Archief - Kine Gent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

crazycreyf

Legacy Member
Dag iedereen,

Ik heb wat algemene vraagjes over de richting kine in Gent. Ik heb al van enkele vernomen dat ene "saphira" dat doet hier op het forum, heb haar gemaild maar nog geen antwoord gekregen dus ik post het hier maar even :)

Kga de mail gewoon kopiëren

Hallo! Ik heb via het forum vernomen dat jij kine doet in gent ! ik zou dat ook willen gaan volgen volgend jaar maar heb nog veel vraagjes
Dus alvast sorry als het er nogal veel zijn

Namelijk, ik heb gezien dat je echt volle dagen les hebt kan dat? Altijd tot 6uur enzo of stopt de prof eens wat vroeger? Ik zou pendelen van Brugge, dus als de les gedaan is, dan ben ik een uur later thuis. Is dit wat haalbaar denk je of is het dan moeilijk om nog te studeren ?? Ken je nog mensen waarbij het lukt met pendelen?

Zijn er veel mondelinge examens? Vallen de examens mee als je alles kent of zijn er veel examens waar dat je ook al ken je alles, toch moeilijk door graakt door dat de vragen heel moeilijk zijn (helemaal anders dan dat het in de cursus staat).

Ik vroeg me ook af hoe dat gaat in die praktijk lessen waar je op elkaar moet palperen (of hoe noemt het ook). Ik hoorde dat je daar in je onderbroek en bh moet liggen klopt dat? Of doe je daar gewoon iets losjes over aan? Jongens en meisjes samen? Hebben sommige mensen hier geen bezwaren mee? Kan mij toch voorstellen dat sommige mensen dat niet graag hebben dat wildvreemde jongens aan je lichaam zitten? Of zie ik dit verkeerd? ik heb daar maar een raar beeld van precies. is dit dan in grote groepen?

En ik las hier ook ergens dat ze je in de les laten naar voor komen voor je te meten ofzo ??

Weet jij ook hoe het zit met de werkgelegenheid? Vindt je snel werk? Maakt mij niet zoveel uit waar, privepraktijk, ziekenhuis, rusthuis,...

En het sporten is gewoon veel zwemmen of ook lopen?

Ok dit zijn veel vragen sorry!
Alvast bedankt

Eline

cuda

Legacy Member
Je moet later ook mensen behandelen van het andere geslacht. dan is het maar logisch dat je hier ook op oefent tijdens de praktijklessen.

meisjes hebben vaak een kort shortje en topje aan. Soms is het wel nodig dat het topje ook uit moet (denk maar aan mobilisaties rug/bovenrug of lymphedrainages van de borst).
Zal de eerste keren wel wat onwennig zijn maar na een aantal lessen trekt ge u daar niets meer van aan.

Werkgelegenheid genoeg :)

crazycreyf

Legacy Member
Ja dat begrijp ik. Ik vroeg het me gewoon af. Als iedereen dat professioneel aanpakt dan is dat natuurlijk geen probleem :)

Bedankt voor je antwoord

Somehow'

Legacy Member
Hey! Ik had ook wat vraagjes over deze richting, miss kan 1 van jullie me helpen?
En eline, wat heb jij gestudeert in het middelbaar?
Volgend jaar start ik met mijn studies aan hogeschool of unief.
Na heel veel getwijfel kwam ik op de richting kinesitherapie en revalidatiewetenschappen.
Nu blijkt dat dit een zeer wetenschappelijke richting is en dat je ook nog eens veel sport zal krijgen in het lessenpaket.
Zelf heb ik 5 jaar wetenschappen gedaan in het middelbaar maar het werd mij te zwaar en vandaar ben ik overgeschakelt naar humane wetenschappen.
Ook heb ik nooit echt sport gedaan..
Wat denken jullie? Is het wetenschappelijk echt zo zwaar? En hoe zit het met die sporten?
Thanks!

Somehow'

Legacy Member
Hahahah kidding me ?
1) ik denk niet dat het hier nodig is om 100% a.n te spreken
2) als half nederlandse/ half belgische denk ik wel dat ik 10000x beter a.n spreek dan jij hoor (;
You mad bro?

cdp1193

Legacy Member
Somehow' zei:
Hahahah kidding me ?
1) ik denk niet dat het hier nodig is om 100% a.n te spreken
2) als half nederlandse/ half belgische denk ik wel dat ik 10000x beter a.n spreek dan jij hoor (;
You mad bro?

1) Toch wel. Men spreekt trouwens "AN" niet "a.n".
2) Ik zie dat je in Kortrijk woont dus dat is alvast onmogelijk.
3) Als je wetenschappen niet aankon op middelbaar niveau dan gaat het heel erg lastig worden op universitair niveau. Het slaagcijfer voor mensen uit de Humane is 23,4% in Leuven. You mad bro?
4)In b4 motivatie is alles.

Somehow'

Legacy Member
Lol, ik kom niet uit kortrijk, ik heb dit account ooit eens aangemaakt omdatk meer moest weten over een gamermuis vr de verjaardag van mn boyfriend... En aangezien hij hier ook op zit maakte ik een vals account aan dus shut it (;
En alsj goed zou kunnen lezen zouj zien dat ik 5jaar wetenschappen heb gedaan, alleen tlaatste jaar humane omdat het me enerzijds te zwaar werd en ik ziek werd...

cdp1193

Legacy Member
Ik ken natuurlijk uw mogelijkheden niet maar uw vooropleiding is niet perfect. Die 5 jaar wetenschappen zijn eigenlijk maar 1 jaar wetenschappen aangezien de laatste graad de enige graad is die belangrijk is voor de voorbereiding op het hoger onderwijs.
U kan het proberen maar het zal een lastig eerste jaar zijn waar u (in vergelijking met andere studiegenoten die uit een hogere ASO richting komen) veel meer inzet gaat moeten tonen. Aangezien je ook veel moet sporten vrees ik hier een beetje voor.
Is er een reden waarom u per se Kine wil doen?
Ik zou in het geval dat u echt enorm graag kine wil doen aanraden om wiskunde en de wetenschappen bij te schaven. Niet voor de leertof maar om inzicht te krijgen in die materie.

Edit: Ik zeg dus niet dat het onmogelijk is, het gaat gewoon een lastig eerste jaar zijn. Hierna sta je normaal op gelijke voet met de anderen :).

Somehow'

Legacy Member
Er is niet echt een reden waarom ik per se kine wil doen.. Het is altijd mn droom geweest om dierenarts te worden maarja, ik wist wel dat dat echt praktisch onmogelijk zou worden omdat ik in het 6de geen wetenschappen meer heb gedaan.. Dusja nu ben ik echt al lang op zoek naar een richting om volgend jaar te studeren en ik kom er echt niet uit... Uiteindelijk viel mn oog op kine, dat leek me nog wel wat, maar ik weet niet wat ik precies moet verwachten van zwaartegraad wetenschappen + sport... Ook dacht ik nog aan journalistiek. Maat dat kan je oftewel aan de hogeschool studeren, oftewel als master na een opleiding communicatiewetenschappen aan het unief... Dusja daar weet ik dan ook weer niet wat juist het verschil is enzo... Tvalt een beetje tegen dat het jaarrreeen lang mn grote droom is geweest om dierenarts te worden, en nu ik weet dat dit niet zal gaan, ik geen idee heb wat ik nu moet gaan studeren.. Kheb al aan alles gedacht: verpleegkunde, rechten, agro- en biotechnologie,... Maar ik weet het echt niet...

Saphira

Legacy Member
Hoi,

Sorry dat het een eindje geduurd heeft voor ik antwoord gegeven heb. Bereid je voor op een wall of text :D.

Je hebt in de bachelorjaren inderdaad gevulde dagen met lesuren. Vanaf de masterjaren vermindert dit wel eens. Nu, als je een git-traject hebt, valt dit wel mee, maar zorg er toch maar voor dat je een normaal jaar kunt hebben :D. Imo is het eerste jaar het minst interessante omdat de vakken daar nogal een herhaling zijn van in het middelbaar. Echt specifiek kinesitherapeutisch-gerichte vakken krijg je blijkbaar pas in het tweede semester en dan gaat het nog enkel om het onderzoek dat je moet uitvoeren bij een patiënt. Dus niet de behandeling op zich, die komt pas aan bod in het tweede jaar.
Het eerste jaar is dus vooral doorbijten en veel herhalen.

Of het haalbaar is of je met de trein heen en weer gaat, moet je in feite zelf weten. Ik dacht dat een treinrit van Gent naar Brugge zo'n 20 minuten duurt, dus op zich vind ik dit (voor mijzelf) wel nog haalbaar. Ik zou het natuurlijk wel doen, mocht ik daar wonen :D. Helaas voor mij is een treinrit al makkelijk 1u10min. Dus ikzelf opteer om op kot te zitten.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen waar je het beste kan studeren (met oog op de examens) en dan moet beslissen wat je effectief zal doen.

Is het makkelijk? Nee, maar ik denk dat geen enkele richting makkelijk is als je er niet voor studeert.

Qua examens zijn alle praktijkvakken natuurlijk wel mondeling. Sommige proffen zijn leuk, andere daarentegen terug helemaal niet. Alle andere vakken zijn natuurlijk wel schriftelijk. Indien je een speciaal statuut hebt (topsport of ziekte, ...) dan kan het wel zijn dat je je examens kan verplaatsen naar een andere datum, maar dan zijn die meestal wel mondeling. Ik beschrijf de situatie nu natuurlijk hoe ik die ken. En 1e bachelor is natuurlijk al een eindje geleden.

In de praktijklessen gaje sowieso moeten in ondergoed staan. Maar uiteindelijk doet iedereen dat dus zet je je wel over je schaamtegevoel heen. Er worden metingen gedaan, maar dan gaat dit voornamelijk over de spieromtrek en niet over de buikomtrek :p. Je kan bv voor de onderste ledematen altijd een kort shortje aandoen, en dan hoef je natuurlijk niet volledig in je ondergoed te staan. Wanneer het echter op de rug aankomt, moet je wel in bh staan. Voor schouder, nek, hoofd en armen kun je gewoon een topje aandoen met spaghettibandjes. Jongens en meisjes worden samengeplaatst ja :).
Uiteindelijk kun je ervoor opteren om samen te gaan zitten met meisjes waardoor er enkel maar een meisje aan je lichaam komt. De prof vraagt soms wel om een proefpersoon dus dan komt er een oudere man aan je lichaam :p.
Je moet hier allerminst angst voor hebben want je hebt hier zelf zeggenschap in.

Werkgelegenheid is heel goed. Maar het aantal studenten is ook heel fors gestegen. Ik weet dat het laatste jaar dat dit jaar afgestudeerd is bv geen RIZIV-examen zullen moeten doen, vanwege een laag aantal studenten dat afgestudeerd is.
Maar je hebt dus wel zekerheid.

Sporten is dus vanalles: lopen, zwemmen, reddend zwemmen, gymnastiek, ...

Hopelijk heb je een beetje een antwoord op alles. Mocht je nog met vragen zitten, dan zet je het hier of stuur je een PM. Ik zal het sowieso in de gaten houden ;)

Groetjes

kay-gell

Legacy Member
Somehow' zei:
Lol, ik kom niet uit kortrijk, ik heb dit account ooit eens aangemaakt omdatk meer moest weten over een gamermuis vr de verjaardag van mn boyfriend... En aangezien hij hier ook op zit maakte ik een vals account aan dus shut it (;
En alsj goed zou kunnen lezen zouj zien dat ik 5jaar wetenschappen heb gedaan, alleen tlaatste jaar humane omdat het me enerzijds te zwaar werd en ik ziek werd...


Dit account.. gestudeert... boyfriend...
En dan zeggen dat ze goed Nederlands kan :D

crazycreyf

Legacy Member
Danku voor je antwoord! Kheb nu toch alweer besloten dat ik toch geen kine ga doen, ik en studiekeuze, tis een drama. Kdenk dat ik dat toch niet echt wil worden. En met pendelen zou het heel moeilijk zijn. Ja het is "maar" 20 min op de trein, maar 1/4 is er vertraging, dan moet je nog van het station naar huis enzo dus in totaal is het wel een uur onderweg.

Toch heel erg bedankt voor je antwoord!!

En aan het meisje hierboven, het lijkt me alsof je nogal erg twijfelt. Kzou nog eens goed en lang nadenken zodat je zeker de juiste keuze maakt (ik weet dat dat moeilijk is want ben zelf al 2 keer veranderd grrrr!)

Wat ik uit mijn "onderzoekje" naar de richting kine ben wijzer geworden, is dat het toch wel een grote nadruk is op "wetenschappen" of ja het lichaam (dat is voor mijn ook wetenschappen, ale rare zotte namen enzo je kent da wel). Denk als je nu in het laatste jaar van je middelbaar al iets had van 'pfff wetenschappen' dat je best naar iets anders begint te kijken (aangezien je toch totaal nog niet zeker bent wat je wil). Maar moest je echt iets hebben van ik wil ECHT ECHT kine doen, dat lijkt mij echt een job voor mij, dan zou ik je het wel aanraden. Kdenk dat het allemaal komt van je motivatie snap je. Ga je dat jaar in van, hmm kweet eigenlijk niet als ik de juiste keuze heb gemaakt maar we zien wel, dan ga je snel opgeven. Tenzij je het jaar ingaat van ik moet hierdoor want dit is wat ik wil dan ga je doorzetten.

Aangezien je interesses zo breed liggen zou ik nog eens goed verder kijken.
Kheb ook gehoord dat de sport niet zoooo zwaar zijn maar dat je er toch wel goed voor moet inzetten (5km lopen, en dan schoolslag en crawl en reddend zwemmen en turnen). Maar ik heb gehoord dat dat na het eerste jaar veel minder wordt het sporten.

Succes met je keuze
En tip: toen ik net uit het middelbaar kwam dan keek ik naar wat vind ik een leuke studie, wat interesseert me. Maar eigenlijk moet je jezelf eerder de vragen stellen: wat zie ik me DOEN later. Want bv. psychologie, interesseerde me enorm, maar zag ik mezelf psycholoog zijn? Eigenlijk niet. En zo maak je fouten, omdat iedereen zegt ooh als het je interesseert dan komt dat wel (dat je jezelf het beroep ziet doen) maar daar geloof ik niet in

SOIT sorry voor de lange blok tekst :p

Somehow'

Legacy Member
crazycreyf zei:
Danku voor je antwoord! Kheb nu toch alweer besloten dat ik toch geen kine ga doen, ik en studiekeuze, tis een drama. Kdenk dat ik dat toch niet echt wil worden. En met pendelen zou het heel moeilijk zijn. Ja het is "maar" 20 min op de trein, maar 1/4 is er vertraging, dan moet je nog van het station naar huis enzo dus in totaal is het wel een uur onderweg.

Toch heel erg bedankt voor je antwoord!!

En aan het meisje hierboven, het lijkt me alsof je nogal erg twijfelt. Kzou nog eens goed en lang nadenken zodat je zeker de juiste keuze maakt (ik weet dat dat moeilijk is want ben zelf al 2 keer veranderd grrrr!)

Wat ik uit mijn "onderzoekje" naar de richting kine ben wijzer geworden, is dat het toch wel een grote nadruk is op "wetenschappen" of ja het lichaam (dat is voor mijn ook wetenschappen, ale rare zotte namen enzo je kent da wel). Denk als je nu in het laatste jaar van je middelbaar al iets had van 'pfff wetenschappen' dat je best naar iets anders begint te kijken (aangezien je toch totaal nog niet zeker bent wat je wil). Maar moest je echt iets hebben van ik wil ECHT ECHT kine doen, dat lijkt mij echt een job voor mij, dan zou ik je het wel aanraden. Kdenk dat het allemaal komt van je motivatie snap je. Ga je dat jaar in van, hmm kweet eigenlijk niet als ik de juiste keuze heb gemaakt maar we zien wel, dan ga je snel opgeven. Tenzij je het jaar ingaat van ik moet hierdoor want dit is wat ik wil dan ga je doorzetten.

Aangezien je interesses zo breed liggen zou ik nog eens goed verder kijken.
Kheb ook gehoord dat de sport niet zoooo zwaar zijn maar dat je er toch wel goed voor moet inzetten (5km lopen, en dan schoolslag en crawl en reddend zwemmen en turnen). Maar ik heb gehoord dat dat na het eerste jaar veel minder wordt het sporten.

Succes met je keuze
En tip: toen ik net uit het middelbaar kwam dan keek ik naar wat vind ik een leuke studie, wat interesseert me. Maar eigenlijk moet je jezelf eerder de vragen stellen: wat zie ik me DOEN later. Want bv. psychologie, interesseerde me enorm, maar zag ik mezelf psycholoog zijn? Eigenlijk niet. En zo maak je fouten, omdat iedereen zegt ooh als het je interesseert dan komt dat wel (dat je jezelf het beroep ziet doen) maar daar geloof ik niet in

SOIT sorry voor de lange blok tekst :p
ok super! bedankt :D ik denk wel dat het kine wordt.. het lijkt me echt leuk! en die wetenschappen, gohja, kheb het altijd super graag gedaan, alleen waren de resultaten niet altijd wat ik verwachtte, vandaar dat ik er een beetje genoeg van kreeg.. en omdat ik het risico niet wou lopen om te blijven zitten ben ik van richting veranderd!
veel succes!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan