Archief - Opzegtermijn

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bokskangoeroe

Legacy Member
Ik vond met de search verschillende topics over dit onderwerp maar geen enkel met een antwoord op mijn vraag, ik zit met het volgende:

Ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn ontslag aan te bieden bij mijn huidige werkgever. Ik werk daar net geen vijf jaar onder een bediende statuut en zou een opzegtermijn hebben van 6 weken...

Stel dat ik mijn ontslag deze maand al zou geven, dan begint de opzegtermijn te lopen vanaf 1 juni, wat een vrijdag is. Ik werk ook op zaterdag en zou dus die eerste week slechts twee dagen werken.

Wordt dit ook als een week gerekend en eindigt mijn opzegperiode dan op maandag 2 juli? Of worden de 6 weken bekeken als 30 werkdagen waardoor ik dus mijn opzeg zou beëindigen op woensdag 11 juli?

Alvast bedankt! ;)

JPV

Legacy Member
6 lopende weken, dus van (bvb) 1 juni tot en met 12 juli.

En ben je zeker van je 6 weken? wat is je brutomaandloon?

Bokskangoeroe

Legacy Member
Ik werk met commissie, dus dat varieert al eens maar het ligt tussen de €1950 en €2400.

En idd, wat je zegt ivm de opzegtermijn is logisch. Thx, kan ik alvast beginnen met mijn ontslagbrief samen te stellen :)

JPV

Legacy Member
als je brutojaarloon hoger is dan zo'n 31.467 = gemiddelde van 2260 euro bruto, is de opzegtermijn te onderhandelen. Minimaal 1 seconde, maximaal 4,5 maand.

Cycloon

Legacy Member
Je kan in je ontslagbrief altijd spreken over 6 weken, als die getekend wordt dan is het goed. Maar het zou wel eens kunnen dat je er veel meer moet doen.

borat

Legacy Member
Als ik mag ga ik hier even op inpikken met een praktisch vraagje over opzegtermijnen, tenzij ik best een nieuw topic open? Here goes:

Stel: je krijgt deze maand een voorstel van een andere werkgever.
Daar zou je contractueel moeten beginnen begin juli, bv. omdat ze dan de starters opleiden.
Dus je startdatum van je nieuw contract is gelijk aan die van de opzegtermijn.
Hoe zou je zoiets moeten aanpakken?
Want een onderlinge overeenkomst kan - volgens hetgeen ik lees - enkel besproken worden als de opzegtermijn lopende is. En kan er in zo'n overeenkomst besloten worden om je onmiddellijk te laten gaan, dus zonder opzegtermijn? Kan dat dan al deze maand gebeuren, dus buiten de opzegtermijn?
Want stel nu dat ik dat voorstel op 1 juni had gekregen, dan had ik in principe nog 4 weken kunnen werken voor het huidige bedrijf... En ik zie dat ook als opzegtermijn, maar de wet niet.
Of heb je sowieso een 'boete' van (in mijn geval, termijn = 6 weken) 1,5 x brutomaandloon aan je rekker?

Bokskangoeroe

Legacy Member
Ondertussen heb ik mijn ontslag gegeven, blijkbaar was mijn opzegtermijn 1,5 maand ipv 6 weken waardoor deze loopt tot 15augustus. Nu heb ik vrijdag overleg of ik vroeger zou kunnen stoppen.

Mijn district manager zei me dat ik ofwel mijn sollicitatiedagen opneem, oftewel vroeger stop. Nu, deze sollicitatiedagen zijn BETAALD maar als ik vroeger mag vertrekken en die dagen niet heb opgenomen, dan neem ik aan dat deze verlof logischerwijs ook betaald is? Of zie ik het verkeerd?

stoica_dva

Legacy Member
Saf! zei:
Ondertussen heb ik mijn ontslag gegeven, blijkbaar was mijn opzegtermijn 1,5 maand ipv 6 weken waardoor deze loopt tot 15augustus. Nu heb ik vrijdag overleg of ik vroeger zou kunnen stoppen.

Mijn district manager zei me dat ik ofwel mijn sollicitatiedagen opneem, oftewel vroeger stop. Nu, deze sollicitatiedagen zijn BETAALD maar als ik vroeger mag vertrekken en die dagen niet heb opgenomen, dan neem ik aan dat deze verlof logischerwijs ook betaald is? Of zie ik het verkeerd?

Sollicitatiedagen zijn geen vaste verlofdagen hé, dat is iets wat je in onderling overleg overeenkomt met je werkgever.

Uiteraard heb je geen recht op uitbetaling van sollicitatiedagen die je nooit hebt genomen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan