Archief - M'n laatste 2 jaren op het middelbaar

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DaTa

Legacy Member
Ik zit nu in het 5de jaar wetenschappen-wiskunde, maar ik heb wat problemen met m'n wiskunde. Het maken van m'n oefeningen en taken lukt altijd goed maar op de toetsen wilt het me gewoonweg niet lukken. Ik merk ook dat ik meer moeite moet doen als de voorbije jaren om bepaalde onderdelen te snappen.
Daarbij komt het feit dan nog dat m'n broer enorm goed in wiskunde was en ik nu net dezelfde leerkracht heb als hij toen. De prestatiedruk is dus redelijk groot. Met de andere vakken heb ik geen problemen, alleen met wiskunde zit ik wat vast. M'n ouders hadden al voorgesteld om van richting te veranderen, maar dan zit ik met het gedacht dat ik later spijt ga hebben dat ik veranderd ben. Ik zit dus met de vraag of ik al dan niet van richting zou veranderen, schrapt dit al veel van m'n mogelijkheden voor de toekomst of niet?

Belle

Legacy Member
Goh, met wiskunde heb je altijd voordelen hé. Moest je iets met wetenschappen gaan doen aan de unief heb je praktisch in elke richting een redelijk pak wiskunde nodig.
Denk dat je die uiteindelijk nog wel aankunt als je tamelijk goed bent in wiskunde maar da's natuurlijk ook hard werken en inhalen dan, en dat lukt niet bij iedereen. Er zijn wel brugcursussen wiskunde aan de meeste universiteiten, da's een week dat je de leerstof uit het middelbaar herhaalt, of een deel ziet wat je mogelijk niet gezien hebt.

Maar uiteindelijk, als het niet lukt dan lukt het niet en dan kan je inderdaad beter van richting veranderen, maar als je oefeningen en taken lukken zou het toch moeten gaan denk ik... Misschien door dat hele gedoe met de broer te veel last van stress tijdens toetsen? (ik weet dat dat heel lastig kan zijn, heb ook al voorgehad dat ik écht niks meer wist).

Ik weet niet hoeveel uren wiskunde je nu hebt, maar als je er 7 of 8 hebben kan je altijd zakken naar 6 uur?
Bij ons zijn een paar leerlingen die last hadden met wiskunde uit WeWi naar MtWi gegaan, die hebben nu nog altijd evenveel wiskunde maar hebben 4 van de 6u les in een heel klein klasje, met 3 of 4 man ofzo, en die hebben sindsdien ook minder problemen... Dus dat kan ook een optie zijn.

Heb je de vraag al gesteld aan je wiskundeleerkracht, of desnoods een andere leerkracht als die van wiskunde verwacht dat jij even goed bent als je broer?

phixiuZ

Legacy Member
Leren uit de fouten die je maakt op je toetsen? Er moet toch een duidelijke reden zijn waarom het niet lukt... te weinig oefenen? Wiskunde is oefeningen maken imo, toch voor de meesten :).

En jah, die prestatiedruk kan ook wel een grote rol spelen, je moet dat zoveel mogelijk uit je hoofd zetten en rustig blijven ;).

Dennoman

Legacy Member
't Is al heel goed dat je moeite wil doen, dat is al beter dan 99% van de threads die hier geopend worden door middelbare scholieren die denken dat ze vreselijk schoolmoe zijn.

Ben je misschien beter in talen? Dan moet je misschien denken aan overschakelen naar moderne talen. De achterstand zou niet vreselijk groot mogen zijn (dat was ze bij ons althans niet, wij kregen in LMT gewoon een extra praktijkuurtje voor Frans en Engels, het Duits zou weleens een ander paar mouwen kunnen zijn natuurlijk). Het is een beetje cru om het zo te stellen misschien, maar als je al heel veel moeite hebt met wiskunde in het middelbaar, hoe denk je dan door te raken in het hoger onderwijs als je voor een wiskundig georiënteerde richting kiest?

Muismat

Legacy Member
Dennoman zei:
't Is al heel goed dat je moeite wil doen, dat is al beter dan 99% van de threads die hier geopend worden door middelbare scholieren die denken dat ze vreselijk schoolmoe zijn.

²


Wiskunde is zeker belangrijk, zeker als je ambieert later iets in de richting van Burgerlijk Ingenieur, ... etc te doen. Waarom wacht je niet af tot na Kerstmis? Als je in een We-Wi alleen problemen hebt met wiskunde kan je dit toch bijwerken? De wiskunde in de 3e graad is niet doodsimpel, maar met een beetje werken moet dat toch lukken?

Ik zou zeggen dat je beter in een WeWi blijft zitten om alle opties open te houden. Tenzij je echt later talen ofzo wilt gaan doen, maar voor de algemeen wetenschappelijke richtingen later moet je best een deftige basis wiskunde hebben. Dat bespaart je veel problemen eens op de universiteit. Ik zou anders zeggen praat er eens over met je wiskundeleerkracht? Hij/zij weet het beste hoe je geholpen kan worden. En over de vglking met je broer, daar moogt ge u echt niet slecht over voelen. Hij was beter in wiskunde, gij zijt beter in ander zaken he :)

BeeLz

Legacy Member
Als je oefeningen lukken zou het normaal op testen ook moeten lukken.
Mijn advies; ga naar je leerkracht en vraag wat extra oefeningen, maak deze thuis en zie of je ze kan.
Als ik me niet vergis kan je tot januari overstappen van richting dus ik zou het iig blijven doen tot je eerste examens en zien wat je er van bakt. Als je echt moeite hebt gedaan en het niet goed hebt gedaan dan moet je pas beginnen te denken aan overstappen. Niet na 2 minder goede testen op een onderwerp dat je mss minder ligt.

In mijn 5de jaar was mijn eerste semester ook een pak slechter omwille van de leerstof ( vectorruimtes & goniometrische formulessfjdccxwc ) terwijl het 2de semester piece of cake was :p

Het enige wat ik dus wil zeggen is dat je geen overhaaste beslissing wil nemen omdat het even niet lukt.

Fraggie

Legacy Member
Iets waar ik last mee had in het middelbaar was te veel oefeningen en te weinig theorie. Met tijd begin je gewoon blindelings de oefeningen op te lossen omdat het toch al voor de 100ste keer dezelfde methoden zijn.

Wanneer je dan echter een examen/toets krijgt die over meerdere hoofdstukken gaan, staan de oefeningen door elkaar. Het probleem was dat ik op herkenning moest afgaan i.p.v. inzicht.

Het klinkt misschien stom, maar wanneer je dit goed door hebt, weet je ook wat je er aan kan doen.


* Om maar te zeggen hoe wiskunde je later zal helpen:
als jij 2h bezig bent met een taak waar veel wiskunde in voor komt, dan werk je aan het tempo van iemand die 3h bezig is. Het voordeel is dat je met tijd even veel tijd in je werk steekt, maar meer zal kunnen doen.

Blijven volhouden en probleer het te zien in "the big picture".

NotoriousP

Legacy Member
DaTa zei:
Ik zit nu in het 5de jaar wetenschappen-wiskunde, maar ik heb wat problemen met m'n wiskunde. Het maken van m'n oefeningen en taken lukt altijd goed maar op de toetsen wilt het me gewoonweg niet lukken. Ik merk ook dat ik meer moeite moet doen als de voorbije jaren om bepaalde onderdelen te snappen.
Daarbij komt het feit dan nog dat m'n broer enorm goed in wiskunde was en ik nu net dezelfde leerkracht heb als hij toen. De prestatiedruk is dus redelijk groot. Met de andere vakken heb ik geen problemen, alleen met wiskunde zit ik wat vast. M'n ouders hadden al voorgesteld om van richting te veranderen, maar dan zit ik met het gedacht dat ik later spijt ga hebben dat ik veranderd ben. Ik zit dus met de vraag of ik al dan niet van richting zou veranderen, schrapt dit al veel van m'n mogelijkheden voor de toekomst of niet?

Je klinkt precies mijn kleinste broertje, precies dezelfde situatie ^^

Alleen zou die er nooit in geslaagd zijn een tekst in het AN te plaatsen.

Fraggie zei:
Iets waar ik last mee had in het middelbaar was te veel oefeningen en te weinig theorie. Met tijd begin je gewoon blindelings de oefeningen op te lossen omdat het toch al voor de 100ste keer dezelfde methoden zijn.

Wanneer je dan echter een examen/toets krijgt die over meerdere hoofdstukken gaan, staan de oefeningen door elkaar. Het probleem was dat ik op herkenning moest afgaan i.p.v. inzicht.

Het klinkt misschien stom, maar wanneer je dit goed door hebt, weet je ook wat je er aan kan doen.

Dan zijt gij toch vrij fout bezig hoor... uw oefeningen moet ge met inzicht oplossen, niet door constant dezelfde methode te herhalen. Ge moet weten waarmee ge bezig zijt, voor ge aan uw oefeningen begint.

Ik wou dat ik meer oefeningen kreeg en minder theorie in mijn middelbaar hoor, 60 bewijzen leren voor een examen was belachelijk.

Anakin

Legacy Member
Als je van plan bent om in het hoger onderwijs voor een wetenschappelijke richting te kiezen, zou ik je aanraden om voorlopig WeWi te blijven doen. Vraag desnoods bijles of praat met iemand om dat stressprobleem op toetsen aan te pakken.

Trek het je vooral niet aan hoe goed je broer is/was...hij heeft zijn capaciteiten en jij hebt de jouwe, 50% volstaat volgens mij nog steeds om geen herexamen te hebben voor een bepaald vak.

Met WeWi zul je in ieder geval een grote voorsprong hebben op de universiteit, ik kom zelf uit Latijn-Wetenschappen (4u wiskunde), volg de eerste bach biochemie-biotechnologie en zie nu voor het eerst zaken die de wiskunderichtingen al gehad hebben: complexe getallen, meetkunde, vectoren, enz.. En biochem-biotech wordt dan nog verondersteld de minst zware richting van alle wetenschapsrichtingen te zijn op vlak van de wiskunde. Ik heb een vriend die fysica en sterrenkunde volgt even over zijn wiskunde horen praten en dat niveau oversteeg in grote mate hetgeen wat ik op dit moment zie (lees: ik begreep geen bal van wat hij zei ;))

Ik ken daarentegen ook mensen die bij ons wiskunde kozen om zoveel mogelijk opties open te houden...1 meisje studeerde bij ons Latijn-Wiskunde(6u)-Wetenschappen en doet nu rechten... Je zit in het 5e, dus wordt het sowieso bijna tijd om na te denken waar je interesses liggen en wat je binnen 2 jaar wilt studeren..als je tot de conclusie komt dat wetenschappen je ding niet zijn en dat je niet van plan bent om na je 6e jaar een betarichting in te slaan, dan is het misschien inderdaad beter om van richting te veranderen na de kerstvakantie.

Maar je wacht in ieder geval best tot na de kerstvakantie en kijk dan hoe het met je punten voor wiskunde zit.

Benjamin

Legacy Member
@TS

Je maakt je veel te druk om weinig.
Hoeveel toetsen kan je al gehad hebben in die 2 maandjes dat je bezig bent?
Maak eens een afspraak met die leraar waarin je die toetsen wat nader analyseert, als je leraar enigzins zijn vak verstaat dan zal hij rap zien wat het probleem is en dan zal hij jou dat ook wel kunnen uitleggen.
Misschien heb je veel slordigheidsfouten gemaakt waarvoor je jezelf geneert wanneer je ze terugziet, misschien moet jij zoals zoveel mensen eventjes wennen aan het feit dat je voor het eerst iets voor wiskunde moet doen aangezien het in de vorige graden nog vanzelf ging.

Zolang je niet een zware onvoldoende gaat halen voor wiskunde ondanks dat je je inzet raad ik je aan om eventjes door de zure appel heen te bijten, je gaat daar veel aan kunnen hebben bij je vervolgstudie. Geen enkel ander vak traint zo goed je redeneervermogen als wiskunde en fysica en dat is nuttig voor zo'n beetje alle studierichtingen.

NotoriousP zei:
Je klinkt precies mijn kleinste broertje, precies dezelfde situatie ^^

Alleen zou die er nooit in geslaagd zijn een tekst in het AN te plaatsen.
Hoe komt dit?
Is het onderwijs er zo erg op achteruit gegaan op jouw school (ik hoor nogal wat geruchten dat de kwaliteit steeds maar daalt sinds het laatste decennium of langer) of is hij gewoon heel erg slecht in Nederlands?

Genious

Legacy Member
Tenzij ge later iets wilt gaan studeren waar in de verste verte geen wiskunde aan te pas komt, zult ge het u prolly niet beklagen toch te proberen. (6h wis/week)

Ge zijt bijlange niet de enigste die het in de laatste 2 jaar zwaar krijgt met de wis. Als uw resultaten wat minder zijn, dan is dat geen ramp, zo lang ge er maar door zijt voor uw wiskunde op het einde van de rit.


Maar als het echt niet gaat, het is niet alsof ge paden definitief afsluit met iets minder wiskunde, maar de wiskundige zullen er ofc niet vanzelfsprekender op worden. (en de echt zware wiskundige in de trend van burgie zou ik dan toch niet overwegen :p)

Fraggie

Legacy Member
NotoriousP zei:
Dan zijt gij toch vrij fout bezig hoor... uw oefeningen moet ge met inzicht oplossen, niet door constant dezelfde methode te herhalen. Ge moet weten waarmee ge bezig zijt, voor ge aan uw oefeningen begint.

Ik wou dat ik meer oefeningen kreeg en minder theorie in mijn middelbaar hoor, 60 bewijzen leren voor een examen was belachelijk.
Fout bezig zou ik dat nu niet noemen. Trouwens die tijd is al lang voorbij.

In het TSO hebben ze ons altijd als domme mensen behandeld. "Als je het maar kan oplossen is het goed", was de mentaliteit van de leerkrachten. We waren dan ook met niets anders bezig dan oefeningen oplossen. 10 in de les en 10 als huiswerk allemaal over het zelfde onderwerp, met weinig variatie. En door juist het gebrek aan variatie, krijg je automatisch een paardenbril.

In mijn eerste jaar van het hoger onderwijs kregen we in 12 weken alle wiskunde die we ooit gezien hebben in het middelbaar (met pakken van bewijzen, ook over driehoeken etc) + dingen die ze waarschijnlijk alleen in het ASO geven met veel wiskunde. Toen waren we meer bezig met theorie dan met oefeningen. De mentaliteit was daar: "Snap je het niet, los het dan zelf op". Dat zet dan ook meer aan om zelf dingen te doen. Uiteindelijk heb ik daar iedereen zijn ass gekickt en was ik 2e op 50man. Het is dan ook niet zo dat ik in de vakantie plots een wiskunde cursus gevolgd heb ofzo..

Niet iedereen is het zelfde natuurlijk. Ik heb graag meer theorie, dan puur oefeningen zitten op te lossen.

Aap

Legacy Member
Maak gewoon het middelbaar af. Je hebt gewoon dat papiertje nodig. Er zal geen ziel interesseren wat je middelbaar diploma is. 't is pas als je verder studeert dat het belangrijker wordt.

Ik denk dat je het enorm moeilijk zult als je nu van richting verandert.

NotoriousP

Legacy Member
Benjamin zei:
Hoe komt dit?
Is het onderwijs er zo erg op achteruit gegaan op jouw school (ik hoor nogal wat geruchten dat de kwaliteit steeds maar daalt sinds het laatste decennium of langer) of is hij gewoon heel erg slecht in Nederlands?

Hij zit nog in die puberale fase waar ze met een houding rondlopen dat correcte taal nutteloos is.

Ge kent da wel:

ne
mja
zyt
sech
egt
...

Hij zou er gewoon de moeite niet voor doen. En al deed hij dat wel, zou er toch minstens ergens een dt fout inzitten denk ik ;)

boeffel

Legacy Member
Zo lang dat ge boven de helft haalt is het toch goed? (zo doe ik het)

en gewoon oefeningen maken zou ik zeggen

Marginal0

Legacy Member
Als je nu blijft zitten met Wiskunde, blijf je in je hogere studies der ook nog mee zitten.

Doe je het dus graag, blijf het dan doen en doe meer moeite.

Doe je het niet graag, verander dan. Als je het niet graag doet, dan boeit het allicht niet om het verder te blijven doen. Je gaat er in je beroep ed. mee blijven zitten. Heel je leven dus.

Spijt zal je eerder hebben als je het voordoet terwijl je het niet wil doen.

sneax

Legacy Member
Als ge na ervoor te werken nu al last hebt met wiskunde gade er 'later' (in geval van wiskunde richting verder studeren) zééééker last mee hebben.

Ge verliest niets door een andere richting te kiezen, alle opties blijven open, enkel een kleine basis is anders.

Tr1ploid

Legacy Member
DaTa zei:
Ik zit nu in het 5de jaar wetenschappen-wiskunde, maar ik heb wat problemen met m'n wiskunde.

Ik had ook plotseling problemen met wiskunde vanaf het vijfde middelbaar. Hetgeen je eruit moet leren is dat wiskunde vanaf dat jaar in WeWi plotseling een vak geworden is waar je weldegelijk moeite voor moet doen. De truc is om je cursus overzichtelijker te gaan bijhouden en regelmatig oefeningen maken. Uiteindelijk zul je op die manier die vervelende goniometrische vergelijkingen en al de rest wel onder de knie krijgen.

Trebby

Legacy Member
raar hoe iedereen hier plots problemen kreeg met wiskunde terwijl ik in mijn laatste 2j middelbaar echter totaal géén problemen kende in geen enkel vak. daar waar ik de jaren voordien echter één of 2 herexamens had.

dan kwam ik in het 5e middelbaar en moest ik bijna niks leren en toch vlot door op alles. was wel maar economie moderne talen met optie extra wiskunde en aardrijkskunde.

en tis nu niet dat ik boven de middelmaat ben qua intelligentie..

Nicske91

Legacy Member
ThaMAN zei:
raar hoe iedereen hier plots problemen kreeg met wiskunde terwijl ik in mijn laatste 2j middelbaar echter totaal géén problemen kende in geen enkel vak. daar waar ik de jaren voordien echter één of 2 herexamens had.

dan kwam ik in het 5e middelbaar en moest ik bijna niks leren en toch vlot door op alles. was wel maar economie moderne talen met optie extra wiskunde en aardrijkskunde.

en tis nu niet dat ik boven de middelmaat ben qua intelligentie..

Er is wel een groot verschil tussen 4 uur wiskunde of 6 uur ze ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan