gaan. Later zou ik graag iets in de journalistiek/taalrichting gaan doen, en de bachelorrichting journalistiek wordt me afgeraden door iedereen en ik denk dat taalkunde ook echt meer iets voor mij is. Nu wil ik gaan pendelen, dit is een urr op en een uur af. Ik ben altijd al veel met mijn studies bezig geweest en ik wil hier echt voor gaan, het gaat klote zijn maar ik wil later geen spijt krijgen. Het uitgaan interesseert me ook niet, dus dat zal ik zeker niet missen.

Maar nu is mijn vraag: is dit mogelijk? Ik hoor wel dat toch een deel van de studenten pendelt, maar is dit ook mogelijk voor groepswerken en die zaken? Ook vraag ik me af of het gevaarlijk is aan het station van Leuven, zeker als je daar 's winters soms in het donker door op moet?

Dankjewel!

_ns_

Legacy Member
Ja heb het ongeveer 1.5 semester gedaan, denderleeuw-leuven en terug. Zeker geen pretje, maar het is te doen.

Station is btw zeker niet gevaarlijk 's nachts of 's avonds, hoef je geen rekening mee te houden ;).

Breeke

Legacy Member
_ns_ zei:
Ja heb het ongeveer 1.5 semester gedaan, denderleeuw-leuven en terug. Zeker geen pretje, maar het is te doen.

Station is btw zeker niet gevaarlijk 's nachts of 's avonds, hoef je geen rekening mee te houden ;).

Ben je daarna op kot gegaan? (:

_ns_

Legacy Member
Jups, dat wel. Tweede semester bij wat maten op kot getrokken en het jaar daarop ook wel op kot. Doenbaar, maar leuk is anders natuurlijk :).

botchla

Legacy Member
Is zeker te doen, maar als je uurtjes moet overbruggen een goed boek meepikken of op je laptop gaan tokkelen in de bieb (of een terrasje doen, eens gaan shoppen, ...).

Je zal toch wel mensen leren kennen, ge zult wel eens ergens op kot kunnen blijven slapen als je eens wil uitgaan. Het is niet dat dat automatisch onmogelijk is als je niet op kot zit. Nu interesseert u dat nog niet, maar misschien binnen een paar maanden al meer ;).

Heb zelf trouwens 1u gependeld in het middelbaar op/af en dat was al te doen. Ik had in Leuven op uni wel de luxe om met de auto te kunnen gaan (wel zelf te betalen) maar ik bleef daar toch ook vaak door de dag (mijn autotje slurpte wat veel bezine voor telkens over en weer te rijden). Mijn laatste jaar was de auto stervende en ben ik ook eens een jaar op kot gegaan (was ook wel de moeite ;)).

Leuven is ook een stad waar je echt weinig risico loopt. Over het algemeen héél veilig, maar heel zelden dat er eens iets voorvalt (dat is dan ook meer scenario dronken persoon X die dronken persoon Y uitdaagt midden in de nacht voor een robbertje vechten).

Op momenten dat je les hebt (zelfs al heb je pas om 19u een trein) geldt in Leuven nog steeds "spitsverkeer" dus is er steeds sociale controle.

nameless

Legacy Member
Ik heb zelf ook 4 jaar gependeld en ik moest maar een half uur op de trein zitten, maar daar komt dan ook nog eens een half uur per rit vervoer van en naar het station bij.
Jij gaat dan waarschijnlijk een 3tal(?) uur per dag onderweg zijn wat toch 15 uur per week is en soms misschien maar voor een uur per dag, dan zou ik er toch eens over nadenken om op kot te gaan.

botchla

Legacy Member
Is niet voor iedereen mogelijk. Velen moeten hun eerst een jaartje bewijzen.

Meneer Vos

Legacy Member
botchla zei:
Is niet voor iedereen mogelijk. Velen moeten hun eerst een jaartje bewijzen.

Yep, zo is het bij mij toch :P Eerst een jaartje pendelen en dan zien we wel... 45 minuten trein + heen/terug naar station... Ach ja :)

Breeke

Legacy Member
botchla zei:
Is zeker te doen, maar als je uurtjes moet overbruggen een goed boek meepikken of op je laptop gaan tokkelen in de bieb (of een terrasje doen, eens gaan shoppen, ...).

Je zal toch wel mensen leren kennen, ge zult wel eens ergens op kot kunnen blijven slapen als je eens wil uitgaan. Het is niet dat dat automatisch onmogelijk is als je niet op kot zit. Nu interesseert u dat nog niet, maar misschien binnen een paar maanden al meer ;).

Heb zelf trouwens 1u gependeld in het middelbaar op/af en dat was al te doen. Ik had in Leuven op uni wel de luxe om met de auto te kunnen gaan (wel zelf te betalen) maar ik bleef daar toch ook vaak door de dag (mijn autotje slurpte wat veel bezine voor telkens over en weer te rijden). Mijn laatste jaar was de auto stervende en ben ik ook eens een jaar op kot gegaan (was ook wel de moeite ;)).

Leuven is ook een stad waar je echt weinig risico loopt. Over het algemeen héél veilig, maar heel zelden dat er eens iets voorvalt (dat is dan ook meer scenario dronken persoon X die dronken persoon Y uitdaagt midden in de nacht voor een robbertje vechten).

Op momenten dat je les hebt (zelfs al heb je pas om 19u een trein) geldt in Leuven nog steeds "spitsverkeer" dus is er steeds sociale controle.

Oké, dat stelt me toch een beetje gerust, want buiten de leraren op school die me blijven aanraden toch echt voor leuven te gaan, krijg ik van iedereen naar m'n oren geslingerd "je gaat dat nooit halen" "veel te gevaarlijk in de winter" - omdat we al eens problemen hebben gehad op Brussel-Zuid - "je gaat daar dan geen kans hebben om vrienden te maken"...

Ik heb het vooral niet zo op zwervers bij het station, maar ik denk dat Leuven nu ook weer niet zo groot is als Brussel-Zuid ofzo.

Is het trouwens met de auto beter? Want ik mag kiezen tussen een treinabonnement of een autootje (dan wel iets zelf bij te leggen) maar ik hoor dat je nog beter kunt pendelen met de spitsuren en de files enzo.

lord of me

Legacy Member
Brussel-Zuid vergelijken met Leuven is nu toch wel wat vergezocht. Gevaar is in mijn ogen absoluut geen factor om niet in Leuven te gaan studeren!

(zelf 4 jaar iedere dag aan het station gepasseerd - alle uren van de dag - vroege trein, late trein om 23:30. Nooit enig gevoel van onveiligheid gehad!)

TripCo

Legacy Member
Ga voor een auto! Als er te veel file is kan je nog steeds terug vallen op een treinabonnement :p

Feignasse

Legacy Member
Breeke zei:
Oké, dat stelt me toch een beetje gerust, want buiten de leraren op school die me blijven aanraden toch echt voor leuven te gaan, krijg ik van iedereen naar m'n oren geslingerd "je gaat dat nooit halen" "veel te gevaarlijk in de winter" - omdat we al eens problemen hebben gehad op Brussel-Zuid - "je gaat daar dan geen kans hebben om vrienden te maken"...

Ik heb het vooral niet zo op zwervers bij het station, maar ik denk dat Leuven nu ook weer niet zo groot is als Brussel-Zuid ofzo.

Zoals gezegd: Leuven is veilig, zelfs aan het station. De vergelijking met eender welk Brussels station gaat in de verste verte niet op. Ik zie ook niet in waarom je schrik zou hebben van zwervers? Gauwdieven of jeugdige boelzoekers lijken mij persoonlijk een veel groter risico, al heb ik daar zelf in Leuven nog nooit mee te maken gehad (in Brussel wel).

Is het trouwens met de auto beter? Want ik mag kiezen tussen een treinabonnement of een autootje (dan wel iets zelf bij te leggen) maar ik hoor dat je nog beter kunt pendelen met de spitsuren en de files enzo.
Auto (aanschaf, verzekering, brandstof, onderhoud) zal ongetwijfeld duurder uitvallen dan de relatief goedkope treinkaarten die je als student kan krijgen. En dan moet je ook nog parking vinden. In het centrum van Leuven vind je geen gratis parking, je kan je wagen dan best achterlaten in een straat die wat verder van het centrum ligt, maar dan zit je meestal wel in een blauwe zone waar je een parkeerschijf moet leggen (en die je elke 2u moet gaan bijstellen). Het zou wel handig zijn mocht je kunnen vertellen wat je gaat studeren (om te bepalen waar je meestal les zal hebben) en van waar je komt.

Gekke_Koerd

Legacy Member
Ulixes zei:
Zoals gezegd: Leuven is veilig, zelfs aan het station. De vergelijking met eender welk Brussels station gaat in de verste verte niet op. Ik zie ook niet in waarom je schrik zou hebben van zwervers? Gauwdieven of jeugdige boelzoekers lijken mij persoonlijk een veel groter risico, al heb ik daar zelf in Leuven nog nooit mee te maken gehad (in Brussel wel).

Ik studeer in bxl en heb klasgenoten die dagelijks pendelen via brussel, deze hebben soms letterlijk enkel en alleen een laptop in hun handen en hebben nooit problemen gehad...

coldplayke

Legacy Member
Ik heb zelf een heel jaar gependeld tussen Hasselt en Leuven, wat zo'n 50 minuten enkel is. In realiteit was dat vaak meer dan een uur door vertragingen. Het is zeker mogelijk. Ik ben nog nooit uitgegleden aan het station of zo in de winter, geen probleem.

Ik ga dit jaar wel op kot, ik moest eerst aan mijn ouders bewijzen dat ik goede punten haalde ;)

Breeke

Legacy Member
Ik kom van Genk en ik wil/ga taal- en letterkunde studeren.
En zelf heb ik niet zoveel problemen met stations, het is meer dat de mensen om mij heen negatief doen over het hele pendelgedoe, maar ik ben blij te horen dat het qua veiligheid geen probleem is.

coldplayke

Legacy Member
Ah, ik studeer ook T&L :p
Welke talen ga je doen? Als het Engels en/of Duits is kan ik u altijd tips geven :p
Pendelen is niet leuk, maar ik moest dit jaar 9 boeken verplichte literatuur lezen en dat doe je dan gewoon op de trein. De mensen die op kot zaten, vonden vaak "geen tijd" om dat te doen, dus zo kan je je tijd nog nuttig indelen :)
Je gaat wss vooral in het msi leshebben, wat op zo'n 7 minuten stappen van het station ligt. Verder dan de parkstraat ga je niet moeten gaan, dat is zo'n 10-15 minuten stappen.

Genk heeft denk ik wel een minder goede verbinding dan Hasselt (qua aantal treinen). Voor Hasselt zijn dat er 3 per uur, ik denk dat je voor naar Genk minder treinen zal hebben.

En van dat geen vrienden maken: teh fuck :wtf:
Die mensen gaan u niet scheel bekijken omdat ge pendelt en in het eerste semester hebt ge normaal wel wat springuren dat ge samen kunt afspreken. Als ge wilt uitgaan, blijft ge gewoon bij een maat op kot slapen.

botchla

Legacy Member
Breeke zei:
Oké, dat stelt me toch een beetje gerust, want buiten de leraren op school die me blijven aanraden toch echt voor leuven te gaan, krijg ik van iedereen naar m'n oren geslingerd "je gaat dat nooit halen" "veel te gevaarlijk in de winter" - omdat we al eens problemen hebben gehad op Brussel-Zuid - "je gaat daar dan geen kans hebben om vrienden te maken"...

Ik heb het vooral niet zo op zwervers bij het station, maar ik denk dat Leuven nu ook weer niet zo groot is als Brussel-Zuid ofzo.

Is het trouwens met de auto beter? Want ik mag kiezen tussen een treinabonnement of een autootje (dan wel iets zelf bij te leggen) maar ik hoor dat je nog beter kunt pendelen met de spitsuren en de files enzo.

- Studeren is nu eenmaal werken, met motivatie en gezond verstand kom je er normaal wel (hangt ook wel wat af van de intelligentie natuurlijk).

- Leuven is absoluut niet gevaarlijk, in de verste verte niet te vergelijken met Brussel (ik heb 1 jaar in Brussel gedaan ook en het verschil is enorm :p). Je kan overal wel eens pech hebben, maar Leuven valt beter mee als andere studentensteden. Leuven leeft trouwens grotendeels op de studenten (in de vakanties is dat quasi een spookstad).

- Geen vrienden maken? Hangt gewoon af van je eigen attitude, je zal sowieso mensen leren kennen. Genoeg activiteiten ook trouwens.

- Auto hangt er een beetje van af, van welke regio ben je? Ik kom van de kanten van Brussel en reed daardoor altijd tegen het verkeer in (ik had dus amper/nooit file). Kom je van achter Leuven (regio Aarschot, regio Tienen, Diest e.d.) dan sta je natuurlijk wel regelmatig in de file (uw lessenrooster zal normaal niet echt matchen met een 9 to 5 job, dus je zal er soms ook geen last van hebben).

Parking is natuurlijk een andere aangelegenheid. Ik zette mij vaak aan de Stella parking en ging dan tevoet. Ik had ook nog het geluk dat ik studeerde voor parkeerbeleid integraal naar die debielen van firma "Da Vinci" ging. Vaak kon ik nog een plaatsje vinden waar ik 2u kon staan met blauwe schijf.

Je zal de afweging moeten maken tov openbaar vervoer. Ik zou voor de auto kiezen wegens het gemak (ook in het weekend, na de lesuren, 's avonds is naar de film gaan en later terugkomen, ...) tenzij dat wil zeggen dat je sowieso elke dag uren file moet doen, dan ben je beter af met de trein (kan je nog dutje doen, boek lezen, nog iets maken, ...).

Is het een twijfelgeval zou ik gaan voor de auto en als het nodig is af en toe de trein nemen. Maar hou zeker rekening met de parkingfaciliteiten. Onze aller kameraad *kuch* Tobback heeft het niet zo op auto's.

edit: ik lees net dat je van Genk komt, dat is al een hele afstand en wil zeggen elke keer vroeg/laat les file rijden en dat uw benzinerekening ook aardig aandikt. Ik denk dat je qua gemak eerder de trein neemt. Tijdsverlies zal niet eens héél groot zijn, omdat het zo ver van Leuven is en de trein door kan rijden.

Treinen zijn er tijdens de spits om het half uur als ik mij goed herrinner vanuit Genk en naargelang welke je neemt is dat met overstap. Toch een uurke en een kwartier op de trein zitten. Kijk anders eens op www.nmbs.be

Bij hoge noodzaak is het misschien mogelijk om toch af en toe is de auto te nemen hè ;)

Breeke

Legacy Member
coldplayke zei:
Ah, ik studeer ook T&L :p
Welke talen ga je doen? Als het Engels en/of Duits is kan ik u altijd tips geven :p
Pendelen is niet leuk, maar ik moest dit jaar 9 boeken verplichte literatuur lezen en dat doe je dan gewoon op de trein. De mensen die op kot zaten, vonden vaak "geen tijd" om dat te doen, dus zo kan je je tijd nog nuttig indelen :)
Je gaat wss vooral in het msi leshebben, wat op zo'n 7 minuten stappen van het station ligt. Verder dan de parkstraat ga je niet moeten gaan, dat is zo'n 10-15 minuten stappen.

Genk heeft denk ik wel een minder goede verbinding dan Hasselt (qua aantal treinen). Voor Hasselt zijn dat er 3 per uur, ik denk dat je voor naar Genk minder treinen zal hebben.

En van dat geen vrienden maken: teh fuck :wtf:
Die mensen gaan u niet scheel bekijken omdat ge pendelt en in het eerste semester hebt ge normaal wel wat springuren dat ge samen kunt afspreken. Als ge wilt uitgaan, blijft ge gewoon bij een maat op kot slapen.

Ik wil sowieso Engels doen, maar voor de tweede taal twijfel ik nog tussen Frans of een geheel nieuwe taal zoals Italiaans/Frans. Oh, ik lees graag, dus dat zal geen probleem zijn. En ja, met vrienden is het ook geen probleem om te komen slapen, want heel wat vrienden gaan naar Leuven.

Breeke

Legacy Member
botchla zei:
- Studeren is nu eenmaal werken, met motivatie en gezond verstand kom je er normaal wel (hangt ook wel wat af van de intelligentie natuurlijk).

- Leuven is absoluut niet gevaarlijk, in de verste verte niet te vergelijken met Brussel (ik heb 1 jaar in Brussel gedaan ook en het verschil is enorm :p). Je kan overal wel eens pech hebben, maar Leuven valt beter mee als andere studentensteden. Leuven leeft trouwens grotendeels op de studenten (in de vakanties is dat quasi een spookstad).

- Geen vrienden maken? Hangt gewoon af van je eigen attitude, je zal sowieso mensen leren kennen. Genoeg activiteiten ook trouwens.

- Auto hangt er een beetje van af, van welke regio ben je? Ik kom van de kanten van Brussel en reed daardoor altijd tegen het verkeer in (ik had dus amper/nooit file). Kom je van achter Leuven (regio Aarschot, regio Tienen, Diest e.d.) dan sta je natuurlijk wel regelmatig in de file (uw lessenrooster zal normaal niet echt matchen met een 9 to 5 job, dus je zal er soms ook geen last van hebben).

Parking is natuurlijk een andere aangelegenheid. Ik zette mij vaak aan de Stella parking en ging dan tevoet. Ik had ook nog het geluk dat ik studeerde voor parkeerbeleid integraal naar die debielen van firma "Da Vinci" ging. Vaak kon ik nog een plaatsje vinden waar ik 2u kon staan met blauwe schijf.

Je zal de afweging moeten maken tov openbaar vervoer. Ik zou voor de auto kiezen wegens het gemak (ook in het weekend, na de lesuren, 's avonds is naar de film gaan en later terugkomen, ...) tenzij dat wil zeggen dat je sowieso elke dag uren file moet doen, dan ben je beter af met de trein (kan je nog dutje doen, boek lezen, nog iets maken, ...).

Is het een twijfelgeval zou ik gaan voor de auto en als het nodig is af en toe de trein nemen. Maar hou zeker rekening met de parkingfaciliteiten. Onze aller kameraad *kuch* Tobback heeft het niet zo op auto's.

edit: ik lees net dat je van Genk komt, dat is al een hele afstand en wil zeggen elke keer vroeg/laat les file rijden en dat uw benzinerekening ook aardig aandikt. Ik denk dat je qua gemak eerder de trein neemt. Tijdsverlies zal niet eens héél groot zijn, omdat het zo ver van Leuven is en de trein door kan rijden.

Treinen zijn er tijdens de spits om het half uur als ik mij goed herrinner vanuit Genk en naargelang welke je neemt is dat met overstap. Toch een uurke en een kwartier op de trein zitten. Kijk anders eens op NMBS -Reizen in Belgi

Bij hoge noodzaak is het misschien mogelijk om toch af en toe is de auto te nemen hè ;)

Dankje voor de vele informatie! Ik denk dat de trein nemen inderdaad handiger is, en er zijn ook rechtstreekse verbindingen. Het zijn vooral mijn ouders die moeilijk doen over de gevaarlijkheid en het sociale gedoe; ik mag niet op kot maar eigenlijk is de trein ook maar niks gedaan. Het liefst zouden ze me met de auto afzetten op Diepenbeek. Maar als ik moet kiezen voor een bacheloropleiding journalistiek of taal en letterkunde, weet ik het toch wel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan