Archief - Kilometervergoeding woon-werk.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xini

Legacy Member
Na wat zoeken op het web, heb ik niet meteen een 'juist' antwoord gevonden op mijn vraag.

Namelijk:
Ik rij enkel naar het werk 50km.. Maar in men contract staat dat ik kilometervergoeding heb voor woon-werk verkeer. Logischer wijze ging ik er vanuit dat hier toch wel een wetgeving voor is..

Echter vind ik alleen de km vergoeding terug van (ongeveer) 0.33 eur/km.. Dit is wel te verstaan voor werk-werk verkeer, dus naar klanten rijden, materialen ophalen, etc..

Kan er mij iemand een berekingstool, link, of dergelijke geven waar ik de correcte (en hedendaagse) informatie kan terug vinden?

Général Zantas

Legacy Member
Dat hangt van werkgever tot werkgever af.

Bij Nike bv was het 0,06€/km voor zij die per auto kwamen en 0,20€/km voor zij per fiets.

tomke009

Legacy Member
Moet je werkgever je woon-werkverkeer betalen? | Vacature.com

Als je met openbaar vervoer of carpooling naar het werk komt is de werkgever verplicht om daarin tussen te komen. Als je met eigen vervoer naar het werk gaat is die niet verplicht en hang je af van de goodwill van je werkgever.
In principe is de werkgever verplicht om je werk-werk verkeer volledig terug te betalen(brandstof) + vergoeding voor de slijtage van je wagen (Hier weet ik niet of dit verplicht is en hoe ze dit berekenen)

Xini

Legacy Member
Ok, ik heb al iets meer info, bedankt.
Nee over een prijs staat niks in mijn contract.

PC is 209.

Dat van werk-werkverkeer wist ik. Maar ik had gehoopt toch een wetgeving (gemakkelijker) te kunnen terug vinden van omtrent woon-werk verkeer.

Guazala

Legacy Member
De werkgever is volgens mij helemaal niet verplicht je woon-werkverkeer terug te betalen als je met de wagen komt.
In het onderwijs, toch betaalt door de staat, is dat in elk geval niet terug betaald. Dus zou me verbazen dat dat voor andere werkgevers dan wel verplicht zou zijn.

Xini

Legacy Member
Guazala zei:
De werkgever is volgens mij helemaal niet verplicht je woon-werkverkeer terug te betalen als je met de wagen komt.
In het onderwijs, toch betaalt door de staat, is dat in elk geval niet terug betaald. Dus zou me verbazen dat dat voor andere werkgevers dan wel verplicht zou zijn.

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik weet dat niet alle werkgevers de goodwill tonen voor een kilometervergoeding voor woon-werk verkeer.
Echter toont de mijne het wel, alleen weet ik niet hoeveel het precies bedraagt..

Zo dacht ik dat er wel een wetgeving voor was, zodat er bv niet teveel kan betaald worden per km.. Of in het slechtste geval, dat er een zeker minimum was als de werkgever zich engageerd.

Xini

Legacy Member
Rhandd zei:
Dat hangt van werkgever tot werkgever af.

Bij Nike bv was het 0,06€/km voor zij die per auto kwamen en 0,20€/km voor zij per fiets.

Stond dit op je loonfiche of ergens anders?

Bunecarera

Legacy Member
Ik zou zeggen, doe hem een voorstel.
In mijn contracten staat steeds 0.19€/km. Maar dat is niet als werknemer en geldt voor alle verplaatsingen.

Dus doe hem een voorstel van 0.15€/km bijvoorbeeld en zie hoe ver je geraakt :)
Wie weet gaat hij akkoord en dan maak je best wel wat winst op de benzine.

Jack

Legacy Member
Mijn werkgever betaalt het equivalent van een treinabonnement 2de klasse uit voor de kilometers woon-werk verkeer. Dekt niet je volledige vervoerskost met de wagen, maar wel die als je met de trein zou komen. Misschien dit eens voorstellen? (komt als zeer "groen" over)

JPV

Legacy Member
Xini zei:
Ok, ik heb al iets meer info, bedankt.
Nee over een prijs staat niks in mijn contract.

PC is 209.

Dat van werk-werkverkeer wist ik. Maar ik had gehoopt toch een wetgeving (gemakkelijker) te kunnen terug vinden van omtrent woon-werk verkeer.

Je hebt, bij een afstand van 50km, volgens de sector recht op maandelijks 65,65 euro vergoeding voor je woon-werkverkeer.

De wetgeving (CAO's) per sector zijn op het vlak van vervoerskosten, maaltijdcheques, eindejaarspremie, vakantieregeling, ... volledig anders. In PC 100 heb je bvb géén recht op EJP, maaltijdcheques, terugbetaling vervoerskosten, ... . Alle sectoren die iets extra's afgesproken hebben, hebben hun eigen regeling. Er zijn zo'n 250 paritaire comités (sectoren) en per sector heb je dan nog afwijkingen voor regio Waasland, West-Vl, ... Zelfs per bedrijf heb je dan nog aparte bedrijfsCAO's die iets extra's kunnen bieden (wat in jouw bedrijf ook zo kan zijn, maar wat ik natuurlijk niet kan zeggen).

JPV

Legacy Member
Xini zei:
Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik weet dat niet alle werkgevers de goodwill tonen voor een kilometervergoeding voor woon-werk verkeer.
Echter toont de mijne het wel, alleen weet ik niet hoeveel het precies bedraagt..

Zo dacht ik dat er wel een wetgeving voor was, zodat er bv niet teveel kan betaald worden per km.. Of in het slechtste geval, dat er een zeker minimum was als de werkgever zich engageerd.

nee
Bunecarera zei:
Ik zou zeggen, doe hem een voorstel.
In mijn contracten staat steeds 0.19€/km. Maar dat is niet als werknemer en geldt voor alle verplaatsingen.

Dus doe hem een voorstel van 0.15€/km bijvoorbeeld en zie hoe ver je geraakt :)
Wie weet gaat hij akkoord en dan maak je best wel wat winst op de benzine.
met 0.15 euro/km zal je geen winst maken op je vervoerskosten als je alles optelt. Vergelijk trouwens geen situatie van een zelfstandige met een werknemer om te onderhandelen. Over mobiliteitsvergoedingen wordt er quasi nooit onderhandeld individueel.

Bunecarera

Legacy Member
JPV zei:
nee
met 0.15 euro/km zal je geen winst maken op je vervoerskosten als je alles optelt. Vergelijk trouwens geen situatie van een zelfstandige met een werknemer om te onderhandelen. Over mobiliteitsvergoedingen wordt er quasi nooit onderhandeld individueel.

Als het individueel in zijn contract staat kan het toch goed zijn dat het hem individueel is toegekend?
Buiten het PC om bedoel ik.

Voor de totale vervoerskosten zal je geen winst maken. Maar de auto heeft ie toch al en moet toch betaald worden en de onderhoudskosten heeft ie ook al, want hij rijdt toch al naar zijn werk.

Ik bedoel puur op benzine.
100km per dag of 500km per week is 75€ per week kosten met 0.15cent per km. Dat is bijna een volle tank per week. Terwijl een beetje deftige wagen het dubbele aantal km's op 1 tank kan. Zeker voor een diesel.

Ik zeg: probeer het en zie of je baas hapt :)

StruikGewas

Legacy Member
Ik krijg 0,04€/km voor woon-werk verkeer. En dit is na 250€/jaar nog eens belastbaar.
Ik zou liever hebben dat ze me dit niet gaven..

JPV

Legacy Member
Bunecarera zei:
Als het individueel in zijn contract staat kan het toch goed zijn dat het hem individueel is toegekend?
Buiten het PC om bedoel ik.
veel bepalingen in een arbeidsovereenkomst komen recht uit een CAO hoor, dus veel kans dat het al collectief is toegekend. Maar theoretisch kan het, ja.
Bunecarera zei:
Voor de totale vervoerskosten zal je geen winst maken. Maar de auto heeft ie toch al en moet toch betaald worden en de onderhoudskosten heeft ie ook al, want hij rijdt toch al naar zijn werk.
maar de onderhoudskosten zijn natuurlijk groter dan als hij niet zou rijden, dus winst maakt hij niet echt.

JPV

Legacy Member
Vegitoo zei:
Ik krijg 0,04€/km voor woon-werk verkeer. En dit is na 250€/jaar nog eens belastbaar.
Ik zou liever hebben dat ze me dit niet gaven..

geef me gerust die 0.04 cent/km, ik zal met alle plezier dan ook de belastingen daarop betalen :). Maw: je doet er nog steeds voordeel op, ik zie dus niet waarom je dit niet wil krijgen...

Xini

Legacy Member
Ok, bedankt iedereen voor de informatie!

Beter iets krijgen dan niks.. Dat ik een deel moet laten vallen, door belastingen enzovoort, tja kan ik niets aan doen.

Maar beter iets krijgen dan niets denk ik dan.

StruikGewas

Legacy Member
JPV zei:
geef me gerust die 0.04 cent/km, ik zal met alle plezier dan ook de belastingen daarop betalen :). Maw: je doet er nog steeds voordeel op, ik zie dus niet waarom je dit niet wil krijgen...

mm dat weet ik zo nog niet.
Doordat ik zogezegd meer verdien, moet ik meer afgeven aan de belastingen.
Ik heb bv. al gehad dat ik in een maand met vakantiedagen (en dus minder gereden km) meer verdiende dan een maand met max aantal km-vergoeding.

Ik heb deze 2 naast elkaar gelegd en lag echt gewoon aan die km-vergoeding!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan