Archief - Ouders willen me uit het huis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-TC-

Legacy Member
Hallo

Ik heb net 1 jaar van de bacheloropleiding achter de rug, aangezien mijn ouders behoren tot minder verdienend werkvolk kreeg ik voor dit jaar een studiebeurs.
Tot mijn spijt heb ik dit jaar slechts 43procent van mijn studiepunten geslaagd. Mijn ouders zeggen dat ik, door het feit dat ik mijn vakken opnieuw moet doen (wat ik echt wil trouwens), nu geen studiebeurs ga krijgen en zij willen het niet meer betalen.. Probleem natuurlijk, ik werk wel elke zaterdag maar verdien niet genoeg
Meer werken zou mijn studie dan weer doen falen
Maar het geld is nodig aangezien mijn ouders me dan ook maar aan de deur willen zetten.. Ze zeggen dat ik maar een appartement aan het OCMW moet gaan vragen..
Is dit mogelijk? Want ik heb echt geen zin om nog bij deze mensen te blijven als ze zoveel van hun kind houden en hem een mooie toekomst wil voorzien...
Iemand zeer bekend met deze materie?

Danku

lantaarnpaal

Legacy Member
Meer werken zou mijn studie dan weer doen falen

Genoeg volk die beide kunnen combineren



Zoek u een goedkoop kot, jobke en betaal voor uzelf, perfect doenbaar. Leuk is het natuurlijk wel niet.
Je kan ook altijd raad vragen bij uw unief/hogeschool normaal gezien. Daarnaast bestaat er nog een werkende studentpremie etc (je moet er wel om vragen, anders krijg je die niet)

Satkan

Legacy Member
Tjah, beter studeren had deze situatie al niet gestart.

Anyways, dat maakt deze situatie niet leuker.


Ik ken redelijk wat mensen (op school) die op kot zijn gegaan met een uitkering van het ocmw.

Dus het is wel mogelijk.

memorexxx

Legacy Member
Dit moet wel mogelijk zijn denk ik.
Bij ons in den tijd (:D) was er op school een diest voor leerlingenbegeleiding en die hielden zich ook bezig met studenten die in een gelijkaardige situatie als u zitten te helpen om alles in orde te krijgen voor studiebijlage en OCMW uitkeringen e.d.

DogFacedGod

Legacy Member
Je hebt nog altijd recht op een studiebeurs.

"Je hebt nog studietoelagekrediet.
- Bij de start van het hoger onderwijs heb je een startkrediet van 60 studiepunten en een jokerkrediet van 60 studiepunten. Bij je eerste inschrijving in het hoger onderwijs met een diplomacontract, gaat het aantal studiepunten waarvoor je inschrijft van dit startkrediet af. Als je inschrijft voor 60 studiepunten is het volledige startkrediet in één keer opgebruikt. De studiepunten waarvoor je slaagt (dwz. een credit behaalt, getolereerde studiepunten tellen niet mee) komen in je studietoelagekrediet."

Mudi

Legacy Member
ThomasC zei:
Hallo

Ik heb net 1 jaar van de bacheloropleiding achter de rug, aangezien mijn ouders behoren tot minder verdienend werkvolk kreeg ik voor dit jaar een studiebeurs.
Tot mijn spijt heb ik dit jaar slechts 43procent van mijn studiepunten geslaagd. Mijn ouders zeggen dat ik, door het feit dat ik mijn vakken opnieuw moet doen (wat ik echt wil trouwens), nu geen studiebeurs ga krijgen en zij willen het niet meer betalen.. Probleem natuurlijk, ik werk wel elke zaterdag maar verdien niet genoeg
Meer werken zou mijn studie dan weer doen falen
Maar het geld is nodig aangezien mijn ouders me dan ook maar aan de deur willen zetten.. Ze zeggen dat ik maar een appartement aan het OCMW moet gaan vragen..
Is dit mogelijk? Want ik heb echt geen zin om nog bij deze mensen te blijven als ze zoveel van hun kind houden en hem een mooie toekomst wil voorzien...
Iemand zeer bekend met deze materie?

Danku

Ten eerste, je hebt een "joker" jaar voor de studiebeurs. Dit wil zeggen dat je opnieuw een studiebeurs voor de volle studiepunten kunt krijgen bij het falen van 1 jaar, dus bij een nieuwe aanvraag zal je wel goed zitten.

Ten tweede, bespreek dit probleem met de sociale dienst van je school. Ze kunnen je waarschijnlijk een goedkope kot regelen met financiële hulp buiten de studiebeurs.

Ten derde, werken + studeren kun je perfect combineren (je kunt genoeg verdienen tijdens de zomervakantie om je studies te betalen). Heb namelijk mijn studies ook zelf gefinancierd (studiebeurs + werken tijdens de zomermaanden) en heb nog geld overgehad om dingen te kopen en op vakantie te gaan.

John1307

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
Genoeg volk die beide kunnen combineren



Zoek u een goedkoop kot, jobke en betaal voor uzelf, perfect doenbaar. Leuk is het natuurlijk wel niet.
Je kan ook altijd raad vragen bij uw unief/hogeschool normaal gezien. Daarnaast bestaat er nog een werkende studentpremie etc (je moet er wel om vragen, anders krijg je die niet)

Komt van iemand wiens studies door zijn ouders werden gesubsidieerd... . Er is wel een verschil tussen een maandje jobstudent spelen tijdens de zomer en full time werken. En zelfs als u dat gelukt is moet ge niet aannemen dat get bij anderen dan ook wel zal lukken.

En zeggen dat ge u studies makkelijk kunt combineren is ook wel een understatement van de jewelste. Hier in Belgie is er quasi nul flexibiliteit omtrent werkstudenten. Ook niet vergeten dat combinatie werk met full time studeren erg lastig is. Zelfs als ge full time rekken vult zal het zwaar blijven... .

Mini

Legacy Member
zelfs dan nog
je kan een volledig jaar (inschrijving, boeken etc) toch bekostigen met een deftig maandje werk in de zomer?

wa kost da nu? 500 EUR zonder beurs en de boeken hebde al een deel?
Wa zijde dan kwijt? 800 EUR

maandje vakantiewerk is toch 1500-2000 EUR

Quecera

Legacy Member
Feit, van de 70-80% vd lln die zich inschrijven en dan hun studies weer stopzetten, daarvan werkt maar 5-10% van, en degene die niet werken falen ook meestal. Iedereen is anders, afkomen met dit en dit is perfect doenbaar. Fout.

vb. Iemand die 6 uur werkt per dag na zijn lesuren, zou kunnen slagen met allemaal A's, terwijl iemand die alle vrije tijd heeft naast zijn studie, zal falen. Dit voorbeeld is perfect doenbaar. Niet de jouwe. Dat "iedereen" kan werken + studeren aan het unief en kan slagen, ik denk dat mss 5% van de mensen dit kunnen. De meeste die in het weekend werkten en tijdens de week naar het unief moesten, die missen hun vrije tijd een beetje en daardoor tijdens de week wat zotter doen, op café gaan, uitgaan etc omdat ze hun weekend al niet meer hebben. Laat staan dat je nog eens mag studeren, makkelijk is het zeker niet. Dan komen daar nog extra sociale gelegenheden bij die jij zo te zien niet van bewust bent. Zoals een plotse relatie met een persoon waar je zot van bent. Just saying. Je bent precies een huisrobot of een 24/7 hardcore gamer

-TC-

Legacy Member
Boukreev zei:
je studiebeurs ben je niet kwijt na 1 'slecht' jaar hoor. weet niet hoe het precies zit, maar je krijgt sowieso komend jaar nog steeds een volledige beurs.

meer info: http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/

Neen? Mij werd altijd verteld van wel, daarnaast dacht ik dat je voor een studiebeurs 60 punten moet inzetten..
Probleem is, neem ik alle vakken van di jaar opnieuw EN ik doe de vakken waarvoor ik alle competenties voor vergaard heb van het tweede jaar, kom ik op maximum 55 punten..
Maar ik vind heel die studiebeurszaak superonduidelijk

J.F.

Legacy Member
Mini zei:
zelfs dan nog
je kan een volledig jaar (inschrijving, boeken etc) toch bekostigen met een deftig maandje werk in de zomer?

wa kost da nu? 500 EUR zonder beurs en de boeken hebde al een deel?
Wa zijde dan kwijt? 800 EUR

maandje vakantiewerk is toch 1500-2000 EUR

En kot dan? En het geld voor daar?

Satkan

Legacy Member
J.F. zei:
En kot dan? En het geld voor daar?

Pendelen kost met trein en bus 300-400 euro voor een jaar.

Als je geen kot kan betalen, moet je niet op kot gaan. (Punt.).

JasonC

Legacy Member
Ik was er tijdens mn 1ste jaar voor amper 23 studiepunten door, het jaar erop kreeg ik zelfs een hogere beurs dan het jaar ervoor.
Je hebt een jokerkrediet van 60punten. Ik was er tijdens mn 1ste jaar voor 23punten over, DUS, dat jokerkrediet is nu voor (60-23) 37 punten opgebruikt, zo kreeg ik toch nog de volledige beurs.
Dus jij gaat dit academiejaar normaal gezien nog zeker recht hebben op de volledige beurs.

Nog een goede raad: panikeert int vervolg ni als uw ouders iets beweren, en doe zelf wat research, ga naar de ombudsdienst, en dergelijken.
No offence maar wat weten uw ouders (of mensen van rond die leeftijd) nog van het schoolsysteem? Hoelang geleden is het dat zij op school hebben gezeten?
Eigenlijk zou jij over zo'n dinges (leerkrediet, studietoelage, etc.) beter op de hoogte moeten zijn aangezien JIJ de student bent en niet zij... :)

Guazala

Legacy Member
Satkan zei:
Pendelen kost met trein en bus 300-400 euro voor een jaar.

Als je geen kot kan betalen, moet je niet op kot gaan. (Punt.).

Als zijn ouders hem echt buiten zetten, heeft hij natuurlijk niet echt een keuze op dat vlak. Hij kan moeilijk in een kartonnen doos gaan wonen. Dat zou zijn studies nu ook niet echt ten goede komen.

Ikkina

Legacy Member
Uw ouders zijn verplicht u te onderhouden zolang je studeert.

NotoriousP

Legacy Member
J.F. zei:
En kot dan? En het geld voor daar?

Begin niet hé, die discussie is hier al 100x gevoerd en aangetoond dat het perfect doenbaar is om studies met een job te combineren, hoewel niet gemakkelijk.

denkimi

Legacy Member
voor zover ik weet moeten uw ouders u onderhouden zolang je studeert. zoek u zelf gewoon een kot op hun kosten en eis een bepaald bedrag als zakgeld. uw school of het ocmw zal u daar zeker meer over kunnen vertellen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan