Archief - Na hogeschool naar unief?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Nogchistallion

Legacy Member
Hello ladies (er zijn er weinig) and gentlemen. Mijn tante studeerde vroeger in unief en ze zei dat als je diploma voor hogeschool hebt gehaald, dat je nog maar 2 of 3 jaar op unief moet studeren voor een diploma unief. Het wordt ook niet zo moeilijk in unief omdat je wat kennis uit hogeschool hebt. Is dat waar?? Of moet je weer 6 jaar in unief studeren voor diploma, zelfs als je diploma voor hogeschool hebt?? Ik wil eigenlijk architect worden. Ik heb een hogeschool gevonden in Gent en dat is Sint-Lucas Hogeschool Architectuur. Als ik diploma voor heb, schakel ik mezelf dan direct naar 4de jaar in unief? Zodat ik nog 1 of 2 jaar moet studeren zodat ik een diploma voor unief heb en dat ik een burgerlijk architect kan worden??? Man in België heb je zoveeel keuzes :D Love it!

Wandering

Legacy Member
Ja dit kan. Is afhankelijk van richting tot richting hoelang je moet bijstuderen. Meestal is dit een schakeljaar waarin je een deel van de leerstof van de volledige bachelor krijgt + de masterjaren.
De voorwaarden welke bachelor je nodig hebt om een bepaalde richting op de unief wilt gaan doen, vind je normaal op de website van de universiteit.

Ikkina

Legacy Member
Je kan, na het behalen van je Master in de Architectuur, nog een voorbereidingsprogramma volgen van 70 studiepunten (minstens 1 jaar) aan UGent en dan moet je nog de Master in de ingenieurswetenschappen: Architectuur volgen (2 jaar).

Dus in totaal zal je 8 jaar (als alles goed gaat!) moeten studeren om Burgerlijk Ingenieur: Architectuur te worden.

Nogchistallion zei:
Het wordt ook niet zo moeilijk in unief omdat je wat kennis uit hogeschool hebt. Is dat waar??
Neen, dit klopt zeker niet! Een voorbereidingsprogramma/schakeljaar heeft de reputatie zéér zwaar te zijn. Ingenieurswetenschappen is dan nog eens één van de moeilijkste studies die er is! Om hierin te slagen, kom je het best uit een richting waar je veel wetenschappen en 8u wiskunde hebt gehad. Ik weet natuurlijk niet welke richting jij hebt gevolgd op het middelbaar. Maar bedenkt wel dat het niveauverschil met architectuur op de hogeschool enorm groot is!

Nogchistallion

Legacy Member
Ikkina zei:
Je kan, na het behalen van je Master in de Architectuur, nog een voorbereidingsprogramma volgen van 70 studiepunten (minstens 1 jaar) aan UGent en dan moet je nog de Master in de ingenieurswetenschappen: Architectuur volgen (2 jaar).

Dus in totaal zal je 8 jaar (als alles goed gaat!) moeten studeren om Burgerlijk Ingenieur: Architectuur te worden.


Neen, dit klopt zeker niet! Een voorbereidingsprogramma/schakeljaar heeft de reputatie zéér zwaar te zijn. Ingenieurswetenschappen is dan nog eens één van de moeilijkste studies die er is! Om hierin te slagen, kom je het best uit een richting waar je veel wetenschappen en 8u wiskunde hebt gehad. Ik weet natuurlijk niet welke richting jij hebt gevolgd op het middelbaar. Maar bedenkt wel dat het niveauverschil met architectuur op de hogeschool enorm groot is!

Ik doe economie en kzit in 5de. Als ik diploma heb gehaald (voor middelbaar), zal ik dan secundair na secundair volgen. Dat is een extra jaar maar dan 100% wetenschappen, dus geen talen, godsdienst etc... Alleen wetenschappen. Er komen wiskunde (centraal vak), fysica, chemie en wat informatica aan bod. Tis uiteraard meer dan 8uur wiskunde. Véél meer...

Ikkina

Legacy Member
Nogchistallion zei:
Ik doe economie en kzit in 5de. Als ik diploma heb gehaald (voor middelbaar), zal ik dan secundair na secundair volgen. Dat is een extra jaar maar dan 100% wetenschappen, dus geen talen, godsdienst etc... Alleen wetenschappen. Er komen wiskunde (centraal vak), fysica, chemie en wat informatica aan bod. Tis uiteraard meer dan 8uur wiskunde. Véél meer...

Als je goede cijfers haalt in dat jaar, zie ik niet in waarom je niet meteen start met de opleiding tot burgerlijk ingenieur (architectuur) :).

ryoudragon

Legacy Member
Nogchistallion zei:
Ik doe economie en kzit in 5de. Als ik diploma heb gehaald (voor middelbaar), zal ik dan secundair na secundair volgen. Dat is een extra jaar maar dan 100% wetenschappen, dus geen talen, godsdienst etc... Alleen wetenschappen. Er komen wiskunde (centraal vak), fysica, chemie en wat informatica aan bod. Tis uiteraard meer dan 8uur wiskunde. Véél meer...

Geen talen? Is dat wel legaal? :eek:

Bv202

Legacy Member
Secundair na secundair is toch gewoon een andere benaming voor een 7e jaar BSO/TSO/KSO? Dat bestaat toch helemaal niet in het ASO?

glashelder

Legacy Member
Jawel. Bijzonder wetenschappelijke vorming heet dat, en dat dient dus expliciet om je voor te bereiden op burgie, fysica of ingangsexamen geneeskunde ed. Kan je ook maar in een beperkt aantal scholen volgen.

Nogchistallion

Legacy Member
Ikkina zei:
Als je goede cijfers haalt in dat jaar, zie ik niet in waarom je niet meteen start met de opleiding tot burgerlijk ingenieur (architectuur) :).

Omgomgomg! Dus je bedoelt dat als ik goeie cijfers haal in secundair na secundair, kan ik rechtstreeks naar unief om burgerlijk ingenieur te studeren??

glashelder

Legacy Member
Nogchistallion zei:
Omgomgomg! Dus je bedoelt dat als ik goeie cijfers haal in secundair na secundair, kan ik rechtstreeks naar unief om burgerlijk ingenieur te studeren??

Daarvoor dient die opleiding, toch :p

h0pje

Legacy Member
glashelder zei:
Jawel. Bijzonder wetenschappelijke vorming heet dat, en dat dient dus expliciet om je voor te bereiden op burgie, fysica of ingangsexamen geneeskunde ed. Kan je ook maar in een beperkt aantal scholen volgen.

Hé, dat wist ik niet :) Da lijkt mij toch maar een verspild jaar imo. Waarom niet van de eerste keer gewoon proberen? Of een hele zomer blokken om door de toelatingsexamens te raken?

Nogchistallion zei:
Omgomgomg! Dus je bedoelt dat als ik goeie cijfers haal in secundair na secundair, kan ik rechtstreeks naar unief om burgerlijk ingenieur te studeren??

Zit jij in een uhm. Hoe zeg ik dit best? In een "speciale" school? Want da's toch maar een rare reactie voor iemand die in het 5de middelbaar zit. :wtf:

Burrid

Legacy Member
Nogchistallion zei:
Omgomgomg! Dus je bedoelt dat als ik goeie cijfers haal in secundair na secundair, kan ik rechtstreeks naar unief om burgerlijk ingenieur te studeren??

Je kan zelfs naar de unief na uw diploma secundair onderwijs, ongeacht de punten, en je hoeft niet eens langs start te passeren.

glashelder

Legacy Member
h0pje zei:
Hé, dat wist ik niet :) Da lijkt mij toch maar een verspild jaar imo. Waarom niet van de eerste keer gewoon proberen? Of een hele zomer blokken om door de toelatingsexamens te raken?

Goh ja, stel dat je nu je hele middelbare carrière in humane of eco-moderne hebt gezeten en dan beslis je plots dat je arts wil worden... :p Je kan natuurlijk proberen maar als je ziet dat het echt onbegonnen werk is, kan je dan nog dat jaar volgen (alhoewel ze wel snel vol zitten aangezien het zo beperkt wordt gegeven, geloof ik).

curlbro

Legacy Member
h0pje zei:
Zit jij in een uhm. Hoe zeg ik dit best? In een "speciale" school? Want da's toch maar een rare reactie voor iemand die in het 5de middelbaar zit. :wtf:
Ja, want iemand uit een speciale school gaat logischerwijs naar de universiteit :)
Denk dat jij daar niet ver van weg zat.
(de reactie was trouwens compleet normaal voor iemand van 16).

Bv202 zei:
Secundair na secundair is toch gewoon een andere benaming voor een 7e jaar BSO/TSO/KSO? Dat bestaat toch helemaal niet in het ASO?

Bull. secundair na secundair is TSO, niet BSO.

7 BSO = secundair. En dus niet secundair na secundair.

Nerath

Legacy Member
Geen bull dus; onderwijskiezer

Schiet dingen eens niet af omdat je ze niet kent of doe op zijn minst de moeite om bewijs te zoeken dat ze niet bestaan.

curlbro

Legacy Member
Nerath zei:
Geen bull dus; onderwijskiezer

Schiet dingen eens niet af omdat je ze niet kent of doe op zijn minst de moeite om bewijs te zoeken dat ze niet bestaan.
Lees anders eens deftig voor iets af te schieten wegens ontoereikende kennis?

Mijn punt ging erom dat 7BSO geen secundair na secundair is. 7BSO is nog steeds gewoon secundair.

Nogchistallion

Legacy Member
Burrid zei:
Je kan zelfs naar de unief na uw diploma secundair onderwijs, ongeacht de punten, en je hoeft niet eens langs start te passeren.

Dat kan nie, ik zit in economie talen en als ik een diploma voor krijg, zal ik niet toegelaten worden om BURGERLIJK ARCHITECTUUR te volgen in unief. In economie talen heb je maar 3uur wiskunde, geen fysica en chemie (wel natuurwetenschappen maar dat is lowclassed) btw kben 18 niet 16

Kandul

Legacy Member
Nogchistallion zei:
Dat kan nie, ik zit in economie talen en als ik een diploma voor krijg, zal ik niet toegelaten worden om BURGERLIJK ARCHITECTUUR te volgen in unief. In economie talen heb je maar 3uur wiskunde, geen fysica en chemie (wel natuurwetenschappen maar dat is lowclassed) btw kben 18 niet 16
Jawel, enkel het bewijs dat je het secundair onderwijs succesvol hebt doorlopen is nodig om burgerlijk ingenieur architectuur te kunnen studeren. Het aantal uur wiskunde, fysica en chemie in het middelbaar maakt hierbij niks uit. Zoals Burrid zei met andere woorden.

NotoriousP

Legacy Member
Ga maar eerst hogeschool doen, lijkt mij het beste in uw geval.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan