Archief - Lager onderwijs diploma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hello,

Mijn vriendin heeft haar diploma leerkracht lager onderwijs vorig jaar gehaald. Ze vroeg zich nu af wat haar opties zijn met dit diploma, buiten een job in het onderwijs.
Ze had graag opvoeder geweest, maar kan dit met dit diploma? (aangezien er specifieke opleidingen opvoeder bestaan)

Thanks !

SH343

Legacy Member
Waarom studeren mensen in hemelsnaam iets als ze niet weten wat ze er mee kunnen doen?

"Met het diploma bachelor in het lager onderwijs kun je ook aan de slag als educatief medewerker bij socio-culturele organisaties of musea. Of bij de jeugddienst van een stad of gemeente en in de dienstensector."

Althans, dat beweren de opleidingen op de websites zelf toch. B

Bron: KHleuven

mythe

Legacy Member
SH343 zei:
Waarom studeren mensen in hemelsnaam iets als ze niet weten wat ze er mee kunnen doen?

"Met het diploma bachelor in het lager onderwijs kun je ook aan de slag als educatief medewerker bij socio-culturele organisaties of musea. Of bij de jeugddienst van een stad of gemeente en in de dienstensector."

Althans, dat beweren de opleidingen op de websites zelf toch. B

Bron: KHleuven
Omdat velen nog niet weten waar ze precies naartoe willen. Hoewel je met het diploma leerkracht lager onderwijs wel al vrij goed weet wat je wil.

Jedi M.S.

Legacy Member
SH343 zei:
Waarom studeren mensen in hemelsnaam iets als ze niet weten wat ze er mee kunnen doen?

"Met het diploma bachelor in het lager onderwijs kun je ook aan de slag als educatief medewerker bij socio-culturele organisaties of musea. Of bij de jeugddienst van een stad of gemeente en in de dienstensector."

Althans, dat beweren de opleidingen op de websites zelf toch. B

Bron: KHleuven
Ze wist heel goed wat ze wou. Leerkracht uiteraard. Maar na al die stages had ze zo'n danige afkeer van die pubers van tegenwoordig dat leerkracht er dus niet meer inzit.
Zo'n lijstje had ik ook al gevonden op de site van het KHBO. Ik heb meer nood aan de info die je niet onmiddelijk op internet kan vinden, maar meer uit ervaring of van horen zeggen.

SH343

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Ze wist heel goed wat ze wou. Leerkracht uiteraard. Maar na al die stages had ze zo'n danige afkeer van die pubers van tegenwoordig dat leerkracht er dus niet meer inzit.
Zo'n lijstje had ik ook al gevonden op de site van het KHBO. Ik heb meer nood aan de info die je niet onmiddelijk op internet kan vinden, maar meer uit ervaring of van horen zeggen.

Pubers?:P Misschien in het 6de leerjaar ja. Het beste is iemand opzoeken die dat doet, vraag eens in je directe omgeving.

Jedi M.S.

Legacy Member
SH343 zei:
Pubers?:P Misschien in het 6de leerjaar ja. Het beste is iemand opzoeken die dat doet, vraag eens in je directe omgeving.
Heb eens gemailed naar het departementshoofd. Blijkbaar is het mogelijk om opvoeder te doen met dit diploma:)

ace_punk

Legacy Member
SH343 zei:
Waarom studeren mensen in hemelsnaam iets als ze niet weten wat ze er mee kunnen doen?

"Met het diploma bachelor in het lager onderwijs kun je ook aan de slag als educatief medewerker bij socio-culturele organisaties of musea. Of bij de jeugddienst van een stad of gemeente en in de dienstensector."

Althans, dat beweren de opleidingen op de websites zelf toch. B

Bron: KHleuven

Say what ? Op je 18 beslissen of vroeger wat je later gaat /wil worden?

Dit zit zo verkeerd ineen... Dan maar iets nemen dat me leuk "lijkt" met result alle gevolgen vandien..

OT .. Vind gewoon een interessante werk omgeving en ga solliciteren.
Diploma's tegenwoordig stellen niet veel meer voor zeker niet hogeschool.

Nerath

Legacy Member
Laat haar solliciteren in alles waar ze interesse in heeft, indien ze haar zien zitten nodigen ze haar wel uit. It's really that simple :)

Jedi M.S.

Legacy Member
Indeed, we zullen daar eens voor kijken ;)
Bedankt voor alle reacties !

GodLikeBE

Legacy Member
Ik vind het stom om hiervoor een nieuw topic te posten, maar ik zou graag wat dingen willen weten over deze richting

- Hoeveel lesdagen zijn er zo in Hogeschool voor lager onderwijs?
- Met wat kan ik de moeilijkheidsgraad vergelijken van bv. wiskunde
(wat voor soort wiskunde? ik veronderstel dat het meer is dan 1+1 ;) )
- zijn er al stages in het eerste jaar?
- Is Artevelde aan te raden?

Danku alvast

Jedi M.S.

Legacy Member
GodLikeBE zei:
Ik vind het stom om hiervoor een nieuw topic te posten, maar ik zou graag wat dingen willen weten over deze richting

- Hoeveel lesdagen zijn er zo in Hogeschool voor lager onderwijs?
- Met wat kan ik de moeilijkheidsgraad vergelijken van bv. wiskunde
(wat voor soort wiskunde? ik veronderstel dat het meer is dan 1+1 ;) )
- zijn er al stages in het eerste jaar?
- Is Artevelde aan te raden?

Danku alvast
- Elke werkdag les. Je weken zitten dus wel vol.
- De wiskunde komt overeen met de wiskunde uit de basisschool (ietsje uitgebreider). De moeilijkheid is dat je alles moet kunnen uitleggen, verklaren, onderwijzen
- In de eerste maand heb je al stage (maar mss hangt het af van school tot school)
- KHBO is aan te raden. Nog geen geruchten gehoord van Artevelde.

Lots02

Legacy Member
Artevelde is goed. Voordeel in tegenstelling tot Hogent is dat je ook in het katholiek onderwijs kan lesgeven.

Tweak37

Legacy Member
Legolas02 zei:
Artevelde is goed. Voordeel in tegenstelling tot Hogent is dat je ook in het katholiek onderwijs kan lesgeven.

Dat kan sowieso hoor, al zal een katholieke hogeschool je allicht een streepje voor geven (maar minder en minder).

Dubbelpunt

Legacy Member
ace_punk zei:
Say what ? Op je 18 beslissen of vroeger wat je later gaat /wil worden?
Dit zit zo verkeerd ineen... Dan maar iets nemen dat me leuk "lijkt" met result alle gevolgen vandien..

Dikke ²nd !!!!

coap

Legacy Member
hey
Ik heb een diploma orthopedogagie( a1 opvoeder) en kan je misschien helpen. Mensen met haar diploma zijn zeker welkom in onze sector. Als ze echt interrese heeft in ons beroep zou ze gewoon moeten soliciteren. Het is misschien wel handig dat zij duidelijk maakt dat zij echt interrese heeft in het beroep en niet gewoon een baantje komt doen om te wachten op een job in het lager onderwijs. Want daar zie ik de enigste struikelblok dat ze gaan denken dat ze rap terug weg is mocht ze een job vinden in het lager onderwijs. Op de vacatures van opvoeder word meestal een A1 opvoeder diploma gevraagd of een relevant diploma. En dat is dat van jou vriendin zeker. Heb al met psychologen, regentaten Lo , kleuterlijdsters, verplegers , ... gewerkt. Beste tip da ik kan geven is de vdab site checken onder vacatures. Sportieve & socio culturele sector -> Opvoeder. Daar komen eigenlijk alle vacatures terecht. Wat ze misschien wel voor haarzelf moet uitmaken is wat ze wil doen. Er zijn drie grote luiken

-Volwassenen met een fysieke&of Mentale handicap
-Bijzonder jeugdzorg
-Psychiatrie

Ik denk dat ze voor alle 3 secotoren in aanmerking komt , ik zelf heb ervaring met de eerste 2 .

Mochten er nog vragen zijn pm maar

succes :) (ahja en mss handig , opvoeders werken meestal op onregelmatige uren! Lates , vroeges , weekends,.. Tis maar dat ze dat beseft ;) )

ganz

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Maar na al die stages had ze zo'n danige afkeer van die pubers van tegenwoordig dat leerkracht er dus niet meer inzit.

coap zei:
Er zijn drie grote luiken

-Volwassenen met een fysieke&of Mentale handicap
-Bijzonder jeugdzorg
-Psychiatrie

Als 'pubers' te moeilijk zijn, weet ik niet of die 3 mogelijkheden dan wel iets voor haar zijn. (ik kan me hier in vergissen uiteraard)

coap

Legacy Member
ganz zei:
Als 'pubers' te moeilijk zijn, weet ik niet of die 3 mogelijkheden dan wel iets voor haar zijn. (ik kan me hier in vergissen uiteraard)

Ik vrees van niet , al die drie groepen eisen toch de nodige weerbaarheid. Mss dat je met kinderen/volwassenen op een heel laag niveau kunt werken. Dan heb je meer een verzorgende functie. Ook moet ik wel zeggen dat je relatie met de clienten anders is. Als juffrouw moet je de kinderen iets aanleren in een schools sfeer. Als opvoeder vang je de clienten meestal op in een meer huiselijke sfeer.

Lots02

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Ze wist heel goed wat ze wou. Leerkracht uiteraard. Maar na al die stages had ze zo'n danige afkeer van die pubers van tegenwoordig dat leerkracht er dus niet meer inzit.


Pubers ???

Dragonix

Legacy Member
coap zei:
hey
... En dat is dat van jou vriendin zeker. Heb al met psychologen, regentaten Lo , kleuterlijdsters, verplegers , ... gewerkt.

ik hoop dat dit een foutje is :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan