Archief - Nuttigste Pro. Bachelors / Studierichtingen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Poliep

Legacy Member
Beste forumleden,

Omdat ik momenteel in de marketingsector werk, die een beetje in het slop zit en ik die tevens als weinig sociaal voor jonge werknemers ervaar, zou ik mij willen herscholen.
Hiervoor ben ik op zoek naar Professionele bachelors die werkzekerheid en carrièrekansen bieden op de markt.
Op dit forum wordt heel veel gesproken over ingenieurstudies en ICT, maar deze zijn voor mij misschien iets te hoog gegrepen en/of lokken minder mijn interesse uit.
Momenteel spreken een bachelor in de Biotechniek (heb namelijk veel interesse in biologie/natuur) en Bouwkundig tekenaar (ik teken graag, heb al beperkte voorkennis) mij enorm aan. Mensen mogen altijd hun ervaringen rond deze opleidingen en werk delen.
Maar omdat ik nog niet zeker ben of ik een van deze richtingen uitwil, ben ik nieuwsgierig naar andere nuttige diploma's/studierichtingen die een pro. bachelor opleveren.

Momenteel hanteer ik deze lijst: 20 diploma's die het snelst naar werk leiden | Vacature.com

Maar volgens mij is deze lijst niet volledig relevant en enigszins incorrect, aangezien er er maar een 5-tal pro.bachelors in de lijst staan en ik knelpuntberoepen zoals ICT en technisch tekenaar niet terugvind.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Werkzekerheid: verpleegkunde. Om te beginnen hebt ge heel veel keuze in welke richting ge gaat (spoed, psychiatrie, pediatrie, OK, thuisverpleegkunde, heelkunde, geneeskunde, radiologie,...). Daarnaast hebt ge ook vrij veel carrièremogelijkheden. Hoofdvpk of clusterverantwoordelijke, management, les geven, liaison, wetenschappelijk onderzoek, brandweer of defensie,... Mogelijkheden zat. Pin u niet vast op de verhalen dat wij constant pampers veranderen. Het maakt deel uit van de job (afhankelijk van waar ge terechtkomt natuurlijk), maar het is ni onze voornaamste bezigheid. :)

NotoriousP

Legacy Member
Verpleegkunde is wel zwaar onderbetaald werk met een serieuze kans op burnout.

Een bachelor EM lijkt mij beter...

Master S

Legacy Member
Als je er zin in hebt/de kans ertoe hebt zou je toch beter proberen om een Master diploma te halen want een prof. bach is tegenwoordig het "standaard" diploma, terwijl je met een Master diploma heel wat meer kansen hebt en richtingen kan uitgaan.

De meest gewilde technische profielen zijn: bouwkunde, elektromechanica, ICT (alhoewel je bij een prof. bach ICT waarschijnlijk zal eindigen als codemonkey 24/7...).

PineMangoes

Legacy Member
Denk dat prof. bach. electromechanica en toegepaste informatica de meeste mogelijkheden bieden. Betaalt ook beter dan de meeste masters, deze profielen krijgen vaak hetzelfde loon als ingenieurs.

Poliep

Legacy Member
Als ik in de medische sector zou gaan, denk ik eerder dat medische beeldvorming mij het meeste zal aanspreken. Maar inderdaad, verpleegkundige en aanverwanten vergt een soort idealisme dat het mindere loon compenseert. Daarom vrees ik dat dit mij niet zal liggen. Maar het is wel een interessante denkpiste.

Daarnaast besef ik al te goed dat ICT een goede keuze zou zijn qua werkzekerheid, maar dat spreekt mij weinig aan. Ik codeer nu eenmaal niet graag. Elektromechanica is mss nog interessant. Ik vermoed dat een goede wiskundige kennis vereist is? Ik heb ooit wel een basis elektriciteit en mechanica gehad d8 ik.

Verder denk ik dat zelfkennis het begin is van alle wijsheid. Daarom dat ik niet voor een master zou gaan, aangezien ik mijzelf daar niet meteen toe in staat acht. Daarbij is loon wel belangrijk, maar niet mijn belangrijkste drijfveer.

edraket

Legacy Member
Technisch tekenaar is sowieso zeer veel vraag naar tegenwoordig. Vraag je wel of je dat voor de rest van je leven wil doen, want het is enorm afstompend werk vind ik.

Subai

Legacy Member
Poliep zei:
Verder denk ik dat zelfkennis het begin is van alle wijsheid. Daarom dat ik niet voor een master zou gaan, aangezien ik mijzelf daar niet meteen toe in staat acht.

Ik ben nu ook bezig aan een schakeljaar naar een master... Wie niet waagt, wie niet wint :) (heb wel al een bachelor op zak).

Poliep

Legacy Member
Subai zei:
Ik ben nu ook bezig aan een schakeljaar naar een master... Wie niet waagt, wie niet wint :) (heb wel al een bachelor op zak).

100% gelijk, maar ik zou al tevreden zijn als ik een richting heb die ik uitwil.

Mooncat

Legacy Member
Master S zei:
Als je er zin in hebt/de kans ertoe hebt zou je toch beter proberen om een Master diploma te halen want een prof. bach is tegenwoordig het "standaard" diploma, terwijl je met een Master diploma heel wat meer kansen hebt en richtingen kan uitgaan.

De meest gewilde technische profielen zijn: bouwkunde, elektromechanica, ICT (alhoewel je bij een prof. bach ICT waarschijnlijk zal eindigen als codemonkey 24/7...).

Wat bedoel je met meer kansen en richtingen voor een masterdiploma? In de openingspost wordt er juist een lijst gegeven met kansen op tewerkstelling en daar zitten ook bachelordiploma's tussen. Er zijn zelfs een heleboel bachelordiploma's die statistisch gezien meer kans op werk bieden dan een hele lijst aan universitaire masters (criminologie, politicologie, japanologie, sinologie, communicatiewetenschappen, psychologie, musicologie, ...).

Als je werk vindt, zal een master dikwijls (maar daarom niet altijd) hoger ingeschaald worden dan een bachelor, maar hoe de rest van je loopbaan evolueert hangt volledig van je zelf af. Dat iemand met een bachelordiploma in I(C)T een code monkey zal blijven, is zeker niet waar. Op vijf jaar tijd kan zo iemand gerust uitgroeien tot projectleider van een (deel)project, terwijl een burgie evenzeer kan blijven programmeren. Om maar te zeggen dat alles van jezelf afhangt en dat een studie enkel dient als een vehikel om ergens binnen te geraken (en dan spreek ik in het algemeen en niet over speciale gevallen zoals R&D).

Poliep

Legacy Member
edraket zei:
Technisch tekenaar is sowieso zeer veel vraag naar tegenwoordig. Vraag je wel of je dat voor de rest van je leven wil doen, want het is enorm afstompend werk vind ik.

Is dat inderdaad zo afstompend? Ik dacht gehoord te hebben dat het een werk met veel variatie. Ja mag op werkplaats zaken gaan opmeten, bedrijven bezoeken om producten te leren kennen,... Maar graag zou ik hierover nog meer meningen horen.

jawadde001

Legacy Member
edraket zei:
Technisch tekenaar is sowieso zeer veel vraag naar tegenwoordig. Vraag je wel of je dat voor de rest van je leven wil doen, want het is enorm afstompend werk vind ik.

Ik ben geen kenner, maar wat ik er van weet, is dat er voor 'hooggeschoolden' in de bouw een drietal functies zijn: werfleider, calculator en tekenaar.

Naar wat ik gehoord heb, zou de calculator het minste verdienen. De werfleider/projectleider het meest, maar dat is begrijpelijk gezien de slechte uren, lange dagen en de extra stress die het met zich meebrengt.

clubje

Legacy Member
PineMangoes zei:
Denk dat toegepaste informatica de meeste mogelijkheden biedt. Betaalt ook beter dan de meeste masters, deze profielen krijgen vaak hetzelfde loon als ingenieurs.

Is dat echt zo?

Wat doet een TI-er eigenlijk precies?

NotoriousP

Legacy Member
Bij EM zal je wel een beetje wiskunde krijgen maar veel voorkennis is daar niet vereist. Als je weet wat een sinus & een cosinus is, zal het wel goed zijn.

Poliep

Legacy Member
Heb vroeger genoeg van driehoeksberekening gehad. Dus het zou maw moeten lukken.
Ik zal er eens het 1 en ander van opzoeken.

profound

Legacy Member
clubje zei:
Wat doet een TI-er eigenlijk precies?

Lol, das wel een heel brede vraag....
In IT zijn zeer veel domeinen waar je naartoe kan, waar je terecht komt hangt af van je interesses, en uiteraard je opleiding. Netwerken, databanken, programmeren, ....

clubje

Legacy Member
profound zei:
Lol, das wel een heel brede vraag....
In IT zijn zeer veel domeinen waar je naartoe kan, waar je terecht komt hangt af van je interesses, en uiteraard je opleiding. Netwerken, databanken, programmeren, ....

het is zo dat ik nu een master economie heb, maar soms denk mij te heroriënteren. Ik wil wel niet 3 jaar zonder inkomen vallen, en zou graag tijdens studies wat blijven geld verdienen. Daarom dat ik een prof. bachelor verkies (zou ik zeker moeten aankunnen), maar wil daarna ook een job met een ietwat leuk inkomen. TI is dus geschikt? Ik denk dat ik graag zou programmeren, ook al weet ik nu eigenlijk niet 100 % wat dit juist is, hoezeer dit al dan niet bandwerk is, of toch echt logisch denken. Ik zie wel veel mensen de informaticae-wereld de rug toekeren, vraag me altijd af hoe dat komt.

Chilliewillie88

Legacy Member
Mooncat zei:
Als je werk vindt, zal een master dikwijls (maar daarom niet altijd) hoger ingeschaald worden dan een bachelor, maar hoe de rest van je loopbaan evolueert hangt volledig van je zelf af.


Toch niet helemaal waar hoor. In werk in de consultancy sector, je ziet hier regelmatig dat persoon A met een bachelor-diploma en persoon B met een master diploma worden aangenomen voor dezelfde job. Maar persoon B zal dan vaak wel véél sneller promotie maken dan persoon A. Ook verdient men met een master-diploma iets meer, maar dat weegt uiteraard niet op tegen het 1 (of 2) jaar langer studeren.

Frisko

Legacy Member
NotoriousP zei:
Bij EM zal je wel een beetje wiskunde krijgen maar veel voorkennis is daar niet vereist. Als je weet wat een sinus & een cosinus is, zal het wel goed zijn.

Ik doe Prof Bach Elektromechanica(afstudeerrichting Automatisering) op Hogent, in het eerste jaar zie je Vectoren en functies(en limieten enzo), en in het tweede jaar Statistiek(kansrekenen,...) en integralen.

Wiskunde komt natuurlijk in veel vakken terug voor berekeningen, maar dat is allemaal niet zo moeilijk

Poliep

Legacy Member
Blue Falcon zei:
Ik doe Prof Bach Elektromechanica(afstudeerrichting Automatisering) op Hogent, in het eerste jaar zie je Vectoren en functies(en limieten enzo), en in het tweede jaar Statistiek(kansrekenen,...) en integralen.

Wiskunde komt natuurlijk in veel vakken terug voor berekeningen, maar dat is allemaal niet zo moeilijk

Wiskunde was eigenlijk niet zo men stokpaardje tijdens het middelbaar. Ik had wel 5 uur, maar op een bepaald moment, toen alles vrij abstract werd, ging het toch moeizaam. Toen ze daar begonnen met asymptoten met limieten op oneindig en dergelijke, dan kreeg ik het toch moeilijk. Integralen meen ik me ook te herinneren.

Ik heb eigenlijk nog geen reactie gehoord omtrent Biotechnische opleidingen. Had er graag ook enkele ervaringen rond opgevangen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan