Archief - Opzeggingstermijn Bediende

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

trX

Legacy Member
Goeiemorgen allemaal,

Ik vroeg me het volgende af:

Ik ben 29 augustus 2011 gestart met mijn eerste job, nu heb ik elders een interessanter voorstel gekregen.

Ik zou opzeggen 29 februari 2012.

Dit valt binnen de 6 maanden, dus ik zou in principe nog slechts 7 werkdagen moeten werken?

Bedankt!

Dragonix

Legacy Member
trX zei:
Goeiemorgen allemaal,

Ik vroeg me het volgende af:

Ik ben 29 augustus 2011 gestart met mijn eerste job, nu heb ik elders een interessanter voorstel gekregen.

Ik zou opzeggen 29 februari 2012.

Dit valt binnen de 6 maanden, dus ik zou in principe nog slechts 7 werkdagen moeten werken?

Bedankt!
Klopt

bron

trX

Legacy Member
Dus dan moet mijn ontslagbrief voor 29 februari 2012 verstuurd zijn of de dag zelf?

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Voor alle zekerheid best zien da die de 29ste aankomt bij uw werk (of zelf afgeven en laten tekenen voor ontvangst)

Chieftain

Legacy Member
Die moet ten laatste 29 februari aankomen(!) op uw werk, dus best 3 werkdagen op voorhand aangetekend versturen. Ofwel inderdaad afgeven en laten tekenen voor ontvangst (vermelding van datum niet vergeten).

JPV

Legacy Member
KLOPT NIET

Gezien de opzegtermijn MOGELIJKS zal eindigen NA de maximumduur van de proeftijd (in de veronderstelling dat die bij jou 6 maand is), is de opzegtermijn MOGELIJKS normaal gezien langer.

Om goed te kunnen antwoorden:
- staat er een beding van proefperiode in je AO? Zoja, welke?
- heb je verlof genomen of andere dagen waarin je niet werkte?

trX

Legacy Member
In AO staat een proefperiode van 6 maanden.
Ik heb enkel recuperatiedagen van een 40-urenweek genomen. (2 in 2012)

In het beste geval: 7 dagen opzeg
In het slechtste geval: 1,5 maand opzeg

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Dragonix

Legacy Member
als je verlof hebt genome (of ziek bent geweest) tijdens je proefperioden komen die dagen (dat je dus niet gewerkt hebt) er ook nog eens bij , mss valt die opzegtermijn dan op die manier nog wel in je proefperiode -> opzegtermijn 7 dagen, anders 'bad luck' -> 1(,5) maand opzegtermijn
Het maakt ook niet uit of je 2 dagen verlof hebt genomen in 2012 (ADR of niet), het gaat over die 6 maand, als je in 2011 ook nog eens 2 dagen hebt genomen moet je 4 dagen bij 29 februari tellen

mss eens goed nakijken?

RpR

Legacy Member
Opzeggingsbrief moet niet aankomen 29/02. Verzending moet ten laatste dan gebeuren.
Het is datum van verzending en niet van ontvangen!

trX

Legacy Member
Ok, bedankt voor de reacties.
Ik zal al mijn verlofdagen eens natellen.

JPV

Legacy Member
RpR zei:
Opzeggingsbrief moet niet aankomen 29/02. Verzending moet ten laatste dan gebeuren.
Het is datum van verzending en niet van ontvangen!

Zucht. Als je mensen wil verbeteren, maak dan wel dat je er iets van kent. De andere mensen die hier antwoordden, gaven op z'n minst de indruk dat ze er iets van kenden (de fout was een detail, weliswaar hier belangrijk).

Bij een standaard opzeg moet de brief TOEKOMEN (3 werkdagen na datum verzending) voor het einde van de maand. Dit is echter geen standaard opzeg, maar een opzeg die nog in de proef wil gedaan worden.
trX zei:
In AO staat een proefperiode van 6 maanden.
Ik heb enkel recuperatiedagen van een 40-urenweek genomen. (2 in 2012)

In het beste geval: 7 dagen opzeg
In het slechtste geval: 1,5 maand opzeg

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
recupdagen van arbeidsduurvermindering verlengen de proeftermijn niet.

De opzegtermijn is effectief dus, als je die nu nog wil geven, enkel 7 kalenderdagen als je via een deurwaarder de opzeg vanavond betekent. Dan begint je opzeg morgen en is die op 28/2/2012 gedaan (de 7e kalenderdag). Een dag later en je werkt er meer dan 6 maand.

Geef niet zomaar je opzeg van 7 dagen tenzij je zeker bent (of tot een akkoord komt met de werkgever), want anders kan je naast je opzeg van 7 dagen nog een verbrekingsvergoeding van een paar weken mogen betalen.

trX

Legacy Member
Bedankt JPV,

Conclusie: 1,5 maand (6 weken) opzeg.
Via mijn huidige werkgever kan ik eventueel in overleg dit verminderen.

JPV

Legacy Member
die 1,5 maand (trouwens niet gelijk aan 6 weken) is ook niet zeker. Wat is je brutoloon? Indien je een "hogere bediende" bent, kan het lager zijn.

trX

Legacy Member
Momenteel 2100 bruto.

- Minder dan 5 jaar bij mijn huidige werkgever
- Minder dan 30 327 euro bruto per jaar (alles inbegrepen)

-> Dus 1,5 maand zou ik denken.

Dragonix

Legacy Member
JPV zei:
Zucht. Als je mensen wil verbeteren, maak dan wel dat je er iets van kent. De andere mensen die hier antwoordden, gaven op z'n minst de indruk dat ze er iets van kenden (de fout was een detail, weliswaar hier belangrijk).

Bij een standaard opzeg moet de brief TOEKOMEN (3 werkdagen na datum verzending) voor het einde van de maand. Dit is echter geen standaard opzeg, maar een opzeg die nog in de proef wil gedaan worden.
recupdagen van arbeidsduurvermindering verlengen de proeftermijn niet.

De opzegtermijn is effectief dus, als je die nu nog wil geven, enkel 7 kalenderdagen als je via een deurwaarder de opzeg vanavond betekent. Dan begint je opzeg morgen en is die op 28/2/2012 gedaan (de 7e kalenderdag). Een dag later en je werkt er meer dan 6 maand.

Geef niet zomaar je opzeg van 7 dagen tenzij je zeker bent (of tot een akkoord komt met de werkgever), want anders kan je naast je opzeg van 7 dagen nog een verbrekingsvergoeding van een paar weken mogen betalen.

:offtopic:say wut...
sinds 16 augustus ben ik aan het werk bij een bepaald bedrijf en dus normaal gezien 16 februari verliep mijn proefperiode, maar dan zei een manager (niet perse HR manager) dat de ADV dagen en ziektedagen er nog eens extra bijkwamen (uiteindelijk verloopt mijn proefperiode op 24 februari)
Maar ik moet er wel bij zeggen, ik heb wel ineens een 'vast contract' getekend met een 6 maand proefperiode bij, dus ik moet niet nog eens een contract gaan tekenen
is dit dan verschillend?

JPV

Legacy Member
Ziektedagen verlengen de opzeg wél, adv in principe niet. Inhaalrust daarentegen wel weer, maar da's geen ADV.

Zie o.a. dit: Lex4You - Schorsing van de opzegtermijn

Proefperiode is altijd met een contract van bepaalde/onbepaalde duur, dat zijn geen aparte contracten (toch niet in de strikte zin van het woord).

fromalk

Legacy Member
kleine verduidelijking op de 3 werkdagen op voorhand verzenden.

3 postdagen moeten er werkelijk geteld worden dwz 3 dagen dat de post werkt (werkdag) en dus ook niet staakt of weet ik veel wat
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan