Archief - KMS

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

jarich3

Legacy Member
Hey,

Naar volgend jaar toe vraag ik mij af wat je allemaal aan de KMS kunt studeren, er heeft een uitleg bij ons op school plaatsgevonden en die gasten deden beide SSMW, die spraken ook nog over een opleiding polytechniek hadden aan het einde van hun presentatie vermeld dat er ook een mogelijkheid is om industrieel ingenieur te volgen, maar nu ik op de site kijk van de KMS zie ik die mogelijkheid niet echt vermeld staan.

Ik zit nu in 6IW ( industriële wetenschappen), heb goeie punten voor wiskunde en ook 8uur wiskunde per week. Ik zou graag industrieel doen aan de KMS omdat de combinatie sport-leren mij wel aanstaat. Ook is het mooi meegenomen dat je geld verdiend tijdens je studies, zo heb je een mooi zakcentje als je bent afgestudeerd. De opleiding polytechniek lijkt mij ook wel wat maar deze is ( misschien) te zwaar voor mij.

Kort samengevat: Main question= is het mogelijk om industrieel ingenieur te doen aan de KMS, en indien nee, zou een opleiding polytechniek te zwaar zijn voor een IW-student die nu ong. 75percent haalt.

GRTZ

Mat23

Legacy Member
ik weet niet of het mogelijk is om industrieel ing te doen aan het KMS, maar je weet toch dat als je aan het KMS studeert je een bepaalde tijd in het leger moet blijven? Je kan daar niet betaald gaan studeren en dan vertrekken en een gewone job in burger zoeken he

MrKend54l

Legacy Member
Ing. Bij defensie zou ik niet aanraden. Je volgt dan les in een gewone hogeschool en mist dus militaire vorming en sport.
Pol is vergelijkbaar met ing. en is dus zeker haalbaar voor u. Enkel de master is iets moeilijker dan bij een normale ing. maar niks onoverkomelijk

jarich3

Legacy Member
@Mat23: Ja dat weet ik het is verplicht om 1,5x je studeertijd bij het leger te blijven dat zou dus 7,5j zijn. Maar niemand zegt dat het niet leuk werken is bij het leger hé. En ook hoor ik dat sommige polytechniekers worden vrijgekocht door bedrijven.

@MrKend54l: OK, ik dacht dat dit eerder niveau burgerlijk ingenieur was aangezien je na je 5j toch burgerlijk ingenieur bent ( en luitenant) ( correct me if i'm wrong). Dan moet ik dus door de ingangsexamens geraken en dan kan ik binnen...

Ook maakt die 7,5j mij niet veel hoor dat is 7,5j pure werkzekerheid, in deze tijden van economische crisis dus wel een goede keuze. Ik dacht eerst aan informatica Ugent, maar ik ben niet echt overtuigd, het is enorm enorm wiskundig en dat schrikt wat af. Ook zou mij pa liever willen dat ik iets actief studeer ipv hele dagen achter de computer te zitten, hij heeft daar wel een punt hoewel informatica niet alleen achter een computer zitten is. Ik zou wel zeer graag polytechniek doen, als ik die vakken bekijk lijkt dit me uiterst interessant en ik ben nogal een sportief en actief iemand dus als ik dan na ( en tijdens) de uren mijn energie nog wat kwijt kan in sporten zou dit ideaal zijn. Ook is de begeleiding wel mijn ding, verplicht studeren, ik vind dat zelfs beter zo kun je bijna niet verrast zijn in je cursus of de te verwerken leerstof.

jarich3

Legacy Member
Er mag altijd nog meer info van hieruit komen hoor, ik zal wellicht in de kerstvakantie eens naar het infocentrum in Brugge gaan...

MrKend54l

Legacy Member
Industrieel ingenieur is vanaf volgend academiejaar 5jaar.

jarich3

Legacy Member
Dat had ik ook al gehoord aangezien er velen uit mijn klas industrieel ingenieur willen doen. Dus is het misschien ook gewoon best van eerst bij de kms binnen te geraken en polytechniek te doen aangezien dat ook 5j is...

MrKend54l

Legacy Member
jarich3 zei:
Dat had ik ook al gehoord aangezien er velen uit mijn klas industrieel ingenieur willen doen. Dus is het misschien ook gewoon best van eerst bij de kms binnen te geraken en polytechniek te doen aangezien dat ook 5j is...

Het enige verschil is dat je polytechniek op de KMS volgt en ing. op een gewone hogeschool.

Squadra

Legacy Member
Polytechniek is toch eerder burgerlijk ingenieur dan industrieel. Heb zelf een semester op de KMS gezeten (als SSMW weliswaar). De mogelijkheid tot industrieel bestaat wel, maar dan studeer je op een openbare hogeschool, maar je kot en studie worden weliswaar betaald door Defensie.

Ik vond zelf dat de Pol. studenten keihard moesten werken, terwijl ik na mijn semester in de KMS, ook industrieel deed op het KaHo te Gent. Daar viel de werkdruk zeer goed mee, nooit herexamens gehad enzo...

Dus kortgezegd, Pol. gelijk stellen met ing. is me wat kort door de bocht. Maar er is effectief de mogelijkheid om ing. te worden via Defensie. Weliswaar moet je idd 1,5x opleiding bij het leger blijven, en dat hield me tegen. Je moet het echt willen, anders hou je het niet vol. Ik deed zelfs SSMW-Piloot, toch mooie vooruitzichten, maar toch zag ik het niet zitten.

MrKend54l

Legacy Member
Ik moet mij even excuseren. Polytechniek is wel degelijk burgerlijk ingenieur.
Na u master mag je de titel ir. dragen dus daar vergiste ik mij even in.
Maar opzich verandert er weinig. Je komt uit een 8u technische richting dus haalbaar is het wel denk ik.

jarich3

Legacy Member
Heb besloten om sowieso mee te doen aan de ingangsexamens, als ik erdoor ben dan ga ik zeker de opleiding volgend indien niet doe ik iets anders hé... Ok polytechniek zal moeilijk zijn ja. Maar zoals in ieder ander topic al gezegd motivatie is alles en omdat die vakken mij meer interesseren dan welke andere richting dan ook zal de motivatie er ook zijn. En als ik het even 's avonds niet meer zie zitten om te leren kan ik gewoon even naar de gym mij gaan afreageren en dan terug studeren. Iets wat anders bijna onbetaalbaar is... En ik hoor van velen dat het haalbaar is een ex-leerling uit onze school heeft de opleiding ook met succes afgerond dus het moet lukken mits veel inzet.

Squadra

Legacy Member
jarich3 zei:
Heb besloten om sowieso mee te doen aan de ingangsexamens, als ik erdoor ben dan ga ik zeker de opleiding volgend indien niet doe ik iets anders hé... Ok polytechniek zal moeilijk zijn ja. Maar zoals in ieder ander topic al gezegd motivatie is alles en omdat die vakken mij meer interesseren dan welke andere richting dan ook zal de motivatie er ook zijn. En als ik het even 's avonds niet meer zie zitten om te leren kan ik gewoon even naar de gym mij gaan afreageren en dan terug studeren. Iets wat anders bijna onbetaalbaar is... En ik hoor van velen dat het haalbaar is een ex-leerling uit onze school heeft de opleiding ook met succes afgerond dus het moet lukken mits veel inzet.

Inderdaad, je eigen motivatie is gewoon allesbepalend ;).

jarich3

Legacy Member
Die is er dus weldegelijk... Maar ik ben me net beginnen afvragen wat de mogelijkheden na mijn opleiding zijn zowel binnen als buiten defensie qua job. Heeft iemand een idee wat een afgestudeerde ir polytechniek mag verwachten als job???

Squadra

Legacy Member
jarich3 zei:
Die is er dus weldegelijk... Maar ik ben me net beginnen afvragen wat de mogelijkheden na mijn opleiding zijn zowel binnen als buiten defensie qua job. Heeft iemand een idee wat een afgestudeerde ir polytechniek mag verwachten als job???

KMS = officierschool hé. Zal dan eerder officier binnen de genie zijn ofzo.

MrKend54l

Legacy Member
Ligt aan u keuze van richting eh. Mechanica of bouwkunde zijn dingen waarmee je in burger ook iets bent. Telecommunicatie en balistiek iets minder.

Maar als je al denkt om na uw studies uit het leger te stappen dan zou ik al afraden om eraan te beginnen.

timdeb

Legacy Member
Dat is dikke zever hé

Het zou naïef zijn om te denken dat een officierscarrière bij defensie zaligmakend is, een back-up plan kan nooit geen kwaad ...

Aan de threadstarter: Als polytechnicus heb je een waardevol diploma dat ook in de burgerij zeer gegeerd is (neem daar nog eens de ervaring als leidersfiguur bij). De bruikbaarheid van SSMW in de burgerij heb ik toch mijn twijfels bij.

p.s.: Zoek maar even rond op het forum, over dit onderwerp is al meer geschreven.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan