Archief - leuke erasmusbestemmingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Crash_and_burn

Legacy Member
michael_ zei:
Hier ook een toekomstige Erasmus ganger, vroeg me wel af hoe je verder reist na afloop van je programma.
Ik blijf bijvoorbeeld tot 15 juni in Noorwegen, is daar dan tijd voor? Hoe heb jij het gedaan.
(ik weet uiteraard reeds dat de standaard scholenverzekering extra trips niet dekt, maar alle info is welkom!)

Ja bij ons was het school de 2de week van December afgelopen en dan ben ik nog 2 weken daar gebleven dus tijd is er zeker voor maar die moet je gewoon zelf maken. Hoe ik dat gedaan heb, gewoon rondgevraagd wat de interessantste plekjes waren om te bezoeken in de naburige landen en alles via low - budget maatschappijen boeken. Toen heb ik 5 landen gezien in anderhalve week dus het was wel vrij stressy maar ik heb er wel van genoten. Verder hadden wij ginder een supergoeie international club die ons trips naar Rusland, Lapland en Aland Islands aanbood voor een goedkoop prijsje (meestal tijdens de weekends of weken dat er geen school zijn). En een road - trip doen met lokale mensen is zeker ook een aanrader om te doen ;-) 1 grote tip, als je nog geen visa hebt, ga er zeker 1 halen bij je bank want dat is zo ontzettend handig als je reizen wilt doen en online wilt boeken :-)

Tweak37

Legacy Member
Maartenn zei:
Het zal wel zoiets zijn, al kreeg ik vandaag nog een bericht van een student daar die mij bevestigde dat de leerstof die zij krijgen voor examens ook veel is.
Nadat ik hem vertelde over hoeveel tijd wij hier kregen omdat we veel stof hadden, mailde hij terug dat hij dat niet begreep want zij kregen ook veel stof te verwerken en hebben vaak gewoon elke dag een examen zonder echt veel blok vooraf.

Ik denk dat het inderdaad zo wel is dat die veel minder (maar echt veel minder) leerstof moeten verwerken voor examens.

Ik vraag mij dan wel af of het nuttig is om naar daar te gaan? Dat moet daar toch makkelijker zijn dan?
Permanent werken voor een vak is toch eenvoudiger (als je dat kan opbrengen natuurlijk) ?
+ wat ik ook niet begrijp is dat het daar blijkbaar normaal is dat iedereen bijna hoge onderscheiding haalt.
Als ik zeg dat ik gemiddeld +-14 haal denken ze daar dat ik een of andere dommerik ben.


De accenten liggen gewoon anders, tis niet omdat je minder kennis hebt dat het niveau per se lager is. Maar goed, in het algemeen ligt het onderwijsniveau inderdaad wat lager (toch voor de undergraduates). Maar dat geldt voor bijna elk land vanuit België gezien.

Verder is een 16 hier in de VS ongeveer een A, en dat krijg je toch niet zomaar op een zichzelf respecterende universiteit. C (= +-12) is ongeveer het gemiddelde. De totaalpercentages liggen wel hoger, maar dat komt omdat je 60% moet halen om erdoor te zijn. Maar de scoringssystemen verschillen soms van universiteit tot universiteit dus het is altijd lastig om om te rekenen.

Tweak37

Legacy Member
Benjamin zei:
Laat ik het wat nuanceren.
Als er toevallig een uitmuntende onderzoeksgroep is aan een van die universiteiten en bepaalde vakken worden op een uitmuntende manier verzorgd of jij kan daar zelf mee onderzoek verrichten dan zou dat natuurlijk wel zwaar wegen voor mij.
Als er enkel een handboek wordt behandeld dan zou ik toch meer naar de bestemming kijken en zelfstandig handboeken lezen die ik interessant en nuttig vind aangezien het maar voor 1 semester is.
Ik ben wat sceptisch geworden over heel die Erasmus aangezien ik de indruk heb dat het theoretische niveau naar mijn indruk bijna altijd lager is wanneer je vanuit België op Erasmus gaat. Ik zie weinig samenwerking met topuniversiteiten, wel veel met middelmatige universiteiten.

Dat laatste hangt van faculteit tot faculteit af natuurlijk. Sowieso is een uitwisseling vooral interessant in je master zodat je graduate courses kunt volgen. Droogweg een handboek behandelen komt op dat niveau toch al niet veel meer voor.

Kielse

Legacy Member
Maartenn zei:
Toevallig mensen die in de VS gestudeerd hebben als uitwisselingsstudent?

Ik ben een programma aan het opstellen voor mij om volgend jaar misschien een jaar in de VS te studeren, maar ik snap eigenlijk niet goed hoe het daar werkt en welk niveau het daar is.

Het probleem is dat ik gemerkt heb dat ze daar effectief kerstvakantie hebben!
Ze hebben dus blijkbaar voor de kerstvakantie 1 week examens (1 week? WTF) en voor die week examens hebben ze ongeveer 5 dagen blok (dubbele WTF!!!)
Ongeveer hetzelfde scenario met pasen en op het einde van het jaar.


Hoe kan dat nu dat die evenveel zien als wij?
Het zouden bv voor de eerste semester 5 vakken zijn dat ik daar volg.
Ik kan nooit 5 vakken (van het niveau in belgie) studeren op 5 dagen en dan examens afleggen in 1 week...

Ik weet dat in belgie, aan de uhasselt bv, er ook zo een systeem is van studeren in blokken, maar dat is volgens mij toch nog iets anders?
Ik vertrek binnen een maand voor een semester naar de VS.
De beoordeling daar is zoals het middelbaar bij ons: in het jaar door veel taken en presentaties en dan nog een eindexamen wat meetelt voor een 20 a 30%.

Weet wel dat in de VS studeren veel papierwerk inhoudt;)

Maartenn

Legacy Member
Kielse zei:
Ik vertrek binnen een maand voor een semester naar de VS.
De beoordeling daar is zoals het middelbaar bij ons: in het jaar door veel taken en presentaties en dan nog een eindexamen wat meetelt voor een 20 a 30%.

Weet wel dat in de VS studeren veel papierwerk inhoudt;)

Ok, maar de hoeveelheid stof dat je dan moet studeren voor die examens kan toch nooit evenveel zijn als hier?

Hoe is dat dan? Ze zien evenveel, maar een groot deel moet je dan niet meer kennen voor het examen omdat je er al taken hebt over gemaakt?

eurowarriors

Legacy Member
Benjamin zei:
Niet dat het mij niet heerlijk lijkt om dagelijks te surfen, windsurfen enz. maar verga je daar niet van de hitte als je in de zomer daarnaar toe gaat. De lucht mag dan droger zijn dan hier maar ik vind het hier al te warm wanneer het mid 20 graden Celcius is.

De warmte valt daar heel goed mee. Als het hier 30 graden Celcius ga je dood van de drukkende warmte, maar daar heb je een heel zacht klimaat. Daar is het niet drukkend warm. Tuurlijk, als het 35 graden is, heb je het wel warm, maar dat wordt je snel gewoon. En niemand die dan zo zot is om zware inspanningen te doen. Als je je rustig houdt, is het dan echt wel aangenaam warm. En het is daar niet altijd 30 graden hoor, in de zomer kan het wel eens hoog oplopen, maar in de lente/herfst ligt het daar altijd tussen de 20 en de 25 graden, wat daar héél aangenaam is.

Nu is het daar zo'n 15 à 20 graden.

En Valencia is écht Spaans, alles op het gemak, dus hou daar absoluut rekening mee als je daar naartoe gaat. Als je je zelf dan niet aanpast naar die levenswijze, houd je het als Belg niet uit. Maar er zijn ook mensen die daar van houden, waaronder mezelf.

ClayDavis

Legacy Member
gaurentlarnier zei:
volgend jaar ga ik wellicht op erasmus... binnenkort komt de lijst met bestemmingen online, maar ik ben er al een tijdje over aan't nadenken.


Enerzijds zou ik het awesome vinden om ergens in zwitserland/oostenrijk/frankrijk te zitten zodat ik elk weekend kan gaan snowboarden.

Anderzijds is spanje, portugal of duitsland wellicht het leukst qua uitgang, stadsleven, mensen.

Maar we kunnen ook naar Finland, wat mij enorm aanspreekt omdat het wat avontuurlijker is, ook mogelijkheid tot skieen biedt, en geen traditionele erasmus bestemming is.



dus long story short, wat zouden jullie kiezen? en klopt mijn 'stereotiepe' beeld over de bestemmingen, of ga ik in bv. finland even leuk kunnen uitgaan (feestjes, cafés, socialere erasmus bijeenkomsten) als in spanje?
do note: het is maar voor 3 maanden, langer mogen we niet gaan in ons richting!!

Portugal (Lissabon)

Extreem cheapen booze, huisjes melkers en een universitair niveau om eens mee te lachen

^^

also

beeeaacchhhh (tot +/- eind November)

PerkelePride

Legacy Member
Maartenn zei:
Ok, maar de hoeveelheid stof dat je dan moet studeren voor die examens kan toch nooit evenveel zijn als hier?

Hoe is dat dan? Ze zien evenveel, maar een groot deel moet je dan niet meer kennen voor het examen omdat je er al taken hebt over gemaakt?

Het is inderdaad zo dat de hoeveelheid die ze daar moeten kennen minder is. Ikzelf ben op erasmus in Parijs geweest op een befaamde business school (die staan in frankrijk hoger aangeschreven dan de universiteiten) Mijn vriendin daarentegen is naar de VS, miami (unif) gegaan. Zowel bij haar als bij was het zo dat je onder het jaar veel werkskes, presentaties moet doen voor letterlijk elk vak, maar dat de leerstof inderdaad wel een beetje minder is. Het is wél zo dat ik in Parijs géén blok had. m.a.w. zaterdag nog les, en de week erop 6 examens, startend van maandag (+/- 110 pagina's per vak, en in frans of engels). Hierdoor zou ik het uiteindelijke kennisniveau toch zeker niet lager leggen als in Belgie, waar je wel meer moet kennen maar duizend meer tijd krijgt! Eerlijkheidshalve moet ik er wel bijzeggen dat je examens meestal maar voor 50% meetellen. Andere 50% is dan permanente evaluatie.

In VS werd er nog harder geleerd, aangezien het feit dat het inschrijvingsgeld aan die uniefen zo duur is, dat de gemiddelde scores daar dan ook 18 op 20 is. Mijn vriendin had ook maar een week blok. Maar de uniefbib was dan ook open van 08.00 tot 03.30 in de week, dit omdat er echt wel enorm gestudeerd wordt door de studenten, heel ander systeem als belgie toch!

Moest je nog vragen hebben, ik wil altijd iets verduidelijken!

Exorikos

Legacy Member
De scores liggen daar ook gewoon sowieso hoger. Als je vanuit België wilt aanvragen om daar aan een universiteit binnen te komen, dan moet je je scores omrekenen naar hun systeem.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan