Archief - Keuzens

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Widdowkeeper

Legacy Member
Zit momenteel dus wat met een dilemma en hoop hierdoor wat meer inzicht te krijgen in mijn situatie.

Mijn vader heeft een goede zaak, namelijk kamerverhuur. Hij verhuurt zo'n 50 kamers per week voor 35euro per kamer. Per jaar is dit dus een mooi bedrag. Echter zit er zoals altijd een adertje onder het gras. Het is namelijk van 7uur 's ochtends tot 23u 's avonds werken. Inderdaad niet werken zoals de meesten, maar toch moet hij constant opletten wie er door gaat en welke kamer er vrij komt, hij zit dus als het ware van maandag tot zaterdag 'vast' in de zaak. Wat nefast is voor een relatie, welk toch belangrijk voor me is.

Nu kan ik deze zaak waarschijnlijk overnemen van m'n vader, enfin overnemen, m'n moeder gaat er waarschijnlijk nog de waarde van het huis uit willen knijpen (het is zowel een huis als een zaak kwa gebouw). Deze bedraagt op dit moment zo'n 400.000 euro.

M'n vader heeft zijn verdient geld nooit kunnen benutten omdat hij altijd in conflict zat met m'n moeder (gescheiden) en elke maand moest afdokken aangezien m'n moeder de eigenaar is. Maar naar mijn inzien is er toch een erg mooie kans om eventueel te investeren in appartementen verhuur.

Hierover zou ik dus graag meer uitleg willen. Hoeveel is realistisch gezien mogelijk om te verdienen aan eventueel appartementen verhuur? En welke investeringen lijken jullie nuttig om eens te bekijken?

Wil ik perse rijk worden? Ja en nee. De zaak bloeit erg goed en is een goudmijn op financieel vlak, het zou zonde zijn ze gewoon aan me voorbij te laten schieten. Als er geen goede investeringen mee te behalen zijn lijkt het me beter heel de boel te verkopen en m'n droom achterna te gaan van inspecteur bij de politie.

Hier knelt dan ook weer een schoentje. Ik zou de job van inspecteur erg graag doen, maar als mijn berekeningen zowat kloppen kan ik binnen 20 jaar gaan rentenieren wat wel verleidelijk is natuurlijk. Aan de andere kant heb ik een erg sterk gevoel van 'ik wil iets doen wat iets uitmaakt', dit is natuurlijk erg relatief. Maar de job van inspecteur geeft me (denk ik) een enorme voldoening. Ook is een relatie veel makkelijker te onderhouden.

Ik hoop dat ik niet overkom als iemand die perse rijk wilt worden, maar m'n vader heeft de kans nooit gehad en ik krijg die kans waarschijnlijk wel. De zaak is ook opgestart geweest door m'n grootvader aan moeders kant dus er hangt wel emotionele waarde aan.

Hopelijk krijg ik meer inzicht dankzij de members hier!

fragflap

Legacy Member
ik denk dat je met deze vraag beter naar het domein eco. en recht kunt gaan . Daar kan je een beter antwoord op u vraag krijgen/

Tfz

Legacy Member
Hangt af wat uw definitie is van 'rijk zijn' (groot groot huis en met een Lamborghini rijden, groot genoeg huis en met een nieuwe Mercedes rijden, ....), maar ik denk als je de zaak verkoopt en gewoon als inspecteur werkt, dat je op het financieel vlak toch wel vrij goed hebt. Dan laat je wel een 'goudmijn' weglopen als ik het goed begrepen heb, dus het zal zeker weinig zijn tegenover het zaak overnemen, maar je doet dan elke dag wel iets dat je graag doet.

Het hangt waarschijnlijk van zone tot zone af, maar als inspecteur heb je ook wel de kans om veel uren kloppen, wat relatie onderhouden niet makkelijk maakt. ('t kan zijn dat ik fout ben op dit)

De keuze tussen rijk kunnen worden of iets doen dat je graag doet, maar in ieder geval zit je bij beide keuzes sowieso goed.

mister__ID

Legacy Member
Je kunt er nog altijd iemand in jouw plaats laten werken voor een loon en alsnog gaan voor inspecteur. Wat je ook kunt doen is dat gebouw verkopen en met het geld een appartement kopen, wat je dan gemakkelijker kunt verhuren. Is slechts een voorbeeld, maar het verhuren van een woning kan heel wat geld opbrengen. Desnoods kun je 2 huizen kopen/bouwen met dat geld, wat dan nog meer zou moeten opbrengen.

In ieder geval, wat je ook doet, je zult minder verdienen als je het gebouw verkoopt.

botchla

Legacy Member
Neem en syndicus in dienst en vraag aan je moeder of het mogelijk is dat je , in plaats van haar de waarde van het huis in één keer te cashen, je iets kan regelen qua huur?

Verder nog een vraag, hoe zit de structuur van je vader in elkaar? Heeft hij een BVBA en zit het pand hierin? Zo ja, is je moeder mede eigenaar/vennoot in deze zaak? Enerzijds heeft ze misschien geen recht op het pand, anderzijds wil je de relatie met je moeder niet laten verzuren natuurlijk.

Verder vraag ik mij af hoe het zit met zo een wekelijkse verhuur. Klinkt het een beetje als een branche qua huizenmelkerij? Zijn het studentenkoten? Wat is zijn afzetmarkt, dit heeft allemaal impact op de vorm van inning en het extra werk dat erbij komt kijken (alsook hoe makkelijk het is om uw geld te innen).

Uitgaande van een maximale bezetting zit je met een bruto jaarinkomen van 91.000 EUR, maar ik neem aan dat de kosten allemaal inbegrepen zijn in deze kamers? Deze moeten dan natuurlijk nog in mindering gebracht worden. Daarom vraag ik mij af of je genoeg marge kan nemen om een syndicus in dienst te hebben en daarnaast eventueel zelf nog te gaan werken?

Persoonlijk zou ik zelf gaan werken en die job uitbesteden aan een syndicus en na mijn uren voor het beheer zorgen (inning + controle verhuurde panden). Als de kamers wat degelijk zijn zou ik bij overname ook de prijzen wat laten stijgen, bijvoorbeeld naar 40 EUR per week. Dat doet je marge ook stijgen natuurlijk ;).

Dubbelpunt

Legacy Member
Widdowkeeper zei:
... en m'n droom achterna te gaan van inspecteur bij de politie.

Widdowkeeper zei:
Maar de job van inspecteur geeft me (denk ik) een enorme voldoening.

Aangezien ge maar één keer leeft, zou ik toch gaan voor iets wat je graag doet.
Per slot van rekening is iedere job een serieus deel van uw leven.

Widdowkeeper

Legacy Member
Tfz zei:
Hangt af wat uw definitie is van 'rijk zijn' (groot groot huis en met een Lamborghini rijden, groot genoeg huis en met een nieuwe Mercedes rijden, ....), maar ik denk als je de zaak verkoopt en gewoon als inspecteur werkt, dat je op het financieel vlak toch wel vrij goed hebt. Dan laat je wel een 'goudmijn' weglopen als ik het goed begrepen heb, dus het zal zeker weinig zijn tegenover het zaak overnemen, maar je doet dan elke dag wel iets dat je graag doet.

Het hangt waarschijnlijk van zone tot zone af, maar als inspecteur heb je ook wel de kans om veel uren kloppen, wat relatie onderhouden niet makkelijk maakt. ('t kan zijn dat ik fout ben op dit)

De keuze tussen rijk kunnen worden of iets doen dat je graag doet, maar in ieder geval zit je bij beide keuzes sowieso goed.

Als er niks gebeurt met de zaak wordt die inderdaad verkocht. Dus ik erf dan ooit wel eens 200K, wat niet slecht is natuurlijk. Als ik in de zaak blijf werken heb ik op 3jaar waarschijnlijk veel meer. Maar ik wil niet alleen in de zaak werken. Ik zou graag op een bepaald punt in m'n leven (35 jaar ofzo) willen kunnen leven van een passieve inkomst zoals appartementen verhuur ofzoiets.

Appartementen verhuur is nu ook wel maar het enigste dat me te binnen schiet. Vandaar ook m'n vraag wat m'n andere opties zouden kunnen zijn (ik denk aan beurs? Een kleine horeca zaak?...)

m'n grootste knelpunt is natuurlijk de hoeveelheid tijd er in de zaak kruipt. Ja in het weekend ben ik vrij en doorheen de dag kan ik van de 24uur 22uur naar de tv kijken. Maar ik kan niet 's avonds rustig naar filmpje kijken zonder deze 5 keer te moeten pauzeren om volk binnen te laten, of eens naar de cinema, iets gaan eten. Ook boodschappen, bank, kapper, etc moet allemaal op zaterdag gebeuren. Ik zou ook liefst ooit wel een vrouw + kind willen, maar een vrouw vinden die het leuk vindt dat haar man zoveel uren klopt lijkt me zeldzaam.

mister__ID zei:
Je kunt er nog altijd iemand in jouw plaats laten werken voor een loon en alsnog gaan voor inspecteur. Wat je ook kunt doen is dat gebouw verkopen en met het geld een appartement kopen, wat je dan gemakkelijker kunt verhuren. Is slechts een voorbeeld, maar het verhuren van een woning kan heel wat geld opbrengen. Desnoods kun je 2 huizen kopen/bouwen met dat geld, wat dan nog meer zou moeten opbrengen.

In ieder geval, wat je ook doet, je zult minder verdienen als je het gebouw verkoopt.

botchla zei:
Neem en syndicus in dienst en vraag aan je moeder of het mogelijk is dat je , in plaats van haar de waarde van het huis in één keer te cashen, je iets kan regelen qua huur?

Verder nog een vraag, hoe zit de structuur van je vader in elkaar? Heeft hij een BVBA en zit het pand hierin? Zo ja, is je moeder mede eigenaar/vennoot in deze zaak? Enerzijds heeft ze misschien geen recht op het pand, anderzijds wil je de relatie met je moeder niet laten verzuren natuurlijk.

Verder vraag ik mij af hoe het zit met zo een wekelijkse verhuur. Klinkt het een beetje als een branche qua huizenmelkerij? Zijn het studentenkoten? Wat is zijn afzetmarkt, dit heeft allemaal impact op de vorm van inning en het extra werk dat erbij komt kijken (alsook hoe makkelijk het is om uw geld te innen).

Uitgaande van een maximale bezetting zit je met een bruto jaarinkomen van 91.000 EUR, maar ik neem aan dat de kosten allemaal inbegrepen zijn in deze kamers? Deze moeten dan natuurlijk nog in mindering gebracht worden. Daarom vraag ik mij af of je genoeg marge kan nemen om een syndicus in dienst te hebben en daarnaast eventueel zelf nog te gaan werken?

Persoonlijk zou ik zelf gaan werken en die job uitbesteden aan een syndicus en na mijn uren voor het beheer zorgen (inning + controle verhuurde panden). Als de kamers wat degelijk zijn zou ik bij overname ook de prijzen wat laten stijgen, bijvoorbeeld naar 40 EUR per week. Dat doet je marge ook stijgen natuurlijk ;).

Het is een rendez-vous motel, dus de kamer kan gebruikt worden voor 3uurtjes naargelang je doeleinden met je partner (obvious wat er hier regelmatig gebeurt natuurlijk). M'n vader woont ook in het bedrijf, het is eigenlijk gewoon een groot huis met extra slaapkamers.

Mijn moeder is eigenaar van het gebouw en mijn vader heeft net de lening afbetaald voor het handelsfonds, wat ook eerst van m'n moeder was. Je hebt natuurlijk beide nodig. De relatie met m'n moeder is alles behalve goed. Ze zal dan ook mij het de volledige 400K laten betalen voor het gebouw = weer een lening afsluiten. Toen mijn ouders gingen scheiden heeft ze, goed als ze is, m'n vader laten blijven werken in de zaak. Dus m'n vader moest alimentatie betalen + de huur van het gebouw + de afbetaling van het handelsfonds. M'n vader heeft echter nog altijd wel een comfortabel leven gehad, maar er zat veel meer in. Hij zwijgt wel in alle talen over de verdiensten, aangezien ik ook nog een broer heb die ook op het gebouw aast en hij geen conflict wil laten opwakkeren. Heb echter wel een vrij goed zicht in de verdiensten, de onkosten zijn minimaal (drank/was).

Ik ben trouwens maar 20 jaar dus heb geen flauw benul van vastgoed of rendement, etc.

Als ik de zaak overneem, wel pas binnen 5 jaar, dan is het wel mijn bedoeling zoveel mogelijk geld te verdienen door middel van appartementen verhuur of iets dergelijks. Zou zelfs de beurs is kunnen bekijken of een broodjeszaak of zoiets openen en daar wat volk insteken..
Heb geen zin om zoals mijn vader hier 50 jaar vast te zitten en op het einde nog niks te hebben.

Dubbelpunt zei:
Aangezien ge maar één keer leeft, zou ik toch gaan voor iets wat je graag doet.
Per slot van rekening is iedere job een serieus deel van uw leven.
Tja, nogmaals ik wil niet oppervlakkig overkomen maar ik weet dat ik hier veel geld uit kan krijgen, weet alleen nog niet goed hoe of wat.. :)


Heb niet alles in volgorde beantwoord dus soms kan er is iets 'opeens' tussen zitten :p
Allemaal al trouwens héél hartelijk bedankt om de tijd te nemen om mijn tekstje te lezen! :)

Xylan

Legacy Member
Het belangrijkste is om iets te doen wat je graag doet, want dit ga je normaal gezien heel je leven lang doen. Als je zegt dat je zowizo al 200k erft zou ik al snel mijn keuze hebben gemaakt aangezien je toch al een heel stuk verder komt met dat bedrag (alhoewel dat je zegt dat je dit er al na 3 jaar in het bedrijf werken eruit zou halen).

Maar de keuze ligt natuurlijk bij u, geluk (uw droom van inspecteur bij de politie) of geld (en verdergaan met dat bedrijf).

Je kunt natuurlijk ook enkele jaren dat bedrijf doen en alsnog verder gaan voor inspecteur bij de politie.

Is nogal moeilijk om in mijn plaats voor jouw een beslissing te maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan