Archief - kostuum tijdens het solliciteren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Butramas

Legacy Member
hey,

Ik ga volgende week naar een sollicitatiegesprek voor mijn stage. Gaat eigenlijk mijn eerste echte sollicitatiegesprek worden. Nu vraag ik me af, zou ik in kostuum gaan? Het is om als boekhouder aan de slag te gaan.

Of gewoon vragen of het gepast is om in kostuum te komen of dit niet nodig is.

Hangt toch een beetje af van de cultuur van de onderneming neem ik aan?

lantaarnpaal

Legacy Member
Ga in kostuum. Kostuum is altijd beter voor zo'n soort job

Straddle

Legacy Member
In veel boekhoudkantoren of auditbureaus is een kostuum toch de kledingwijze. Voor de sollicitatie zou ik een hemd & kostuumjas aandoen (eventueel met das). Zorg gewoon dat je er niet staat met een jeansbroek of sneakers. Eénmaal op het gesprek zou ik vragen of er een dresscode is. Die vraag duidt aan dat je jezelf er al ziet werken, nooit slecht tijdens een sollicitatiegesprek.

Benzac

Legacy Member
hahaha :lol: het slechtste wat je kan doen is zelf bevragen over de dresscode. Dat komt echt enorm lomp over. Neem hier zeker niet alle raad over.

lantaarnpaal

Legacy Member
Straddle zei:
Die vraag duidt aan dat je jezelf er al ziet werken, nooit slecht tijdens een sollicitatiegesprek.

Veel beter is om te vragen:

* zullen er veel meetings zijn? Wat zou mijn taak zijn tijdens zo'n meeting?

* Hoe ziet een doorsnee dag eruit met mijn functie?



Zoals Benzac zei kan uw vraag over dresscode bij sommigen niet echt werken :unsure:

H_ans

Legacy Member
Deftig maar ook niet overdrijven. Heb al mensen zien solliciteren alsof ze naar een bal gingen.

Butramas

Legacy Member
Op school heb ik ook sollicitatie trainingen gehad en daar zeiden ze ook gewoon dat je zoiets wel kon vragen.

Milanello

Legacy Member
Gewoon vragen. Wat is daar nu grappig aan? Bij sommige bedrijven is er bvb helemaal geen dresscode.

Tristesse

Legacy Member
Beste is je te kleden zoals de mensen die daar werken .. als je twijfelt beter overdressed als underdressed :)

didi2

Legacy Member
Adnanos zei:
Gewoon vragen. Wat is daar nu grappig aan? Bij sommige bedrijven is er bvb helemaal geen dresscode.

ik zou gaan ik pak, evt das. Vragen of er een dress code is zou ik niet doen, maar als je u ogen een beetje openhoud zie je wel hoe de meeste mensen er daar rondlopen En normaal gezien zou je zo toch wel moeten kunnen opmaken of er al dan niet een dresscode is.

Benzac

Legacy Member
Adnanos zei:
Gewoon vragen. Wat is daar nu grappig aan? Bij sommige bedrijven is er bvb helemaal geen dresscode.

De gedachte ervan is grappig. Door het amateurisme :)
De actie ervan is lomp

NotoriousP

Legacy Member
Zou mij ten zeerste betwijfelen dat men hierop iemand op zijn eerste sollicitatiegesprek zou afstraffen. Maar het advies dat je beter over als underdressed kan gaan, is wel juist. Je zal niet slecht overkomen wanneer je probeert een goede indruk te maken. Die mensen van HR begrijpen dat ook wel van uw standpunt.

Bunecarera

Legacy Member
@ Benzac: Ben jij geen student? Veel sollicitatie ervaring? :doh:

Ga in kostuum naar het gesprek. Daar doe je nooit iets verkeerd mee bij een boekhoudkantoor.

Als je mag starten, dan vraag je gewoon wat de dresscode is tijdens een normale dag.
Of je kijkt naar de andere werknemers en "kopieert" hun stijl.

Butramas

Legacy Member
Mja, het is nu ook geen boekhoudkantoor hoor. Meer een multinational die een boekhouder kunnen gebruiken om de boekhouding meer intern te gaan maken. Maar ik ga dus gewoon in kostuum dan :)

JPV

Legacy Member
Adnanos zei:
Gewoon vragen. Wat is daar nu grappig aan? Bij sommige bedrijven is er bvb helemaal geen dresscode.

ik denk dat je, voor een job als boekhouder, best gewoon broek/hemd aandoet, eventueel met een vest erbij (afhankelijk van weer én soort kantoor).

Ter plaatse kan je dan normaal zonder te vragen wel inschatten of een vest nodig zou zijn later of niet. Twijfel je, kan je het bij het tekenen van een contract altijd vragen ;).

Ik zou het niet op voorhand vragen, komt een beetje over als "moet ik dan echt andere kleren aandoen?"

mod: geziend e laatste post: broek+hemd+jas :)

Straddle

Legacy Member
Benzac zei:
hahaha :lol: het slechtste wat je kan doen is zelf bevragen over de dresscode. Dat komt echt enorm lomp over. Neem hier zeker niet alle raad over.

Zelf al ooit een sollicitatie gedaan, benzac? Ik persoonlijk al een hele reeks sollicitaties waarbij ik telkens feedback kreeg nadat ik het resultaat ervan wist. Ik heb verschillende keren te horen gekregen welke vragen/opmerkingen een goede/slechte indruk gaven en de vraag naar de gewoontes binnen de cultuur van het bedrijf zijn nooit slecht bevonden. Ik weet niet of je zelf ooit actief gesolliciteerd hebt binnen de accounting/audit wereld, maar de kledingwijze verschilt nogal binnen deze sector. In mijn laatste job voor een revisoraat waren er hier rond zelfs strikte afspraken.

coldvinc

Legacy Member
Benzac zei:
De gedachte ervan is grappig. Door het amateurisme :)
De actie ervan is lomp

Doe normaal man, heb dat ook gevraagd en ik kreeg deftig antwoord. Niks verkeerds aan. Stop toch eens met achter alles iets te zoeken.

"Als ik dat vraag, dan gaat hij waarschijnlijk denken dat ik het vraag omdat hij weet dat wat ik vraag hetgeen is dat hij wilt dat ik vraag", etc...

In zo goed als alle bedrijven is casual geen probleem, tenzij in de advocatenkantoren en grotere investmentfirms waar uiterlijk nog heel wat bepaalt.

Maar in kostuum komen, gaan ze niks op tegen hebben.

Th1x4nG

Legacy Member
coldvinc zei:
In zo goed als alle bedrijven is casual geen probleem, tenzij in de advocatenkantoren en grotere investmentfirms waar uiterlijk nog heel wat bepaald.

ni te casual e man :unsure:

Anoniem15

Legacy Member
Deftige schoenen (hoeven niet gekleed te zijn maar ook weer geen sneakers), een deftige jeans en een hemd zijn meer dan genoeg.

kay-gell

Legacy Member
Benzac zei:
De gedachte ervan is grappig. Door het amateurisme :)
De actie ervan is lomp

Ik heb 2 jaar in de recruteringsector gewerkt, jouw reactie is lomp. :)
Kostuum zou ik zeker aanraden, better safe than sorry.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan