Archief - Opzegtermijn contract

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ZenT

Legacy Member
Wat is de regel bij het berekenen van de opzegtermijn voor iemand die in volgende situatie zit:

Eerste jaar gewerkt met een contract voor bepaalde duur
Hierna 4 jaar gewerkt met een contract van onbepaalde duur (het huidige contract werd niet omgezet maar er werd een nieuw contract getekend voor onbepaalde duur)
En dit uiteraard allemaal voor dezelfde werkgever.

De vraag is nu of er rekening moet gehouden worden met 5 dienstjaren wat zou neerkomen op 3 maanden opzeg voor een bediende. Of slechts 4 dienstjaren wat zou neerkomen op 1,5 maand opzeg.

Alvast bedankt!

Svenvdb

Legacy Member
Volgens mij moet maar 1,5 maand opzeg doen. Omdat je huidig contract een start datum heeft die nog maar 4 jaar geleden is.

JPV

Legacy Member
Klopt niet: er dient rekening gehouden te worden met de ancienniteit (in het geval van een lagere bediende).

2 vragen:
- is er een dag 'werkloosheid' tussen die 2 contracten, of sluiten die naadloos aan elkaar?
- wat is het brutojaarloon (of indien je dit niet hebt: het brutomaandloon)?

Time

Legacy Member
Staat er op je loonfiche geen anciënniteit vermeld? Meestal is dit wel zo en mag je je daarop baseren. Het zal afhangen van de situatie of je werkgever daar je eerste werkdag of je eerste werkdag van je huidige contract genomen heeft.

En of je startdatum relevant is hangt eerst af van je brutojaarloon, eens die een bepaalde grens overschrijdt (hangt ergens net boven de 25k geloof ik?) val je onder de wet Claeys, en da's een totaal andere wereld.

JPV

Legacy Member
*schiet Time dood*

(er bestaat geen WET Claeys, 't is de formule Claeys :p)

ZenT

Legacy Member
Volgens de website van Claeys & Engels is deze limiet 30.535€ bruto en daar komt de persoon niet aan.
Tussen de 2 contracten is geen enkele dag werkloosheid.

PS: Veel duidelijker word ik niet van die website van Claeys & Engels.

:: Claeys & Engels | The Claeys formula ::

JPV

Legacy Member
ZenT: je moet alle extralegale voordelen erbij rekenen, hé (en ook vakantiegeld en eindejaarspremie). Boven de 2200 euro bruto per maand zit iedereen in formule claeys, maar ook eronder kan je onder die formule "vallen".

Als je onder het jaarloon van 30535 euro valt, is de opzegtermijn 3 maand. Je hebt immers > 5 jaar ancienniteit.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan